مقالات

پروفیل گالوانیزه چیست؟

پروفیل گالوانیزه چیست

پروفیل گالوانیزه چیست و چه کاربردی در صنایع مختلف دارد ؟ پروفیل گالوانیزه حاصل فرایند گالوانیزاسیون پروفیل‌های آهنی یا فولادی است. به بیانی دیگر پروفیل گالوانیزه، پروفیلی است که از فولاد گالوانیزه ساخته شده است. فولاد گالوانیزه، فولادی است که با پوشش روی به دست می‌آید و این پوشش باعث مقاومت بسیار بالای آن در برابر خوردگی و زنگ زدگی می‌شود. پروفیل‌های گالوانیزه به دلیل مقاومت بسیار بالای خود در برابر عوامل جوی و خوردگی، در صنایع ساختمان سازی، خودروسازی و صنعت درب و پنجره‌سازی استفاده می‌شود. در این مقاله با تعریف و نحوه تولید پروفیل گالوانیزه آشنا می‌شوید. همچنین کاربرد پروفیل گالوانیزه را در انواع گوناگون خواهید دانست.

در ادامه با شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل از جمله ورق استیل، پروفیل استیل، لوله، میلگرد و … همراه باشید.

 

 

پروفیل گالوانیزه چیست؟

پروفیل گالوانیزه از پرکاربردترین قطعات در ساختمان‌سازی، محصول فرایند گالوانیزاسیون یا روی‌اندود کردن پروفیل فولادی است. می‌دانیم فولاد، فلزی بر پایه آهن است که ترکیب آن با کربن سبب تفاوت قابل توجه‌اش با آهن از نظر استحکام می‌شود.

اگرچه فولاد نماد مقاومت و استحکام به شمار می‌رود، هم‌چنان آسیب‌پذیر است. می‌توانیم از اکسیداسیون به عنوان مهم‌ترین وجه آسیب‌پذیری فولاد یاد کنیم؛ همان‌طور که آهن نیز این آسیب‌پذیری را دارد.

گالوانیزاسیون فرایندی است که در آن فولاد یا آهن طی عملیات شیمیایی، مکانیکی یا الکتریکی، با لایه‌ای از عنصر «روی» پوشانده می‌شود. به این ترتیب از خوردگی و اکسید شدن در امان می‌ماند.

وقتی چنین عملیاتی را روی پروفیل آهنی یا فولادی اجرا کنیم، به پروفیل گالوانیزه دست خواهیم یافت. تا زمانی که پوشش رویین پروفیل سالم باشد، می‌توانیم از بابت مقاومت آن به خوردگی و اکسیداسیون آسوده باشیم.

 

قیمت پروفیل گالوانیزه

 

تاریخچه گالوانیزاسیون به سه قرن پیش بازمی‌گردد و وجه تسمیه آن نیز نام مبدع این روش، گالوانی، دانشمند ایتالیایی است. کاربرد پروفیل گالوانیزه به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن فرایند گالوانیزاسیون – به ویژه در صنعت ساخت‌وساز- گسترده و مورد استقبال است.

البته این باید گفت در حال حاضر کاربرد پروفیل گالوانیزه محدود به ساخت‌وساز نیست و در صنعت نیز مورد استفاده است.

انواع پروفیل گالوانیزه

پروفیل گالوانیزه تنوع قابل توجهی دارد و هر یک از انواع آن مناسب کاربردهایی هستند. این انواع را می‌توان بر مبنای چند معیار دسته‌بندی کرد.

انواع پروفیل گالوانیزه بر مبنای سطح مقطع

پروفیل گالوانیزه همانند همه پروفیل‌ها می‌تواند دارای سطح مقطع باز یا بسته باشد.

پروفیل بسته: لوله و قوطی گالوانیزه از انواع پروفیل با مقطع بسته به شمار می‌روند که بسیار پر کاربرد هستند. پروفیل گالوانیزه با سطح مقطع بسته ضمن داشتن وزن سبک، مقاومت بالایی هم دارد. کاربرد پروفیل گالوانیزه بسته را می‌توانیم در نرده‌ها، ستون‌ها، در و پنجره، کرکره و راه‌پله‌ها مشاهده کنیم.

پروفیل باز: میلگرد، تسمه، تیرآهن و نبشی نمونه‌های پروفیل باز هستند. کاربرد پروفیل گالوانیزه با سطح مقطع باز در ساختمان‌سازی سبب کاهش وزن ساختمان می‌شود.

انواع پروفیل گالوانیزه بر اساس روش گالوانیزاسیون

پروفیل گالوانیزه سرد: این پروفیل با وارد شدن در حمامی از یک ترکیب الکترولیتی تولید می‌شود که از سیانید و سولفات روی تشکیل شده است.

پروفیل گالوانیزه گرم: این پروفیل گالوانیزه حاصل قرار گرفتن در حمام روی مذاب است.

انواع پروفیل گالوانیزه بر اساس مدل

  • قوطی گالوانیزه: از پرکاربردترین پروفیل‌ها با سطح مقطع بسته
  • پروفیل گالوانیزه UH36: دارای سطح مقطع باز و کاربردی در سقف کاذب
  • پروفیل L25: از انواع نبشی و کاربردی در سقف کناف
  • پروفیل F47: نوعی پروفیل باز با مقطعی به شکل U و کاربردی در سقف کناف
  • پروفیل C50: نوعی پروفیل با سطح مقطع باز و کاربردی در سقف کاذب، پارتیشن و دیواره
  • پروفیل گالوانیزه U48: نوعی پروفیل گالوانیزه باز با کاربرد در سقف کناف، مؤثر در کاهش وزن و افزایش مقاومت سازه

 

پروفیل u گالوانیزه

پروفیل u گالوانیزه یک نوع پروفیل فولادی است که با روش گالوانیزه شدن پوشش داده شده است. این پروفیل دارای شکل U شکل است و به عنوان یک عنصر ساختمانی برای ساخت و ساز، صنعت، خودروسازی و غیره استفاده می شود.

پروفیل u گالوانیزه به دلیل مقاومت بالای خود در برابر خوردگی و زنگ زدگی، مقاومت در برابر حرارت و آب، قابل اطمینان و با قابلیت اجرای سرعت بالا، جایگزین مناسب برای پروفیل های فولادی معمول است.

 

انواع پروفیل گالوانیزه

شهر استیل عرضه کننده با کیفیت‌ترین پروفیل های استنلس استیل با بهترین قیمت بازار

برای دریافت مشاوره و استعلام قیمت پروفیل استیل دکوراتیو و صنعتی از طریق شماره‌های ذیل با کارشناسان مجموعه در تماس باشید

02168559  

نحوه تولید پروفیل گالوانیزه

بر اساس اشاره‌ای که در معرفی انواع پروفیل گالوانیزه بر مبنای روش تولید کردیم، این مقاطع را می‌توان به دو روش سرد و گرم گالوانیزه کرد. در ادامه این مطلب پیشنهاد می‌شود مطلب گالوانیزه چیست را مطالعه نمایید.

پروفیل گالوانیزه گرم (حرارتی)

در این روش از یک وان روی مذاب استفاده می‌شود که پروفیل‌ها در آن غوطه‌ور می‌شوند. به این روش غوطه‌وری نیز گفته می‌شود.

پس از این‌که پروفیل از این حمام روی مذاب با حرارت 460 درجه سلسیوس خارج شد، با اکسیژن و کربن ترکیب شده و یک لایه مقاوم به اکسیداسیون و خوردگی بر سطح آن ایجاد می‌شود.

پس از این مرحله از فرایند گالوانیزه خشک برای صافی و نرمی سطح پروفیل گالوانیزه استفاده می‌شود.

پروفیل گالوانیزه سرد ( آب‌کاری / الکتروگالوانیزاسیون )

روش اقتصادی‌تر برای تولید پروفیل گالوانیزه، گالوانیزاسیون سرد یا آب‌کاری است. این روش به الکتروگالوانیزاسیون نیز مشهور است. در این فرایند، لایه‌ای از فلز به سطح پروفیل می‌چسبد و آن را از خوردگی و اکسیداسیون حفظ می‌کند. برای تحقق چنین هدفی از یک جریان الکتریکی استفاده می‌شود.

روش گالوانیزاسیون سرد در فضاهای بسته کاربرد دارد و نمی‌توان از آن در فضاهای باز استفاده کرد. با این حال هزینه کمتر آن، مزیتی نسبت به روش گرم به شمار می‌رود.

تفاوت پروفیل گالوانیزه گرم و سرد

  • ظاهر: در روش سرد، پروفیل گالوانیزه براق و درخشان است اما در روش گرم، محصول نهایی ظاهری مات دارد.
  • مقاومت: مقاومت پروفیل یا قوطی گالوانیزه که به روش گرم تولید شده در برابر خوردگی بیشتر است.

کاربرد پروفیل های گالوانیزه

از پروفیل گالوانیزه هم در ساختمان‌سازی و هم در صنعت استفاده می‌شود به عبارتی دیگر انواع پروفیل از جنس گالوانیزه نوعی از پروفیل ساختمانی است. به برخی از موارد کاربرد پروفیل گالوانیزه می‌پردازیم.

  • سبک‌سازی سازه‌ها: به دلیل وزن کمتری که پروفیل‌ها دارند (غالبا توخالی هستند).
  • پل‌سازی و راه‌سازی
  • افزایش استحکام و دوام ساختمان‌ها: برای تقویت بتن یا دیگر روش‌های مقاوم‌سازی استفاده از پروفیل گالوانیزه به عنوان قطعه‌ای سبک و بادوام عالی است.
  • ساخت سقف کاذب، دیواره‌ها و پارتیشن‌ها
  • دکوراسیون داخلی: پروفیل گالوانیزه به اشکال گوناگون تولید می‌شود و می‌توان از آن بهره‌های دکوراتیو نیز گرفت.
  • تجهیزات پزشکی و دندان‌پزشکی: این تجهیزات معمولا از پروفیل‌ گالوانیزه ظریف ساخته می‌شوند.
  • در و پنجره ساختمان‌ها: از مشهودترین موارد کاربرد پروفیل گالوانیزه استفاده در پنجره‌های PVC است.
  • ساخت بخش‌های گلخانه‌ای: قاب‌ها، پنجره‌ها و …

بیشتر بخوانید: پروفیل صنعتی چیست ؟

پروفیل گالوانیزه

تفاوت پروفیل گالوانیزه با پروفیل استیل

از مهم‌ترین بحث‌های صنعتی تفاوت پروفیل گالوانیزه با استیل است. برای درک این تفاوت باید تفاوت فلز گالوانیزه شده را با استیل توضیح دهیم.

وجود آهن در پروفیل استیل و پروفیل گالوانیزه یک وجه اشتراک است. در حقیقت استیل، همان فولاد ضد زنگ و فلزی بر پایه آهن است.

این فلز طی ترکیب با عناصر دیگر، به آلیاژی تبدیل می‌شود که هم بسیار مستحکم‌تر از آهن و فولاد معمولی است و هم مقاومتی بی‌نظیر در برابر اکسیداسیون (زنگ‌زدگی)، حرارت و … دارد.

پروفیل گالوانیزه یک آلیاژ خاص نیست بلکه همان قطعات آهن یا فولاد معمولی است که با گالوانیزاسیون (پوشش‌دهی) ضد زنگ شده است.

نکته دیگر در تفاوت پروفیل استیل با پروفیل های گالوانیزه، در قیمت آن‌ها است. در ترکیب آلیاژی استنلس استیل از اجزای گران‌بهایی چون کروم، نیکل و مولبیدن استفاده می‌شود که سبب افزایش قیمت این فلز هستند. اما در پروفیل گالوانیزه تنها یک پوشش بر فلز قرار می‌گیرد. در نتیجه، محصول نهایی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از پروفیل استیل است. به عبارتی دیگر قیمت پروفیل گالوانیزه از پروفیل استیل کمتر است.

پروفیل استیل نسبت به پروفیل گالوانیزه وزن بیشتری دارد بنابراین کمتر می‌توان از آن در ساخت‌وساز استفاده کرد. با این حال به دلیل مقاومت و استحکام بالایی که دارد، در بسیاری از صنایع بی‌جایگزین است.

در رابطه با این مطلب پیشنهاد می‌شود مقاله پروفیل چیست را مطالعه نمایید.

 

قیمت پروفیل گالوانیزه

پقیمت پروفیل گالوانیزه به عوامل مختلفی مانند اندازه، ضخامت، نوع و کیفیت گالوانیزه بودن، تعداد و مقدار سفارش و شرکت تولید کننده بستگی دارد.

بنابراین، برای اطلاع از قیمت دقیق پروفیل گالوانیزه، بهتر است با شرکت‌های تولید کننده و فروشنده تماس حاصل کرده و قیمت را بر اساس نیاز خود مشخص کنید.

عوامل موثر بر قیمت پروفیل گالوانیزه عبارتند از:

  1.  اندازه: اندازه پروفیل گالوانیزه مستقیماً بر قیمت آن تأثیر می‌گذارد. هرچه اندازه بزرگتر باشد، قیمت آن بالاتر خواهد بود.
  2.  ضخامت: ضخامت پروفیل گالوانیزه نیز بر قیمت آن تأثیر دارد. هرچه ضخامت بیشتر باشد، قیمت آن بالاتر خواهد بود.
  3.  نوع و کیفیت گالوانیزه بودن: نوع و کیفیت گالوانیزه بودن پروفیل نیز بر قیمت آن تأثیر دارد. گالوانیزه کردن با کیفیت بالاتر، قیمت پروفیل گالوانیزه را افزایش می‌دهد.
  4.  تعداد و مقدار سفارش: تعداد و مقدار سفارش پروفیل گالوانیزه نیز بر قیمت آن تأثیر دارد. سفارش بیشتر، قیمت پروفیل گالوانیزه را کاهش می‌دهد.
  5.  شرکت تولید کننده: شرکت تولید کننده نیز بر قیمت پروفیل گالوانیزه تأثیر دارد. شرکت‌های معتبر و با تجربه، قیمت پروفیل را بالاتر می‌گذارند.

 

شهر استیل وارد کننده انواع محصولات استنلس استیل از جمله انواع ورق استیل، پروفیل استیل، لوله‌های استیل و … است. برای مشاوره رایگان خرید و استعلام قیمت استیل با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

02168559

 

کلام آخر

با ماهیت پروفیل گالوانیزه و انواع و کاربردهای آن آشنا شدید. نبشی، تیرآهن، میلگرد، تسمه، لوله و قوطی گالوانیزه همگی در دسته پروفیل‌های گالوانیزه قرار می‌گیرند. کاربرد پروفیل گالوانیزه با توجه به وزن سبک و قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای که دارد، گسترده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *