مقالات

پروفیل ساختمانی چیست و چه انواعی دارد ؟

پروفیل ساختمانی

پروفیل ساختمانی چیست ؟ پروفیل های ساختمانی چه کاربردهایی دارند ؟ پروفیل ساختمانی یک قطعه فلزی با شکل و اندازه‌های مشخص است که برای استفاده در ساختمان‌ها و سازه‌های فلزی به کار می‌رود. این پروفیل‌ها به صورت طولانی و با قطعات مختلف در بازار عرضه می‌شوند و برای ساخت انواع سازه‌های فلزی مانند پل، بام، دکل، تیرچه، نرده و… استفاده می‌شوند. پروفیل ساختمانی شامل انواع مختلف از جمله پروفیل آجدار، پروفیل لوله، پروفیل زاویه، پروفیل تسمه و… استپروفیل‌ها مقاطعی بسیار کاربردی هم در ساختمان و هم در صنعت هستند.

پروفیل ساختمانی به نوبه خود انواع گوناگونی دارد که هریک در بخشی از ساختمان کاربرد دارند. در ادامه به مشخصات، انواع و کاربرد پروفیل ساختمانی بیشتر خواهیم پرداخت.

شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل با بهترین کیفیت و حداقل قیمت می‌باشد. ارائه مشاوره خرید، قیمت پروفیل استیل، ارسال بار به تمامی نقاط ایران و کشورهای همسایه، خدمات برش و خدمات آزمایشگاهی از جمله خدمات شهر استیل می‌باشد.

پروفیل ساختمانی چیست؟

پیش از تعریف پروفیل ساختمانی خوب است با مفهوم کلی پروفیل آشنا شویم. پروفیل‌ها مقاطعی ساخته‌شده از جنس‌های گوناگون هستند که به صورت توخالی و با طول زیاد ساخته می‌شوند. این قطعات می‌توانند سطح مقطع‌های گوناگون داشته باشند و به صورت باز یا بسته تولید شوند. پروفیل‌ها هم در ساختمان و هم در صنعت کاربردهای فراوان و گسترده دارند.

پروفیل ساختمانی انواعی از این قطعات است که در بخش‌های گوناگون ساختمان چه در بخش‌هایی مانند سقف که از دید ما پنهان است و چه در بخش‌های مشهود مانند نرده، در و پنجره- کاربرد فراوان دارد.

 

پروفیل ساختمانی چیست

 

شهر استیل عرضه کننده با کیفیت‌ترین پروفیل های استنلس استیل با بهترین قیمت بازار

برای دریافت مشاوره و استعلام قیمت پروفیل استیل دکوراتیو و صنعتی از طریق شماره‌های ذیل با کارشناسان مجموعه در تماس باشید.

6639472666394734

 

با افزایش جمعیت، نیاز به ساخت انبوه مسکن احساس می‌شد. این در حالی بود که سازه‌های چوبی که در گذشته برای ساختمان‌سازی مصرف می‌شد، نه استحکام مطلوبی داشت و نه از نظر هزینه مقرون‌به‌صرفه بود. نیاز به ایجاد سازه‌های محکم که در عین حال اقتصادی‌تر باشند، زمینه‌ساز پدید آمدن انواع پروفیل ساختمانی شد.

شاید اگر به عمارت‌های تاریخی و خانه‌موزه‌هایی سر بزنید که مربوط به حدود صد سال اخیر هستند، در و پنجره‌های چوبی آن‌ها توجه شما را جلب کند.

در ایران، تقریبا پس از جنگ جهانی دوم بود که به تدریج قطعات فلزی جای جنس‌ چوبی را در ساختمان‌ها گرفتند. امروز بازار خرید و فروش انواع پروفیل ساختمانی پر رونق است و برای این قطعات فلزی جایگزین دیگری پیدا نشده است.

این نکته قابل ذکر است که پروفیل صنعتی برای استفاده در صنایع و تجهیزات صنعتی طراحی شده است و معمولاً دارای ابعاد بزرگتر و وزن بالاتری است. از طرفی، پروفیل استیل ساختمانی برای استفاده در ساختمان ها طراحی شده است و معمولاً دارای ابعاد کوچکتر و وزن سبکتری است.

همچنین، پروفیل صنعتی ممکن است دارای شکل های خاص و نامنظم باشد، در حالی که پروفیل استیل ساختمانی معمولاً دارای شکل های منظم تری مانند مستطیل، مربع و دایره است.

انواع پروفیل ساختمانی بر اساس شکل ظاهری (سطح مقطع)

شکل سطح مقطع پروفیل‌ های ساختمانی که در تمام طول آن‌ها امتداد دارد، می‌تواند مبنایی برای تقسیم‌بندی باشد. مهم‌ترین دسته‌بندی انواع پروفیل ساختمانی بر اساس شکل ظاهری شامل پروفیل باز و بسته می‌شود.

پروفیل ساختمانی باز

سطح مقطع این پروفیل‌ها باز است. از جمله آن‌ها می‌توان این موارد را نام برد:

  • تیرآهن
  • پروفیل‌های U شکل (مشهور به ناوادانی)
  • پروفیل‌های L شکل (مشهور به نبشی)
  • پروفیل Z شکل

 

انواع پروفیل ساختمانی

بیشتر بخوانید: پروفیل چیست ؟

پروفیل ساختمانی بسته

سطح مقطع این پروفیل‌ها بسته است و می‌تواند شامل اشکال هندسی گوناگون چون دابره، مربع، مستطیل، مثلث و … باشد. کاربرد پروفیل ساختمانی بسته را می‌توانیم در نرده‌ها، قاب در و پنجره، قوطی، لوله و کرکره برقی ببینیم.

تناسب وزن و استحکام با وزن وارد شده بر آن از مشخصات پروفیل ساختمانی است و در این حوزه به دلیل حیاتی بودن دوام سازه‌ها، اهمیت بسیاری دارد.

انواع پروفیل ساختمانی بر اساس کاربرد

کاربرد پروفیل ساختمانی می‌تواند مبنایی در تعیین نوع آن باشد. به برخی از پروفیل‌های مشهور در این حوزه می‌پردازیم.

پروفیل لنگه‌دری

از مشخصات پروفیل ساختمانی لنگه‌دری می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • آن را با نام پروفیل 508 نیز در بازار می‌شناسند
  • ضخامت معمول آن بین 2 تا 4 میلی‌متر است
  • طول معمول آن بین 6 تا 12 متر است
  • جنس آن معمولا از ورق سیاه st37 است.

کاربرد پروفیل ساختمانی لنگه‌دری نیز معمولا در این بخش‌هاست:

  •  چهارچوب در و پنجره
  • نرده‌ها
  • لبه پله‌ها

پروفیل سپری

پروفیل ساختمانی سپری یک نوع پروفیل فولادی است که برای استفاده در ساختمان های فلزی و صنعتی به کار می‌رود. این پروفیل دارای شکل مستطیل و مربع است و در انواع مختلف از جمله پروفیل سپری زاویه دار، پروفیل سپری تسمه‌ای، پروفیل سپری لوله‌ای و … تولید می‌شود. این پروفیل ها به عنوان قطعات اصلی در ساخت بسیاری از قطعات فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مهم‌ترین مشخصات پروفیل ساختمانی سپری این موارد هستند

  •  با نام پروفیل T و نیز پروفیل 507 در بازار شناخته می‌شوند؛
  • طول آن‌ها معمولا 6 متری و 12 متری است؛

ضخامت آن‌ها معمولا بین 0.9 تا 2.5 میلی‌متر متغیر است.

کاربرد پروفیل ساختمانی سپری شامل این موارد است:

  •  اسکلت گلخانه
  • خرپاها
  • اتصالات پل‌ها

پروفیل کلافی

پروفیل ساختمانی کلافی یک نوع پروفیل فولادی است که شکل آن به صورت یک کلاف با دو پایه است. این پروفیل در ساختمان های فلزی و برج های بلند به عنوان قاب اصلی استفاده می شود.

پروفیل کلافی به دلیل مقاومت بالا در برابر فشار و تحمل بارهای زنده و مرده، از جمله محبوب ترین پروفیل های ساختمانی است. همچنین، این پروفیل به دلیل طراحی خاص خود، قابل استفاده در ساختمان های با ارتفاعات بالا و شکستگی کمتر است.

مهم‌ترین مشخصات پروفیل ساختمانی کلافی به این قرار است:

  • با نام پروفیل 509 و پروفیل ‌تک‌لبه نیز مشهور است
  • معمولا در قطعاتی با طول 6 متر در بازار عرضه می‌شود
  • ضخامت معمول آن بین 0.9 تا 2.5 میلی‌متر است

کاربرد پروفیل ساختمانی از نوع کلافی نیز بیشتر در این بخش‌هاست:

  • ساخت تیرآهن
  • ناودانی
  • نبشی
  • چهارچوب‌ها
  • قاب در و پنجره‌ها

 

پروفیل ساختمانی

انواع پروفیل ساختمانی بر اساس نحوه تولید

نورد گرم

در این روش با استفاده از دمای بسیار بالا عملیات نورد شمش‌های فولادی را انجام می‌دهند. ورق، سپر، میلگرد، قوطی و لوله از پروفیل های ساختمانی هستند که با این روش تولید می‌شوند.

نورد سرد

در این روش، شکل‌دهی ورق‌های فولادی با استفاده از پرس‌کاری و خم‌کاری حاصل می‌شود. کاربرد پروفیل ساختمانی تهیه شده طی فرایند نورد سرد در چهارچوب در، ناودان و ساخت سقف‌های کاذب است.

روش مرکب

برخی از انواع پروفیل ساختمانی نیز با استفاده از هر دو روش نورد گرم و سرد تولید می‌شود. درواقع پروفیل‌های محصول روش گرم و سرد، باهم ترکیب می‌شود و پروفیل‌های مرکب را می‌سازند. کاربرد پروفیل ساختمانی مرکب می‌تواند در ساخت نبشی و ناودانی دوبل باشد.

 

In the construction industry, different materials are used, each of which has different characteristics and materials. One of the most widely used building materials is a variety of metal materials such as steel construction profiles . Steel profiles have fixed sections at a certain length that are used to improve quality and speed in various industries, especially in construction projects.

 

جنس پروفیل ساختمانی

انواع پروفیل ساختمانی معمولا در سه جنس استیل، گالوانیزه و کامپوزیتی ساخته می‌شوند.

 پروفیل ساختمانی استنلس استیل

پروفیل استیل (فولاد زنگ‌نزن) بسیار محکم و مقاوم است. این پروفیل با سطح مقطع‌های گوناگون تولید می‌شود البته با توجه به ارزشمندی استیل، کاربرد این پروفیل معمولا در مواردی ضروری است که هیچ جنس دیگری جز استیل نتواند استحکام مورد نیاز را تأمین کند.

پروفیل ساختمانی استیل در دو سطح مقطع باز (مانند U و Z) و بسته (قوطی، لوله و …) در بازار موجود است. معمولا برای اتصال قطعات از این پروفیل استفاده می‌شود.

 پروفیل ساختمانی گالوانیزه

پروفیل ساختمانی گالوانیزه در حقیقت قطعه‌ای آهنی یا فولادی است که با یک پوشش لایه‌ای در برابر اکسیداسیون و خوردگی مقاوم شده است.

پروفیل گالوانیزه نیز می‌تواند بر مبنای سطح مقطع در انواع باز یا بسته تولید شود. پروفیل ساختمانی گالوانیزه با سطح مقطع بسته (مانند لوله و قوطی) در نرده، ستون، در و پنجره، کرکره و … کاربرد دارد. قطعات با سطح مقطع باز (مانند میلگرد، تیرآهن و نبشی) در مقاوم سازی ساختمان نقش مهم‌تری ایفا می‌کنند.

 پروفیل کامپوزیتی

مقاومت بسیار بالای پروفیل‌های کامپوزیتی نسبت به خوردگی مهم‌ترین ویژگی آن‌هاست. در مناطق شرجی و مرطوب (مانند شمال و جنوب ایران) کاربرد پروفیل ساختمانی کامپوزیتی رایج است.

نکته دیگری که در میان مشخصات پروفیل ساختمانی کامپوزیتی اهمیت دارد، خاصیت غیرکشسانی آن است. این ویژگی سبب افزایش دوام ساختمان‌ها خصوصا در مناطق زلزله‌خیز می‌شود که در کشور ما نیز اهمیت خاصی دارد.

 

شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل با مناسب‌ترین قیمت بازار و بالاترین کیفیت همراه با ضمانت اصالت آلیاژ است. جهت مشاوره رایگان خرید و استعلام قیمت استیل از طریق شماره‌های درج شده در سایت با کارشناس مجموعه تماس حاصل فرمایید.

 

کلام آخر

کاربردهای پروفیل ساختمانی فراوان است و به فراخور نیازهای ساختمانی در انواع گوناگونی تولید می‌شود. این مقاطع فلزی ضمن افزایش مقاومت ساختمان‌ها توانسته‌اند هزینه ساخت‌وساز و مقاوم‌سازی را نسبتا به مصالحی که در گذشته به کار می‌رفت، کاهش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *