مقالات

روش های پرداخت کاری استیل چیست ؟

پرداخت کاری استیل

پرداخت استیل مرحله عملیاتی مهمی در صنایع مربوط به استیل است. البته این عملیات در مورد سایر فلزات نیز صورت می‌گیرد. هدف از پرداخت کاری استیل یا پولیش استیل، هم بهبود ظاهری و هم ایجاد برخی ویژگی‌ها در سطح استیل است. پولیش کاری استیل یک فرآیند است که در آن سطح فلز استیل پاکسازی و لمینتاسیون می شود تا به ظاهر براق و درخشان برسد. این فرآیند معمولاً با استفاده از مواد شیمیایی و ابزارهای خاص صورت می گیرد. پولیش کاری استیل عموماً در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، صنایع غذایی، صنایع لوازم خانگی و صنایع ساختمان استفاده می شوددر ادامه با چیستی این فرایند و روش‌ها و ابزارهای آن آشنا خواهیم شد.

در ادامه با شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل از جمله ورق استیل، پروفیل استیل، لوله، میلگرد و … همراه باشید.

پرداخت کاری استیل یعنی چه؟

پیش از ارائه تعریف دقیق پرداخت استیل خوب است معنای کلی پولیش و پرداخت را بدانیم. پولیش یا پرداخت‌کاری سطح (Surface Finishing) به طور کلی به معنای مجموعه کارهایی است که روی سطح ماده انجام می‌شوند تا آن را صاف و براق کند و یا ویژگی‌های مطلوب دیگر را در آن به وجود آورد. بنابراین پرداخت یا پولیش عملیاتی متمرکز بر سطح و ویژگی‌های ظاهری است.

پولیش استیل ابزارهایی خاصی و روش‌هایی منحصربه‌فرد دارد. هدف از پرداخت کاری استیل نیز بهبود کیفیت سطحی استیل (اعم از ورق، پروفیل و …) دانسته می‌شود. اما این هدف تنها محدود به جنبه‌های ظاهری نیست بلکه اهداف دیگری را هم دنبال می‌کند.

لذا تمامی محصولات استنلس استیل به ویژه انواع ورق استیل و انواع پروفیل‌های استنلس استیل تحت فرایند پرداخت کاری قرار گرفته و به بازار عرضه می‌شود.  

هدف از پرداخت و پولیش استیل چیست؟

  1.  بهبود و رفع اشکالات ظاهری: این امر می‌تواند از مهم‌ترین اهداف پرداخت استیل باشد. مثلا وقتی استیل، برش یافته یا عملیاتی خاص روی آن انجام شده است، امکان دارد ضایعاتی بر سطح آن پدید آمده باشد. این ضایعات نامطلوب تنها طی عملیات پرداخت کاری استیل رفع می‌شوند. 
  2. ایجاد ویژگی‌های ظاهری خاص: گاهی هدف از پرداخت کاری استیل ایجاد ویژگی‌های خاص ظاهری مانند صیقلی و براق کردن یا برعکس، زبر و خشن کردن سطح استیل است. 
  3. بهبود ترشوندگی: ترشوندگی (Wettability) به معنای توانایی برقراری تماس مایع و جامد است. 
  4. افزایش مقاومت در برابر خوردگی و سایش: با عملیات پولیش استیل مواد سطح آن با اکسیژن ترکیب می‌شوند و یک لایه ایجاد می‌کنند که مقاومت آن در برابر خوردگی و سایش افزایش می‌یابد.
  5. افزایش مقاومت شیمیایی: با پرداخت استیل ویژگی‌هایی چون مقاومت شیمیایی افزایش پیدا می‌کند.
  6. تغییر در رسانندگی الکتریکی: میزان رسانا بودن فلز از نظر الکتریکی می‌تواند با انجام عملیات پولیش استیل تغییر کند.

 

پرداخت کاری استیل چیست

این نکته قابل ذکر است که پولیش استیل پس از انجام جوشکاری استیل ضروری است. عملیات جوشکاری ممکن است باعث تشکیل لکه ها، زنگ زدگی و خراشیدگی در سطح استیل شود. با انجام عمل پولیش، این عیوب قابل مشاهده روی سطح حذف می شوند و استحکام و زیبایی قطعه بهبود می یابد.

همچنین، پولیش استیل ممکن است به عنوان گام نهایی در فرآیند تمام کردن قطعه استفاده شود تا سطح روان و براق حاصل شود.

انواع روش های پرداخت کاری استیل

صنایع استیل قدمت بسیار دارد. پرداخت استیل نیز از برخی شیوه‌های قدیمی و سنتی عبور کرده و به روش‌های مدرن و تازه امروز رسیده است.

از آن‌جا که فناوری و دانشی که پایه صنایع مختلف است، همیشه رو به پیشرفت دارد، بعید نیست زمانی برسد که از روش‌های امروزی پولیش استیل نیز با عنوان روش‌هایی قدیمی و مربوط به گذشته یاد شود.

سنگ زنی استیل

سنگ زنی استیل یکی از خدمات پولیش کاری استیل است که در آن از سنگ سایش استفاده می‌شود. هدف از سنگ‌زنی، رفع محل جوش، تمیزکاری و حذف آلودگی، صیقل دادن و براق کردن سطح، هم‌سطح کردن و گاهی نیز برای خش‌دار کردن سطح استفاده می‌شود.

هونینگ

هونینگ یکی دیگر از روش‌های قدیمی پرداخت کاری استیل است که برای لوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. هونینگ با هدف ایجاد پیستون‌های مقاوم، انتقال بهتر مواد از داخل لوله و کاهش احتمال خرابی صورت می‌گیرد.

روش‌های جدید پولیش کاری استیل

پرداخت کاری استیل با روش نانوپرداخت و نیز با استفاده از میدان مغناطیسی جدیدترین پدیده‌ها در صنایع استیل هستند. نانو پرداخت استیل با استفاده از لوازم پولیش استیل انجام می‌شود و کاربرد زیادی دارد. ضمن این‌که ساده‌تر از روش‌های سنتی و قدیمی است و نتیجه آن نیز تا حد زیادی بهتر است.

 

پرداخت کاری استیل

از دیگر خدمات مربوط به محصولات استیل می‌توان به خمکاری استیل نیز اشاره نمود.

 

دیگر روش جدید پرداخت استیل با استفاده از میدان مغناطیسی صورت می‌گیرد. در پرداخت استیل به این روش هر سطحی با بهترین کیفیت صاف و براق می‌شود.

مزیت استفاده از روش پرداخت در میدان مغناطیسی این است که قطعات مختلف شامل ورق، لوله، اشکال پیچیده و … را می‌توان تحت عملیات قرار داد.

وسایل پرداخت کاری استیل

ابزارهای متعددی در پولیش استیل به کار می‌رود. این وسایل چه در پرداخت استیل و چه در پرداخت فلزات دیگر به کار می‌روند.

  1. فلاپ: از این وسیله معمولا برای پولیش لوله استیل استفاده می‌شود. از آن‌جا که لوله‌ها معمولا تحت عملیات جوش‌کاری قرار می‌گیرند، این وسیله برای برطرف کردن گرده جوش از سطح لوله به کار می‌رود.
  2. سنباده: سنباده ابزاری سخت و مستحکم است که می‌تواند از موادی گوناگون مانند پارچه، کاغذ، پلاستیک و … باشد. معمولا با استفاده از سنباده می‌توان بخش‌های اضافه و ناصافی‌ها را از کار زدود. در برخی موارد نیز می‌توان از آن برای صاف کردن استفاده کرد. این وسیله انواع و درجات گوناگون دارد و از درجه 1000 آن معمولا برای پرداخت استیل استفاده می‌شود.
  3. نوار سنباده‌ای: این نوارها از سنباده پارچه‌ای ساخته می‌شود و معمولا به صورت رول در بازار موجود است.
  4.  نمد: نمدهای پرداخت کاری انواع گوناگون نرم و زبر دارند و از آن‌ها در کنار واکس‌ها استفاده می‌شود. شناخت انواع نمد و کارایی ویژه آن‌ها در پرداخت و پولیش استیل می‌تواند حصول نتیجه بهتر را در پی داشته باشد.
  5. واکس: از پرکاربردترین ابزارها در خدمات پولیش کاری استیل، واکس پرداخت است. واکس‌ها نیز انواع و رنگ‌هایی گوناگون دارند که کاربرد آن‌ها را تعیین می‌کند.
  6.  چسب نمد: از این چسب برای اتصال پودر سنباده به نمد استفاده می‌شود.
  7. گیلانس: نوعی فرچه از جنس نمد است که روی دستگاه مخصوص نصب می‌شود و از آن برای پرداخت کاری استیلو سایر فلزات بهره می‌گیرند.
  8. دستگاه گیلانس: استفاده از این دستگاه چنان رایج است که آن را با نام دستگاه پرداخت کاری نیز می‌شناسند. این دستگاه که گاه همراه با آن از نمد و واکس نیز استفاده می‌شود، انواع دستگاه‌های پرداخت کاری در سه گروه دستی، نیمه‌سنگین و اتوماتیک تولید و عرضه می‌شود.

پولیش استیل

به منظور استفاده از گریدهای مختلف استنلس استیل در صنایع مختلف نیاز به  انجام فرایندهایی خاص بر روی آن است که برای آشنایی با این دسته از فرایندها توصیه می‌شود مقاله انواع خدمات استیل را مطالعه نمایید.

 دستگاه گیلانس نیمه‌سنگین بسیار مشهور و مورد استفاده است. این دستگاه دو سر دارد که می‌توان روی آن نمد یا برس پولیش را نصب کرد. سپس می‌توان آن را با هر سرعتی تنظیم کرد و روی سطح یا قطعه مورد نظر کشید تا آن را پولیش کاری کند. طبیعی است که از چنین دستگاهی باید در پرداخت کلی و در سطوح وسیع استفاده کرد.

در خدمات پولیش کاری استیل زمانی که کار ظرافت می‌یابد، گیلانس دیگر کاربرد ندارد و باید از ابزارهای ظریف‌تر مانند سنباده استفاده کنیم.

مزایای پولیش کاری استیل

به طور کلی شیت های استنلس استیل صرف نظر از پولیش استیل و پرداخت کاری استیل دارای ویژگی‌های فیزیکی همچون جلا و براقیت، استحکام بالا و مقاومت بسیار در برابرخوردگی و سایر مشخصات فنی است که امکان انجام انواع فرایند‌های فلزکاری و جوشکاری را بر سطح ورق استیل مهیا نموده است.

با این حال پرداخت کاری استیل سبب تقویت این ویژگی‌های فعلی استنلس استیل شده و به عنوان یک مکمل عمل می‌کند و آن را برای کاربردهای متنوع‌تری آماده می‌سازد. مزایای پرداختکاری با توجه به نوع آن‌ها متفاوت است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • افزایش طول عمر قطعات و ورق‌های استیل
  • تنوع کیفیت سطح و بهبود ظاهری برای کاربردهای دکوراتیو
  • افزایش خاصیت ترشوندگی
  • افزایش بیشتر مقاومت در برابر خوردگی
  • پیشگیری از سایش، خط و خش و کاهش جرم‌گیری
  • افزایش مقاومت در برابر تغییر شکل
  • افزایش مقاومت شیمیایی
  • کنترل اصطکاک سطحی

بهتر است بدانید که پس از پولیش استیل، آبکاری معمولاً لازم نیست. پولیش استیل به منظور حذف خطوط و لکه‌های سطحی، افزایش براقیت و تمیزکردن سطح استیل انجام می‌شود. در صورت استفاده از روش پولیش مناسب، سطح استیل به طور کامل تمیز و براق می‌شود و نیاز به آبکاری اضافه نخواهد بود. با این حال، در صورت لزوم مانند حذف زنگ چرب یا تغیر رنگ سطح استیل، آبکاری استیل ممکن است لازم باشد.

مراحل کار در خدمات پولیش استیل

در مرحله مقدماتی، برای آماده کردن زیرکار، با استفاده از ابزارهایی مانند فلاپ استیل، گرده جوش و ضایعات برداشته می‌شود. ممکن است از یک سنباده کرکی نیز در این مرحله برای مسطح و آماده کردن سطح زیر کار استفاده شود.

در مرحله بعدی خدمات پولیش کاری استیل، با استفاده از نمد یا گیلانس، خش‌های باقی‌مانده روی کار برطرف می‌شود و کار تا درجه مطلوب صاف و براق می‌شود.

از دیگر خدماتی که برای عرضه بهتر محصولات استنلس استیل ارائه می‌شود، می‌توان برش استیل را نیز نام برد که در صنعت استیل از این فرایند بسیار استفاده می‌شود.

شهر استیل وارد کننده انواع محصولات استنلس استیل از جمله انواع ورق استیل، پروفیل استیل، لوله‌های استیل و … است. برای مشاوره رایگان خرید و استعلام قیمت استیل با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

02168559

کلام آخر

پرداخت استیل به روش‌های جدید می‌تواند سریع‌تر و ساده‌تر انجام شود و نتیجه آن مطلوب‌تر باشد. هدف از پرداخت کاری استیل تنها بهبود ظاهری نیست بلکه این عملیات می‌تواند ویژگی‌هایی چون مقاومت را در سطح استیل افزایش دهد و بر کارایی آن اثر بگذارد. این نکته قابل ذکر است که پولیش استیل یک نوع ماده شیمیایی است که برای تمیز کردن، پاک کردن و لمینت کردن سطوح استیلی استفاده می‌شود. این ماده به صورت مایع یا پودر در دسترس است و با استفاده از ابزارهای خاص مانند پارچه‌های نرم و مخصوص، تمیز کننده‌ها و دستگاه‌های پولیش استیل، بر روی سطوح استیلی اعمال می‌شود. هدف از استفاده از پولیش استیل، حذف لکه‌ها، زنگ زدگی و خطوط روی سطح استیل، تمیز کردن آن و افزایش براقیت آن است. در نهایت امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *