مقالات

انواع میلگرد و کاربردهای آن در ساختمان

میلگرد استیل

چند نوع میلگرد داریم ؟ انواع میلگرد و کاربرد آنها چیست ؟ سوالی است که خیلی در رابطه با انواع میلگرد مطرح می‌شود. میلگرد یک نوع فولاد است که به صورت میله‌ای در اندازه‌ها و ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود. این نوع فولاد برای استفاده در صنایع ساختمانی، خودروسازی، تولید لوله‌های فولادی و غیره استفاده می‌شود. همچنین، انواع مختلفی از میلگرد وجود دارد که برای استفاده در ساختمان‌های بتنی، پل‌ها و سازه‌های فلزی مناسب هستند. انواع میلگرد را می‌توان بر مبناهای گوناگون دسته‌بندی کرد. در این مطلب به انواع میلگرد، کاربرد آن‌ها و نیز کاربرد انواع میلگرد در ساختمان سازی می‌پردازیم.

در ادامه این مطلب با شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل همراه باشید تا با انواع میلگرد از نظر طاهر، استاندارد تولید و جنس آشنا شوید.

انواع میلگرد از نظر ظاهر

ظاهر میلگردها می‌تواند نخستین معیار برای تمایز قائل شدن میان انواع میلگرد باشد. بر این مبنا میلگردها به دو دسته کلی ساده و آجدار تقسیم می‌شوند.

میگلرد ساده

این نوع میلگرد همان‌طور که از نامش پیداست ظاهری ساده و یکدست دارد. یعنی هیچ‌گونه طرح، آج یا برجستگی روی آن پدید نیامده است و سطحی کاملا صاف دارد. این نوع میلگرد به دلیل سادگی سطح قابلیت خوبی برای خم‌کاری و شکل‌پذیری دارد و از هر نقطه‌ای می‌توان آن را برش داد.

در کاربردهایی که نیاز به خم‌کاری و پیچ‌دادن میلگرد وجود دارد، معمولا از انواع میلگرد ساده استفاده می‌شود اما نمی‌توان از آن‌ها همراه بتن استفاده کرد. همچنین برای پروژه‌های سنگین توصیه نمی‌شوند.

میلگرد آجدار

یکی از انواع میلگرد که معروف است و کاربرد زیادی خصوصا در ساختمان‌سازی و تولید انواع سازه‌ها دارد، میلگرد آجدار است. این انواع دارای آج‌ (برجستگی) هایی روی سطح هستند.

نکته مهم درباره کاربرد انواع میلگرد آجدار این است که به دلیل وجود همین آج‌ها در بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند زیرا آج‌های آن‌ها با بتن درگیر می‌شود و از درون آن خارج نمی‌شود.

 

انواع میلگرد

 

نکته مهم دیگر در خصوص میلگرد آجدار این است که نسبت به میلگرد ساده سخت‌تر است. بنابراین نمی‌توان از آن در جایی که نیاز به خم‌کاری است، به راحتی و بدون محدودیت استفاده کرد.

انواع میلگرد از نظر جنس

جنس میلگرد مهم است زیرا هر ماده و هر آلیاژ می‌تواند ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی خاص خود را داشته باشد. به همین دلیل است که انواع میلگرد را از نظر جنس نیز دسته‌بندی می‌کنیم.

انواع میلگرد استیل

بهترین میلگرد موجود که برای انواع پروژه‌ها کارایی دارد، میلگرد استیل یا فولاد ضد زنگ است. اگر ابتدا جویای قیمت میلگرد باشید، متوجه می‌شوید که این جنس چند برابر گران‌تر از انواع میلگرد سیاه، اپوکسی و … است.

اما اگر کاربرد انواع میلگرد را بررسی و مقایسه کنید، قیمت میلگرد استیل را کاملا مناسب خواهید یافت. دلیل آن را بیان می‌کنیم.

میلگرد استیل در مقایسه با میلگرد سیاه یا فولاد کربنی، 1500 برابر بیشتر مقاومت به خوردگی دارد. این در حالی است که عملیات خم‌کاری بر روی آن به خوبی صورت می‌گیرد و قابل استفاده در شبکه‌بندی و فرفورژه‌کاری است. همچنین به دلیل استحکام، انتخابی مناسب در تقویت‌کننده‌ها و نگهدارنده‌ها است.

استفاده از انواع میلگرد استیل برای تقویت بتن در سازه‌های عظیمی چون بزرگراه‌ها، پل‌ها، ساختمان‌ها و … حتی با وجود هزینه بیشتر رایج است.

میلگرد اروپایی (پایه منگنز)

این نوع از انواع میلگرد از منگنز ساخته می‌شود. در واقع ماده اصلی آن را منگنز تشکیل می‌دهد اما ترکیبات دیگری نیز در آن وجود دارد. کار با میلگرد اروپایی ساده است و توان خمش بالایی دارد.

با این حال توصیه می‌شود در مناطق زلزله‌خیز که استحکام بسیار مورد نیاز است و نیز در پروژه‌هایی که ساختار یک‌پارچه مطرح است، به کار نرود.

میلگرد فولاد کربنی

رایج‌ترین نوع میلگرد با نام فولاد کربنی، میلگرد سیاه یا نوار سیاه شناخته می‌شود. این نوع، پرقدرت‌ترین میلگرد از نظر استحکام کششی است و در بسیاری از پروژه‌ها کاربرد دارد.

با این حال کاربرد انواع میلگرد سیاه به دلیل این‌که مقاومت آن در برابر رطوبت کم است و دچار زنگ‌زدگی می‌شود، در مناطق مرطوب ممکن نیست. در صورت زنگ زدن میلگرد، بتن اطراف آن نیز ترک می‌خورد و استحکام خود را از دست می‌دهد.

 

چند نوع میلگرد داریم

میلگرد فایبرگلاس

میلگرد فایبرگلاس ساخته شده از فیبر تقویت‌شده با الیاف پلیمری FRP است. کاربرد انواع میلگرد فایبرگلاس به دلیل آسیب‌ناپذیری در محیط‌های اسیدی و خورنده قابل توجه است. این نوع، هم میلگرد صنعتی و هم ساختمانی محسوب می‌شود و در صنایع هوافضا، ساخت‌وساز، خودروسازی و … به کار می‌رود. مزیت مهم دیگر آن وزن سبک است.

میلگرد فایبرگلاس بهترین انتخاب برای استفاده در بتن است؛ البته در جایی که مجاور با میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی نباشد. همچنین امکان خم‌کاری آن وجود ندارد.

میلگرد گالوانیزه

پوشش گالوانیزه روی میلگرد سیاه در مقایسه با پوشش اپوکسی تا 40 برابر مقاومت بیشتر نسبت به خوردگی ایجاد می‌کند.

به دلیل همین میزان افزایش مقاومت، قیمت آن نیز بیشتر است. البته باید گفت اگرچه قیمت میلگرد گالوانیزه گران‌تر از میلگرد سیاه یا اپوکسی است، بسیاری به دلیل دوام و مقاومتی که دارد، راغب به استفاده از آن هستند.

میلگرد اپوکسی

اپوکسی پوششی نازک و ظریف است که بر روی میلگرد فولاد کربنی قرار می‌گیرد. اگرچه اپوکسی می‌تواند مقاومت میلگرد سیاه را به خوردگی تا حد قابل توجهی (از 70 تا 1700 برابر) افزایش دهد، خود به دلیل ظرافت، آسیب‌پذیر است. در صورت آسیب پوشش اپوکسی، روند خوردگی میلگرد سرعت خواهد گرفت.

انواع میلگرد چیست

انواع میلگرد از نظر استاندارد تولید

استانداردهای گوناگونی چه مخصوص هر کشور و چه در سطح بین المللی برای میلگرد وجود دارد. برای مثال استاندارد DIN، ISO، JIS و ASTM از استانداردهای مطرح بین‌المللی هستند. انتخاب استانداردها بسته به این است که میلگرد در کدام کشور و توسط کدام برند تولید می‌شود.

در کشور ما بر اساس استانداردهای روسی انواع میلگرد شامل A1، A2، A3 و A4 هستند. ویژگی‌های هریک از این انواع را برای شما توضیح می‌دهیم.

میلگرد A1

درصد کربن و درنتیجه میزان سختی این میلگرد کم است. این موضوع سبب می‌شود میزان منعطف بودن و شکل‌پذیری میگلرد افزایش پیدا کند.

به همین دلیل به این نوع، میلگرد نرم هم گفته می‌شود. در میان میلگردهای A1 معمولا میلگرد آجدار دیده نمی‌شود.

میلگرد A2

درصد کربن و درجه سختی این نوع از انواع میلگرد بیشتر از نوع A1 است. از سویی به دلیل داشتن آج‌هایی منظم روی بدنه می‌تواند از نظر ظاهری در دسته میلگرد آجدار قرار گیرد. بر اساس درجه سختی در اصطلاح صنعتی به میلگرد A2 نیمه‌ترد گفته می‌شود.

 

انواع میلگرد

میلگرد A3

درصد کربن این نوع از انواع میلگرد بیشتر از دسته A2 و A1 است. بنابراین درجه سختی آن نیز از دو نوع یادشده بیشتر است.

این میگلرد را جناقی نیز می‌نامند زیرا از نظر ظاهری آج‌هایی جناقی بر سطح خود دارد. کاربرد انواع میلگرد A3 به دلیل میزان بالای سختی نمی‌تواند در مواردی که نیاز به شکل‌پذیری و انعطاف داریم، زیاد باشد.

میلگرد A4

میلگرد A4 نوعی دیگر از میلگرد جناقی است که آج‌های جناقی آن در دو جهت مخالف هم ایجاد شده‌اند. این ویژگی سبب می‌شود درگیری بیشتری با بتن ایجاد کند. از سویی دیگر از نظر آلیاژ، سخت‌ترین میلگرد محسوب می‌شود.

انواع میلگرد از نظر اندازه

کاربرد انواع میلگرد تا حد زیادی به اندازه آن بستگی دارد. میلگرد در قطرهای گوناگون تولید می‌شود و دامنه آن از نظر اندازه نسبتا وسیع است.

بر این اساس از میلگرد سایز 8 تا 32 مشهورترین و پرکاربردترین سایزهای موجود در بازار هستند. هرچند میلگرد سایز 50 نیز در بازار وجود دارد.

در ادامه این مطلب پیشنهاد می‌شود مقاله میلگرد چیست را مطالعه نمایید.

کاربرد انواع میلگرد

کاربرد انواع میلگرد بر اساس ویژگی‌هایی که هریک دارند، با هم متفاوت است. برخی را مثال می‌زنیم.

میلگرد A1: از این نوع میلگرد در شمع‌ها و ستون‌های دوار به عنوان آرماتور دورپیچ استفاده می‌شود. این نوع میلگرد به دلیل نرمی و انعطاف قابلیت شکل‌دهی به صورت مارپیچ را دارد تا در نهایت یک استوانه بسازد.
میلگرد A1 را می‌توان همچنین به عنوان میلگرد حرارتی سقف برای تیرچه بلوک استفاده کرد اما برای آرماتورهای حرارتی قابل استفاده نیست زیرا آج ندارد.

از میلگرد A2 به عنوان میلگرد کمرکش، خاموت‌ها و در کل آرماتورهایی با عملکرد برشی بیشتر استفاده می‌شود. همچنین در پی‌ها و آرماتورهای طولی می‌توان از آن استفاده کرد.

کاربرد انواع میلگرد A3 نیز در پی‌ها و آرماتورهای طولی است. البته کاربرد انواع میلگرد در ساختمان موضوعی است که جداگانه به آن می‌پردازیم.

میلگرد A4 به دلیل وزن زیاد در ساختمان استفاده نمی‌شود اما برای مقاطع سنگین از آن بهره می‌گیرند. در بحث کاربرد انواع میلگرد باید تأکید کرد گستردگی کاربردی که میلگرد استیل یا فولاد ضد زنگ دارد، قابل مقایسه و جایگزینی با دیگر انواع میلگرد نیست.

این جنس مقاومت بسیار و شکل‌پذیری فوق‌العاده‌ای دارد که آن را در طیف وسیعی از سازه‌ها و صنایع کاربردی می‌کند.

 

انواع میلگرد چه کاربردی دارد

 

A variety of rebar lengths and diameters are available, but there are only six common types of rebar

European (a carbon, manganese, silicon, etc. alloy); carbon steel (basic “black” rebar); galvanized; epoxy coated; glass-fiber-reinforced-polymer (GFRP); and stainless steel. The different types of rebar each unique strengths and weaknesses

کاربرد انواع میلگرد در ساختمان

بتن ماده‌ای بسیار مستحکم شناخته می‌شود که از آن برای ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. کاربرد این ماده به خاطر استحکام و مقاومت بالایی است که در برابر فشار از خود نشان می‌دهد. اما حتی این ماده محکم نیز خالی از ضعف و کاستی نیست. از مهم‌ترین مسائل در خصوص بتن این است که نمی‌تواند در برابر نیروهای کششی و چرخشی مقاومت زیادی داشته باشد.

کاربرد انواع میلگرد در ساختمان به همین نقطه ضعف بتن و نیاز به تقویت آن باز می‌گردد. میلگرد می‌تواند مقاومت کششی سازه‌ها را افزایش دهد تا خصوصا در شرایط وقوع زلزله آسیب نبینند. اما این اتفاق چگونه رخ می‌دهد؟

در بتن و فولاد یک ویژگی مشترک وجود دارد و آن ضریب انبساط دمایی آن دو است که بسیار به هم نزدیک است. به دلیل نزدیکی و مشابهت این ضریب در دو ماده از ایجاد تنش‌های مازاد در ساختار بتن در شرایط دمایی مختلف پیش‌گیری می‌شود. به همین دلیل احتمال تخریب زودهنگام بتن تا حدی قابل توجه کاهش می‌یابد.

کاربرد انواع میلگرد در ساختمان از پایین‌ترین نقطه آن در پی و فونداسیون آغاز شده و تا بالاترین نقاط برای اجرای فرم ساختمان ادامه می‌یابد.

بعد از آشنایی با انواع میلگرد توصیه می‌کنم مقاله محاسبه وزن شفت استیل مطالعه نمایید.

 

شهر استیل عرضه کننده انواه محصولات استنلس استیل، انواع ورق‌های استیل، پروفیل استیل و …. برای خرید مطمئن همراه با ضمانت اصالت کالا و صحت آلیاژ با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

02168559 

کلام آخر

برای انتخاب میلگرد متناسب با کاربرد، شناخت انواع میلگرد ضرورت دارد که در این مطلب به آن پرداختیم.  میلگرد استیل، میلگرد آجدار، میلگرد استیل، میلگرد آلومینیومی، میلگرد کمرکش و میلگرد گالوانیزه از جمله پرکاربردترین انواع میلگرد در صنایع مختلف هستند. این نکته قابل ذکر است که مقاوم‌ترین و کاربردی‌ترین نوع از انواع میلگرد، جنس فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل است. البته در جایی که بیم آسیب و زنگ‌زدگی وجود نداشته باشد، استفاده از میلگرد فولاد کربنی به دلیل قیمت پایین‌تر ارجح شمرده می‌شود.

8 دیدگاه در “انواع میلگرد و کاربردهای آن در ساختمان

  1. Gheidari گفت:

    سلام کدوم نوع میلگرد بیشترین تقاضا رو تو بازار داره و برای مصارف متنوع تری میشه ازش استفاده کرد ؟

    1. admin گفت:

      سلام و عرض ادب

      به طور کلی، میلگردهای فولادی بیشترین تقاضا را در بازار دارند و برای مصارف متنوع تری قابل استفاده هستند. این نوع میلگردها شامل میلگردهای ساده (مانند میلگردهای گرد و پروفیل) و میلگردهای آلیاژی (مانند میلگردهای فولاد ضد زنگ) است.

  2. سانیا گفت:

    سلام مطلب کاملی بود استفاده کردم ممنون

    1. admin گفت:

      سلام و عرض ادب

      ممنون از حسن توجه شما، موفق باشید.

  3. رستم پور گفت:

    شب بخیر
    برای میلگرد A4 مثال میزنید که کجا استفاده میشود؟ ممنون

    1. m.ghadiani گفت:

      با عرض سلام
      ممنون از اینکه سایت مارو انتخاب کردین
      میلگرد A4 یک نوع میلگرد است که دارای ابعاد خاصی است. این نوع میلگرد به طور عمومی در صنایع مختلف برای ساخت و ساز، تولید قطعات ماشین‌آلات، ساخت قطعات فلزی و همچنین در صنایع ساختمانی استفاده می‌شود. به عنوان مثال، میلگرد A4 ممکن است در ساخت تیرآهن، پایه‌های فلزی، قطعات ماشین‌آلات و یا در ساخت قطعات فلزی دیگر استفاده شود. این نوع میلگرد به دلیل ویژگی‌های خاص خود از جمله مقاومت بالا در برابر فشار و کشش، استحکام مناسب و ابعاد دقیق، در برخی از صنایع حائز اهمیت است.

  4. زرکبیر گفت:

    ما که تو شمال زندگی میکنیم و هوامون مرطوبه به نظرتون چه نوع میلگردی مناسب کارمون هست ؟

    1. m.ghadiani گفت:

      با عرض سلام
      ممنون از اینکه سایت مارو انتخاب کردین
      برای محیط‌هایی که دارای هوای مرطوب هستند، معمولاً توصیه می‌شود از میلگردهای ضدزنگ استفاده کنید. میلگردهای ضدزنگ از جنس‌های مختلفی مانند فولاد ضدزنگ (مانند فولاد آستنیتیک و فولاد دوبلکس)، آلومینیم، مس و نیکل ساخته می‌شوند.
      این نوع میلگردها به دلیل خاصیت مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و خوردگی، مناسب برای استفاده در محیط‌های مرطوب و حتی در معرض آب و هوای شور قرار گرفته‌اند. این ویژگی‌ها باعث افزایش عمر مفید و کاهش نیاز به تعمیرات و نگهداری مکرر میلگردها می‌شود.
      بنابراین، اگر در محیطی با هوای مرطوب قرار دارید، بهتر است از میلگردهای ضدزنگ استفاده کنید تا از خوردگی و زنگ زدگی آنها جلوگیری شود و عمر مفید آنها افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *