مقالات

انواع خدمات استیل چیست؟

انواع خدمات استیل

استنلس استیل یا فولاد ضد زنگ از جمله فلزات پرکاربرد در صنعت های مختلف است که قدمت بالایی ندارد و کشف این نوع آلیاژ کاربردی به سال 1913 برمی‌گردد. تفاوت اصلی استنلس استیل با فولاد کربنی، در مقاومت به خوردگی بالای آن خلاصه می‌شود. برای تولید و ساخت ورق‌ها یا قطعات از جنس استیل، فرایندهای مختلفی در قالب خدمات استیل، بر روی آن انجام می‌شود.

با توجه به اینکه استیل دارای چه گریدی است و با چه هدفی یا برای ساخت چه محصولی مورد استفاده قرار می‌گیرد، انواع خدمات استنلس استیل نیز فرآیندهای متفاوتی دارند. در این مقاله قصد داریم خدمات استیل ضد زنگ را در صنایع مختلف به صورت خلاصه بررسی کنیم. قبل از آن با مشخصات استیل و گریدهای مختلف آن آشنا می شوید.

شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل با بهترین کیفیت و حداقل قیمت می‌باشد. ارائه قیمت، مشاوره خرید استیل ، ارسال بار به تمامی نقاط ایران و کشورهای همسایه، خدمات برش و خدمات آزمایشگاهی از جمله خدمات شهر استیل می‌باشد.

انواع خدمات استیل کاری

خدمات استیل یک اصطلاح گسترده برای انواع مختلفی از فرآیندها و پرداخت‌هایی است که در حین ساخت و تولید ورق‌ها یا قطعات استیل، بر روی آن‌ انجام می‌شود.

خدمات استنلس استیل که شامل فرایندهایی همچون برش، پانچ، خمکاری، ورق کاری، شکل دهی، برش، آبکاری، جوشکاری و… است، برای تبدیل مواد خام به قطعات یا محصولات نهایی استیل استفاده می‌شود.

فرآیندهایی که بر روی استنلس استیل تحت عنوان خدمات استیل انجام می‌شود، بسته به نوع و یا گرید استیل و محصول نهایی مورد نظر متفاوت است.

البته کلیه فرایندهایی که در ادامه ذکر خواهیم کرد، برای ساخت یک محصول استیل، انجام نمی‌شود. به عنوان مثال ممکن است محصولی به جوشکاری نیازی نداشته باشد و یا عملیات خمکاری بر روی آن انجام نشود.

مهم‌ترین وظیفه مهندسان این است که فرایند مناسب و مورد نیاز در ساخت و تولید هر محصول استیل را تشخیص دهند و سپس شرایط و پارامترهای فرایند موردنظر را به گونه‌ای طراحی کنند که به بهترین شکل ممکن به هدف نهایی دست یابند. انواع فرایندهای انجام شده بر روی استنلس استیل و یا انواع خدمات استیل عبارتند از:

خمکاری استیل

خمکاری استیل مانند دیگر فلزات فرایندی است که به منظور فرم دادن یا شکل دهی، بر روی آن انجام می‌شود. این فرایند که معمولا بر روی ورق‌ها انجام می‌شود، جز پرکاربردترین و رایج‌ترین خدمات استیل است. هدف از خمکاری استیل ساخت قطعاتی همچون لوله، باکس‌ها و… می باشد.

خمکاری استیل نوعی عملیات مکانیکی است که با توجه به نوع و گرید استیل، به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. بطورکلی خمکاری فلزات به دو روش خمکاری سرد و خمکاری گرم انجام می‌شود. درخمکاری گرم، عملیات خمکاری یا زاویه دار کردن ورق‌های استیل، تحت دمای بالا انجام می‌شود اما خمکاری سرد در دمای محیط و تحت فشار یا کشش صورت می‌گیرد.

 

خدمات استیل -خمکاری استیل

خمکاری لوله استیل

از دیگر انواع خدمات استیل کاری می‌توان به خم کردن انواع لوله استیل نیز اشاره نمود. خمکاری لوله استیل به فرآیند تغییر شکل دادن لوله های استیل با استفاده از قالب ها و دستگاه های خمکاری اطلاق می‌شود. در این فرآیند، لوله استیل به صورت دائره‌ای یا به شکل منحنی خم می‌شود تا بتواند در ساخت و ساز و صنایع مختلف استفاده شود.

خمکاری لوله استیل عموماً برای تولید قطعات پروژه های ساختمانی، صنعت نفت و گاز، صنعت خودروسازی و صنایع دریایی استفاده می‌شود.

برش استیل

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین انواع خدمات استنلس استیل، برش است. فرایند برش استیل‌ها با هدف ساخت قطعات و سازه‌های استیل انجام می‌شود. در واقع نیاز است که صفحات یا ورق‌های استیل در اندازه‌های مختلف و با هندسه‌های متفاوتی، برش داده شوند. برش استیل خود به روش‌های مختلفی انجام می‌شود.

هر کدام از این روش‌ها معایب و مزایای خاص خود را دارند و در شرایط مناسب، استفاده می‌شوند. در زیر به سه روش کاربردی و رایج در برای برش استیل اشاره کرده‌ایم.

  •  برش استیل با لیزر
  • برش استیل سی ان سی CNC
  • برش استیل با قیچی ورق پر

 

برش استیل خدمات استیل

 

آبکاری استیل

یکی دیگر از خدمات استنلس استیل، آبکاری آن است. آبکاری یک روش پوشش دهی سطحی است که با هدف محافظت از سطح اجسام (فلزات) در برابر عوامل محیطی انجام می‌شود. شاید اینگونه تصور شود که از آنجا که استیل مقاومت به خوردگی بالایی دارد، به آبکاری نیازی ندارد.

اما آبکاری تنها با هدف بهبود مقاومت به خوردگی انجام نمی‌شود و اهداف دیگری همچون افزاش دوام و ماندگاری، محافظت در برابر ضربه، کاهش اصطکاک سطحی و… را نیز به دنبال دارد. آبکاری استیل معمولا به دو روش مختلف انجام می‌شود:

آبکاری به روش الکترولیتی

طبق این روش استیل مورد نظر درون محلول الکترولیت قرار گرفته و یک جریان الکتریکی برقرار می‌شود. در این حالت بر مبنای اکسایش و کاهش، لایه ای روی سطح استیل انجام می‌شود.

در این روش آبکاری استیل پارامترهایی همچون ترکیب شیمیایی محلول الکترولیت، میزان یا همان ولتاژ برق ورودی و زمان آبکاری، بر روی کیفیت و ضخامت لایه نشانده شده موثر است.

آبکاری به روش الکترولس

در این روش که به آن آبکاری اتوکاتالیستی هم گفته می‌شود، نیازی به برقراری جریان الکتریکی نیست و آبکاری روی سطح استیل به صورت شیمیایی انجام می‌شود.

روش های متعددی برای آبکاری استیل مورد استفاده قرار می‌گیرد لذا برای دریافت اطلاعات بیشتر و اشنایی با روش‌های متنوع پیشنهاد می‌شود مقاله روش های آبکاری استیل را مطالعه فرمایید.

 

ورق کاری استیل

ورق کاری استیل یکی از مهم‌ترین فرایندهای صنعتی است که با هدف ساخت قطعات و یا سازه‌های استیل از ورق‌ها انجام می‌شود.

درواقع ورق کاری عملیات شکل دهی ورق‌های فلزی با هدف ساخت قطعات و سازه‌های مختلف است. ورق کاری خود شامل چندین مرحله به شرح زیر است:

  • طرح ریزی: اولین مرحله ورق کاری استیل طرح ریزی است. در واقع باید طرح اولیه قطعه یا سازه‌ای که می‌خواهد از ورق استیل ساخته شود، مشخص شود تا بقیه مراحل در راستای شکل گیری آن طرح انجام گیرد.
  • برش: با توجه به ابعاد و هندسه قطعه، باید ورق‌های بزرگ استیل برش داده شده و به اندازه‌ و شکل موردنظر درآیند. برش ورق خود به روش‌های مختلفی انجام می‌شود.
  • سوراخ کردن یا پانچ کردن: یکی دیگر از مراحل ورق کاری استیل پانچ کردن و یا ایجاد سوراخ‌هایی بر روی استیل است. 
  • خم کردن: خم کردن ورق استیل همانطور که در بخش خمکاری گفتیم به دو روش گرم و سرد انجام می‌شود. در این مرحله ورق‌های استیل زاویه دار و یا خم می‌شوند تا به شکل موردنظر برسند.
  • مونتاژ: مرحله آخر، مرحله مونتاژ یا اتصال ورق‌های استیل پرداخت شده به یکدیگر است تا به قطعه یا سازه نهایی برسیم.

پرداخت سطحی استیل

پرداخت سطحی یکی از خدمات استیل است که در واقع مرحله آخر ساخت قطعات استیلی محسوب می‌شود. پرداخت کاری استیل سطحی با هدف بهبود خواص ظاهری سطح و از بین بردن ضایعات سطحی ناشی از فرایندهای تولید، استیل انجام می‌شود.

پولیش کردن، رایج‌ترین خدمات استنلس استیل در بخش پرداخت سطحی است. این فرایند خود با وسایل مختلفی همچون نمد، سنباده، فلاپ، چسب نمد و واکس انجام می‌شود.

 

خدمات استیل کاری

جوشکاری استیل

یکی از فرایندهای ساخت و تولید فلزات از جمله خدمات استنلس استیل، جوشکاری است. در جوشکاری، بخش‌های مختلف یک قطعه یا سازه استیل، به کمک جوش به یکدیگر متصل می‌شوند.

فولادها قابلیت جوش پذیری عالی دارند. اما در مورد استیل، جوشکاری چالش برانگیز است. اگرچه تقریباً تمام گریدهای فولاد ضد زنگ را می توان جوش داد، اما جوش پذیری گریدهای مختلف آن، با یکدیگر متفاوت است.

برای مطالعه سایر روش های جوش استیل کلیک کنید: انواع جوشکاری استیل

جوشکاری استیل مارتنزیتی

مارتنزیتی‌ها ترکیبی از آهن، کروم و کربن است که استحکام، سختی و مقاومت در برابر سایش بالایی دارند اما برای جوشکاری ضعیف هستند و انعطاف پذیری کمی دارد. بنابراین فرم دهی و ورق کاری آن‌ مشکل است.

به جز گرید 416 (که یک گرید با قابلیت ماشینکاری عالی و درصد گوگرد بالا است) این گروه از استنلس استیل را می‌توان با میله‌های پرکننده آستنیتی جوش داد. استفاده از این نوع میله‌ها منجر به بهبود شکل پذیری می‌شود.

جوشکاری استیل آستنیتی

استیل‌های آستنیتی دارای بیشترین کاربرد بین گریدهای مختلف استیل هستند. بیشترین استفاده را دارند، از قابلییت جوشکاری مطلوبی برخورداند و به راحتی قابل شکل دهی هستند. استیل آستنیتی از ترکیب نیکل، منگنز و نیتروژن تشکیل می شود. 

با استفاده از تمام روش‌های معمولی جوشکاری الکتریکی، این گروه از فولادهای ضد زنگ به راحتی جوش داده می شوند. از پرکننده‌های با درصد کربن کم برای مقاطع سنگین استفاده می‌شود تا مسائل مربوط به حساسیت و خوردگی بین دانه‌ای مربوط به جوشکاری این گرید از استیل، برطرف شود.

 

خدمات استیل کاری

جوشکاری استیل فریتی

این گروه از استیل‌ها به دلیل حساسیت، عدم شکل‌پذیری و رشد بیش از حد دانه، جوش‌پذیری خوبی ندارند. با این حال برای این گرید استیل در کاربردهایی ک ناچار به جوشکاری هستیم، عملیات حرارتی پس از جوش برای حل برخی از این مشکلات انجام می‌شود.

این نوع فولاد ضد زنگ دارای پایه کرومی با مقدار کمی کربن است. استیل فریتی برای شرایطی که جوشکاری مورد نیاز است ایده آل نیست. با این حال انواع مختلفی از پرداخت‌های سطحی را بر روی استیل فریتی می‌توان انجام داد.

جوشکاری استیل دوبلکس

اگرچه فولادهای ضد زنگ دوبلکس دارای جوش پذیری خوبی به اندازه گریدهای آستنیتی نیستند، اما درکل جوش پذیری خوبی دارند.

فرآیندهای جوشکاری استاندارد را می توان در این گروه از فولادهای ضد زنگ استفاده کرد و به عنوان یک مزیت، این گروه در مقایسه با گروه استیل‌های آستنیتی ضریب انبساط حرارتی کمتری دارد.

جوشکاری لوله استیل

جوشکاری لوله استیل به معنای اتصال دو قطعه لوله استیل با استفاده از فرایند جوشکاری است. در این فرایند، قطعات لوله با یکدیگر به صورت محکم و دائمی جوش می‌خورند تا اتصال قوی و بدون نقصی بین آن‌ها بوجود آید.

جوشکاران لوله استیل برای این کار از روش‌های مختلف جوشکاری لوله استیل مانند جوشکاری تگرگ، جوشکاری الکترود قلمی، جوشکاری TIG و MIG استفاده می‌کنند.

سخت کاری استیل

سخت کاری یکی دیگر از خدمات استیل است که با هدف افزایش سختی و استحکام استیل انجام می‌شود. البته با انجام سخت کاری می‌توان مقاومت به سایش و قابلیت ماشین کاری فلزات از جمله استیل را افزایش داد.

سخت کاری استیل و بطورکلی سختکاری فلزات خود به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که عبارتند از:

  •  کوئنچینگ quenching
  • سلف تمپرینگ Self-Tempering
  • نیتریده کردن Nitriding
  • کربونیزه کردن Carbonizing
  • مارتمپرینگ Martempering
  • آس تمپرینگ یا کوئنچ ایزوترمال

 

استنلس استیل در انواع گریدهای مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شود که تحت خدمات استیل کاری برای پروژه‌های متنوع آماده می‌شوند که پرکاربردترین آن‌ها از گرید 300 هستند از جمله پر مصرف‌ترین آنها میتوان به استنلس استیل 304 اشاره کرد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره این نوع ورق استیل و استعلام قیمت ورق استیل 304 کلیک کنید.

 

شهر استیل وارد کننده انواع محصولات استنلس استیل از جمله انواع ورق استیل، پروفیل استیل، لوله‌های استیل و … است. برای مشاوره رایگان خرید و استعلام قیمت استیل با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

02168559    – 

 

کلام آخر

در این مقاله به بررسی خدمات استیل، یعنی فرایندهایی که در حین تولید یک قطعه یا سازه استیل انجام می‌شود، پرداختیم. هر یک از این فرایندها با اهداف مشخصی و برای بهبود خواص خاصی از استیل، بر روی آن انجام می‌شود. قابل ذکر است که فرایندهای متالورژیکی زیادی در حین ساخت قطعات استیل، همچون دیگر فلزات انجام می‌شود و ما در این مقاله به برخی از این فرایندها اشاره کردیم و مطمئنا فرایندهایی هستند که از قلم افتاده‌اند. بهرحال با توجه به گستردگی دنیای متالورژی، بیان کلیه خدمات استنلس استیل، از حوصله بحث ما خارج است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *