مقالات

استیل آستنیتی چیست و چه کاربردی دارد؟

استیل آستنیتی چیست

ورق استیل آستنیتی چیست و چه کاربردی دارد؟ استیل آستنیتیتی یک نوع استیل است که دارای ساختار بلوری آستنیت می‌باشد. این نوع استیل دارای خصوصیات فوق العاده از جمله مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر حرارت و قابلیت جذب و پذیرش فشار و تنش های بالا است. به علاوه، استحکام و سختی بالای آن باعث شده تا در صنایع مختلف از جمله صنایع خودروسازی، هوافضا، پزشکی و … استفاده شود.

تفاوت این نوع فولادهای ضد زنگ با استیل فریتی یا مارتنزیتی چیست؟ چه ویژگی هایی در ورق استیل آستنیتی بارزتر است؟ فولاد ضد زنگ آستنینی در چه صنایعی بیشتر استفاده می شود؟! اگر به دنبال پاسخ این پرسش ها می گردید در ادامه با شهر استیل وارد کننده انواع محصولات استنلس استیل در گریدهای مختلف با بهترین کیفیت همراه باشید.

استیل آستنیتی چیست؟

قبل از اینکه فولاد زنگ نزن آستنیتی را به شما معرفی کنیم لازم است بدانید که ورق استنلس استیل چیست؟ به نوعی فولادزنگ نزن در گروه آلیاژهای آهنی، استنلس استیل می گویند که به مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی شناخته می شود. دو عنصر کروم و نیکل در ساختار استنلس استیل دلیل عمده خاصیت ضد زنگ بودن این نوع فولاد می باشد.

استنلس استیل آستنیتی نیز یکی از انواع استیل است که بیشتر در صنایع ساختمانی، خودروسازی، الکترونیک و پزشکی استفاده می‌شود.

این نوع استیل به خاصیت غیر مغناطیسی و به اصطلاح نگیر بودن خود معروف است. همچنین استنلس استیل آستنیتی به دلیل مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی، عمر طولانی و ظاهر جذاب و براق، انتخاب اول بسیاری از صنایع است.

 

استیل آستنیتی چیست

ترکیبات استیل آستنیتی چیست؟

استنلس استیل آستنیتی از آلیاژ آهن، کروم، نیکل و مولیبدن تشکیل شده است. درصد کروم در این نوع استیل بیشتر از ۱۸ درصد است که این مقدار، باعث مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی استیل آستنیتی می‌شود.

نیکل نیز برای افزایش مقاومت در برابر زنگ زدگی و افزایش قابلیت شکل دهی به استنلس استیل آستنیتی افزوده شده است.

به عبارت دیگر استیل آستنیتی یا همان فولاد ضد زنگ یکی از انواع استنلس استیل است. برای آشنایی بیشتر با انواع استیل ضد زنگ توصیه می‌شود مقاله استلس استیل چیست را مطالعه نمایید.

انواع استیل آستنیتی چیست ؟

ورق استیل آستنیتی به چندین نوع تقسیم می‌شود که عبارتند از:

1. استیل آستنیتی ۳۰۴

این نوع ورق استیل با محتوای کروم و نیکل بالا تولید می‌شود و برای مصارف صنعتی مختلف مانند ساخت قطعات خودرو، تجهیزات پزشکی، صنایع غذایی و غیره استفاده می‌شود لذا میزان تقاضا و خرید ورق استیل 304 در بازار قابل توجه است. به طور خلاصه ورق استیل 304 دارای ویژگی‌های زیر است:

  • متشکل از 18% کروم و 8% نیکل است.
  • دارای مقاومت خوب در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی است.
  • مناسب برای کاربردهای عمومی مانند صنعت غذایی، صنعت شیمیایی، ساخت و ساز و تجهیزات پزشکی.
  • قابل تشکیل و جوشکاری است.

2.  ورق استیل آستنیتی ۳۱۰

این نوع ورق استیل با محتوای کروم و نیکل بالا تولید می‌شود و در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بالایی دارد. این ورق استیل برای ساخت قطعات صنعتی، تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی و غیره استفاده می‌شود.

ورق استیل آستنیتی 310، نوعی استیل با مقاومت بالا در برابر حرارت و خوردگی است که از آلیاژهای آهن، نیکل و کروم تشکیل شده است. این نوع استیل دارای ویژگی‌هایی مانند مقاومت در برابر حرارت‌های بالا تا 1150 درجه سانتیگراد، مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون است.

بله، قیمت ورق استیل 310 از استیل 316 بالاتر است به دلیل داشتن آلیاژهای بیشتری مانند نیکل و کروم که باعث افزایش مقاومت در برابر حرارت و خوردگی می‌شود. همچنین، تولید و پردازش استیل 310 نسبت به استیل 316 سخت‌تر و پیچیده‌تر است که نیز باعث افزایش قیمت آن می‌شود.

3. ورق استیل آستنیتی ۳۰۹

این نوع ورق استیل با محتوای کروم و نیکل بالا تولید می‌شود و در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بالایی دارد. این ورق استیل برای ساخت قطعات صنعتی، تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی و غیره استفاده می‌شود.

4. ورق استیل آستنیتی ۳۱۶

 این نوع ورق استیل با محتوای کروم، نیکل و مولیبدن بالا تولید می‌شود و در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بالایی دارد. این ورق استیل برای ساخت قطعات صنعتی، تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی و غیره استفاده می‌شود. از جمله ویژگی‌های قابل ملاحضه استنلس استیل 316 می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • متشکل از 16% کروم، 10% نیکل و 2% مولیبدن است.
  • دارای مقاومت بالاتر در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی نسبت به استیل 304 است.
  • مناسب برای کاربردهای با تماس با محلول‌های شور (مانند در سواحل)، صنعت شیرآلات، صنعت دريانوردي، صنعت شيميایی، تجهيزات پزشكي و صنعت نفت و گاز.
  • قابل تشکیل و جوشکاری است.

این نکته نیز قابل ذکر است که عموماً  قیمت ورق استیل 316  بالاتر از قیمت استیل آستنیتی 304 است، زیرا استیل استنیتی 316 دارای مقاومت بالاتر در برابر خوردگی و زنگ زدگی است. همچنین، محتوای مولیبدن در استیل 316 بیشتر از استیل 304 است که باعث افزایش قیمت آن می‌شود. با این حال، قیمت هر نوع ورق استیل بسته به بازار و شرایط فعلی ممکن است متفاوت باشد.

ویژگی های استنلس استیل آستنیتی

انواع استیل آستنتی از نظر استحکام دامنه وسیعی را شامل می شود. در یک روش معمول این فولاد ضدزنگ با استحکام تسلیم ۲۰۰ مگاپاسکال ساخته می شود.

همچنین به کمک فرآیند سردکاری می توان میزان استحکام این گروه از فولاد را افزایش داد و به مقدار ۲۰۰۰ مگاپاسکال نیز رساند.

این فولاد دارای ساختار آستنیتی FCC است و خاصیت چقرمه و انعطاف پذیری بالایی دارد. فولاد ضد زنگ آستنیتی در دماهای بالا مانند آلیاژهای آهنی فریتی با ساختار BCC به راحتی استحکام خود را از دست نمی دهد. بطور کلی ویژگی های استنلس استیل آستنیتی عبارتند از:

  •  مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی
  • مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون و خوردگی
  • مقاومت بالا در برابر حرارت و تغییرات دما
  • ظاهر جذاب و براق
  • قابلیت شکل دهی بالا
  • عمر طولانی

کاربرد استنلس استیل آستنیتی

استنلس استیل آستنیتی به دلیل ویژگی‌های منحصربفرد خود در زمینه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نوع استیل در صنایع ساختمانی، خودروسازی، الکترونیک و پزشکی و به‌عنوان مواد اولیه برای تولید محصولات از جمله درب‌ها، پنجره‌ها، قطعات خودرو، لوازم برقی و الکترونیکی، دستگاه‌های پزشکی و … کاربرد گسترده ای دارد.

سایر کاربردهای این گرید فولاد ضد زنگ عبارتند از:

  • تقویت بتن در محیط های خورنده مثل دریا
  • ساخت وسایل خانگی
  • مخازن آب
  • اجزای خودرو
  • تجهیزات مواد غذایی
  • ساخت تجهیزات آزمایشگاهی
  • ‌تجهیزات پردازش منسوجات
  • تولید دارو
  • قطعات مبدل حرارتی و ..

ورق استیل آستنیتی

مزایای استنلس استیل آستنیتی

در انتخاب فولاد ضدزنگ برای هر صنعت، پارامترهای متعددی مطرح می شود که باید به آن توجه شود. مثلا شاید بخواهید فولاد را در محیطی با حرارت بالا استفاده کنید که فاکتور دوام و عمرمفید اهمیت زیادی داشته باشد.

یا مثلا برای محیط هایی که در معرض خورنده های شیمیایی و اسیدی هستند یا محیط های دریایی، استفاده از فولاد ضد زنگ آستنیتی با گرید مناسب توصیه می شود. مهمترین مزایای استنلس استیل آستنیتی در صنایع مختلف شامل موارد زیر است:

  • مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و خوردگی
  • عمر طولانی
  • ظاهر جذاب و براق
  • قابلیت شکل دهی بالا
  • سبک وزن
  • بازیافت پذیری بالا
  • عدم تشکیل زنگ زدگی در تماس با محیط‌های خارجی

خواص استنلس استیل آستنیتی

استنلس استیل آستنیتی دارای خواص فیزیکی و مکانیکی بسیار خوبی است. برای مثال، استحکام، صلابت، الاستیسیته، پایداری در برابر خوردگی و حرارت، ضریب اصطکاک پایین و … از جمله خواص این نوع استیل هستند که کاربرد آن را در صنایع گوناگون رایج کرده است.

چرا و کجا از ورق استیل استنیتی بجای استیل مارتنزیتی و فریتی استفاده کنیم؟!

ما در ادامه مطلب تفاوت ورق استیل استنیتی با استیل مارتنزیتی و فریتی را بررسی می کنیم. می خواهیم بدانید چرا با توجه به این تفاوت‌ها، ورق استیل استنیتی برای کاربردهایی که نیاز به مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی بیشتری دارند مناسبتر هستند؟! پس همراه ما بمانید.

کاربرد استیل آستنیتی

تفاوت ورق استیل آستنیتی با مارتنزیتی

همانطور که عنوان شد ورق استیل استنیتی دارای خواص شیمیایی بالا و حاوی حداقل 10.5٪ کروم است که باعث مقاومت آن در برابر خوردگی، زنگ زدگی و رسوب‌دهی می‌شود.

همچنین ورق استیل استنیتی مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد و به طور گسترده در صنایع خودرو، الکترونیک، نفت و گاز، ساختمان و غیره استفاده می‌شود.

در مقابل ورق استیل مارتنزیتی حاوی حداقل 11٪ کروم و 1.2٪ کربن است و در نتیجه دارای مقاومت بیشتری در برابر خوردگی یا تنش های محیطی می باشد. از طرفی ورق استیل مارتنزیتی دارای سختی بیشتری نسبت به استیل استنیتی است و در برخی صنایع، از جمله ساختمان‌سازی و تجهیزات غذایی کاربرد بیشتری دارد.

تفاوت ورق استیل استنیتی و فریتی

ورق استیل استنیتی و فریتی دارای خواص متفاوتی هستند از جمله اینکه ورق استیل استنیتی به دلیل داشتن نیکل و کروم بیشتر و قلیایی بودن، در برابر زنگ زدگی بسیار مقاوم است. اما ورق استیل فریتی به دلیل دارا بودن کمترین درصد نیکل و کروم، در مقابل زنگ زدگی ضعیف‌تر عمل می کند.

همچنین ورق استیل استنیتی به دلیل داشتن 10.5% کروم، در برابر خوردگی مقاوم تر است و ورق استیل فریتی به دلیل کمترین درصد کروم در ترکیبات خود، مقاومت کمتری در برابر خوردگی دارد. این دو فولاد پرکاربرد در قابلیت های جوشکاری نیز با هم تفاوت دارند.

ورق استیل استنیتی به دلیل بیشترین مقادیر درصد نیکل در فمولاسیون خود، قابلیت جوشکاری بسیار خوبی نسبت به ورق استیل فریتی دارد.

در نهایت قابلیت حرارت‌پذیری ورق استیل استنیتی به دلیل مقدار 10.5% کروم نسبت به ورق استیل فریتی بیشتر است.

تعریف استنلس استیل آستنیتی از دیدگاه وب سایت sciencedirect

Austenitic stainless steels can contain up to 0.15% carbon. Carbon is an impurity more than an alloying element. It increases yield strength and helps stabilize austenite, but, if not kept in solid solution, it combines with chromium as M23C6, where M is principally chromium, but also iron

قیمت استیل آستنیتی به چه عواملی بستگی دارد؟

وجود نیکل در ترکیبات این گروه از استنلس استیل قیمت آن را تا حدی نسبت به سایر گریدهای استیل افزایش داده است. به همین دلیل کاربرد محدودتر اما مهم تری در صنایع دارد.

به طور کلی قیمت استنلس استیل آستنیتی به عواملی مانند ضخامت، ابعاد، ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی، تعداد و … وابسته است. همچنین با توجه به نوع دستگاه تولید کننده و میزان تولید، گاهی قیمت به‌روزرسانی می‌گردد.

با این حال با توجه به مزایای استفاده از استنلس استیل آستنیتی، توصیه می‌شود برای پروژه‌های مختلف از این نوع استیل استفاده شود. هنگام خرید دقت کنید که محصول مورد نظر را از فروشگاه های معتبر با ضمانت اصالت کالا خریداری نمایید.

شهر استیل واردکننده بهترین و با کیفیت‌ترین ورق استنلس استیل از برترین تولیدکنندگان استیل در سراسر جهان است.

برای دریافت مشاوره رایگان خرید و استعلام قیمت با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

02168559 

پایان
شما در این مطلب با موضوع «استنلس استیل آستنیتی چیست و چه کاربردی دارد؟» همراه ما بودید. همانطور که عنوان شد ورق استیل گروه آستنیتی، نوعی از آلیاژهای پرکاربرد هستند که از آهن، 16 تا 26 درصد کروم و 6 تا 22 درصد نیکل تشکیل شده اند. فراموش نکنید تفاوت اصلی ورق استیل آستنیتی با استیل های دیگر در مقدار نیکل آن هاست. در پایان امیدواریم از این مطلب بهره کافی برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *