مقالات

لوله کربن استیل چیست و چه کاربردهایی دارد؟

لوله کربن استیل چیست

لوله کربن استیل چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ لوله کربن استیل یک نوع لوله فلزی است که از جنس کربن و استیل ساخته شده است. این لوله ها به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی، سختی و قابلیت انعطاف پذیری مناسب برای استفاده در صنایع مختلف هستند اگر با صنایع مختلف سروکار دارید یا می خواهید اطلاعات و دانش خود را درباره انواع لوله کربن استیل بیشتر کنید در این مطلب با ما همراه شوید.

می خواهیم علاوه بر بررسی این موضوع، بازار را نیز رصد کنیم و مهمترین فاکتورها در قیمت لوله کربن استیل را با شما در میان بگذاریم. پس اگر به دنبال پاسخ پرسش های خود هستید تا پایان این مطلب با فروشگاه شهر استیل واردکننده انواع محصولات استنلس استیل از جمله ورق و لوله استیل همراه باشید.

لوله کربن استیل چیست؟

لوله کربن استیل نوعی لوله فولادی است که برای انتقال سیالات در صنایع مختلف از آن استفاده می شود. آلیاژ این نوع لوله آهن، کربن، منگنز و سایر عناصر می باشد.

در میان ترکیبات انواع لوله کربن استیل همانطور که از نامش پیداست کربن مهمترین بخش آن است و نقش تعیین کننده ای در خواص مکانیکی این نوع لوله و کاربرد آن در صنایع گوناگون دارد. از لوله کربن استیل در شرایطی که انتقال حجم بالایی از سیالات غیر خورنده مطرح باشد استفاده گسترده ای می شود.

انواع لوله کربن استیل

لوله کربن استیل از فولاد کربنی تشکیل شده است و دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی نیست. این لوله ها برای انتقال مواد خام، گاز و مایعات در صنعت استفاده می شوند.

در حالی که لوله استنلس استیل از آلیاژ فولادی تشکیل شده است که شامل حداقل 10.5 درصد کروم و حداکثر 1.2 درصد کربن است.

این لوله ها دارای مقاومت بالاتر در برابر خوردگی هستند و در مقایسه با لوله استیل کربن قیمت لوله استیل بیشتر است. با این حال به عنوان جایگزین مناسب برای لوله های کربن استیل در صنعت، پزشکی، غذایی و داروسازی مورد استفاده قرار می گیرند.

مشخصات فنی لوله کربن استیل

یکی از اساسی‌ترین مشخصات فنی لوله کربن استیل، تقاضای بالای آن در بازار است چرا که مقاومت این لوله در برابر فشار و دما بسیار مناسب است و در سیستم انتقال سیالاتی که به استفاده از متریالی با دوام و با مقاومت بالا نیاز باشد انتخاب مناسبی به شمار می‌رود.

به طور کلی دوام بالا، تناسب با شرایط محیطی، قیمت مناسب، سازگاری با محیط زیست، طول عمر و شرایط نگهداری آسان از مهمترین ویژگی هایی است که کاربرد لوله کربن استیل را رایج کرده است.

انواع لوله کربن استیل

آن چه در روند طراحی و تولید لوله کربن استیل بیش از هر چیزی اهمیت دارد توانایی و مقاومت بالای این لوله ها در برابر تغییرات مختلف آب و هوایی و آسیب های محیطی است که باعث شده کاربرد لوله کربن استیل در صنایع سنگین نیز به طور چشمگیری مشاهده شود.

شاید بخواهید بدانید لوله کربن استیل چگونه تولید می شود. بر اساس عملیات حرارتی که بر روی این لوله در فرآیند تولید صورت می گیرد می توان گفت این لوله ها طبق روش تولید به انواع مختلفی تقسیم می شود از جمله:

  • لوله مانسیمان کربن استیل
  • لوله کربن استیل آتشخوار
  • لوله کربن استیل گوشتدار
  • لوله های گالوانیزه گرم یا گلخانه‌ای
  • لوله های گالوانیزه سرد
  • لوله های داربست
  • لوله تست گاز

انواع لوله کربن استیل

انواع لوله کربن استیل مانیسمان یکی از پرکاربردترین انواع لوله در صنایع مختلف است. لوله های مانیسمان نیز با درصد کمتر کربن و با داشتن کروم در ترکیبات خود تحت لوله استیل مانیسمان تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

تولید لوله های کربن استیل

لوله کربن استیل بر اساس استاندارد ASTM A106 و ASTMA53 تولید می شود. مطابق با این استانداردها، ترکیبات شیمیایی هر دو محصول یکی است اما چگونگی عملیات حرارتی آن متفاوت می باشد. لوله های کربن استیل در دو گره A و B بر اساس این استاندارد ها تقسیم می شود.

نوع Aاستحکام کمتری نسبت به B دارد ولی نرمی آن بیشتر است به همین دلیل لوله های گرید Aبرای کویل های بسته و فرآیند خمش سرد پیشنهاد می شود.

انواع لوله استیل بر اساس ترکیبات

لوله های استیل با استفاده از آلیاژ های متفاوت و در شرایط مختلف برای صنایع گوناگون ساخته می شود. همانطور که عنوان شد یکی از رایج ترین مدل های لوله های استیل نوع استیل کربن است که در صنایع گوناگون استفاده گسترده‌ای دارد.

در یک تقسیم بندی دیگر می توان انواع لوله کربن استیل را به لحاظ مقدار استفاده کربن در ترکیبات آن دسته بندی کرد به طور کلی لوله کربن استیل بر این اساس دارای سه نوع متداول می باشد. شاید این سوال برای شما مطرح شود که کربن استیل چیست و از چه ترکیباتی تولید شده است برای دریافت اطلاعات بیشتر مطلب کربن استیل چیست را مطالعه نمایید.

لوله کربن استیل ملایم یا کم کربن

همانطور که از نام این لوله های فولادی مشخص است میزان کربن آن کم و حداکثر ۳ درصد می باشد. بنابراین در میان انواع لوله کربن استیل از مقدار کمتری کربن برخوردار است.

به همین دلیل فرایندهایی چون جوشکاری و ماشینکاری لوله های کربن استیل ملایم به راحتی انجام می‌شود.

لوله کربن استیل متوسط

مقدار آلیاژ کربن در ترکیبات این لوله ها حدود حداقل ۳ درصد و حداکثر ۶ درصد می باشد. می توان گفت نوع لوله کربن استیل متوسط از لحاظ دوام و استحکام، کارایی و هزینه های تولید و ساخت متعادل می باشد.

رایج ترین کاربرد لوله کربن استیل متوسط، برای ساخت قطعات خودرویی و ماشین آلات صنعتی و کشاورزی است.

لوله کربن استیل با کربن بالا

میزان آلیاژ کربن در این نوع لوله ها از همه گروه های لوله کربن استیل بیشتر است به طوری که مقدار کربن در ترکیبات آن از ۶ درصد تا ۲ درصد براورد می شود. در نتیجه می‌توان گفت از مقاومت و استحکام بالاتری نیز برخوردار است.

البته سختی و استحکام این لوله ها، انعطاف آن را تا حدودی کاهش داده است بنابراین احتمال شکنندگی آن بیشتر است. از طرفی در فرایندهای تراشکاری و جوشکاری، لوله های پر کربن بسیار سخت تر و حساس تر از نمونه های کم کربن یا کربن متوسط می باشند.

در رابطه با این مطلب پیشنهاد می‌شود مقاله لوله استیل درزدار را نیز مطالعه نمایید.

 

کاربرد لوله کربن استیل

ویژگی ها، مشخصات فنی و ساختار لوله کربن استیل باعث شده از این فولاد در محیط ها و مصارف و صنایع مختلف استفاده گردد.

از طرفی این لوله ها دارای ضخامت و اندازه های متفاوتی هستند و تقریباً محدودیتی برای استفاده در صنایع مختلف بر اساس کارکرد آن وجود ندارد. رایج ترین کاربرد لوله کربن استیل عبارت است از :

  •  انتقال فاضلاب
  • عملیات های شیمیایی 
  • کارکردهای تحت فشارهای بالا 
  • صنایع کشتی سازی 
  • دستگاه های تقطیر 
  • انتقال انواع سیالات 
  • انتقال گاز های طبیعی، نفت و غیره 
  • به کارگیری در پی ساختمان 
  • ساخت سازه های فلزی 
  • قابل استفاده در ماشین آلات و ابزار دقیق 
  • ساخت لوله کشی های زیرزمینی 
  • تجهیزات زیردریایی

کاربرد لوله کربن استیل

تعریف لوله استیل کربن از دیدگاه وب سایت sciencedirect

Carbon steel pipe is used as the base pipe of bimetallic combination tubing, which has an internal liner made of stainless steel, titanium alloy steel, copper or aluminum, and so on. This type of tubing has high mechanical performance, high corrosion resistance, high weldability, high operational convenience, and high safety.

It combines a surface coating technique that has low cost and wide usable range with a corrosion-resisting alloying technique that has complete structure and high tightness (no blowhole) of material

راهنمای خرید لوله کربن استیل

اگر می خواهید برای مصارف مورد نظر خود نسبت به خرید لوله کربن استیل اقدام کنید لازم است که به ویژگی ها و نکات مهمی توجه نمایید تا در زمان استفاده از این نوع لوله ها با مشکل خاصی روبرو نشوید.

قبل از هر چیز بهتر است از استحکام و دوام لوله کربن استیل اطمینان حاصل نمایید. هرچه مقاومت لوله ها بیشتر باشد بهتر از پس فشار، شرایط خوردگی و ضربات برمی آید.

همچنین دقت داشته باشید که لوله کربن استیل بر اساس استانداردهای API و ASTM تولید شده باشد. اگر می‌خواهید در محیط های خورنده از لوله های استیل استفاده کنید لوله کربن استیل به دلیل مقاومت کمتر در برابر محیط های این چنینی گزینه مناسبی برای شما نیست. پیشنهاد می‌کنیم از لوله های فولادی دیگر استفاده کنید.

به طور کلی مهمترین نکته هایی که هنگام خرید لوله کربن استیل باید به آن دقت کنید عبارت است از:

  •  قیمت لوله کربن استیل 
  • مقدار کربن به کار رفته در ترکیبات آن 
  • ابعاد و ضخامت لوله 
  • میزان مقاومت لوله و شکنندگی 
  • مرغوبیت آلیاژهای لوله

تفاوت لوله استنلس استیل و لوله کربن استیل

لوله کربن استیل مشخصات فنی مشابه با لوله استنلس استیل دارد و در شرایطی که بخواهید هزینه کمتری پرداخت کنید می توانید به جای استنلس استیل از لوله کربن استیل استفاده نمایید.

با این حال هر چند استنلس استیل ویژگی های فراوان و مزایای بسیار زیادی دارد اما با توجه به کاربرد و مصرف موردنیاز، استفاده از لوله کربن استیل می تواند گزینه ارزشمندی و به صرفه برای شما باشد.

بنابراین اگر به دنبال خرید اقتصادی و به صرفه هستید و مخصوصاً می خواهید برای انتقال گازها و سیالات از نوعی لوله مناسب استفاده کنید که استحکام کششی بالایی داشته باشد ما به شما لوله های کربن استیل را پیشنهاد می دهیم.

شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل به ویژه انواع لوله استیل با بهترین کیفیت، مناسب‌ترین قیمت و ارائه ضمانت اصالت آلیاژ است. برای دریافت اطلاعات بیشتر، استعلام  قیمت و خرید لوله استیل و مشاوره رایگان از طریق شماره‌های درج شده با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

  02168559

نکته پایانی

در روند تولید لوله کربن استیل از متریال کم هزینه ای استفاده می شود بنابراین در کل هزینه های تولید این لوله ها نسبت به سایر انواع لوله های فولادی زیادی نیست. در نتیجه قیمت لوله کربن استیل نیز نسبت به انواع مشابه ارزان تر می باشد. علاوه بر این ویژگی مهم در نظر داشته باشید که لوله های کربن استیل به دلیل ترکیبات ویژه با محیط زیست سازگارند و پس از استفاده نیز قابل بازیافت می باشند. در نتیجه می توانید مطمئن باشید که با بکارگیری این لوله ها هم هزینه کمتری پرداخت می کنید و هم باعث آلودگی کمتری در صنایع مرتبط می شوید. در پایان امیدواریم از این مطلب بهره برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *