مقالات

لوله مانیسمان استیل چیست و چه انواعی دارد ؟

لوله مانیسمان استیل چیست

لوله مانیسمان یک نوع لوله بدون درز است که به صورت طویل و بدون هیچگونه اتصال یا جوشکاری در سطح، از فولاد یا کربن استیل تولید می‌شود. لوله مانسیمان یا بدون درز معمولاً برای انتقال موادی مانند گاز و نفت کاربرد دارد. اولین شخصی که ایده ساخت لوله بدون درز را مطرح کرد فردی آلمانی به نام مانیسمان بود. این ایده در سال 1886 به ذهن او رسید و در حال حاضر بسیار توسعه یافته است. با شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل در این مطلب همراه شوید تا درباره لوله استیل مانسیمان یا لوله استیل بدون درز و کاربردهای آن بیشتر آشنا شویم.

لوله استیل مانیسمان چیست؟

لوله استیل مانیسمان نوعی لوله است که از جنس استیل تولید شده است و در بازار به اسم لوله بدون درز نیز شناخته می شود.

این لوله ها دارای مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی و فشار هستند و به عنوان یکی از مقرون به صرفه ترین راه حل های لوله کشی در صنعت و ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به دلیل مقاومت این لوله ها در مقابل خوردگی و اکسیداسیون، برای کاربردهایی مانند خطوط انتقال آب، گاز، نفت و پتروشیمی، ساختمان‌های بلند، تجهیزات صنعتی و استخرها گزینه بسیار ایده آلی هستند.

انواع لوله استیل بدون درز

لوله مانیسمان (بدون درز) یک لوله فولادی است که بدون داشتن درز و جوشکاری در بدنه تولید می شود. این لوله ها برای استفاده در انتقال گاز، نفت، آب و دیگر مایعات به کار می روند.

 

لوله استیل بدون درز

 

لوله استیل یکی از پرکاربردترین انواع لوله در صنایع مختلف است برای دریافت اطلاعات بیشتر کلیک کنید: قیمت لوله استیل

البته در صورت لزوم سطح لوله ها با متریال مختلف پوشش داده می شود. برخی از انواع لوله فولادی کربن استیل مانیسمان یا بدون درز عبارتند از:

  • لوله مانیسمان یا کربن استیل API5L
  • لوله مانیسمان یا کربن استیل A106
  • لوله مانیسمان یا کربن استیل A53
  • لوله مانسیمان یا کربن استیل SA106B

معمولاً برای تولید قطعات خودرویی با کیفیت بالا از نوع لوله بدون درز SA106B و SA106C استفاده می شود.

روش تولید لوله استیل مانیسمان

لوله مانیسمان یک نوع لوله استیلی است که از آلیاژ فولادی با خواص مکانیکی بالا تولید می‌شود. تولید این نوع لوله از دو روش مختلف صورت می‌گیرد:

1. لوله های فولادی مانسیمان نورد گرم

نورد گرم یکی از روش‌های تولید لوله‌های فولادی بدون درز یا لوله مانیسمان است که در آن قطعات فولادی با ابعاد و شکل‌های مختلف در داخل دستگاه نورد گرم تحت دمای بالا و فشار قوی قرار می‌گیرند.

این فشار باعث شکستن و جمع شدن مواد فولادی در داخل دستگاه و در نهایت باعث تشکیل لوله فولادی می‌شود. روش نورد گرم برای تولید لوله‌هایی با قطر بزرگ و ابعاد ورودی کوچک مناسب است.

به طور کلی قطر بیرونی لوله مانیسمان نورد گرم یا روش اکستروژن حداقل 3.2 سانتی متر و ضخامت دیواره های لوله بین 0.25 تا 7.5 سانتی متر در نظر گرفته می شود.

2. لوله های فولادی مانسیمان نورد سرد

لوله مانیسمان نورد سرد یا “Cold Drawn Seamless (CDS) Tube”، یک نوع لوله فولادی است که با روش نورد سرد در در تجهیزات هیدرولیکی با استفاده از روش هایی چون کشش و خمش سرد تولید می‌شود.

این روش در برابر نورد گرم، ترکیبی از تغییر شکل دهی پلاستیکی و حذف کریستال‌های دوار را شامل می‌شود. نتیجه این روش، تولید لوله‌هایی با خصوصیات مکانیکی خوب، ترکیبات موثرتر، ابعاد دقیق‌تر و پرداخت سطحی ایده آل است.

لوله های فولادی مانسیمان نورد سرد دارای ساختار کربنی و دیواره های ظریف با حداکثر قطر 0.6 سانتی متر و ضخامت دیواره 0.025 سانتی متر می باشند.

ترکیبات لوله استیل مانیسمان چیست ؟

لوله‌های فولادی مانیسمان با ترکیب خاصی از فولادها و آلیاژهایی چون کروم، مولیبدن و وانادیوم معروف هستند. این ترکیبات باعث تقویت و افزایش مقاومت لوله‌ها در برابر فشار، خوردگی و حرارت شده و ویژگی‌های منحصر به فردی در این محصول ایجاد می‌کند.

همچنین ترکیبات لوله فولادی مانیسمان از نظر نسبت بین سختی و استحکام نیز بهبود یافته است که مزیت بزرگی برای کاربرد در صنایع است.

 میزان سیلیکون و آلومینیوم در ترکیبات لوله مانیسمان

استفاده از سیلیکون و آلومینیوم به دلیل ویژگی های خوبی که دارند به مقادیر بیشتر در ترکیبات لوله مانیسمان استفاده می شود. سیلیکون از خواص مغناطیسی، الکترونیکی و مکانیکی بسیار خوبی برخوردار است که این روزها برای تولید محصولات بیشتری استفاده می شود.

به عنوان یک فعال کننده سطح، آلومینیوم نیز قابلیت های خوبی در حفظ و تقویت سختی و مقاومت به خوردگی را دارا می باشد. بنابراین به دلیل ویژگی های بهتری که سیلیکون و آلومینیوم نسبت به دیگر عناصر دارند، در ترکیبات لوله مانیسمان از آنها به مقدار بیشتری استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: لوله کربن استیل چیست ؟

لوله استیل بدون درز

مقاومت دمایی لوله استنلس استیل مانیسمان

حداکثر دمای قابل تحمل لوله‌های مانیسمان بستگی به جنس آن دارد. لوله‌های فولادی ممکن است در دمای حتی بالاتر از 1000 درجه سانتیگراد و فشارهای بالا قابل استفاده باشند.

اما لوله‌هایی که از مواد دیگری مانند پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن و PVC ساخته شده‌اند، قابلیت تحمل دما بین 60 تا 95 درجه سانتیگراد را دارند.

البته قابل ذکر است که در هر صورت با توجه به نوع مایع یا گاز مورد استفاده، حداکثر دمای قابل تحمل لوله‌ها ممکن است متفاوت باشد.

بنابراین قبل از انتخاب و استفاده از لوله‌های مانیسمان، باید توجه داشته باشید که دمای قابل تحمل آنها باید با دمای مواد انتقالی صنعت مورد نظر شما هماهنگ باشد.

چرا لوله بدون درز ؟

استفاده از جوشکاری در تولید لوله های فولادی به دلیل خطراتی که ممکن است به دلیل خطاهای انسانی و یا خطاهای فنی شکل گیرد، نوعی ریسک محسوب می شود. به علاوه استفاده از جوشکاری می‌تواند هزینه بالایی را نیز در بر داشته باشد.

به همین دلیل شرکت‌های تولید کننده لوله مانیسمان با استفاده از روش‌هایی مانند اعمال فشار ، گالوانیزه کردن و شکستن بافت، لوله‌های مانیسمان را تولید می‌کنند به همین دلیل به آن لوله های بدون ذرز نیز اطلاق می شود.

این لوله‌ها در مقایسه با لوله‌های جوش داده شده، دقت بیشتری در تولید و کیفیت بالاتری را در کاربردهای مختلف ارائه می‌دهند.

کاربرد لوله استیل بدون درز

انتقال و توزیع سیالاتی مانند نفت، گاز، بخار و غیره، ساخت مبدل های حرارتی و مخازن تحت فشار، لوله‎ کشی ساختمانی و تاًسیسات، لوله کشی گاز، آتش نشانی، صنایع غذایی و دارویی، برج‌ های خطوط انتقال برق، گلخانه ها، تولید و انتقال برق، کارخانجات، ساخت ماشین آلات، ابزار صنعت خودرو، صنعت هسته‌ای، کشتی سازی، صنایع تبدیلی، انتقال زغال سنگ، تجهیزات دریایی، بیوتکنولوژی، اسکلت دوچرخه، انتقال آب، شفت های انتقال در خودرو، حلقه‌های بلبرینگ و…

محاسبه وزن لوله استیل مانیسمان بسیار مهم است زیرا این وزن به عنوان یکی از پارامترهای اصلی در انتخاب و استفاده از لوله استیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، با محاسبه وزن لوله استیل ، می‌توان به راحتی مقدار مورد نیاز برای پروژه خود را تعیین کرد و هزینه‌های لازم برای تهیه لوله را به دقت پیش‌بینی کرد. علاوه بر این، با محاسبه وزن لوله استیل مانیسمان، می‌توان به راحتی حجم و فضای لازم برای حمل و نگهداری این لوله‌ها را محاسبه کرد.

 

لوله استیل مانیسمان

کنترل کیفیت لوله استنلس استیل مانیسمان

کنترل کیفیت لوله مانیسمان شامل بررسی اندازه و ضخامت دیواره لوله، آزمایش فشار، بررسی جوش و قطعات فلزی است. این کنترل ها به منظور اطمینان از ساخت لوله های با کیفیت بالا و مناسب برای استفاده در صنایع نفت، گاز، آب و فاضلاب و … انجام می شود.

همچنین از پوشش هایی مانند لایه های ضد زنگ، پوشش منیزیم و کرومیوم نیز برای حفاظت از لوله ها در برابر خوردگی و خشک شدن در صنایع گوناگون استفاده می گردد.

بطور کلی مراحل کنترل کیفیت لوله بدون درز عبارتند از:

  • تست اولتراسونیک لوله مانیسمان
  • تست غیر مخرب: ( بازرسی چشمی (VT)، اولتراسونیک (UT)، رادیوگرافی (RT)، هیدرواستاتیک)
  • تست نشت شار مغناطیسی
  • تست جریان گردابی
  • تست خواص مکانیکی (تست کشش، تست سخت)

تفاوت لوله درزدار با لوله استیل بدون درز

لوله استیل درزدار به صورت کلی به هر نوع لوله ای اطلاق می‌شود که در روش تولید آن ابتدا ورق فولادی برش داده می شود و پس از نورد به شکل دایره در می آیند و در نهایت درز به وجود آمده برای ایجاد لوله جوش داده می شود.

لوله درزدار اغلب به منظور انتقال مایعات و گاز‌هایی از جمله آب و فاضلاب، گاز طبیعی و غیره استفاده می‌شود. در واقع جوش دادن سطح دیواره‌ها به هم باعث می شود این لوله ها درزدار شوند.

هرچند این لوله‌ها از نظر ساختاری کمی متفاوت از لوله‌های بدون درز هستند، اما در کاربردهایی مانند انتقال مایعات زیاد مورد استفاده واقع می‌شوند. می توان گفت کیفیت تولید و متریال و ترکیبات لوله بدون درز نسبت به لوله درزدار بهتر است.

 

Mannesmann Stainless Tubes is one of the leading global manufacturers of seamless stainless steel and nickel based alloy tubes and pipes

 

شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل به ویژه انواع لوله استیل با بهترین کیفیت، مناسب‌ترین قیمت و ارائه ضمانت اصالت آلیاژ است. برای دریافت اطلاعات بیشتر، استعلام  قیمت و خرید لوله استیل و مشاوره رایگان از طریق شماره‌های درج شده با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

02168559

پایان شما در این مطلب با موضوع « لوله مانیسمان استیل چیست و چه انواعی دارد ؟» همراه ما بودید. امروزه تولید کنندگان برای ساخت لوله‌های بدون درز از فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند فرآیند رول پایه استفاده می‌کنند که می‌تواند لوله‌های بزرگ ‌را در کمترین زمان و با هزینه کم‌تر تولید نماید. در پایان امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *