مقالات

لوله استیل گوشتدار یا ضخیم چیست؟

لوله استیل گوشتدار

لوله استیل ضخیم یا لوله استیل گوشتدار چیست؟ لوله گوشتی استیل به نوعی لوله فولادی ضخیم اطلاق می شود که به دلیل داشتن جداره قطور به این نام معروف است! جنس لوله های گوشتدار استنلس استیل می باشد. دلایل متعددی استفاده از متریال استیل را به عنوان ماده‌ی اصلی در ساخت لوله‌های صنعتی و مهندسی گسترش داده است. به‌طور کلی استیل به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی، سختی و قدرت فشار قابل توجه، قابلیت انعطاف در برابر حرارت و تغییر شکل و همچنین قابلیت جوشکاری و برش‌پذیری بالا برای ساخت انواع لوله از جمله لوله گوشتدار مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از استیل در ساخت این نوع لوله، مقاومت و دوام بالایی را برای سیستم های انتقال در صنایع مختلف تضمین می‌کند و باعث کاهش نیاز به تعمیرات و نگهداری مکرر می‌شود. با توجه به این مزیت‌ها، استیل انتخابی مناسب برای ساخت لوله گوشتدار و ضخیم با هدف کاربرد در در بسیاری از صنایع مانند صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، خودروسازی، ساختمان سازی و غیره می‌باشد.

با فروشگاه شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل در این مطلب همراه شوید تا پاسخ کاملی به پرسش لوله استیل ضخیم چیست ارائه دهیم. علاوه بر آن که با کاربرد و عوامل موثر بر قیمت لوله استیل گوشتدار نیز آشنا خواهیم شد.

لوله استیل گوشتدار چیست؟

لوله استیل گوشت‌دار یا لوله ضخیم و قطور اغلب به عنوان یک نوع لوله فولادی با قطر بزرگ و ضخامت دیواره بالا توصیف می شود که به طور معمول برای انتقال گازها و مایعات در شبکه های لوله کشی مورد استفاده قرار می گیرد.

این لوله ها اغلب به دلیل قدرت و مقاومت بالا، مقاومت در برابر فشار و حرارت و ضریب اصطکاک کم، برای انتقال مواد شیمیایی و نفتی کاربرد دارند. نسبت قطر بیرونی به ضخامت دیواره لوله‌های فولادی گوشتدار، کمتر از 20 می‌باشند.

ترکیبات لوله استیل ضخیم چیست؟

در ابتدای مطلب می خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که عناصر و ترکیبات اولیه لوله استیل گوشتدار چیست؟ این لوله‌های صنعتی از فولاد ساخته می شود.

 

 

لوله استیل ضخیم

 

صنعتگران برای افزایش استحکام این لوله های فولادی، از انواع آلیاژهای فولاد ضدزنگ که دارای عناصر و ترکیبات مختلفی است استفاده می کنند. هر کدام از این عناصر می تواند ویژگی خاصی به لوله استیل گوشتدار ببخشد. از جمله عناصر تشکیل دهنده آلیاژ لوله گوشتدار یا لوله ضخیم شامل موارد زیر است:

  •  نیکل: برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی و حرارت و همچنین بهبود خواص مکانیکی، بهبود چقرمگی، افزایش سختی 
  • کروم: برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی و حرارت 
  • تنگستن: برای افزایش مقاومت در برابر دماهای زیاد، اکسیداسیون و خوردگی
  • منگنز و مولبیدن: برای بهبود خواص مکانیکی و افزایش مقاومت در برابر خوردگی کلریدی 
  • سیلیکون: برای بهبود خواص قابلیت جوشکاری و استحکام لوله با حذف اکسیژن 
  • تیتانیوم: برای افزایش مقاومت در برابر حرارت و اکسیداسیون و همچنین بهبود خواص مکانیکی 
  • کبالت: برای بهبود خواص مقاومتی در برابر خوردگی و افزایش دمای ذوب

لوله های استنلس استیل انواع مختلف دارند و در گریدهای مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره انواع لوله های استیل کلیک کنید: قیمت لوله استیل

مشخصات لوله استیل گوشتدار چیست؟

لوله جداره‌ ضخیم یا لوله گوشتدار به عنوان یکی از اجزای مهم و متریال اصلی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است و جهت انتقال موادی مانند نفت، گاز، موادپالایشگاهی و … به‌کار می‌رود. این لوله‌ها از جنس فولادی بوده و بر اساس استانداردهای مختلفی تولید می‌شوند.

ضخامت بالای دیواره یکی از مهمترین مشخصات لوله استیل گوشت‌دار است. اگر می خواهید بدانید سایر ویژگی های لوله استیل گوشتدار چیست مشخصات زیر را به خاطر بسپارید:

  •  مقاومت مکانیکی بالا
  • وزن زیاد
  • تحمل ضربات سنگین
  • توانایی تحمل دماهای بالا
  • عدم جوش پذیری
  • استحکام فراوان در برابر فشارهای داخلی و بیرونی
  • ضخامت بالا

کاربرد لوله استیل گوشتدار چیست؟

همانطور که عنوان شد لوله استیل گوشتدار یا همان لوله استیل با دیواره‌ی ضخیم و قطور است، که به دلیل خواص و ویژگی های فیزیکی و شیمیایی برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شود.

اما مهمترین کاربرد لوله استیل ضخیم عبارت‌اند از:

  1. صنایع نفت و گاز: لوله های استیل گوشتدار در صنایع نفت و گاز برای انتقال نفت، گاز و سایر مواد شیمیایی به کار می‌روند.
  2. ساخت و ساز: در ساخت و ساز، لوله های استیل گوشتدار در سیستم های گرمایش و تهویه به کار می‌روند. همچنین در ساخت پل‌ها، دیوارهای نگهدارنده و سازه‌های فلزی و… کاربرد دارند.
  3. خودروسازی: لوله‌های استیل گوشتدار در ساخت خودروها برای ساخت بدنه، قطعات تنفسی و سیستم تعلیق به کار می‌روند.
  4. صنایع دریایی: در صنایع دریایی برای ساخت قایق‌ها، سازه‌های فلزی و اتصالات دریایی استفاده می شود.
  5. صنایع غذایی: لوله گوشتی استیل در صنایع غذایی برای تولید محصولات شیرینی، شکلات و سایر محصولات خوراکی به کار می‌روند.

 

شاید این سوال مطرح شود که آیا لوله استیل گوشتدار قابلیت جوشکاری دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم:

 

بله، لوله استیل گوشتدار قابلیت جوشکاری دارد. اما برای جوشکاری بهتر و کاهش خطر تغییرات دمایی و خوردگی، باید از روش‌های خاصی مانند جوشکاری TIG (Tungsten Inert Gas) استفاده شود. همچنین برای جوشکاری لوله‌های استیل گوشتدار، باید از الکترود و مواد جوشکاری مناسب استفاده شود. در رابطه با این مطلب و برای دریافت اطلاعات بیشتر توصیه می‌شود مقاله جوشکاری لوله استیل را مطالعه نمایید.

رده بندی لوله های استیل از نظر ضخامت

استانداردهای رده بندی لوله استیل گوشتدار چیست؟ لوله‌های استیل ضخیم براساس قطر دیواره‌ی خود به چند دسته‌بندی تقسیم می‌شوند.

دلیل این دسته بندی، سهولت کاربرد این لوله ها در صنایع مختلف است. توجه داشته باشید که در دسته بندی لوله گوشتی استیل، شماره‌ی Schedule نسبت به ضخامت دیواره‌ی لوله افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، لوله‌های Schedule 80 نسبت به لوله‌های Schedule 40 دارای ضخامت دیواره‌ بیشتری هستند.

 

قیمت لوله استیل گوشتدار

بیشتر بخوانید: لوله مانیسمان چیست ؟

 

برخی از این دسته بندی‌ها عبارتند از:

 

 Schedule 5S, 10S, 40S, 80S

این دسته‌بندی‌ها براساس ضخامت دیواره به صورت استاندارد ANSI B36.19 ایجاد شده‌اند. ضخامت دیواره‌ی لوله در این دسته‌بندی‌ با استفاده از سیستم مقیاس Annular Thickness و با واحد اینچ تعیین می‌شود.

Schedule 10, 20, 30, 40, 60, XS, 80, 100, 120, 140, 160, XXS

این دسته‌بندی‌ها نیز بر اساس استاندارد ANSI B36.19 ایجاد شده و ضخامت دیواره‌ی لوله با استفاده از سیستم مقیاس از نوع Pipe Wall Thickness و با واحد Inch تعیین می‌شود.

 STD, XS, XXS

دسته‌بندی ‌فوق بر اساس استاندارد ASTM A312/A312M و برای لوله‌های استاندارد صنعتی ایجاد شده است. در این دسته بندی‌ها نیز از سیستم مقیاس Pipe Wall Thickness استفاده می‌شود و ضخامت دیواره با واحد اینچ و دقت بیشتری تعیین می‌شود.

برای اینکه پاسخ به پرسش لوله استیل گوشتدار چیست را کامل کنیم در ادامه مطلب تعاریف و اصطلاحات فنی در این زمینه را به شما ارائه می دهیم.

اندازه اسمی لوله یا NPS

اندازه اسمی لوله یا NPS (Nominal Pipe Size) به قطر داخلی متریک یا اینچی لوله های فولادی ضخیم، PVC، پلی اتیلن و سایر لوله های صنعتی اشاره دارد. دقت کنید نام NPS بیانگر اندازه نهایی لوله نیست و در واقع برای شناسایی آسان لوله انتخاب شده است.

به عنوان مثال، اگر اندازه اسمی یک لوله NPS 4 باشد، قطر داخلی آن حدود 4 اینچ خواهد بود. با توجه به نوع لوله، واحد اندازه گیری می تواند متریک یا اینچ باشد.

قطر اسمی لوله یاDN

“قطر اسمی لوله” به عنوان اختصار عبارت “Diameter Nominal” به کار می‌رود. این عبارت به معنی قطر داخلی تقریبی لوله گوشتدار است و به صورت استاندارد به میلی‌متر یا اینچ اعلام می‌شود.

اما در مواردی ممکن است قطر واقعی لوله با این عدد تقریبی تفاوت داشته باشد. استفاده از قطر اسمی به دلیل سادگی و قابلیت استفاده در کنار استانداردهای دیگر مورد توجه صنعتگران می باشد.

رده لوله (SCH)

در صنایع لوله‌کشی رده لوله SCH برای توصیف ضخامت دیواره یک لوله به کار می‌رود. عبارت SCH مخفف Schedule است و با توجه به تعریفات مشخص شده، برای هر رده، مقدار مشخصی از ضخامت دیواره لوله تعیین شده است.

برای مثال، لوله‌های SCH 40 دارای دیواره‌ای با ضخامت مشخص و استاندارد هستند. بدین ترتیب، با استفاده از عبارت SCH، می‌توان ضخامت دیواره و نوع لوله مورد نظر را توصیف کرد. رده‌های لوله های فولاد ضدزنگ با درج پسوند حرف s بعد از عدد تعیین می‌شود.

روش تولید لوله استیل ضخیم چیست؟

بعد از آشنایی با ویژگی لوله های گوشتدار، حتما می خواهید بدانید روش تولید لوله استیل ضخیم چیست و چه فرایندی را طی می کند؟ لوله استیل ضخیم و قطور یا لوله گوشت‌دار، اغلب به عنوان لوله‌های آبگرم، یا لوله‌های صنعتی استفاده می‌شود و برای جلوگیری از خوردگی گزینه بسیار مطلوبی است.

فرآیند تولید لوله استیل ضخیم و قطور به علت تنوع و نوع کاربرد و مصرف آن، ممکن است در هر صنعت تفاوت هایی داشته باشد. با این حال کلی ترین روش تولید لوله استیل ضخیم و قطور (یا گوشته‌دار) بدون درز، روش نورد ماندرل است.

در این روش ابتدا یک بیلت فولادی مدور را درون کوره دوار قرار می دهند. سپس بیلت را از کوره خارج و در انتهای آن حفره ای ایجاد می کنند؛ با ایجاد تو رفتگی در ماده اولیه، و انجام فرایند سنبه کاری چرخشی، لوله گوشتدار جدار ضخیم تولید می شود.

از روش مانسیمان هم می توان برای تولید لوله استیل گوشتدار استفاده کرد، که البته فرایند نورد آن متفاوت می باشد. روش اکستروژن نیز یکی دیگر از راه های رایج ساخت لوله های قطور گوشتدار می باشد.

عوامل موثربر قیمت لوله استیل گوشتدار چیست؟

قیمت لوله استیل ضخیم به چند عامل مختلف بستگی دارد. لازم است بدانید نوع و کیفیت استیل مورد استفاده در لوله، در تعیین قیمت آن بسیار تاثیر گذار است.

اگر از استیل های با کیفیت و درجه بالا استفاده شود قیمت لوله استیل ضخیم نیز بیشتر تعیین می شود. از طرفی مقادیر دقیق قطر و ضخامت نیز برای تعیین قیمت لوله استیل گوشتدار عوامل مهمی هستند.

لوله های بزرگتر و ضخیم تر هزینه بیشتری به پروژه شما تحمیل می کند. در هر حال برای استعلام قیمت به روز انواع لوله های صنعتی می توانید به سایت های آنلاین و معتبر مراجعه کنید و خریدی مقرون به صرفه را تجربه نمایید.

 

شهر استیل عرضه کننده انواع لوله استیل با ضمانت اصالت آلیاژ و بالاترین کیفیت

برای استعلام  قیمت لوله استیل و دریافت رایگان مشاوره خرید لوله استیل از طریق شماره‌ 02168559 با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

 

لوله استیل گوشتدار یا ضخیم ، لوله‌ای است که از جنس استنلس استیل (فولاد ضد زنگ) ساخته شده و دارای ضخامت بالایی است. این لوله‌ها برای استفاده در صنایعی مانند پتروشیمی، نفت و گاز، فرآوری غذا، داروسازی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. به دلیل مقاومت بالای استنلس استیل در برابر خوردگی، این لوله‌ها برای انتقال مواد شیمیایی و مایعاتی با خواص خاص، بسیار مناسب هستند. در این مقاله به این سوال پاسخ داده شد که لوله استیل ضخیم یا لوله گوشتی استیل چیست و چه کاربردهایی دارد. امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *