مقالات

ورق آتشخوار چیست و چه کاربردی دارد ؟

ورق آتشخوار چیست

فولاد ورق های آهنی با سطوح مسطح به عنوان یکی از محصولات مهم صنعتی کاربرد گسترده ای در صنایع پتروشیمی دارند. یکی از انواع این محصولات ورق های آتشخوار است که بارزترین ویژگی آن مقاومت قابل توجه در برابر دماهای بالا می باشد. به عبارت دیگر ورق آتشخوار نوعی ورق فولادی با ویژگی های منحصر به فرد و مقاومت در برابر آتش و حرارت می باشد.

ورق آتشخوار با گریدهای مختلفی تولید می‌شود و به عنوان یکی از ورق های آلیاژی مهم در صنایع پتروشیمی و پالایشگاه ها کاربرد دارد. به همین دلیل عوامل مختلفی بر قیمت ورق آتشخوار از جمله متریال آلیاژ و عناصر به کار رفته در آن تاثیر گذار است.
با ما در این مطلب از سایت شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل با بهترین قیمت و کیفیت، همراه شوید تا پاسخ مناسبی به پرسش ورق آتشخوار چیست؟ ارائه دهیم.

فولاد آتشخوار چیست ؟

فولاد آتشخوار (Fire resistant steel)، نوعی فولاد است که در برابر آتش مقاومت بالایی دارد و در صنایعی که با خطر حریق مواجه هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نوع فولاد با افزودن عناصری مانند کروم، نیکل و مولیبدن به فولاد معمولی، خواص مکانیکی و مقاومت حرارتی بالاتری را به دست می‌آورد. همچنین، فولاد آتشخوار با تحمل دمای بالا و انبساط کمتر در دمای بالا، در صنایع ساختمانی و خودروسازی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فولاد آتشخوار (Fire resistant steel)، نوعی فولاد است که در برابر آتش مقاومت بالایی دارد و در صنایعی که با خطر حریق مواجه هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع فولاد با افزودن عناصری مانند کروم، نیکل و مولیبدن به فولاد معمولی، خواص مکانیکی و مقاومت حرارتی بالاتری را به دست می‌آورد. همچنین، فولاد آتشخوار با تحمل دمای بالا و انبساط کمتر در دمای بالا، در صنایع ساختمانی و خودروسازی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل با بهترین کیفیت، مناسب‌ترین قیمت و ارائه ضمانت اصالت آلیاژ است. برای دریافت اطلاعات بیشتر، استعلام  قیمت و خرید ورق استیل و مشاوره رایگان از طریق شماره‌های درج شده با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

انواع ورق آتشخوار

ترکیبات شیمیایی ورق آتشخوار کمی متفاوت و خاص است. انواع ورق آتش خوار بر اساس ترکیبات شیمیایی آن به دو دسته تقسیم می شود:

  • ورق آتشخوار دارای تحمل حرارتی تا ۵۸۵ درجه سانتی گراد
  • ورق آتشخوار دارای تحمل حرارتی تا ۱۲۵۰ درجه سانتی گراد

در حال حاضر ورق های آتش خوار با تحمل حرارت حداکثر ۵۸۵ درجه سانتی گراد، به صورت رول و شیت تولید و به بازار عرضه می شود.

این نوع ورق ها گرید های مختلفی دارند که خاصیت هر کدام بر اساس میزان تحمل دما، تست کشش و ضربه و قابلیت عدسی شدن و غیره متفاوت می باشند. هر چه گریدهای ورق آتشخوار بیشتر باشد این ویژگی ها نیز در آن بیشتر است.

گریدهای ورق آتشخوار

مهمترین گرید های ورق آتشخوار

در ادامه موضوع ورق آتشخوار چیست؟ بر اساس استاندارد DIN آلمان، رایج ترین گریدهای ورق آتشخوار عبارتند از:

ورق MN418

این نوع ورق آتشخوار در دمای ۵۸۵ درجه سانتی گراد مقاومت بسیار خوبی دارد. قدرت تحمل فشار توسط این ورق تا ۲۰ درصد می باشد. عناصر کربن حدود 2 تا 17درصد، و منگنز بین ۹۰ تا ۱۲۵ درصد در ترکیبات این ورق به کار می رود.

ورق A516

ورق A516 به عنوان نوعی ورق کربنی در گریدهای مختلف از جمله ۵۵، ۶۰ ، 65، و ۷۰ تولید می شود. در این میان گریدهای ۶۰ و ۷۰ این ورق در دسته ورق های آتشخوار قرار دارد.

این نوع ورق آتشخوار دارای ترکیبات کربن موثری است. به طوری که تحمل فشار بالایی حدود ۲۵ برابر وزن خود را دارا می باشد. به همین دلیل در مخزن سازی و ساخت مخازن کروی و همچنین صنایعی که نیاز به مقاومت و اتصالات محکم و به کارگیری مبدل های تحت فشار دارند به کار برده می شود.

در کشور ایران نیز از این ورق ها با برندهای داخلی و خارجی مانند ورق های ساخت اوکراین، چین و کره جنوبی استفاده می شود. در حال حاضر کمپانی ایلیج اوکراین، شرکت دوفرکو بلژیک و شرکت پوسکو کره جنوبی بهترین شرکت های تولید کننده ورق A516 در جهان به شمار می روند.

البته ایران نیز تولید کننده این نوع ورق است. ولی به دلیل استفاده درصدی عنصر منگنز کیفیت ورق های آتشخوار ایرانی و همچنین ورق های چینی نسبت به تولیدات شرکت های معتبر پایین تر می باشد.

ورق آتشخوار گرید A516 در ضخامت های زیر توسط شرکت های مختلف تولید می شود:

  • 55-305mm
  • 60-205mm
  • 65-205mm
  • 70-250mm

همانطور که میدانید ورق اتشخوار یکی از انواع ورق های فولادی است که دارای گریدها و کاربردهای متفاوت است. لذا در رابطه با این مطلب پیشنهاد می‌شود مقاله فولاد چیست را مطالعه نمایید تا با ترکیبات فولاد و انواع فولاد موجود در بازار آشنا شوید.

ورق آتشخوار چیست

ورق 17Mn4

عناصر اصلی این ورق مقادیر ۱۴.۲ درصد کربن، ۲.۴ درصد سیلیسیوم، بین ا تا 9.2 درصد منگنز، 05/0 درصد فسفر و 05/0 درصد گوگرد می باشد. ورق 17Mn4 تحت استاندارد API آلمان با نام ۱۷۱۷۵ مشخص شده است. این ورق نیز مانند ام ان ۴۱۸ در ساخت لوله های انتقال مایعات، مخازن سازی، ساخت صنایع پتروشیمی و پالایشگاه ها کاربرد دارد.

ورق A36

یکی دیگر از انواع ورق های آتشخوار است. مهمترین ویژگی های ورق A36 استحکام خمشی بالا، قابلیت جوشکاری و غیره می باشد. به همین دلیل این ورق در ساخت تجهیزات و وسایل حمل و نقل آبی و دریایی مانند کشتی ها، زیر دریایی ها، سازه های صنعتی در تماس با آب، تجهیزات اسکله سازی و غیره کاربرد گسترده ای دارد.

همچنین این ورق ها در برابر آب شور و املاح دریایی مقاوم می باشد. به همین دلیل در ساخت بدنه بسیاری از تجهیزات دریایی مورد استفاده قرار می گیرد.

در ایران نیز ورق آتشخوار A36در کارخانه فولاد مبارکه و فولاد اکسین تولید و به بازار عرضه می گردد. برترین تولید کننده های ورق A36در جهان برندهای اورال استیل روسیه، دوفرکو بلژیک و هیوندای استیل کره جنوبی می باشد.

ورق ST52

از ورق ST52 در صنایع مختلف از جمله پتروشیمی و تولید برق استفاده می شود. این ورق نسبت به ورق های ST37 و ST44به دلیل وجود بیشتر عناصر منگنز و سلیسیوم از خاصیت ارتجاعی، تحمل وزن و پیچش و خمش بالاتری برخوردار است .مهمترین ویژگی ورق ST52 قابلیت حفظ خواص فیزیکی و دما می باشد.

ورق مخزنی آتش خوار

گرید های ۶۰ و ۷۰ ورق A516 بر اساس استانداردASTM آمریکا به ورق آتشخوار مخزنی شناخته می شود. ورق آتشخوار مخزنی در ساخت مخازن بزرگ و دیگ های بخار کاربرد دارد.

کاربرد ورق آتشخوار

تفاوت ورق آتشخوار با ورق روغنی

ورق روغنی از فولاد نرم تر و قابل خم شدن تر است و برای کاربردهایی مانند بسته بندی و ساخت قطعات خودرو استفاده می‌شود. در حالی که ورق آتشخوار از فولاد سخت تر و مقاومت بیشتری در برابر حرارت و آتش دارد و برای کاربردهایی مانند ساخت قطعات صنعتی، تجهیزات نظامی و ساختمان های ضد حریق استفاده می‌شود.

کاربرد ورق آتشخوار

بعد از پاسخ به پرسش ورق آتشخوار چیست؟ وقت آن است که کاربرد ورق آتشخوار را نیز به طور کلی بررسی کنیم. در حال حاضر آلیاژهای مختلفی از ورق های آتشخوار در بازار موجود است.

هر کدام از این ورق ها بر اساس جنس، وزن و ضخامت مصارف گوناگونی دارد. همان طور که عنوان شد ورق آتشخوار به دلیل مقاومت در برابر دما و حرارت بالا، برای ساخت مخازن کروی، اتصالات مخازن تحت فشار، تجهیزات انرژی های تجدیدپذیر و مبدل های تحت فشار کاربرد وسیعی دارد.

همچنین وجود آلیاژهای کربن و منگنز در ساختار ورق های آتشخوار باعث شده است که این نوع فولاد برای جابجایی و انتقال مایعات و گاز های گرم نیز کاربرد زیادی در صنایع پتروشیمی، گاز، نفت، پالایشگاه و غیره داشته باشد.

 

شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل با بهترین کیفیت، مناسب‌ترین قیمت و ارائه ضمانت اصالت آلیاژ است. برای دریافت اطلاعات بیشتر، استعلام  قیمت ورق استیل 304 ، خرید ورق استیل و مشاوره رایگان از طریق شماره‌های درج شده با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

02168559

جمع بندی
شما در این مطلب با موضوع «ورق آتشخوار چیست؟» از سایت شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل با بهترین قیمت و کیفیت، همراه ما بودید. ما در این مطلب شما را با نمونه‌ای از ورق های فولادی به نام ورق آتشخوار آشنا کردیم. همان طور که در این مقاله خواندید مهمترین ویژگی ورق آتشخوار تحمل حرارت تا دمای ۱۲۵۰ درجه سانتی گراد می باشد. استفاده از آلیاژهای مختلف در ترکیبات ورق آتشخوار، گرید های مختلفی از این نوع ورق فولادی را روانه بازار کرده است که هرکدام کاربردی متفاوت دارد. اما به طور کلی این نوع ورق ها در ساخت مخازن تحت فشار، وسایل حمل و نقل دریایی و ساخت دیگ های بخار کاربرد ویژه ای دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *