مقالات

ورق روغنی چیست ، معرفی انواع ورق روغنی

کاربرد ورق روغنی چیست

ورق روغنی ذهن شما را به سمت چه نوع ورق هایی می برد؟ ورق هایی نازک، چرب یا سیاه و روغنی؟! ورق روغنی یک نوع ورق فلزی است که از آلیاژهای مختلف فلزات ساخته می‌شود، اما عمدتاً از فولاد ضد زنگ استفاده می‌شود. این ورق ها به دلیل خواص خاص خود، مانند مقاومت در برابر خوردگی، قابلیت تحمل در برابر دمای بالا و پایین، قابلیت شکستن و تغییر شکل به راحتی و همچنین قابلیت جذب روغن به عنوان یک لایه حفاظتی در صنایع مختلف استفاده می‌شود. این ورق ها عمدتاً در صنعت خودروسازی، صنعت نفت و گاز، صنعت غذایی و صنعت ساختمان استفاده می شوند.

اگر می‌خواهید پاسخ دقیق تری برای پرسش ورق روغنی چیست بیابید در این مطلب با ما همراه شوید! می خواهیم ببینیم مشخصات ورق روغنی چیست؟ چه کاربردی دارد؟ انواع آن کدام است و چه تفاوتی با ذهنیت شما از انواع ورق روغنی دارد؟!

در ادامه این مطلب با شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل همراه باشید.

ورق روغنی چیست؟

ورق روغنی نوعی ورقی از دو جنس آهن (فولاد کربنی یا استیل) است که با تکنولوژی نورد سرد تولید می شود. سطح این ورق‌ها در فرایند تولید با روغن برای افزایش مقاومت و ایجاد ظاهر صیقلی با روغن پوشش دهی و تثبت می شود.

ورق های روغنی در انواع صنعتی و باضخامت‌ها و ابعاد مختلف به بازار عرضه می گردد. اصلی ترین کاربرد ورق روغنی در صنعت خودروسازی، بسته‌بندی مواد غذایی، لوازم خانگی و قطعات الکترونیکی استفاده می شود.

مشخصات ورق روغنی

مشخصات ورق روغنی از جمله ظاهر زیبا و صیقلی یکی از عواملی است که کاربرد این ورق ها را در صنایعی که ظاهر و سطح کار اهمیت بالایی دارد رایج کرده است. از دیگر مشخصات ورق روغنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقاومت بالا در برابر رطوبت و آب: ورق های روغنی به عنوان یک ماده تماما ضد آب، مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت و آب دارند.

سبک وزن: ورق های روغنی با وزن بسیار خفیفی از نوعی مواد تشکیل شده اند و توانایی شکل دادن به آنها برای بسته بندی محصولات را دارا می باشد.

ورق روغنی چیست

قابل اصلاح: انواع ورق روغنی با شکل و اندازه های مختلفی تهیه می شوند و بنابراین می توان آنها را برای صنایع مورد نیاز به کار گرفت.

دوام بالا: ورق های روغنی دوام و ماندگاری بالایی دارند و می توان آن را برای طولانی مدت در صنایعی چون خودروسازی استفاده کرد. قابلیت کشش، ضدسایش، لعاب پذیری از دیگر ویژگی های ورق های روغنی است.

کاربرد ورق روغنی چیست ؟

در ادامه پاسخ به ورق روغنی چیست به بررسی کاربردهای این ورق های صنعتی می رسیم. ورق روغنی یک نوع ورق فولادی است که برای مصارف مختلف در صنایع استفاده می‌شود.

این ورق های صنعتی به دلیل سختی، مقاومت، تحمل جرم، دوام و ضخامت زیاد، از یکی پرکاربردترین ورق‌های فولادی در صنایع مختلف است. از جمله:

  • در صنعت خودروسازی برای قطعات تحتانی خودرو، ساخت بدنه‌ها، درب‌ها، سقف ماشین، ستون‌ها، فرمان و شاسی و فیلترهای خودرو از انواع ورق روغنی استفاده می‌شود. در برخی صنایع برای ساخت پوشش‌های ضد زنگ مانند پوشش‌های کوره‌ای، نیکل، کروم و استیل از ورق روغنی استفاده می‌شود.
  • همچنین به دلیل مشخصات ورق روغنی از آن در صنایع برق و الکترونیک که نیاز به مقاومت بالا در برابر نفوذ رطوبت دارند نیز استفاده می‌شود. در صنعت ساختمانی برای ساخت سقف و دیوار و مکان هایی که تحمل وزن بالا مهم است استفاده از ورق های روغنی رایج است.
  • از دیگر کاربرد ورق روغنی می توان به صنایع آشپزخانه‌ای اشاره کرد. در صنایع آشپزخانه‌ای برای ساخت صفحه های فلزی لعاب گیر اجاق گاز یا گازهای خانگی از ورق روغنی استفاده می‌شود.
  • در صنعت لوله‌سازی نیز ورق روغنی برای ساخت خطوط لوله گاز، نفت، آب و بخار مصرف می شود. همچنین در صنایع پتروشیمی برای ساخت تجهیزات و مخازن، پوشش‌ها، لوله‌ها، تانک‌ها و مبدل‌ها ورق روغنی کاربرد زیادی دارد.

انواع ورق روغنی

همانطور که عنوان شد ورق روغنی نوعی ورق فلزی است که با استفاده از روش‌های خاص تحت فرایند نورد سرد به جهت مقاوم سازی آن در برابر رطوبت و خوردگی تولید می‌شود.

انواع ورق‌ روغنی بر اساس نوع آلیاژ ، اندازه و سایز تقسیم بندی می شوند که هر کدام برای ساخت محصولات صنعتی کاربرد زیادی دارد. برخی از انواع ورق روغنی عبارتند از:

 

انواع ورق روغنی

1.  ورق‌های روغنی معمولی ST12

ورق‌های روغنی معمولی ST12 نوعی ورق‌های نورد شده از فولاد کربنی با ویژگی‌های خاص است که در برابر خوردگی و سایش مقاومت زیادی دارد. این ورق‌ها معمولاً با ضخامت‌های ۰٫۵ تا ۲٫۰ میلی‌متر، عرض‌های ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ میلی‌متر و طول‌های مختلفی تولید می‌شود.

علاوه بر این، ورق‌های روغنی معمولی ST12 به دلیل قابلیت برش و انعطاف پذیری بالا، برای تولید قطعات دائمی و دپویی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این ورق‌ها به دلیل دارا بودن درصد بالای کربن در ترکیبات خود، اغلب در صنایع ساختمانی، خودروسازی، قطعات الکتریکی و صنایع فرآوری غذا کاربرد دارد.

علاوه بر ورق‌های روغنی انواع دیگری از ورق های فولادی در صنعت وجود دارند که در صنایع مختلف کاربردهای متفاوتی دارند برای آشنایی با ویژگی و کاربردهای آنان کلیک کنید:

2. ورق روغنی نیمه کشش ST13

ورق روغنی نیمه کشش ST13 یک نوع ورق فولادی است که با هدف افزایش مقاومت به خوردگی و زنگ زدگی، به وسیله روش های خاص سطح آن روغنی می‌شود. این ورق ها قابلیت شکل‌دهی و ساخت قطعات پیچیده را دارند.

استفاده از ورق روغنی نیمه کشش ST13 در صنایع ساختمانی، خودروسازی، بسته بندی و صنایع دیگر بسیار رایج است. درصد کربن در این ورق نسبت به ورق‌های روغنی معمولی ST12کمتر است به همین دلیل استحکام و نقطه تسلیم پایین تری دارد.

 3. ورق روغنی فوق کشش ST14

گرید ST14 یا ورق روغنی فوق کشش ST14، دارای ساختاری نرم است و مقاومت کششی پایین تری نسبت به ورق های روغنی دیگر دارد.

این ورق دارای خاصیت جوشکاری بالایی است و قابلیت ساختاردهی و خم‌شدن بدون شکستن را دارا می باشد. ورق روغنی فوق کشش ST14 در صنایع مهندسی و ساخت و ساز به کار می‌رود.

این ورق جهت مقاومت بیشتر در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی، با روغن پوشش داده می‌شود و در عرض ها و با ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود.

تفاوت استنلس استیل با ورق روغنی چیست؟

ورق روغنی یک نوع ورق فلزی است که از آلیاژهای مختلف فلزات ساخته می شود، اما عمدتاً از فولاد زنگ نزن استفاده می شود که تحت فرایند نورد تا ضخامت خاصی که معمولاً بین 2 تا 10 میلیمتر است، مقاومت به خوردگی و زنگ زدگی آن افزایش می یابد.

این ورق ها در صنایعی مانند ساخت دکل های بادی، کلید و پریزهای برقی و تجهیزات آب و فاضلاب استفاده می شوند.

 

روش تولید ورق روغنی چیست

 

در مقابل ورق استنلس استیل از آلیاژ فولادی تشکیل شده است که شامل حداقل 10.5 درصد کروم می باشد. این ورق ها به دلیل مقاومت بالایی که در برابر خوردگی، زنگ زدگی و حرارت دارند در صنایعی مثل طراحی و ساخت ساختمان، خودروسازی، لوازم آشپزخانه، تجهیزات پزشکی، داروسازی و دیگر صنایع پیشرفته استفاده می شود.

برای مشاهده انواع ورق استنلس استیل و استعلام قیمت ورق استیل کلیک کنید.

بنابراین تفاوت اصلی بین ورق روغنی و ورق استنلس استیل، ترکیبات و آلیاژهای استفاده شده در ساخت هرکدام است. علاوه بر اینکه هرکدام از این ورق ها، با روشهای مختلف و برای کاربردهای متنوع تولید می‌شود.

 

تفاوت ورق روغنی با فولاد چیست ؟

ورق روغنی و فولاد دارای تفاوت‌هایی هستند. ورق روغنی به‌طور خاص برای استفاده در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، شیمیایی و صنایع حمل و نقل ساخته می‌شود و دارای خصوصیاتی مانند مقاومت بالا در برابر خوردگی، انعطاف‌پذیری بالا، مقاومت در برابر شکستگی و سختی مناسب است.

فولاد نیز در صنایع ساختمانی، خودروسازی، ماشین‌آلات و صنایع دیگر استفاده می‌شود و دارای خصوصیاتی مانند مقاومت بالا در برابر فشار و کشش، سختی و مقاومت در برابر خوردگی است.

به طور کلی، ورق روغنی از فولاد با خصوصیات خاص ساخته شده که برای کاربردهای خاص مناسب است. در ادامه این مطلب پیشنهاد می‌شود مقاله فولاد چیست را مطالعه نمایید.

روش تولید ورق روغنی

روش تولید ورق روغنی صنعتی شامل مراحل مختلفی است که طی آن ماده اولیه « ورق سیاه » با استفاده از فرایندهای نوردی و آنیلینگ نازک و صیقلی می‌شود.

در طی این فرایند ورق فولادی برای مقاومت در برابر خوردگی و رطوبت، با روغن های مخصوص پوشش داده می شود. روش پوشش‌دهی با روغن بر روی ورق فولادی، بهترین شیوه برای حفاظت از ورق در برابر خوردگی است و و دوام آن را افزایش می دهد.

به همین دلیل کاربرد ورق روغنی به دلیل طول عمر طولانی، در صنایع مختلفی مانند ساختمان‌سازی، تولید خودرو و بدنه کشتی‌ها بسیار گسترده است. مراحل تولید این ورق ها عبارتند از :

  • مرحله اول:اسیدشویی
  • مرحله دوم: شستشوی آبشاری
  • مرحله سوم:نورد سرد
  • مرحله چهارم: شستشوی الکترولیتی
  • مرحله پنجم: بازپخت هیدروژنی
  • مرحله ششم: نورد پوسته ای
  • مرحله هفتم: بازرسی و اصلاح کناف
  • مرحله هشتم: بسته بندی

در رابطه با این مطلب و برای درک بهتر دسته‌بندی انواع ورق های فولادی پیشنهاد می‌شود مقاله انواع فولاد را مطالعه نمایید.

قیمت ورق روغنی

قیمت ورق روغنی تحت تاثیر متغیرهای مختلفی مانند نوع ورق، ضخامت، اندازه و درجه کیفیت آن است. بنابراین نمی توان قیمت دقیقی برای آن اعلام کرد. در نظر داشته باشید هر چند تولید انواع ورق روغنی روشی ساده دارد و زمان زیادی نمی برد اما به دلیل کیفیت محصول نهایی، قیمت ورق روغنی نسبت به ورق سیاه گران تر است.

شما می توانید با مراجعه به سایت های فروش مواد اولیه صنعتی و یا کارخانه های تولید کننده ورق های روغنی و استیل، اطلاعات دقیقی درباره قیمت ورق روغنی کسب کنید.

عوامل موثر بر قیمت ورق روغنی عبارتند از:

  1. میزان کروم مورد استفاده در ساخت فولاد روغنی
  2. نوع و کیفیت سایر عناصر مورد استفاده در ساخت فولاد روغنی مانند نیکل، مولیبدن و وانادیوم
  3. تقاضا و عرضه در بازار
  4. شرایط بازار جهانی فولاد و تغییرات قیمت آهن و فولاد
  5. نرخ ارز و تغییرات آن
  6. هزینه‌های تولید و حمل و نقل
  7. سطح کیفیت و توانایی تولید کننده در تأمین نیاز بازار.

 

تفاوت ورق روغنی با ورق سیاه

ورق سیاه و ورق روغنی هر دو نوع ورق فولادی هستند، اما تفاوت اصلی آن‌ها در فرآیند تولید و خواص آن‌ها است. ورق سیاه به دلیل عدم پوشش روغنی و ضد زنگ بودن، برای استفاده در صنایعی که نیاز به پوشش زنگ‌زدایی دارند مناسب نیست.

در حالی که ورق روغنی با پوشش روغنی و ضد زنگ بودن، برای استفاده در صنایعی که با شرایط آب و هوایی سخت روبرو هستند و یا نیاز به پوشش زنگ‌زدایی دارند، مناسب است. همچنین، ورق روغنی به دلیل پوشش روغنی خود، در مقابل خوردگی و آلودگی بهتر عمل می‌کند.

شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل با بهترین کیفیت، مناسب‌ترین قیمت و ارائه ضمانت اصالت آلیاژ است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر، استعلام  قیمت ورق استیل 304 ، خرید ورق استیل و مشاوره رایگان از طریق شماره‌های درج شده با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

02168559

پایان

ورق روغنی یا فولاد روغنی، نوعی فولاد است که با اضافه کردن کروم به آن، مقاومت بیشتری در برابر خوردگی و زنگ زدگی پیدا می‌کند. این نوع فولاد معمولاً در صنایع ساختمانی، خودروسازی، صنایع دریایی و تجهیزات آشپزخانه استفاده می‌شود. شما در این مطلب با موضوع ورق روغنی چیست همراه ما بودید. همانطور که عنوان شد ویژگی هایی چون مقاومت بالا، سطح زیبا و صیقلی، روش پرداخت باکیفیت و… استفاده از این ورق ها را در صنایعی چون ساختمان سازی، لوازم خانگی، خودروسازی، تاسیسات و… کاربرد زیادی دارد. در پایان امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

4 دیدگاه در “ورق روغنی چیست ، معرفی انواع ورق روغنی

  1. S.sh گفت:

    سلام محتوای خوبی بود ممنون من کلا ذهنیتم درباره ورق روغنی چیز دیگه ای بود

    1. admin گفت:

      سلام و عرض ادب

      ممنون از حسن نیت شما، موفق باشید.

  2. زارعی گفت:

    از ورق روغنی میشود برای ساخت وسایل آزمایشگاهی هم استفاده کرد؟

    1. m.ghadiani گفت:

      با عرض سلام
      ممنون از اینکه سایت مارو انتخاب کردین
      استفاده از ورق روغنی برای ساخت وسایل آزمایشگاهی به دلیل خصوصیات متفاوت آن با استیل ضدزنگ معمولی، ممکن است مناسب نباشد. ورق روغنی از فولاد کربنی تشکیل شده است که دارای خواص متفاوتی نسبت به استیل ضدزنگ است. این نوع ورق به دلیل حساسیت بیشتر نسبت به خوردگی و حرارت، ممکن است برای ساخت وسایل آزمایشگاهی که با مواد شیمیایی یا دمای بالا در تماس هستند، مناسب نباشد.
      به طور کلی، برای ساخت وسایل آزمایشگاهی که با شرایط سخت و مواد شیمیایی در تماس هستند، بهتر است از استیل ضدزنگ با گرید مناسب (مانند ۳۰۴ یا ۳۱۶) استفاده کنید. این نوع استیل دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی، حرارت و شرایط سخت محیطی است که مناسب برای استفاده در وسایل آزمایشگاهی می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *