مقالات

تفاوت استیل با استنلس استیل

تفاوت کربن استیل با استنلس استیل

تفاواستفاده از فلز ها در صنایع و ساخت و سازهای بزرگ یکی از مهم ترین مسایل در انتخاب متریال اولیه و مصالح به حساب می آید. این موضوع که چه مقدار ماده و با چه خصوصیاتی را باید در ساخت و تولید استفاده کرد از مهم ترین موضوعاتی است که باید قبل از انجام هر فرآیند پاسخ آن را پیدا کرد. در این بین دو استیل از جنس های کربن و فولاد به نام کربن استیل و استنلس استیل بیشترین استفاده را در صنایع و خطوط تولیدی شرکت ها دارند که هر کدام دارای ویژگی های مختص به خود می باشند. تفاوت کربن استیل با استنلس استیل و همچنین توضیحات مربوط به این دو استیل را در ادامه برای شما ذکر می کنیم، با شهر استیل همراه باشید.

تفاوت استیل با استنلس استیل

استیل (Steel) و استنلس استیل (Stainless Steel) هر دو از آلیاژهای فلزی هستند، اما تفاوت‌های قابل توجهی در خصوص خواص و کاربردهای آنها وجود دارد. از جمله تفاوت استیل با استنلس استیل می‌توان موارد زیر را نام برد:

استیل:

  •  استیل یک آلیاژ آهنی است که از ترکیب آهن با کربن و سایر عناصر ساخته می‌شود.
  • استیل معمولاً دارای سطحی لاستیک و گازی بوده و می‌تواند شامل نسبت‌های مختلفی از کربن باشد. ترکیب درصدهای مختلف کربن در استیل، فولاد را دسته‌بندی می‌کند (مانند فولاد کم کربن و فولاد زیاد کربن).
  • استیل قابلیت خمکاری، شکل‌دهی و جوشکاری خوبی دارد. همچنین، مقاومت خوبی در برابر خمش و کشش دارد.
  • استیل ممکن است دارای مقداری از نیروی مغناطیسی باشد (بسته به ترکیب عناصر).

استنلس استیل:

  •  استنلس استیل یک نوع استیل است که از ترکیب آهن، کروم و نیکل تشکیل شده است. اضافه کردن عنصر نیکل و کروم به آهن، خواص مقاومت به خوردگی و زنگ‌زدگی را به استنلس استیل می‌بخشد.
  • استنلس استیل معمولاً حاوی حداقل 10.5% کروم و حداکثر 1.2% کربن است. همچنین، حاوی میزان متنوعی از نیکل، مولیبدن و سایر عناصر می‌باشد.
  • استنلس استیل به طور عمده بخاطر خواص ضد زنگ و مقاومت در برابر خوردگی در محیط‌های مرطوب و شیمیایی استفاده می‌شود.
  • استنلس استیل دارای بافتی یکنواخت‌تر و ظاهری زیبا و براقتر نسبت به استیل تمیز معمولی است.

با توجه به تفاوت در ترکیب عناصر و خواص فیزیکی و شیمیایی، استیل و استنلس استیل در کاربردها ممکن است متفاوت باشند. استنلس استیل به دلیل مقاومت به خوردگی و زنگ زدگی بیشتر، در صنعت خودروسازی، صنایع غذایی، طبی، ساختمانی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که استیل قابل استفاده در بخش‌های مختلفی از جمله ساختمانی، خودروسازی و صنعتی است.

اگر قصد داشته باشید از استیل یا استنلس استیل در کاربردهای خاصی استفاده کنید، مهم است که نیازهای خود را مشخص کرده و استانداردها و کیفیت مواد و قیمت ورق استیل را بررسی نمایید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

تفاوت کربن استیل با استنلس استیل

تفاوت کربن استیل با استنلس استیل

حال که با کربن استیل و فولاد ضدزنگ آشنا شدید وقت آن است که با تفاوت کربن استیل با استنلس استیل نیز آشنا شوید تا بر اساس کاربرد و نیاز خود بتوانید بهترین بهره را از این دو در تولید و صنعت ببرید.

تحمل دما:

کربن استیل و استنلس استیل هر دو دارای مقاومت بالا هستند اما این مقاومت در دماهای متفاوت می تواند برای هر استیل مختلف باشد.

اصلی ترین تفاوت کربن استیل با استیل ضد زنگ مقاومت در برابر دماهای متفاوت است ؛ در دماهای بالاتر فولاد ضد زنگ(استنلس استیل) بیشترین مقاومت را نسبت به کربن استیل دارد اما در محیط کارگاه و محیط های معمولی هر دو استحکامی تقریبا شبیه به هم دارند.

انعطاف پذیری:

از دیگر فرق کربن استیل با استنلس استیل می توان به انعطاف پذیری آن اشاره داشت که به دلیل وجود کربن در استیل کربن از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است و در ساخت پله برقی ها و… بیشترین استفاده را دارد.

 مقاومت:

همچنین یکی دیگر از تفاوت کربن استیل با استنلس استیل را می توان در مقاومت آن جستجو کرد؛ به دلیل خالص تر بودن فولاد اسنتلس نسبت به کربن استیل بیشترین مقاومت را به خود اختصاص می دهد.

به عنوان مثال استنلس استیل 304 دارای مقاومت خوب در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی است، به ویژه در مقابل تاثیرات محیطی مانند رطوبت و هوازدگی. این گرید استنلس استیل در برابر اسیدها و ترکیبات شیمیایی ملایم (مانند آب شور) معمولاً مقاومت خوبی دارد.

تفاوت استیل با استنلس استیل

 نقطه جوش:

نقطه جوش نیز از تفاوت کربن استیل با استنلس استیل به شمار می رود. نقطه جوش این استیل بین 30 تا 32 درجه متفاوت است و بستگی به تعداد کربن موجود در آن دارد.

وقتی دمای محیط از نقطه جوش بیشتر شود کارایی محصول به شدت پایین می آید و در بیشتر موارد باعث خورد شدن کربن استیل می شود.

به عنوان مثال استنلس استیل 310 دارای خصوصیات مقاومت حرارتی بالا است. دمای جوش استنلس استیل 310 به طور معمول در محدوده 1100-1150 درجه سانتیگراد است. این ورق استیل می‌تواند در دماهای بسیار بالا و شرایطی که تاثیر حرارتی قوی و آشکاری روی مواد صورت می‌گیرد، استفاده شود.

 واکنش پذیری:

می توان از دیگر تفاوت کربن استیل با استنلس استیل به واکنش پذیری آنها اشاره داشت که این موضوع باعث می شود استفاده از هر کدام برای هر محیط محدود شود. از این رو اگر در محیط مرطوب قصد کاربرد یکی از این استیل ها را دارید فولاد ضد زنگ بهترین پیشنهاد است.

 خواص فیزیکی و شیمیایی:

از لحاظ فیزیکی به دلیل وجود کروم خواص فیزیکی و شیمیایی استنلس استیل نسبت به کربن استیل قوی تر بوده و دارای کیفیت بیشتری است، به طوری که سطح فولاد ضد زنگ براق می باشد و کربن استیل به دلیل وجود عنصر کربن سطح کدری دارد.

 استحکام:

وجود لایه محافظ در فولاد ضد زنگ به دلیل وجود کروم به عنوان فلز واکنش پذیرتر نسبت به آهن نیز از دیگر موارد فرق کربن استیل با استنلس استیل به شمار می رود.

 نحوه تولید:

از دیگر فرق کربن استیل با استنلس استیل نحوه تولید آن است. کربن استیل از بازیافت فولاد خالص به وجود می آید و در حالت های نورد گرم و سرد و گالوانیزه موجود است.

کربن استیل چیست؟

همانطور که از نام این استیل پیداست کربن یکی از اصلی ترین عناصر در ساختار آن به شمار می رود. کربن نافلزی است که بیشترین استفاده را در زندگی روزمره ما دارد.

این نافلز در قالب گرافیت به دلیل نوع قرار گیری عناصر کربن در کنار هم رسانای الکتریکی مناسبی دارد. کربن بیشترین فراوانی را دارد و در کنار تمامی عناصر از قیمت پایینی برخوردار است؛ از این رو کاربرد بالایی در تجارت جهان و صنایع بین المللی دارد.

غلظت بالای کربن باعث می شود تا این استیل مقاومت بالایی داشته باشد و در بسیاری از سازه های صنعتی مورد استفاده قرار گیرد. مهم ترین تفاوت کربن استیل با استنلس استیل می تواند همین موضوع باشد.

تفاوت استیل با استنلس استیل

این استیل به صورت کلی به سه دسته تقسیم می شود؛ استیل کم کربن، استیل متوسط کربن و استیل زیاد کربن.در ادامه این مطلب برای آشنایی بیشتر با فولاد پر کربن پیشنهاد می‌شود مقاله کربن استیل چیست را مطالعه نمایید.

تعداد کربن تاثیر بسیاری در نوع استحکام و ویژگی های شیمیایی محصول می شود و از این رو این محصول را بر اساس تعداد کربن دسته بندی می کنند. از طرفی هر ماده ای نقطه جوش مخصوص به خود را دارد و این موضوع بیانگر محیطی است که محصول می تواند در آن مقاومت داشته باشد.

استنلس استیل چیست؟

برای شناخت تفاوت کربن استیل با استنلس استیل آشنایی با ویژگی هر کدام از این دو فلز کاربردی بسیار مهم است. استنلس استیل همان فولاد ضد زنگ است که به دلیل مقاومت بسیار بالا نزد صاحبکاران و صنعت کاران بیشترین کاربرد را دارد. استنلس از کروم و آهن حاصل می شود که خاصیت هر دو عنصر را در خود جا داده است. (سختی آهن به عنوان خواص فیزیکی و خاصیت های شیمیایی کروم).

این ماده وابستگی بیشتری به کروم دارد و اتم کروم تعیین کننده خواص شیمیایی آن است؛ درصد خلوص استفاده از کروم در استنلس استیل بین 30 تا 35 درصد می باشد.

همچنین برای جلوگیری از زنگ زدن فولاد از کروم استفاده می شود که واکنش پذیری بالایی نسبت به آهن دارد و از این رو به عنوان لایه محافظی از زنگ زدن آهن جلوگیری می کند.

قیمت استنلس استیل نسبت به استیل کربن با توجه به خواص فیزیکی و شیمیایی که دارد بیشتر است. در ادامه این مطلب پیشنهاد می‌شود مقاله استنلس استیل چیست را مطالعه نمایید.

فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل نسبت به فولاد معمولی قیمت بالایی دارد و به دلیل استفاده در طولانی مدت می تواند انتخاب مناسب تری باشد.  از کاربرد های استنلس استیل می توان به توری های استیل، مخازن مواد غذایی و دارویی اشاره داشت.

Differences between Steel and Stainless steel

 Steel is made by adding iron to carbon, which hardens the iron. It is also known as plain carbon steel or mild steel which has higher carbon content with low melting point. On the other hand Stainless steel has a high chromium content that forms an invisible layer on the surface of the steel to prevent it from staining

When stainless steel is prepared from steel, chromium, nickel, nitrogen and molybdenum is added Stainless steel is resistant to corrosion and steel are prone to stains and rusting. Stainless steel does not rust or corrode easily

 Strength of steel and stainless steel: Steel is slightly stronger than stainless steel as it has lower carbon content. Also, it is weaker than steel in terms of hardness

تفاوت فولاد و فولاد ضد زنگ

  1.  فولاد با افزودن آهن به کربن ساخته می شود که آهن را سخت می کند. همچنین به عنوان فولاد کربنی ساده یا فولاد ملایم شناخته می شود که دارای محتوای کربن بالاتر با نقطه ذوب پایین است. از طرف دیگر فولاد ضد زنگ دارای محتوای کروم بالایی است که یک لایه نامرئی بر روی سطح فولاد تشکیل می دهد تا از لکه شدن آن جلوگیری کند.
  2.  هنگامی که فولاد ضد زنگ از فولاد تهیه می شود، کروم، نیکل، نیتروژن و مولیبدن اضافه می شود. فولاد ضد زنگ در برابر خوردگی مقاوم است و فولاد مستعد لک و زنگ زدگی است. فولاد ضد زنگ به راحتی زنگ نمی زند یا خورده نمی شود.
  3.  استحکام فولاد و فولاد ضد زنگ: فولاد کمی قوی تر از فولاد ضد زنگ است زیرا محتوای کربن کمتری دارد. همچنین از نظر سختی نسبت به فولاد ضعیف تر است.

شهر استیل عرضه کننده انواع ورق استنلس استیل با بهترین قیمت بازار و بالاترین کیفیت همراه با ارائه ضمانت است.

جهت مشاوره رایگان خرید ورق استیل و استعلام قیمت ورق استنلس استیل با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

02168559 

سخن پایانی

شما در این مطلب با موضوع تفاوت کربن استیل با استنلس استیل همراه ما بودید. همانطور که عنوان شد هر کدام از این فلز ها بسته به شرایط و نوع محیط کاری مورد استفاده صنایع قرار می گیرد. از این رو شما باید ابتدا نیاز خود را شناسایی کرده و بر اساس آن اقدام به استفاده از هر کدام از این فلز ها نمایید.

کربن استیل می تواند در صنایع به دلیل صرفه اقتصادی کاربرد بیشتری داشته باشد و از طرفی استنلس استیل به دلیل مقاومت بسیار بالا از لحاظ فیزیکی و شیمیایی می تواند در طولانی مدت برای کسب و کار شما مورد استفاده قرار گیرد. به این نکته نیز باید توجه بکنیم که هر دو این استیل ها از خانواده فولاد ها هستند و خواص فولاد را در خود دارند اما هر کدام از آنها با عنصری ساخته شده که خواص مخصوص خود را داشته و همین امر باعث تفاوت کربن استیل با استنلس استیل شده است بطوریکه هر کدام از آنها کارایی مخصوص به خود را دارند و می توانند در بسیاری از صنایع کاربرد داشته باشند. در پایان امیدواریم از این مطلب بهره برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *