مقالات

معرفی پرکاربردترین آلیاژها در دنیا

پرکاربردترین آلیاژهای صنعت

پر کاربرد ترین آلیاژ ها در دنیا کدام هستند ؟ آلیاژ های معروف چیست ؟ آلیاژ ها به عنوان یک ترکیب فلزی متنوع و پرکاربرد، دنیای ما را فرا گرفته اند. از بدن انسان که برای ادامه حیات و عملکرد درست اعضای مختف نیاز به فلزاتی مانند آهن، مس، روی و… دارد تا سیستم های الکترونیکی و صنعتی در جهان ما که با فلزاتی مثل سیلیکون و آهن ساخته شده است همه و همه نشان دهنده اهمیت آلیاژ ها و فلزات در زندگی انسان امروزی می باشد. به طوری که بدون فلزات، هم زندگی انسان و هم حیات کره زمین به خطر می‌افتد. هر چند فلزات بی‌شماری با خواص گوناگون در تجهیزات مختلف صنعتی به کار می رود اما برخی فلز ها مانند استنلس استیل، آلومینیوم، فولاد مونل، برنج اهمیت بیشتری دارد و جز پرکاربردترین آلیاژها و آلیاژهای معروف به شمار می‌رود.

با ما در این مقاله از سایت شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل با بهترین قیمت و کیفیت، همراه شوید تا درباره پرکاربردترین آلیاژها در دنیا اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

آلیاژ چیست؟ چگونه تولید می شود؟

آلیاژ یا همجوشه به نوعی ماده فلزی گفته می‌شود که از ترکیب یک فلز با یک یا چند عنصر دیگر به وجود می‌آید. این عناصر می تواند فلز یا غیر فلز باشند که به صورت مایع با هم مخلوط می شوند. در واقع هدف از انجام این فرآیند و ترکیب فلز اولیه با سایر عناصر، افزایش خواص فلز اصلی و خالص می باشد.

چرا که فلزات خالص خواص فیزیکی و شیمیایی زیادی ندارند. به همین دلیل برای افزایش خاصیت هایی چون نقطه جوش، چگالی، نقطه ذوب، چکش خواری، شکل پذیری، هدایت الکتریکی و حرارتی و…در فلزات خالص، آن را با درصد مشخص و بر حسب نیاز با سایر مواد ترکیب می کنند.

برای انجام این ترکیب از عملیات ذوب فلزات و مخلوط مواد با یکدیگر استفاده می شود. در فرایند ذوب معمولاً ابتدا فلز خالص ذوب می شود و سپس بقیه مواد به آن افزوده می گردد. ذوب کامل مواد و ترکیب درست آنان با یکدیگر ، یکی از شرایط اصلی و اولیه تولید آلیاژ می باشد.

شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت بازار است برای مشاهده انواع ورق استنلس استیل کلیک کنید: ورق استنلس استیل

آلیاژ های معروف

در واقع می‌توان گفت افزایش استحکام کششی، افزایش مقاومت در برابر خوردگی، پایین آوردن نقطه ذوب، افزایش درجه سختی فلزات و تغییر رنگ از مهمترین دلایل تولید آلیاژ در سرتاسر دنیا است.

انواع پر کاربرد ترین آلیاژ ها در دنیا

اولین آلیاژی که توسط بشر تولید شد ترکیبی از آلیاژهای برنج و برنز بود. این کار توسط بابلی ها حدود شش هزار سال پیش آغاز شد. در حال حاضر چین یکی از پرچمداران تولید انواع آلیاژ در دنیاست.

در ادامه مطلب آلیاژهای معروف یا پرکاربرترین آلیاژها را به شما معرفی می کنیم. در رابطه با این مطلب پیشنهاد می‌شود مقاله آلیاژ چیست را مطالعه فرمایید.

آلیاژ استنلس استیل

فلز استنلس استیل از آلیاژ فولاد تشکیل شده است. این فلز حداقل 1.5 درصد کروم دارد. در فرایند ساخت استنلس استیل برای افزایش مقاومت و تقویت ساختار آن از موادی چون مولیبدن، نیکل، تیتانیوم، کربن، نیتروژن و غیره استفاده می شود.

انجام این فرآیند شکل پذیری استنلس استیل را نیز آسان تر می کند. استنلس استیل با توجه به درصد مواد به کار رفته در ترکیبات آن، انواع متفاوتی دارد که بر اساس گرید مشخص و به بازار عرضه می شود.

گرید در واقع نمایانگر مقدار خوردگی سیال عبوری و شرایط محیطی فرایند استنلس استیل می باشد.

نام چهار آلیاژ معروف همراه با اجزای سازنده آنها

این فلز به عنوان پرکاربردترین آلیاژها در تجهیزات سیستم های دریایی، صنایع شیمیایی، صنایع پتروشیمی، سیستم های ماشین سازی، تجهیزات داروسازی، صنایع غذایی و…. استفاده می شود. آلیاژهای معروف و شناخته شده این فلز عبارتند از:

آلیاژ برنج

برنج یکی از انواع آلیاژ های معروف است که کاربرد بسیاری در صنایع و زندگی روزمره انسان‌ها دارد. آلیاژ برنج از روی و مس به نسبت های متغیر ساخته شده است. مقدار مس به کار رفته در آلیاژ برنج بین ۵۵ تا ۹۵ درصد متغیر است. مقدار روی آلیاژ برنج نیز از ۵ تا ۴۵ درصد می باشد.

برای افزایش قابلیت ماشین کاری برنج و استفاده از آن در صنایع مختلف و ساخت تجهیزات گوناگون به آن فلز سرب اضافه می کنند. معمولاً غلظت فلز سرب برای افزودن به آلیاژ برنج حدود ۲ درصد می باشد.

پر کاربرد ترین آلیاژ ها در دنیا

از آلیاژ های معروف برنج در ساخت تجهیزات ساختمانی، رادیاتورها، لوله و اتصالات ، وسایل تزیینی، انواع پیچ و غیره استفاده می شود. آلیاژ برنج قابلیت انعطاف پذیری بالایی نسبت به روی و برنز دارد. به همین دلیل در ساخت وسایل تزیینی نیز کاربرد زیادی دارد. همچنین آلیاژ برنج به دلیل آکوستیک مطلوب، برای استفاده در سازهای موسیقی مناسب است.

اصطکاک کم، انتقال خوب گرما و مقاومت در برابر خوردگی انواع سیال ها، از ویژگی های مهم آلیاژ برنج به عنوان یکی از پرکاربردترین آلیاژهای دنیا به شمار می رود. این فلز اصطکاک کمی دارد و فاقد خاصیت فرومغناطیسی می باشد. قیمت مناسب تر آلیاژ برنج نسبت به استیل استفاده از آن را در صنایع مختلف افزایش داده است.

آلیاژ برنز

آلیاژ برنز یک جنس فلزی است که از ترکیب مس (Cu) و قلع (Sn) به نسبت‌های مختلف تشکیل می‌شود. این آلیاژ معمولاً دارای محتوای مس بالا (بیشتر از 80 درصد) و مقدار کمی قلع (کمتر از 20 درصد) است.

برنز به دلیل خواص مکانیکی، مقاومت به خوردگی، ظاهر زیبا، و همچنین هدایت حرارت و برق مناسب، در محصولات متنوعی مانند سکه، تزیینات، ابزارهای موسیقی (مانند زنجیره‌های گیتار)، قطعات ماشین‌آلات، و اشیاء هنری استفاده می‌شود.

ترکیبات مختلف برنز باعث ایجاد خصوصیات متفاوت در این آلیاژ می‌شود. برخی از نوع‌های معروف آلیاژ برنز عبارتند از:

  • برنز فسفری (Phosphor Bronze): با افزودن فسفر به ترکیب مس و قلع، خصوصیات مکانیکی بهبود می‌یابد. این نوع برنز معمولاً برای تولید سیم‌ها و فنرها استفاده می‌شود.
  • برنز آلومینیومی (Aluminum Bronze): با افزودن آلومینیوم به ترکیب، مقاومت به خوردگی و حرارت افزایش می‌یابد. این نوع برنز برای تولید قطعات در محیط‌های خاصی مانند دریاچه و دریا استفاده می‌شود.
  • برنز کرمی (Nickel Aluminum Bronze): این نوع برنز با افزودن نیکل و آلومینیوم به ترکیب، مقاومت به خوردگی و افزایش استحکام را افزایش می‌دهد. استفاده اصلی این آلیاژ در ساخت قطعات دریایی و دریایی است.

برنز به دلیل ترکیبات  و ویژگی‌های منحصر به فرد آن، در صنایع مختلف و همچنین در تولید هنرهای زیبایی و موسیقی کاربردهای متعددی دارد.

آلیاژ آلومینیوم

 از دیگر آلیاژ های معروف می‌توانآلومینوم را معرفی نمود. آلومینیوم به عنوان سومین عنصر فراوان بر روی زمین شناخته شده است و یکی از انواع آلیاژ های معروف است. معادن زیادی از آلومینیوم در نقاط مختلف دنیا، روزانه حجم زیادی آلومینیوم را استخراج می کنند.

از مهمترین ویژگی های آلومینیوم می توان به استحکام و دوام، مقاومت در برابر خوردگی، وزن سبک، چکش خوری، رسانا و غیر قابل احتراق بودن آن اشاره کرد. از طرفی آلومینیوم دوست دار محیط زیست و ۱۰۰% قابل بازیافت می باشد. بدون این که در مراحل مختلف بازیافت خواص طبیعی خود را از دست بدهد.

این ویژگی ها باعث شده از آلومینیوم برای ساخت لپ تاپ، کابل های برق، گوشی‌های هوشمند، تجهیزات اداری، انواع لوازم خانگی، شیرهای صنعتی و خانگی، سیستم حمل و نقل و ساخت انواع ماشین استفاده کرد.

فولاد یا استیل

فولاد یا استیل از جمله آلیاژ های معروف دیگری متشکل از آهن و کربن، مقدار کمی سیلیسیوم، گوگرد، فسفر، اکسیژن و حدود 1 درصد منگنز می‌باشد. از این فلز در ساخت سیستم های مهندسی، تجهیزات مکانیکی، صنایع خودرو سازی، سیستم حمل و نقل، لوازم خانگی و تجهیزات برق استفاده می‌شود.

خواص مغناطیسی منحصر به فرد استیل باعث می‌شود به راحتی آن را برای کاربردهای متنوع بازیافت کرد؛ بدون این که تغییری در خواص فیزیکی و طبیعی این فلز ایجاد شود.

این فلز جز پرکاربردترین آلیاژ هاست که بالغ بر ۳۵۰۰ گرید مختلف دارد و هر کدام از خواص شیمیایی، فیزیکی و محیطی متفاوتی برخوردار هستند.

چند آلیاژ معروف

اینکونل

اینکونل یا به اختصار inco به ۲۰ نمونه آلیاژ فلزی که دارای حرارت و مقاومت بالا در برابر خوردگی می باشند اطلاق می شود. همه ۲۰ آلیاژ فلزی اینکونل دارای نیکل هستند. وجود نیکل در آلیاژ های اینکونل باعث افزایش مقاومت این فلز در برابر خوردگی در دمای بالا، ترک و اکسیداسیون شده است.

آلیاژهای اینکونل خواص مکانیکی بسیار خوبی در درجه حرارت های پایین و بالا دارند. همچنین در دماهای بالا در برابر اکسیداسیون مقاومت می کنند.

این آلیاژ ها بر اثر کلرید دچار ترک خوردگی نمی شوند و در برابر انواع اسید ها مانند نیتریک، هیدرولیک اسید، اسید فسفریک و… مقاوم هستند. از مهمترین کاربردهای آلیاژهای معروف اینکونل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت سیستم های در تماس با آب دریاها و اقیانوس ها
  • استفاده در فرایندهای شیمیایی و پتروشیمی
  • ساخت سیستم های حفاری نفت، موتور موشک، هواپیما های فضایی، توربین های گازی تولید تجهیزات کنترل آلودگی، رآکتورهای هسته‌ای و…

مونل

مونل فلزی از سری آلیاژهای معروف نیکل می باشد. در ترکیبات مونل ۵۲ تا ۶۷ درصد عنصر نیکل به کار برده می شود. مس، منگنز، آهن، سیلیکون و کربن دیگر ترکیبات مهم مونل است.

مهمترین کاربرد مونل به دلیل ویژگی گرم و سرد شدن، استفاده از آن در جوشکاری و ماشینکاری می باشد. مونل از مقاومت خوبی در فرآیندهای شیمیایی، محلول های با دمای بالا، هیدروکربن دار نمک و غیره برخوردار است. این آلیاژ معروف قابلیت جوش پذیری بالایی دارد و به همین دلیل در ساخت انواع مخازن گازوئیل، پمپ ها، تجهیزات دریایی، سیستم لوله کشی و شیرها به کار برده می شود.

هستالوی

ساختار هستالوی تقریباً نزدیک به ترکیبات اینکونل است. به طوری که می توان گفت هر دو آلیاژ مقاومت خوبی در دماهای بالا و اکسیداسیون دارند. ترکیبات اصلی هستالوی نیکل، کروم و مالیبدن است.

این فلز در ساخت لوله ها و شیرآلات، صنایع شیمیایی و پتروشیمی کاربرد زیادی دارد. همچنین استفاده از آن در ساخت راکتور های هسته ای و شیمیایی نیز رایج است.

هستالوی در دمای بالا مقاومت خوبی دارد و در برابر اسید سولفوریک، اسید کلرید، هیپوکلریت، فسفریک اسید، اسید فرمیک، گاز کلر مرطوب و استیک آنید کاملا مقاوم می باشد.

 

In the metal industry, there are many different types that could be used, and part of the job is knowing what each metal is best used for. Experienced metalworkers should already be knowledgeable about the uses of the different types of metals. They also know that most metals used in the industry are metal alloys. The most common metal alloys are even mistaken as pure metals sometimes

 

در صنعت فلز، انواع مختلفی وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد و بخشی از کار این است که بدانیم هر فلز برای چه چیزی بهترین استفاده را دارد. فلزکاران باتجربه باید قبلاً در مورد استفاده از انواع مختلف فلزات آگاه باشند. آنها همچنین می دانند که بیشتر فلزات مورد استفاده در صنعت، آلیاژهای فلزی هستند. رایج ترین آلیاژهای فلزی حتی گاهی اوقات به عنوان فلزات خالص اشتباه گرفته می شوند.

 

شهر استیل واردکننده بهترین و با کیفیت‌ترین محصولات استنلس استیل از برترین تولیدکنندگان استیل در سراسر جهان است.

برای دریافت مشاوره رایگان خرید و استعلام قیمت ورق استیل از طریق شماره 02168559 با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

جمع بندی

شما در این مطلب با موضوع پرکاربردترین آلیاژها و همینطور آلیاژهای معروف در دنیا از سایت شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل با بهترین قیمت و کیفیت، همراه بودید. همانطور که عنوان شد استنلس استیل، برنج، آلومینیوم، برنز و اینکونل و … جز آلیاژهای معروف در سرتاسرجهان می‌باشند که کاربردهای مختلفی در صنایع گوناگون دارد. در پایان امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *