مقالات

آلیاژ برنز چیست و چه کاربردی دارد؟

آلیاژ برنز چیست

 برنز چیست ؟ برنز از چه فلزاتی تشکیل شده ؟ ترکیبات برنز چیست ؟ آلیاژ برنز به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین مواد فلزی استفاده شده توسط بشر است. این آلیاژ در صنایع و زندگی انسان از گذشته تاکنون نقش بسیار مهمی ایفا کرده است. برنز به دلیل خواص متمایزی چون مقاومت در برابر زنگ زدگی، خواص ضد باکتریایی، راندمان بالا در هدایت حرارت و الکتریسیته، قابلیت آماده‌سازی و توسعه، سختی مناسب، مقاومت خوب در برابر سایش و قابلیت زیاد تفکیک و تزریق به اشکال مختلف، در صنایع ساخت ابزارها و وسایل صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله کاربردهای رایج برنز در این زمینه می‌توان به قطعات ماشینکاری، صنعت خودرو، لوازم آشپزخانه، ابزارهای دندانپزشکی و ابزارهای هنری اشاره کرد.

در این مقاله با شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل همراه شوید تا با پاسخ به پرسش آلیاژ برنز چیست و چه کاربردی دارد؟ با این فلز محبوب و کاربردی بیشتر آشنا شوید.

آلیاژ برنز چیست  ؟

 در پاسخ به این سوال که برنز از چه فلزاتی تشکیل شده باید گفت، آلیاژ برنز نوعی آلیاژ فلزی است که از ترکیب مس و قلع تشکیل شده است. به عبارتی برنز آلیاژی از  فلزات مس و قلع می‌باشد. این آلیاژ بر اساس روش تولید معمولاً شامل مقادیر متغیری از مس و قلع (معمولا کمتر از 11%) است با این حال با توجه به کاربردها و نیازهای خاص، ممکن است فلزها و عناصر دیگری نیز مانند سیلیکون (Si)، منگنز (Mn)، آلومینیوم (Al)و … به این ترکیب افزوده شود.

بسته به ترکیبات و درصدهای مس و قلع، آلیاژ برنز می‌تواند خواص مختلفی داشته باشد که به نوع آن بستگی دارد. انواع رایج آلیاژ برنز عبارتنداز:

  • برنز آلومینیوم
  • برنز منگنز
  • فسفر برنز
  • فلز زنگ
  • برنز آرسنیک

در کل آلیاژ برنز ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی خاصی دارد؛ این آلیاژ معمولاً از مقاومت مکانیکی بالا، مقاومت در برابر خوردگی، قابلیت ریخته گری، خواص حرارتی مناسب و همچنین زیبایی و قابلیت پردازش خوبی برخوردار است.

این نکته قابل ذکر است که تفاوت قیمت ورق برنز و ورق استیل به دلیل خواص متفاوت آن‌ها است. به طور کلی، قیمت ورق استیل بیشتر از قیمت ورق برنز است زیرا استیل به دلیل خواص مقاومت بالا در برابر خوردگی، ضربه و حرارت، در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود.

در عین حال، ورق برنز به دلیل ظاهر زیبا و خواص ضد خوردگی آن، در صنایع تزئیناتی و صنایع دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آلیاژ برنز از چه فلزاتی تشکیل شده است

کاربرد آلیاژ برنز چیست؟

مهمترین کاربرد آلیاژ برنز با توجه به ویژگی‌های مکانیکی، مقاومت خوردگی و خواص زیبایی آن متناسب با نیازهای مختلف صنایع متنوع است. بطور کلی از آلیاژ برنز در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود، از جمله:

  •  صنایع ساختمانی و ساخت و ساز برای تولید پوشش‌های درب و پنجره و قطعات تزیینی، سیستم‌های آبگرمکن، لوله‌های آب، دکوراسیون و ملزومات ساختمانی
  • در صنعت خودروسازی برای تولید قطعات مانند دیسک‌ها و سیلندرهای ترمز
  • در صنعت هوافضا برای تولید قطعات موتورها و قطعات سیستم‌های حرکتی فضاپیماها
  • در صنعت نفت و گاز و تولید قطعات لوله‌کشی و…
  • صنایع دریایی و ساخت قطعاتی مانند رگولاتورها، شیرآلات، پره‌ها و قطعات ماشین‌آلات دریایی 
  • در صنعت الکترونیکی و ساخت قطعات اتصالات برای مدارهای الکتریکی و باتری‌های قلیایی، قطعات سوئیچ، کانکتورها، سوکت‌ها، نقاط تماس و قطعات اتصال در صنعت الکترونیک 
  • در صنایع هنری و زیورآلات و تولید زیورآلات، آثار هنری و قطعات تزئینی 
  • صنعت ابزارآلات در تولید ابزارآلات دقیق

روش تشخیص آلیاژ برنز چیست؟

برای تشخیص برنز اصل می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. یکی از روش‌های معمول برای تشخیص برنز اصل، آنالیز شیمیایی است.

در این روش، نمونه آلیاژ برنز به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و ترکیب شیمیایی دقیق آن توسط تکنیک‌های آنالیزی مانند طیف‌سنجی جذب اتمی (AAS)، طیف‌سنجی الکترونی (ES) و طیف‌سنجی پلاسمای جفت شده (ICP) تعیین می‌شود.

در روش های ساده تر، انجام آزمایشات فیزیکی نیز می‌تواند در تشخیص الیاژ برنز مفید باشد. به عنوان مثال، اندازه‌گیری خواص مکانیکی مانند سختی و مقاومت به خمش از طریق آزمون‌های استاتیکی می‌تواند به تشخیص برنز اصل و تمایز الیاژ برنز از سایر آلیاژها کمک کند.

 

بیشتر بخوانید: آلیاژ چیست ؟

آلیاژ برنز چیست

آزمون مغناطیسی نیز روش دیگری برای تشخیص آلیاژ برنز است. برخی از انواع الیاژ برنز ممکن است حاوی مواد غیرمغناطیسی باشند، در حالی که سایر آلیاژها ممکن است مواد مغناطیسی بیشتری داشته باشند. با استفاده از آزمون مغناطیسی می‌توان الیاژ برنز را از آلیاژهای مغناطیسی دیگر تفکیک کرد.

 

روش ساخت آلیاژ برنز

ساخت آلیاژ برنز از ترکیب مس و قلع به نسبت‌های مختلف انجام می‌شود. روش‌های مختلفی برای ساخت الیاژ برنز وجود دارد، اما روش‌های پرکاربرد عبارتند از:

  1.  روش تکثیر الکترولیتی (Electrolytic Plating): این روش شامل استفاده از یک حوضچه الکترولیتی است که در آن قطعه ای از مس و قلع را قرار می‌دهند. با اعمال جریان الکتریکی، یون‌های مس و قلع جدا شده و به صورت الکترولیتی روی سطح قطعات تجمع می‌یابند. این روش تولید، باعث بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی الیاژ برنز نیز می شود.
  2.  روش ذوب: در این روش، مس و قلع به نسبت مشخص در یک کوره یا منبع حرارتی با هم ذوب می‌شوند. پس از ذوب کامل و ترکیب مس و قلع در مایعی یکپارچه، آلیاژ برنز تشکیل می‌شود. در این روش می‌توان به راحتی نسبت‌های مختلفی از مس و قلع را برای ساخت الیاژ برنز انتخاب کرد.
  3.  روش پودری: در این روش، پودر مس و قلع به نسبت موردنظر با هم ترکیب می‌شوند. سپس، این مخلوط پودر به روش‌هایی مانند فرم‌دهی و پرس حرارتی ریزدانه‌ها شکل می گیرد سپس با اعمال گرما، پودر‌ها متصل می‌شوند و یک پاره الیاژی برنزی تشکیل می‌دهند.

در تمامی این روش‌ها، نسبت دقیق بین مس و قلع می‌تواند بر ترکیب و خواص الیاژ برنز تأثیر بگذارد. نسبت معمول در الیاژ برنز حدود 90-95 درصد مس و 5-10 درصد قلع است. همانطور که در مقدمه آلیاژ برنز چیست عنوان شد برای بهبود ویژگی‌های الیاژ برنز، ممکن است افزودنی‌هایی مانند آلومینیم، سرب و فسفر نیز در این ترکیب استفاده شود.

در هر صورت، توجه به فرآیندهای حرارتی و نسبت‌های دقیق مس و قلع در ساخت الیاژ برنز برای دستیابی به خواص مطلوب و مورد نظر بسیار مهم است.

 

برنز چیست

تفاوت استنلس استیل و آلیاژ برنز

تفاوت اصلی بین استنلس استیل (فولاد ضد زنگ) و آلیاژ برنز به مواد اصلی تشکیل دهنده‌ی ترکیبات آن برمی‌گردد. استنلس استیل از جنس فلز آهن (فولاد) و ترکیب آهن، کروم، نیکل و انواع دیگری از فلزات و آلیاژ برنز از جنس فلز مس و قلع تشکیل شده است.
استنلس استیل به عنوان یک فولاد ضد زنگ شناخته می‌شود، به این معنی که مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارد. در حالی که برنز مقاومت کمتری دارد به همین دلیل نیاز به پوشش دهی و ایجاد لایه ای محافظ برای ممانعت ازپوسیدگی می باشد.

از طرفی، برنز به عنوان یک آلیاژ نسبتاً نرمتر و قابل انعطاف‌پذیرتر در برابر استحکام و سختی استنلس استیل شناخته می‌شود. در ادامه این مطلب توصیه می‌شود مطلب استنلس استیل چیست را مطالعه نمایید.

تفاوت برنج و الیاژ برنز

برنج، به طور معمول به عنوان آلیاژ مس-روی شناخته می‌شود و دارای مقادیر متغیری از مس (بین 40 تا 60 درصد) و روی (بین 20 تا 45 درصد) است. به دلیل حضور روی در برنج، این آلیاژ دارای سختی و مقاومت مکانیکی بیشتری نسبت به برنز می باشد.

از لحاظ کاربرد، آلیاژ برنج به عنوان ماده ای با قابلیت پردازش آسان، مقاومت خوب در برابر خوردگی و خواص زیبایی، در صنایعی نظیر صنایع الکترونیکی، جواهرات، صنایع هنری، ساختمان‌سازی و حمل و نقل استفاده می‌شود.

از سوی دیگر، الیاژ برنز بیشتر در صنعت هوا و فضا، صنعتی، لوازم آرایشی و صنایع دریایی به دلیل مقاومت به خوردگی و خواص حرارتی مناسب کاربرد دارد.

تفاوت مفرغ و برنز چیست ؟

مفرغ و برنز هر دو از مخلوطی از مس و قلع تشکیل شده اند، اما تفاوت‌های مهمی نیز دارند. مفرغ از 90% مس و 10% قلع تشکیل شده است، در حالی که برنز معمولاً از 80-90% مس و 10-20% قلع تشکیل می‌شود.

این تفاوت در ترکیب مواد مخلوط شده باعث می‌شود که خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن‌ها نیز متفاوت باشد. برنز به طور کلی سخت‌تر و مقاومتر در برابر خوردگی و فشار است، در حالی که آلیاژ مفرغ نرم‌تر و قابل تشکیل‌پذیرتر است. به علاوه، برنز دارای رنگ زرد-قرمز و مفرغ دارای رنگ زرد-طلایی است.

بنابراین، این تفاوت‌ها در ترکیب و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن‌ها باعث می‌شود که برنز و مفرغ برای کاربردهای مختلف در صنایع مختلف استفاده شوند.

 

Bronze is a versatile and popular metal to work with for different projects, ranging from automobile and marine parts to musical instruments and tools. It can support applications within various industries thanks to some of its properties, including corrosion resistance and low friction levels

 

برنز یک فلز همه کاره و محبوب برای کار با آن برای پروژه های مختلف است، از قطعات خودرو و دریایی گرفته تا آلات و ابزار موسیقی. به لطف برخی از ویژگی های آن، از جمله مقاومت در برابر خوردگی و سطوح اصطکاک کم، می تواند از برنامه های کاربردی در صنایع مختلف پشتیبانی کند.

 

شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل به ویژه انواع لوله استیل با بهترین کیفیت، مناسب‌ترین قیمت و ارائه ضمانت اصالت آلیاژ است. برای دریافت اطلاعات بیشتر، استعلام  قیمت و خرید لوله استیل و مشاوره رایگان از طریق شماره‌ 02168559 درج شده با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

پایان

شما در این مطلب با موضوع آلیاژ برنز چیست همراه ما بودید و به سوالات برنز از چه فلزاتی تشکیل شده ، کاربرد آلیاژ برنز و ترکیبات برنز به طور کامل پاسخ داده شد . همانطور که عنوان شد آلیاژ برنز به عنوان یک ماده چندکاره و متعدد الاستعمال در صنایع مختلف و زندگی روزمره بشر، اهمیت قابل توجهی دارد. همانطور که عنوان شد این آلیاژ از مقدار زیادی مس ، حدود ۱۲ درصد قلع و ترکیبات فلزاتی چون آلومینیوم، نیکل، منگنز و … تشکیل می شود. این افزودنی ها با مقادیر مختلف در ترکیبات برنز، طیف وسیعی از انواع برنز را تولید می کند که خواص برتری نسبت به مس دارند و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

2 دیدگاه در “آلیاژ برنز چیست و چه کاربردی دارد؟

  1. صاحب گفت:

    خیلی خوب بود، استفاده کردم

    1. admin گفت:

      سلام و عرض ادب

      ممنون از حسن توجه شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *