مقالات

آلومینیوم چیست و چه کاربردی دارد؟

آلومینیوم چیست

آلآلومینیوم چیست؟ اینکه آلومینیوم از لحاظ کاربرد در صنایع مختلف، در جایگاه دوم بعد از آهن، نشسته است گویای اهمیت این فلز محبوب در دنیای صنعتی امروز است. آلومینیوم یک فلز سبک و سفیدنشده است که در جدول تناوبی عنصرها با نماد Al و عدد اتمی 13 قرار دارد. این فلز به دلیل خواص مکانیکی، حرارتی و الکتریکی مناسب، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. آلومینیوم به دلیل وزن سبک، خواص ضدزنگ، خواص هدایت حرارتی و الکتریکی بالا و قابلیت قالب‌پذیری، در تولید انواع وسایل مانند ظروف آشپزخانه، بسته‌بندی‌ها، خودروها، هواپیماها، قطعات الکترونیکی و غیره استفاده می‌شود. ما در این مطلب می خواهیم جواب مناسبی برای پرسش آلومینیوم چیست ارائه دهیم. ویژگی های ورق آلومینیوم را بررسی کنیم و درباره قیمت آلومینیوم نکات مهمی را به شما ارائه دهیم. پس با استیل فروشی شهر استیل همراه شوید.

آلومینیوم چیست؟ چگونه استخراج می‌شود؟

آلومینیوم عنصری شیمیایی با نماد Al و عدد اتمی ۱۳ است. ورق آلومینیوم به عنوان یکی از مهمترین فلزات سبک شناخته می‌شود و در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. برای استخراج آلومینیوم، از فرآیند قرار دادن بوکسیت (یکی از معادن شناخته شده آلومینیوم) در محلول قلیایی برای تفکیک آهن و سرب استفاده می‌شود.

مواد دریافتی پس از مراحل مختلف با استفاده از الکترولیز جهت دست یابی به آلومینیوم خالص، استفاده می‌شود. البته در نظر داشته باشید که آلومینیوم به دو صورت از معدن برداشته می شود: اول در شکل بوکسیت و دوم به شکل آلومینا.

 

فلز آلومینیوم

 

خواص آلومینیوم؛ فیزیکی و شیمیایی

از خواص فیزیکی آلومینیوم می توان به جرم اتمی۲۷٫۰۰۰۵ u، نقطه ذوب ۶۶۰٫۳ ℃، نقطه جوش ۲۵۰۰ ℃ و میزان گرانروی ۲٫۷۰ g/cm³ اشاره کرد. عنصر آلومینیوم نقره‌ای رنگ است، جنس نرمی دارد و چگالی آن تقریبا ۲۷۷۰ کیلوگرم بر متر مکعب است.
خواص آلومینیوم به لحاظ شیمیایی نیز مطلوب است؛ به عنوان مثال آلومینیوم یک فلز واکنش‌پذیر است و با اکثر عناصر شیمیایی واکنش می‌دهد، البته به جز گروه هالوژن‌ها.

تحت شرایط استاندارد، خواص آلومینیوم در دمای معمولی پایدار است و در معرض اکسیداسیون قرار نمی‌گیرد.
از واکنش آلومینیوم با اکسیژن و آب ماده ای به نام اکسید الومینیوم (آلومینا) تشکیل می‌شود. همچنین آلومینیوم با هیدروکسیدها و اسیدها واکنش داده و نمک‌های آلومینیومی را تشکیل می‌دهد.

با توجه به خواص آلومینیوم این فلز در حال حاضر یکی از مواد اولیه برای تولید فلزات آلیاژی مانند آلومینیوم-نیکل-کبالت و آلومینیوم-مس-منیزیم است.

مهمترین ویژگی‌های ورق آلومینیوم چیست؟

یکی از مشخصه های آلومینیوم، سبکی و جذب نور بالاست. همچنین این فلز خواصی نظیر سختی، مقاومت در برابر خوردگی و سایش، قابلیت شکل دهی، قابلیت اتصال بالا، را دارا می باشد.

  • در نظر داشته باشید آلومینیوم خود به تنهایی مقاومت کافی در برابر خوردگی یا برخی مشخصه ها را ندارد، اما با افزودن عناصری مانند روی، مس، منیزیم و سیلیسیم، مقاومت آلیاژهای آلومینیوم در برابر خوردگی افزایش می‌یابد.
  • قابلیت فرم‌دهی بسیار بالا باعث می شود این فلز را به شکل‌های مختلف مانند ورق، نوار، لوله و یا صفحه های مختلف تولید کرد.
  • ورق آلومینیوم دارای روانکاری حرارتی بالا است و کارایی ایده الی در حرارت بالا و سرعت بالای هدایت حرارت دارد.

تفاوت آلومینیوم با استنلس استیل چیست؟

آلومینیوم به عنوان یک فلز سبک با کاربرد وسیع در صنایع مختلف شناخته می‌شود، در حالی که استنلس استیل یک آلیاژ فولادی با مقاومت بالا در برابر خوردگی است. همچنین رول ورق استیل دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی، قوی بودن، ظاهر زیبا و قابلیت تولید با قطرهای بزرگتر نسبت به آلومینیوم می باشد.

 

خواص آلومینیوم

کاربرد آلومینیوم در صنایع گوناگون

کاربرد آلومینیوم به عنوان یکی از مهمترین فلزات کم وزن، در بسیاری از صنایع قابل توجه است. این فلز کم وزن و مقاوم در برابر خوردگی و حرارت، در صنایعی که نیازمند کاهش وزن و افزایش راندمان هستند، مانند صنایع هوا و فضا و خودروسازی، بسیار پرکاربرد می باشد.

دیگر کاربرد آلومینیوم عبارتند:

  • صنعت حمل و نقل به دلیل چگالی پایین
  • صنعت بسته‌بندی مواد به علت ایمنی و غیر سمی بودن و پوسته پوسته نشدن
  • صنعت انتقال برق
  • صنایع ساختمانی به دلیل داشتن ویژگی های مهندسی سازه مانند ضدزنگی و سبکی
  • صنایع آلومینا یا ماشین آلات اکسید آلومینیوم
  • تولید عایق های رطوبتی

آلیاژهای آلومینیوم چیست؟

به مخلوطی از آلومینیوم با عناصر دیگر چون مس، منیزیم، سیلیسیم و روی معروف آلیاژهای آلومینیوم می گویند که در طول سال‌ها به عنوان جایگزینی برای فولاد در بسیاری از صنایع (مانند خودروسازی و هوافضا ) مورد استفاده قرار گرفته‌اند. بسته به نوع آلیاژ، ویژگی‌های آن‌ها تا حدودی با هم تفاوت دارد.

مثلاً آلومینیوم با افزایش درصد مس، سختی بیشتری پیدا می‌کند و به عنوان یکی از آلیاژهای مقاوم در برابر خوردگی استفاده می‌شود؛ حال آن که آلومینیوم با افزایش درصد منیزیم، سبک تر است و به عنوان یکی از آلیاژهای مقاوم در برابر اشعه‌ی ماوراء بنفش و حرارت بالا، بکار برده می شود.

مهمترین ویژگی آلیاژهای ورق آلومینیوم عبارتند از:

  •  ماشین کاری
  • لحیم کاری
  • پرسکاری
  • جوشکاری

معرفی روش‌های ساخت محصولات آلومینیومی

روش‌های مختلفی برای ساخت محصولات و قطعات آلومینیومی وجود دارد. معمولا در هر کدام از این زوش ها که در زیر به آن اشاره می کنیم مولفه‌های آلومینیوم و سایر رویه‌های فلزی، به‌طور مستقیم در قالب‌های مختلف شکل گرفته و پس از ساخت و ماشین کاری، به صورت نهایی به مشتری ارائه می‌شوند.

از جمله روش های ساخت و پردازش قطعات آلومینیومی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ریخته‌گری تحت فشار
  2. ریخته‌گری ماسه ای
  3. اکستروژن
  4. کار گرم (Hot Working)
  5. کار سرد (Cold Working)

نکات مهم در خرید آلومینیوم

آلومینیوم بر اساس روش ساخت در نوع های مختلفی مانند آلومینیوم خام، آلومینیوم آلیاژی و آلومینیوم ریختگی تولید می شود. هنگام خرید باید مطمئن شوید که نوع مناسب برای نیاز پروژه خود را انتخاب کرده اید.

قبل از خرید، باید به اندازه و ضخامت فلز نیز توجه کنید زیرا هر چند اندازه های استاندارد ورق آلومینیوم در بازار موجود است اما ممکن است برای پروژه شما اندازه و ضخامت خاصی از آلومینیوم مورد نیاز باشد. به کیفیت و کشور تولیدکننده ورق آلومینیوم هم دقت داشته باشید. مواد بدون کیفیت پس از مدتی شروع به زنگ زدگی یا ترک و شکستگی و در نهایت هزینه های زیادی را به شما تحمیل می کند.

در ادامه این مطلب پیشنهاد می‌شود مقاله فرق استیل و آلومینیوم را مطالعه نمایید.

قیمت آلومینیوم به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت آلومینیوم به عوامل مختلفی نظیر ارزش برند و شرکت تولید کننده، بورس فلزات، نرخ ارز و سیاست‌های دولتی بستگی دارد. بطورکلی ورق آلومینیوم معمولاً بر اساس میزان تقاضا و سطح تغییرات آن در بازار جهانی قیمت‌گذاری می‌شود.

همیشه قیمت آلومینیوم که تولیدکننده به شما اعلام می کند را با قیمت دیگر فروشندگان مقایسه کنید تا بتوانید محصول مورد نظر را با بهترین قیمت بخرید.

آلومینیوم و محیط زیست

آلومینیوم فلزی با خصوصیات زیست محیطی انعطاف پذیر شناخته می شود. این فلز می تواند به راحتی دوباره بازیافت شود و کاربردهای فراوانی در زمینه بازیافت و استفاده مجدد دارد. از طرفی آلومینیوم خلوص بالاتری نسبت به بسیاری از فلزات دارد و هنگامی که به درستی دور ریخته شده و بازیافت شود، تاثیر منفی کمتری بر محیط زیست می گذارد.

در مراحل استخراج بوکسیت و آلومینا، ممکن است از منابع انرژی فسیلی استفاده شود که ممکن است تهدید و خطراتی برای محیط زیست به همراه داشته باشد. همچنین در فرآیند الکترولیز آلومینیوم از طریق الکترودهای کربنی، گاز کربن دی اکسیدی که تولید می شود به آلودگی هوا کمک می کند.

 

Aluminum is a silvery-white metal, the 13th element in the periodic table. One surprising fact about aluminum is that it is the most widespread metal on Earth, making up more than 8% of the Earth’s core mass. It is also the third most common chemical element on our planet after oxygen and silicon

 

آلومینیوم فلزی به رنگ سفید مایل به نقره ای، سیزدهمین عنصر جدول تناوبی است. یک واقعیت شگفت‌انگیز در مورد آلومینیوم این است که گسترده‌ترین فلز روی زمین است و بیش از 8 درصد از جرم هسته زمین را تشکیل می‌دهد. همچنین سومین عنصر شیمیایی رایج در سیاره ما پس از اکسیژن و سیلیکون است.

 

بطورکلی می توان گفت که آلومینیوم با توجه به مزایایی که دارد، با محیط زیست سازگار است، اما فرآیند استخراج و تولید آن می تواند تاثیرات زیست محیطی داشته باشد که با مراقبت، رعایت استانداردها و بهینه سازی فرآیند تولید، این تاثیرات کاهش می یابد.

 

شهر استیل وارد کننده انواع محصولات استنلس استیل از جمله انواع ورق استیل، پروفیل استیل، لوله‌های استیل و … است. برای مشاوره رایگان خرید و استعلام قیمت استیل با شماره‌ 68559-021 زیر تماس حاصل فرمایید.

 

نکته پایانی

برای خرید آلومینیوم بهتر است قبل از هر اقدامی، با توجه به نوع و کاربردهای فلز، ویژگی‌های تحمل شکست، سختی، مقاومت در برابر خوردگی و زیبایی، کیفیت و قیمت‌ها، فروشندگان معتبر محصولات آلومینیومی را بررسی کنید. همچنین، برای اطمینان از کیفیت محصولات، از مجوزهای لازم و استانداردهای صنعتی برای تولید و توزیع آن مطمئن شوید. انتخاب فروشگاه یا تولید کننده معتبر به شما کمک می کند از محصولی که می خرید نتیجه خوبی در پروژه مورد نظر بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *