مقالات

تفاوت ورق آلومینیوم و استیل ضد زنگ چیست؟

فرق آلومینیوم با استیل

تفاوت ورق آلومینیوم و استیل ضد زنگ بسیار زیاد است لذا تشخیص استیل از آلومینیوم کار چندان دشواری نیست. هرچند این دو فلز در برخی موارد شباهت هایی به هم دارند اما تفاوت آنها بیشتر است. آلیاژهای آلومینیوم خواصی دارند که در شرایط خاص به عنوان یک جایگزین برای استنلس استیل یا فولاد زنگ نزن مورد استفاده قرار می گیرد. هر دو از پرکاربردترین متریال در صنایع مختلف هستند که گاهی به جای هم در صنایع گوناگون استفاده می‌شود. آلومینیوم سبک وزن است و در برابر خوردگی مقاومت دارد؛ از طرفی قیمت آن نیز نسبت به استیل زنگ نزن کمتر است.

اگر می‌خواهید بیشتر با تفاوت آلومینیوم و استیل ضد زنگ آشنا شوید و درباره روش تشخیص استیل از آلومینیوم اطلاعات کاملی به دست بیاورید در این مطلب با ما همراه شوید. آگاهی از فرق آلومینیوم و استیل ضد زنگ به شما کمک می‌کند که به راحتی بتوانید در بازار خرید مطمئنی را تجربه نمایید.

شهر استیل واردکننده انواع محصولات استنلس استیل با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت بازار است، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

12 فرق استیل و آلومینیوم

استنلس استیل و آلومینیوم از جمله پرکاربردترین فلزات در صنایع هستند که هر یک ویژگی‌ها و خواص فیزیکی منحصر به فرد خاص خود را دارند.

جنس، وزن، قابلیت شکل پذیری، رسانایی حرارتی، مقاومت در برابر خوردگی و هزینه از جمله مواردی هستند که یاعث ایجاد تفاوت در استیل و آلومینیوم می‌شود. در ادامه به طور کامل هر از یک این تفاوت ها را شرح می‌دهیم.

این نکته قابل ذکر است که قیمت روز ورق استیل و آلومینیوم به شدت تحت تأثیر قیمت مواد اولیه، تقاضا و عرضه در بازار هستند. با این حال، به طور کلی قیمت ورق استیل نسبت به ورق آلومینیوم بیشتر است، به دلیل مواد اولیه گران‌تر و فرآیندهای پردازشی سخت‌تر استیل.

1. تفاوت ورق آلومینیوم و استیل از لحاظ ترکیبات شیمیایی

به لحاظ ترکیبات شیمیایی و ماهیت درباره این دو آلیاژ می توان گفت آلومینیوم جز فلزات غیر آهنی به شمار می آید و بخش زیادی از ترکیبات شیمیایی آن را آلومینیوم تشکیل داده است.

اما استنلس استیل آلیاژ آهنی یا پایه آهن می باشد که بیشتر عناصر تشکیل دهنده آن آهن است. بنابراین مهمترین تفاوت ورق آلومینیوم و استیل دسته بندی آنها در گروه فلزات آهنی و غیر آهنی می‌باشد.

استنلس استیل از ترکیبات آهن، کربن، نیکل و کروم تشکیل شده است، در حالی که آلومینیوم یک فلز خالص با عدد اتمی ۱۳ است. به علاوه، استنلس استیل دارای مقاومت بیشتر در برابر خوردگی و اکسیداسیون است، در حالی که آلومینیوم سبک‌تر و هدایت حرارتی بالاتری دارد.

به همین دلیل، استنلس استیل در صنایع ساختمانی، خودروسازی و صنایع دریایی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که آلومینیوم در صنایع هواپیمایی، الکترونیک و بسته‌بندی محصولات استفاده می‌شود.

 

فرق استیل و آلومینیوم

2. تفاوت در خواص مکانیکی

هر آلیاژ خواص مکانیکی خاص خود را دارد. استیل مقاوم تر از آلومینیوم است و در مقابل تاب خوردگی، تغییر شکل، تنش، خمش و گرما مقاومت بیشتری دارد.

در حالی‌که آلیاژهای آلومینیوم منعطف ترند و قابلیت خمش، خراش و پارگی دارند؛ به نوعی که از لحاظ خواص مکانیکی نسبت به فولاد آلیاژی ضعیف محسوب می شود.

3. تفاوت در ظاهر استیل

تفاوت ورق آلومینیوم و استیل تنها به ترکیبات آن ختم می شود. این دو آلیاژ حتی در ظاهر نیز تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

اگر با آلومینیوم کار کرده باشید تا به حال متوجه رنگ خاکستری با بافتی کدر رنگ در این آلیاژ شده‌اید. در حالی که فولاد زنگ نزن سطحی براق دارد و رنگ آن بیشتر به نقره‌ای مایل است تا خاکستری.

4. تفاوت وزن آلومینیوم و استیل

فولاد از آلومینیوم سنگین تر است و چگالی بیشتری دارد. به همین دلیل احتمال خم شدن آن در برابر گرما یا نیروهای وارد شده کمتر است و استحکام بیشتری از خود نشان می دهد.

یکی از نکات برجسته در تفاوت ورق آلومینیوم و استیل خاصیت چکش خواری آن به شمار می‌رود. به همین دلیل از آلومینیوم در صنایع مختلف و ساخت سازه های پیچیده با هندسی های دقیق و چند ضلعی استفاده می شود. دست سازندگان قطعات برای ایجاد طرح های مختلف با آلومینیوم به دلیل خاصیت الاستیک زیاد باز است.

5. فرق آلومینیوم و استیل در روش تولید

روش تولید فاکتور مهمی در تفاوت ورق آلومینیوم و استیل است. برای تولید آلومینیوم از دو روش اصلی استفاده می شود؛ که شامل فرایند بایر با هدف پالایش سنگ معدن بوکسیت و در نتیجه تولید اکسید آلومینیوم و فرایند هال هروولت برای ذوب اکسید آلومینیوم و آزاد سازی آلومینیوم خالص می باشد.

فولاد از ترکیب سنگ آهن متشکل از آهن، اکسیژن و سایر مواد معدنی ساخته می شود. روش تولید فولاد نیز بر اساس دو فرایند مختلف از جمله کوره اکسیژن اولیه و کوره قوس الکتریکی می باشد.

6. مقاومت در برابر خوردگی

آلومینیوم به صورت طبیعی دارای یک لایه اکسید نازک و موثر است که از این فلز در برابر خوردگی محافظت می کند و جلوی اکسیداسیون آن را می گیرد.

این لایه غیر قابل نفوذ است و محافظ خوبی برای لایه های زیرین آلومینیوم می باشد. البته آلیاژهای آلومینیوم بر اساس جنس آنها ممکن است در محیط های اسیدی یا آب شور آسیب پذیر باشند و عملکرد متفاوتی نشان دهند.

فولاد زنگ نزن نیز دارای مقدار قابل توجهی کروم است به همین دلیل در برابر خوردگی مقاومت دارد و به راحتی زنگ نمی زند. کروم موجود در فولاد زنگ نزن از این فلز در برابر شرایط مختلف آب و هوایی و محیط های خورنده و اسیدی محافظت می کند.

در ادامه این مطلب پیشنهاد می‌شود مقاله روش تشخیص استیل اصل را مطالعه نمایید.

 

7. قابلیت جوشکاری استیل و آلومینیوم

روش جوشکاری استیل و آلومینیوم هر کدام به مهارت و تخصص خاصی نیاز دارد چرا که قابلیت جوشکاری این دو فلز با یکدیگر متفاوت است. فولاد زنگ نزن گرما را به تدریج در قطعه پخش می‌کند اما آلومینیوم با جذب سریع گرما بدون فوت وقت آن را به سراسر قطعه می رساند.

به همین دلیل هنگام جوشکاری با آلومینیوم در صورت نداشتن تخصص و مهارت لازم، ممکن است هزینه های زیادی به شما تحمیل شود. در نتیجه جوش استیل راحت تر است و حساسیت های جوشکاری آلومینیوم را به لحاظ نیاز به لوازم تخصصی ندارد.

8. قابلیت بازیافت آلومینیوم و استیل

یک فرق آلومینیوم و استیل در قابلیت بازیافت هرکدام خلاصه می شود. آلومینیوم معمولا بعد از یک دوره استفاده (حدوداً ده ساله ) خواص خود را از دست می دهد.

در حالی که فولاد ماندگارتر است و طول عمر بیشتری دارد. به همین دلیل می توان فولاد را بدون از دست رفتن خواص پس از چندین سال دوباره بازیافت کرد.

9. تفاوت ورق آلومینیوم و استیل از لحاظ قیمت

هر دو آلیاژ آلومینیوم و استیل انواع متفاوتی دارند که هر کدام از خواص ویژه و قیمت متفاوتی برخوردار است. از جمله عواملی که بر تفاوت قیمت این دو آلیاژ تاثیرگذار است می‌توان به نوع آلیاژ، ترکیبات شیمیایی، عناصر تشکیل دهنده و میزان عرضه و تقاضای آلیاژ در بازار اشاره کرد.

به طور کلی روش تشخیص آلومینیوم از استیل بر اساس قیمت، میتوان گفت قیمت استیل بیشتر از قیمت ورق آلومینیوم است. هر چند برخی از انواع آلیاژهای آلومینیوم از لحاظ قیمتی همسطح استیل هستند.

10. هدایت حرارتی

هدایت حرارتی آلومینیوم بسیار بیشتر از استیل است. به همین دلیل از آن در رادیاتور خودرو ها، سیستم های تهویه و… استفاده می شود.

12. فرق آلومینیوم و استیل بر اساس خواص رسانایی الکتریکی

استیل رسانایی ضعیفی دارد در حالی که آلومینیوم به عنوان یک هادی الکتریسیته قوی شناخته می‌شود. این ویژگی باعث شده از آلومینیوم در ساخت انواع کابل برق استفاده شود.

تاثیر استیل و آلومینیوم بر مواد غذایی

هر دو فلز واکنش کمی در برابر مواد غذایی از خود نشان می دهند؛ در حالی که می‌توان گفت واکنش استیل کمی نسبت به آلومینیوم کمتر است.

 

Main Characteristics of Stainless-Steel vs Aluminum

stainless steel: Contains a minimum of 11% chromium and is a ferrous alloy and usually magnetic and high tensile strength

Aluminum: Non-magnetic and Low density and  Non-ferrous alloy ( doesn’t contain iron )

تشخیص استیل از آلومینیوم

آشکارسازها دستگاه هایی هستند که در بازار موجود است و مکانیسم آنها به صورتی است که توانایی تشخیص آلومینیوم از دارند.

اگر دستگاه را تنظیم کنید به راحتی می‌توانید آلیاژهای آلومینیوم را تشخیص دهید. اما روش تشخیص آلومینیوم از استیل تنها به استفاده از این دستگاه های حساس محدود نمی شود. هر دو فلز مشخصات دیگری دارد که به شما در پیدا کردن تفاوت ورق آلومینیوم و استیلکمک می‌کند. پس در ادامه مطلب با ما همراه شوید.

برای تشخیص آلومینیوم، می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. در زیر چند روش تشخیص آلومینیوم را بررسی می‌کنیم:

  1.  آزمایش شعله‌ای: در این روش، نمونه آلومینیوم به شعله گاز قرار داده می‌شود. اگر نمونه به رنگ سبز-آبی درخشان بسوزد، احتمالاً حاوی آلومینیوم است.
  2.  تست با کرومات کالسیم: در این روش، نمونه با کرومات کالسیم و هیدروکسید سدیم ترکیب می‌شود. اگر تولید رنگ قرار گیرد، نشان دهنده حضور آلومینیوم است.
  3.  تست با هیدروکسید سدیم: در این روش، نمونه با هیدروکسید سدیم و هیدروژن پراکسید ترکیب می‌شود. اگر حجاب سفید شکل بپذیرد، نشان دهنده حضور آلومینیوم است.
  4.  تست با نیترات سیلور: در این روش، نمونه با نیترات سیلور ترکیب می‌شود. اگر تولید رنگ قرار گیرد، نشان دهنده حضور آلومینیوم است.
  5.  آزمایش وزن: در این روش، وزن نمونه قبل و بعد از تجزیه و تحلیل با استفاده از محلول‌های شیمیایی خاص مقایسه می‌شود. اگر وزن نمونه کاهش یابد، حضور آلومینیوم را نشان می‌دهد.

در رابطه با این مطلب پیشنهاد می‌شود مقاله تشخیص ورق گالوانیزه و ورق استیل را مطالعه نمایید.

مجموعه شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل با بهترین کیفیت و مناسب‎‌ترین قیمت جهت دریافت مشاوره رایگان خرید و استعلام قیمت انواع ورق استیل بگیر و نگیر با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

02168559

پایان
شما در این مطلب با موضوع تفاوت و فرق آلومینیوم و استیل همراه ما بودید. آگاهی از این تفاوت ها به شما کمک می کند برای خرید محصولات مورد نیاز خود انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشید. با وجود تفاوت ورق آلومینیوم و استیل از هر دو فلز در صنایع مختلف به طور چشمگیری استفاده می‌شود. آلومینیوم مقرون به صرفه است درحالی که فولاد ضد زنگ استحکام بیشتری دارد. درک روش تشخیص استیل از آلومینیوم  به شما کمک می‌کند بر اساس کاربرد های مورد نیاز خود بهترین انتخاب را در بازار فلزات داشته باشید.

4 دیدگاه در “تفاوت ورق آلومینیوم و استیل ضد زنگ چیست؟

  1. سید طاها موسوی گفت:

    سلام ورق آلومینیوم بیشتر کجاها کاربرد داره برای محیط مرطوب شرجی میشه استفاده کرد ؟

    1. admin گفت:

      سلام و عرض ادب

      ورق آلومینیوم در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، هوافضا، ساختمان، بسته‌بندی، صنایع غذایی و… استفاده می‌شود. در محیط مرطوب نیز می‌توان از ورق آلومینیوم استفاده کرد، اما باید به شکل و ضخامت مناسب انتخاب شود و در صورت نیاز به پوشش‌دهی محافظتی اضافه شود.

  2. یاسر نوراللهی گفت:

    آسون ترین روش تشخیص آلومینیوم از استیل چیه . نیازی به ابزار و مواد نباشه

    1. admin گفت:

      سلام و عرض ادب

      روش ساده‌ای برای تشخیص آلومینیوم از استیل وجود ندارد. برای تشخیص دقیق تر، باید از ابزار و مواد شیمیایی مناسب استفاده کرد. به عنوان مثال، می‌توان از تستر مغناطیسی برای تشخیص استیل و آلومینیوم استفاده کرد. همچنین، با استفاده از حلال‌های شیمیایی مانند اسید نیتریک و هیدروکلریک، می‌توان آلومینیوم را از استیل تشخیص داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *