مقالات

تفاوت ورق استیل با ورق گالوانیزه و روش های تشخیص آن

روش تشخیص ورق گالوانیزه با ورق استیل

تشخیص ورق گالوانیزه با ورق استیل با چه روشی انجام می شود؟ تفاوت ورق استیل با ورق گالوانیزه چیست؟ از هر کدام در چه صنایع و پروژه هایی استفاده می شود؟ نحوه تشخیص ورق گالوانیزه چگونه است؟ ورق استیل و ورق گالوانیزه دو نوع ورق فلزی هستند که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. تفاوت اصلی بین این دو نوع ورق، در پوشش آنها است. ورق گالوانیزه، به ورق استیلی گفته می‌شود که با پوشش روی آن به روش گالوانیزه کردن، مقاومت به خوردگی بیشتری پیدا کرده است.
برای پاسخ به این پرسش ها با شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل با بهترین قیمت و کیفیت، همراه شوید تا درباره روش های تشخیص ورق گالوانیزه با ورق استیل اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

تشخیص ورق گالوانیزه با ورق استیل

ورق استیل و گالوانیزه از پرکاربردترین ورق های فولادی در صنایع مختلف می‌باشد. این ورق ها فرایند تولید متفاوتی دارد و هر کدام نیز در در مصارف گوناگونی استفاده می شود.

اما مهمترین تفاوت ورق استیل با ورق گالوانیزه چیست؟ برای پاسخ به این پرسش لازم است شناخت درستی نسبت به تشخیص ورق گالوانیزه با ورق استیل داشته باشید و کاربرد هر کدام را بشناسید. در این صورت انتخاب درستی خواهید داشت و مطابق با کاربرد مورد نظر بهترین ورق فولادی را انتخاب می کنید.

با وجود تفاوت ورق گالوانیزه و استیل این ورق های فولادی شباهت هایی نیز با یکدیگر دارند که مهمترین آن مقاومت بالای هر دو ورق در برابر خوردگی و زنگ زدگی می‌باشد. برای آشنایی با تشخیص ورق گالوانیزه با ورق استیل در ادامه مطلب با ما همراه شوید.

برای تشخیص ورق استنلس استیل از ورق گالوانیزه، می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

  1.  بررسی ویژگی‌های فیزیکی: ورق استنلس استیل دارای جنس سفید و براق است، در حالی که ورق گالوانیزه دارای رنگ نقره‌ای و خشک است.
  2.  آزمایش مغناطیسی: ورق استنلس استیل گرید 300 غیرمغناطیسی است، در حالی که ورق گالوانیزه مغناطیسی است.
  3.  آزمایش شیمیایی: با انجام آزمایش شیمیایی مثل تست اسید، می‌توان ورق استنلس استیل را از ورق گالوانیزه تشخیص داد. در این آزمایش، ورق استنلس استیل با اسید راکتیو که بر روی آن قرار داده می‌شود، واکنش نمی‌دهد، در حالی که ورق گالوانیزه با این اسید واکنش دارد.

ورق گالوانیزه از فولاد عموماً با ضخامت کمتر تهیه می‌شود و به دلیل پوشش روی آن از خوردگی جلوگیری می‌کند. در حالی که ورق استیل از فولاد با ضخامت بیشتر تهیه می‌شود و بدون پوشش روی آن استفاده می‌شود. ورق استیل به دلیل مقاومت بیشتر در برابر ضربه، خوردگی و حرارت، در برخی صنایع مانند صنایع خودروسازی، ساختمانی و هوافضا استفاده می‌شود.

تفاوت ورق استیل با ورق گالوانیزه

برای تشخیص ورق گالوانیزه با ورق استیل ابتدا ویژگی های هر کدام از این ورق های فولادی را بررسی می کنیم تا بتوانید آن ها را از هم تشخیص دهید.

ورق گالوانیزه در دو نوع سرد و گرم و با پوشش لایه ای از فلز روی بر روی مقطع فولادی ساخته می شود. این پوشش مقاومت ورق های فولادی را در برابر آسیب های چون خوردگی و زنگ زدگی بالا می برد.

در ورق گالوانیزه سرد پوشش دهی ورق فولاد با فلز روی، به وسیله جریان الکتریکی انجام می شود. اما در نوع گرم ورق فولادی به طور کامل در فلز روی غوطه ور می‌شود. بنابراین می توان گفت مهمترین تفاوت ورق گالوانیزه سرد و گرم روش و نوع پوشش دهی آن با فلز روی می باشد.

 

 تفاوت گالوانیزه و استیل

 

در رابطه با این مطلب توصیه می‌شود مقاله  6 روش تشخیص ورق استیل اصل  را مطالعه نمایید.

در ساختار ورق استیل نیز از مقداری کربن، کروم و نیکل استفاده می شود. این ترکیب باعث مقاومت ورق استیل در برابر خوردگی می شود. همچنین عنصر دیگری که در ترکیب ورق استیل موجود است مولیبدن می باشد که از آسیب ورق استیل در برابر مواد شیمیایی و محلول های کلریدی و اسیدی محافظت می کند.

امروزه ورق استیل در مصارف گوناگون کاربرد زیادی دارد. مقاومت و قیمت انواع ورق استیل بر اساس ترکیبات ورق یا درصد مولیبدن و کروم موجود در آن مشخص می شود.

چگونگی ساختار ورق های گالوانیزه و ورق استیل

دلیل اصلی تفاوت ورق استیل با ورق گالوانیزه نوع ساختار آن ها می‌باشد. در واقع در ورق های گالوانیزه عملیات پوشش دهی با استفاده از فلز روی، باعث مقاومت و استحکام در ورق ها می‌شود.

اما در ورق های استیل ترکیبات موجود در ساخت این نوع ورق فولادی، باعث ایجاد استحکام آن شده است. در واقع تفاوت در ترکیبات و نوع ساختار یکی از راه های تشخیص ورق گالوانیزه با ورق استیل است.

در فرایند گالوانیزه کردن، ورق استیل با غوطه‌ور کردن در محلول روی، پوششی از روی برای خود به دست می‌آورد که به دلیل خاصیت ضدخوردگی روی، باعث افزایش مقاومت ورق در برابر خوردگی و زنگ زدگی می‌شود. در حالی که ورق استیل، به تنهایی بدون هیچ پوشش خاصی، قابل استفاده است.

بنابراین، اگر نیاز به ورق فلزی با مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارید، ورق گالوانیزه را انتخاب کنید. اما اگر نیاز به ورق فلزی با خصوصیات مکانیکی بالا و بدون نیاز به مقاومت خاصی در برابر خوردگی دارید، ورق استیل را انتخاب کنید. همچنین، قیمت ورق گالوانیزه نسبت به ورق استیل، بیشتر است، زیرا فرایند گالوانیزه کردن هزینه‌برتر است. در ادامه این مطلب توصیه می‌شود مقاله گالوانیزه چیست را مطالعه نمایید.

تفاوت استیل و گالوانیزه در مواجه با رطوبت

سطح ورق های گالوانیزه اگر خراش یا آسیب ببیند در حالی که در معرض رطوبت و هوای آزاد قرار گرفته است زنگ می زند. اما ورق های استیل در صورت خراش به دلیل عناصر موجود در آن در برابر زنگ زدگی مقاوم است.

بنابراین می‌توان گفت مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی یکی از مهمترین دلایل تفاوت ورق استیل با ورق گالوانیزه می باشد. ورق گالوانیزه در برابر رطوبت در اثر گذشت زمان ممکن است دچار زنگ زدگی و آسیب شود.

تفاوت گالوانیزه با استیل بر اساس کاربرد

یکی دیگر از دلایل تفاوت ورق گالوانیزه و استیل چگونگی کاربرد آن است. از هر دو ورق فولادی در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. با این حال برای تشخیص ورق گالوانیزه با ورق استیل باید مهمترین کاربردهای هر کدام را بشناسید.

 

تفاوت گالوانیزه با استیل

کاربرد ورق استیل

بیشترین کاربرد ورق استیل به دلیل مقاومت بالای آن در صنایع دارویی و صنایع غذایی می باشد. به طور کلی در صنایعی که نیاز به الکتریسیته ساکن ندارد مصرف ورق استیل بسیار زیاد است.

به طورکلی ورق های استیل بر اساس سری ساخت، کاربرد های گوناگونی دارند و در مصارف مختلف از جمله آزمایشگاه ها، کارخانه ها و صنایعی که با مواد شیمیایی و خورنده سروکار دارد استفاده زیادی دارد.

طراحی و ساخت انواع تجهیزات پزشکی، صنعت ساختمان سازی، صنایع ساخت لوازم آشپزخانه، صنعت تولید کاغذ، ساخت قطعات و تجهیزات بزرگ کشتی، صنعت سیمان سازی، تولید ماشین آلات صنعتی و غیره.

کاربرد ورق گالوانیزه

از ورق گالوانیزه نیز در مصارف مختلفی استفاده می شود. به هر حال این نوع ورق فولادی در برابر خورندگی و رطوبت مقاوم است و با توجه به قیمت مقرون به صرفه آن کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارد.

مخصوصا صنایعی که در خط تولیدات خود به ورق هایی با خاصیت کششی زیاد نیاز دارند یا صنایعی که لازم است ورق های فولادی را پس از مراحل نصب با رنگ پوشش دهند مصرف کنندگان اصلی ورق گالوانیزه هستند. دیگر کاربردهای ورق گالوانیزه عبارتند از:

  • ساخت لوله های بخاری
  • ساخت مخازن تانکر
  • ساخت تابلو برق
  • ساخت انواع پارتیشن
  • تولید تجهیزات کشاورزی
  • ساخت لوازم خانگی مانند لباسشویی و یخچال
  • کابینت سازی
  • ساخت کانال های تهویه
  • ساخت سقف های شیروانی

تفاوت ورق استیل با ورق گالوانیزه بر اساس قیمت

هرچند هم ورق استیل و هم ورق گالوانیزه به دلیل نحوه تولید و کاربرد متعدد صنعتی، در دسته ورق های فولادی گران قیمت قرار می گیرند اما باز هم ورق استیل به دلیل ترکیبات خاص و همچنین ظاهر زیباتر قیمت بیشتری نسبت به ورق گالوانیزه دارد.

در واقع هرچه میزان مولیبدن و کروم در ترکیبات ورق استیل بیشتر باشد قیمت آن نیز بالاتر است. ورق گالوانیزه از فولاد معمولی تولید می‌شود بنابراین طبیعی است که قیمت کمتری داشته باشد.

بنابراین ورق های گالوانیزه علاوه بر استحکام کمتر، ازران تر نیز می باشد و در صنایع یا پروژه هایی که با محدودیت بودجه مواجه است می توان برای مدیریت هزینه ها از ورق گالوانیزه استفاده کرد.

نحوه تشخیص ورق گالوانیزه

بعد از آشنایی با چگونگی تشخیص ورق گالوانیزه با ورق استیل و تفاوت های آن بهتر است روش تشخیص ورق گالوانیزه را نیز بشناسید. برای این منظور می‌توانید به سطح ورق گالوانیزه دقت کنید.

ورق های گالوانیزه سطحی صیقلی و براق دارند که نسبت به سایر ورق های فولادی شفاف تر است. همچنین ظاهر ورق های گالوانیزه به دلیل روش پوشش دهی از فلز روی، متفاوت می باشد و به سه دسته ورق گالوانیزه گل ریز، گل درشت و بدون گل تقسیم می شود.

انواع مختلف ورق گالوانیزه به شکل ورق های برش خورده در عرض های 1000 و ۱۲۵۰ میلیمتر یا به صورت کلاف در بازار موجود است. پوشش دهی ورق های فوق گالوانیزه نیز بر اساس مصارف آن در صنایع گوناگون با ضخامت های ۱۰۰، 120 ، 180 ،۲۲۰ و ۲۷۵ میلی متر تولید می شود.

عمر بهترین ورق گالوانیزه در محیط هایی که خورندگی بالایی دارند حدود ۲۰ تا ۳۰ سال برآورد شده است.

تفاوت استیل و گالوانیزه

مقایسه ورق استیل با گالوانیزه

همان طور که در مطالب بالا اشاره شد ورق استیل به دلیل نوع ترکیبات آن مقاومت بیشتری نسبت به ورق گالوانیزه دارد. در واقع می توان گفت ورق استیل دارای ساختار ضد زنگ است. در حالی که ورق گالوانیزه تنها پوشش ضد زنگ دارد.

بنابراین توصیه می‌شود در مصارف و صنایعی که رطوبت و مایعات نقش مهمی در آن دارد به دلیل نیاز به مقاومت بالا از ورق استیل استفاده شود. ورق استنلس استیل شامل گریدهای مختلف می‌باشد که هر یک خواص فیزیکی، شیمیایی و کاربردهای منحصر به فردی دارند که از پرکاربردترین آن‌ها می‌توان به ورق استیل بگیر و ورق استیل نگیر اشاره نمود.

اما در محیط هایی که از رطوبت دور است یا هزینه انجام پروژه با محدودیت هایی مواجه است می توان از ورق های گالوانیزه استفاده کرد.

در هر حال با توجه به استحکام ورق استیل در صنایع حساس لازم است که از این نوع ورق های فولادی جایگزین ورق گالوانیزه شود. در این صورت درصد اطمینان از مقاومت فلز در برابر آسیب های محیطی مانند زنگ‌زدگی، خوردگی و غیره بیشتر می شود.

در حالی که استفاده از ورق گالوانیزه در صنایع حساس و مخصوصاً مصارفی که با رطوبت زیاد سر و کار دارد ممکن است روند تولید را با مشکلاتی مواجه کند. زیرا اگر روکش ورق گالوانیزه دچار آسیب شود فولاد معمولی که در زیر روکش قرار دارد نیز تهدید می‌شود و پس از مدتی ممکن است دچار شکستگی گردد.

 

 

The difference between galvanized steel and stainless steel comes down to composition. Galvanized steel is steel that features a zinc coating, which helps to create a barrier between the steel and the air and moisture, protecting it from rust. Stainless steel is steel that is mixed with at least 10% chromium to create an alloy that is corrosion-resistant, as well as bacteria-resistant. Stainless steel is ultimately the most durable option

تفاوت بین فولاد گالوانیزه و فولاد ضد زنگ به ترکیب آن باز می گردد. فولاد گالوانیزه فولادی است که دارای روکش روی است که به ایجاد مانعی بین فولاد و هوا و رطوبت کمک می کند و از آن در برابر زنگ زدگی محافظت می کند.

فولاد ضد زنگ فولادی است که با حداقل 10٪ کروم مخلوط می شود تا آلیاژی ایجاد شود که در برابر خوردگی و همچنین مقاوم در برابر باکتری ها باشد. فولاد ضد زنگ در نهایت بادوام ترین گزینه است.

 

شهر استیل عرضه کننده انواع ورق های استنلس استیل است. محصولات ارائه شده در این مجموعه بالاترین کیفیت را دارا می‌باشند و مجموعه صحت آلیاژ محصولات استنلس استیل را ضمانت می‌کند. برای دریافت مشاوره خرید و استعلام قیمت ورق استیل با ما تماس بگیرید.

02168559

پایان
شما در این مطلب با موضوع روش های تشخیص ورق گالوانیزه با ورق استیل از سایت شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل از جمله پروفیل استیل و انواع ورق های استیل همراه ما بودید. همچنین تفاوت استیل با گالوانیزه و نحوه تشخیص ورق گالوانیزه را نیز مورد بررسی قرار دادیم. برای دریافت مشاوره رایگان خرید ورق استیل با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید. در پایان امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *