مقالات

ورق استیل ضد سایش چیست و چه کاربردی دارد ؟

استیل ضد سایشی

ورق استیل صنعتی کاربرد زیادی در ساخت تجهیزات و تاسیسات صنایع گوناگون دارد. یکی از ملزومات ساخت مخازن، پایه ها و تجهیزات در معرض آب و رطوبت استفاده از ورق استیل ضد سایش و مقاوم به خوردگی و خش می باشد. به نحوی که تجهیزات استحکام خوبی در برابر تغییر شکل ناخواسته داشته باشند. برای این منظور از آلیاژ های گروه 300 و استیل ضد سایش استفاده می‌شود.

هاردوکس و دیلیدور دو نوع ورق استیل ضد خش هستند که از خاصیت مقاومت در برابر خوردگی خوبی برخوردار می باشند. به همین دلیل این مدل ورق های استیل ضد سایش در صنایع ساخت مخازن کاربرد زیادی دارد.

با ما در این مقاله از سایت شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل با بهترین قیمت و کیفیت، همراه شوید تا پاسخ مناسبی به پرسش ورق استیل ضد سایش چیست؟ ارائه دهیم.

ورق استیل ضد سایش چیست ؟

ورق استیل ضد سایش نوعی آلیاژ استیل می باشد که درصد برخی عناصر آن مانند منگنز و مولیبدن افزایش پیدا کرده است.

این عناصر پیرسختی و کاریبد هایی در ساختار ورق استیل ایجاد می کند که کارایی آن را افزایش می‌دهد. به طوری که از کاهش ضخامت، خوردگی و سایش ورق استیل جلوگیری می کند. ورق استیل ضد سایش یا ضخیم ضخامتی بیش از ۲۰ میلیمتر دارد این نوع ورق های استیل کاربردی کاملاً صنعتی دارند.

مهمترین ویژگی های ورق استیل ضخیم خاصیت ضد خوردگی فیزیکی و شیمیایی و همچنین ضد اسید بودن آن است. در ترکیب ورق استیل ضخیم، آهن، کربن (کمتر از نیم درصد) کروم و نیکل موجود می باشد.

شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل با ضمانت صحت آلیاژ و کیفیت بالا و مناسب‌ترین قیمت در بازار استیل

برای دریافت مشاوره رایگان خرید و استعلام قیمت ورق استیل ضد سایش همین حالا تماس بگیرید.

66394726 – 66394734 – 09197545601

شهر استیل عرضه کننده با کیفیت‌ترین ورق استیل ضد سایشی با ضمانت اصالت آلیاژ

جهت استعلام قیمت ورق استیل ضد سایش و ثبت سفارش تماس بگیرید

عوامل موثر بر سختی استیل ضد خش

همان طور که عنوان شد انواع ورق هایی که در برابر نفوذ جسم یا شرایط محیطی خارجی مقاومت زیادی دارد ورق استیل ضد خش نامیده می شود. در حال حاضر استانداردهای مشخصی مانند برینل برای اندازه گیری میزان سختی ورق استیل تعریف شده است.

برینل مقیاسی است که مقدار سختی مواد را با کمک مقیاس نفوذ یک ماده فرو رونده روی یک قطعه آزمایشی از ماده اندازه گیری می کند. در برخی مواقع در کنار نام استیل های ضد خش نشانه CR درج می شود. این علامت به معنی سرد شده است.

دلیل اصلی میزان سختی و مقاومت ورق استیل ضد خش، عناصر آلیاژی مانند منگنز ، مولیبدن، کروم و تیتانیوم می باشد. این عناصر با کربنی که در ساختار آلیاژ موجود است فاز کاربید را می سازد و سختی ورق استیل را افزایش می دهد.

شهر استیل عرضه کننده انواع ورق های استیل ضد زنگ با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت است. برای دریافت قیمت ورق استیل از طریق شماره‌های درج شده در سایت با کارشناسان مجموعه در تماس باشید.

اهمیت تولید ورق استیل ضد سایش در صنایع مختلف

در صنایع گوناگون یکی از مسائل مهم برای ساخت تجهیزات مخصوصا مخازن سازی، ساخت نوار نقاله جهت انتقال سنگ های معدنی و... خاصیت ضد خش و سایش بودن فلزات است.

سایش نوعی عمل مکانیکی است که با حرکت نسبی سطح فلز بر سطوح دیگر، منجر به کاهش ضخامت فلز و از بین رفتن تدریجی سطح آن در شرایط کاری مختلف می شود. استفاده از ورق هایی که در برابر سایش و خوردگی به خوبی مقاوم نشده‌اند مشکلات زیادی را به همراه می آورد. چرا که تجهیزاتی که با ورق های این چنینی ساخته می شود به مرور زمان کارایی خود را از دست می دهند.

تولید ورق های استیل ضد خش و ضد سایش علاوه بر کاهش هزینه ها، تا حدود زیادی این مشکلات را برطرف کرده است. از ورق استیل ضد سایش در صنایع دریایی، تجهیزات اعماق دریا، ساخت موج شکن و غیره استفاده می شود.

انواع ورق استیل ضد سایش و ضد خش

انواع ورق ضد سایش و ضد خش بر اساس شرکت تولید کننده و برند آن تقسیم می شود. ورق هاردوکس، ورق دیلیدور، ورق ولوکس و دوستات مهمترین ورق های ضد سایش و خش هستند. همچنان با ما همراه باشید تا در ادامه مطلب به هر کدام از این موارد اشاره ای داشته باشیم .

ورق ضد سایش هاردوکس

شرکت سوئدی assab تولید کننده ورق ضد سایش هاردوکس می باشد. این شرکت محصولات خود را برای کاربرد در صنایع گوناگون به سراسر دنیا صادر می کند.

ضخامت ورق های ضدسایش هاردوکس بین ۸ تا ۵۰ میلیمتر می باشد. این ورق شامل ۶/۱ درصد منگنز، ۶/۰ مولبیدن، ۷/۰ سیلسیم، حدود ۴/۰ کربن و مقادیر کمی فسفر و گوگرد است. ورق ضد سایش هاردوکس بر اساس درجه سختی انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • هاردوکس 400
  • هاردوکس450
  • هاردوکس500
  • هاردوکس 600

ورق ضد سایش ولدوکس

یکی دیگر از انواع ورق ضد سایش و خش پرکاربرد، ورق ضد سایش ولدوکس با ویژگی استحکام بالا، جوش پذیری مطلوب و شکل‌پذیری عالی می باشد. به همین دلیل در فرآیندهای تولیدات صنعتی به صورت گسترده به کار برده می شود.

ضخامت ورق ضد سایش ولدوکس بین ۴ تا ۱۳۰ میلیمتر می باشد. این این ورق بر اساس میزان سختی دسته بندی می شود. رایج ترین گرید این ورق، ولدوکس ۷۰۰ است که از بیشترین کارایی برخوردار می باشد.

  • ولدوکس ۴۲۰
  • ولدوکس 460
  • ولدوکس 700
  • ولدوکس 900
  • ولدوکس 960

در ادامه این مطلب پیشنهاد می‌شود مقاله ورق استیل نسوز  و مقاله ورق استیل نازک را مطالعه فرمایید.

ورق استیل ضد سایش

ورق ضد سایش دیلیدور

ورقه دیلیدور محصول کمپانی آلمانی Dillinger است. ویژگی های کار پذیری آسان، مقاومت بالا در برابر خش و سایش و قابلیت مطلوب جوش پذیری از مهمترین خاصیت های این نوع ورق ضد سایش می باشد. میزان سختی دیلیدور ۳۲۵ تا ۵۵۰ برینل برآورد شده است.

این ویژگی باعث مقاومت و سختی قطعات و تجهیزاتی می‌شود که با استفاده از این نوع ورق ضد خش ساخته می‌شود. به طوری که مقاومت خوبی در برابر سایش دارند.

مهمترین کاربرد ورق ضد سایش دیلیدور در ساخت ماشین آلات، تجهیزات معادن، تجهیزات راهسازی، کارخانه های فولاد و سیمان، ماشین سازی و غیره می‌باشد.

ورق استیل ضد خش

ورق دورستات

شرکت اتریشی وستالپاین تولید کننده ورق ضد سایش دورستات تحت فرآیند کوئنچ مستقیم می باشد. این ورق دارای گرید های مختلفی است. سختی ورق های دورستات بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ برینل در نظر گرفته شده است. استفاده از این نوع ورق ها علاوه بر استحکام و افزایش طول عمر قطعات، کاهش هزینه های ساخت تجهیزات صنعتی را نیز در پی دارد.

ورق دورستات به دلیل ریز ساختار خاصی که دارد از قابلیت ماشینکاری و جوشکاری بالایی برخوردار است. همچنین از آن در صنایع معدنی، فولاد سازی، تولید ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی و غیره استفاده می شود.

مقاومت ورق ضد سایش دورستات بر اساس میزان سختی آن مشخص می شود. هر چه درجه سختی ورق دورستات بیشتر باشد طبیعتاً قیمت آن نیز بالاتر است.

کاربرد ورق استیل ضد خش

انواع ورق استیل ضد خش طول عمر بالایی دارند و در برابر سایش مقاوم هستند. به همین دلیل در صنایع حساس و تجهیزاتی که در معرض سایش، خش و خوردگی قرار دارند به صورت گسترده استفاده می شود. از جمله:

استیل ضد خش هاردوکس
  • تجهیزات تولید سیمان و فولاد
  • صنعت راه سازی، تجهیزات قالب گیری
  • حمل و نقل و تولید ماشین های سنگین جاده ای
  • تجهیزات حفاری و معادن
  • تولید قطعات بیل مکانیکی و ماشین های باربرداری
  • تولید سنگ شکن و بیل لودر
  • ساخت یاتاقان
  • تولید دیسک ترمز برای خودروهای سبک و ماشین آلات سنگین
  • تجهیزات قالب گیری و....

رایج ترین گریدهای ضد سایش استیل کدامند؟

استیل های گروه ۲۰۰ و ۴۰۰ که تحت عنوان استیل بگیر نیز شناخته می شوند خاصیت ضد سایش زیادی دارند و در برابر حرارت مقاوم می باشند. ورق استنلس استیل گرید ۳۲۱ از انواع ورق های استیل ضد سایش است که کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارد. این نوع ورق از لحاظ ساختاری شباهت زیادی به ورق استیل ۳۰۴  دارد. تنها تفاوت این دو نوع ورق مقدار تیتانیوم و کربن موجود در ساختار آن ها می باشد.

ورق استیل ۳۲۱ تیتانیوم و کربن بیشتری نسبت به گرید 304 دارد. به همین دلیل از مقاومت زیادی در برابر حرارت و دما برخوردار است و در حین عملیات جوشکاری کاربید تولید نمی شود. ورق استیل ۳۲۱ نسوز با عملیات نورد تولید می‌شود و به عنوان نوعی محافظ برای سایر عناصر در برابر خوردگی و سایش کاربرد دارد.
همچنین این نوع ورق ها کاربرد زیادی در ساخت پوشش و روکش لوازم مختلف و تجهیزات الکترونیکی دارد.

مزایای ورق استیل ضد سایش

  1.  مقاومت بالا در برابر سایش و خراش: ورق استیل ضد سایش به دلیل داشتن سطح صاف و مقاوم به خراش، در برابر سایش و خراش مقاومت بالایی دارد.
  2.  مقاومت بالا در برابر خوردگی: استیل ضد سایش به دلیل داشتن عناصری مانند کروم و نیکل، مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد.
  3.  قابلیت شکل‌دهی بالا: ورق استیل ضد سایش با توجه به خواص فیزیکی و مکانیکی خود، قابلیت شکل‌دهی بالایی دارد.
  4.  ظاهر زیبا: استفاده از ورق استیل ضد سایش به دلیل ظاهر زیبای آن، در صنعت و ساختمان‌سازی بسیار رایج است.
  5.  سبک وزن: ورق استیل ضد سایش به دلیل سبک وزن بودن، در حمل و نقل و نصب آسان است.
  6.  قابلیت بازیافت: استیل ضد سایش به دلیل قابلیت بازیافت، در محیط زیست دوست‌تر و پایدارتر است.

 برای آگاهی از ویژگی‌های هر ورق استیل و تناسب آن با کاربرد مد نظر خودتان نیاز به نظر کارشناس دارید.

برای دریافت مشاوره، استعلام قیمت ورق استیل ضد سایش ضد زنگ و ثبت سفارش با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

66394726 – 66394734 – 09197545601

 

شما در این مطلب با موضوع «ورق استیل ضد سایش چیست؟» از سایت شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل با بهترین قیمت و کیفیت، همراه بودید. همان طور که عنوان شد صنایع مهم و حساس نیاز مبرمی به ورق های استیل ضد سایش و خش دارند.

به همین دلیل این ورق ها توسط کمپانی های معتبر در سرتاسر دنیا تولید و و به بازار جهانی عرضه می شود. هر نوع ورق استیل ضد خش، کاربرد و خاصیت های خود را دارا می باشد. به همین دلیل قیمت ورق استیل ضد سایش مشخص نیست. زیرا هر نوع ورق استیل ویژگی های خاص و منحصر به فرد خود را دارد.

2 دیدگاه در “ورق استیل ضد سایش چیست و چه کاربردی دارد ؟

  1. سانع گفت:

    محتوای خوبی بود ممنون

    1. admin گفت:

      سلام و عرض ادب

      ممنون از حسن توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *