مقالات

ورق استیل ضخیم چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

کاربرد ورق استیل ضخیم

ورق استیل ضخیم چیست؟ همانطور که از نام این ورق های مشخص است ضخامت و قطر بیشتر نسبت به سایرگریدهای استیل، مهمترین مشخصه آن به شمار می رود. ورق استیل ضخیم یک نوع ورق استیل است که دارای ضخامت بالایی می‌باشد. این نوع ورق استیل برای استفاده در صنایع ساختمانی، خودروسازی، تولید تجهیزات صنعتی و غیره استفاده می‌شود. از آنجایی که ورق استیل ضخیم دارای مقاومت بالا و استحکام مناسبی است، برای کاربردهایی که نیاز به پایداری و قدرت بالا دارند، مناسب می‌باشد. ترکیباتی چون کربن، مولبیدن و منگنز ضخامت و استحکام این فلزات را افزایش داده به نحوی که می توان از آن در تولید پایه و مخازن، ساخت نوار نقاله در معادن سنگ و سایر شرایط دشوار استفاده کرد.

با فروشگاه شهر استیل عرضه کننده انواع ورق های استیل در این مطلب همراه شوید تا پاسخ کاملی به پرسش ورق استیل ضخیم چیست ارائه دهیم و اطلاعات شما را درباره کاربردها و قیمت ورق استیل ضخیم کامل تر کنیم.

ورق استیل ضخیم چیست؟

ورق استیل ضخیم، ورقی از جنس فلزاستیل است که ضخامت آن معمولا بیش از 20 میلیمتر می باشد. این نوع ورق استیل بیشتر برای استفاده در پروژه‌هایی کاملا صنعتی که نیاز به مقاومت بالایی دارند مانند ساخت سازه های بزرگ، تجهیزات نفت و گاز و ساختمان‌های صنعتی استفاده می‌شود.

علاوه بر این، ورق استیل ضخیم در صنایع فضایی، دریایی و خودروسازی نیز کاربرد دارد. ضد خوردگی فیزیکی و شیمیایی، خاصیت ضد اسیدی و ضد خشی از مهمترین مشخصه های ورق استیل ضخیم است.

این نکته قابل ذکر است که قیمت ورق استیل ضخیم نسبت به قیمت ورق استیل معمولی به دلیل ضخامتی که دارد بیشتر است.

انواع گریدهای ورق استیل ضخیم

شاید بخواهید بدانید کدام گریدهای استیل جز استیل های ضخیم شناخته می شوند. ما در ادامه مطلب مهمترین گریدهای استیل را با ویژگی ضخامت و استحکام بررسی کرده ایم:

 

ورق استیل ضخیم چیست

 آلیاژهای گروه ۳۰۰ استیل

آلیاژهای گروه ۳۰۰ استیل (نگیر)، یا به عبارتی ورق استیل نگیر از زیرمجموعه های استیل ضخیم به شمار می‌روند. این آلیاژها در ترکیبات خود حدود ۱۸ تا ۳۰ درصد کروم و ۴ تا ۱۸ درصد نیکل دارند به همین دلیل نسبت به گروه 200 و 400 یا استیل های بگیر مقاوم ترند. ویژگی های بارز این آلیاژها عبارتند از:

  1. مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی: به دلیل افزودن کروم به فولاد، اکسیداسیون با هوا کاهش یافته و مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی بهبود می‌یابد.
  2. قابلیت جوشکاری بالا: آلیاژهای گروه ۳۰۰ استیل قابلیت جوش کامل دارند و به راحتی می‌توان با استفاده از دستگاه‌های مخصوص، به ساخت قطعات و تجهیزات مختلف پرداخت.
  3. انعطاف پذیری بالا: این آلیاژها معمولا دارای انعطاف پذیری بالایی هستند و به سادگی قابل تغییر و شکل‌دهی می‌باشند.
  4. مقاومت بالا در برابر حرارت: یکی از ویژگی های مهم فولادهای ورق های ضخیم استیل ۳۰۰، مقاومت بالا در برابر حرارت است. برای همین این نوع فولاد برای تولید انواع تجهیزات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کاربرد گسترده ای دارد.
  5. مقاومت بالا در برابر خوردگی محیطی: این آلیاژها به دلیل حداقل حجم آلیاژهای حاوی نیکل، مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی محیطی نظیر آب شور و خنثی از خود نشان می دهند.

 آلیاژ های استیل ضخیم

ورق استیل ضد خش، نوع ورق فلزی ضخیم با ترکیبات کربن، کروم، منگنز، تیتانیوم، مولبیدن و… است که برای مصارف صنعتی و تجاری طراحی و تولید شده است.

این نوع ورق، به دلیل داشتن پوششی از جنس رنگ روغنی یا پلیمری که در برابر خش و سایش بسیار مقاوم است، سطحی صاف و بدون خط و خش ارائه می دهد.

به همین دلیل این ورق برای استفاده در محیط‌هایی که به راحتی در سطوح فلزی خراش ایجاد می شود مثل درب‌ها، کابینت‌ها، دکوراسیون داخلی و خارجی، تابلوهای تبلیغاتی و خودروها گزینه مناسبی است.

این نکته قابل ذکر است که انواع ورق های استنلس استیل با ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی متفاوت مطابق با نیازهای مصرف کنندگان به بازار عرضه می‌شوند. لذا در ادامه این مطلب پیشنهاد می‌شود مقاله انواع ورق استیل را مطالعه نمایید.

انواع ورق استیل ضخیم

ورق های استیل ضد سایش مانند هاردوکس و دیلیدور جز انواع ورق استیل ضخیم پرکاربرد شناخته می شود. مهمترین ویژگی های این دسته از فلزات، مقاومت بسیار بالا در برابر سایش و سایر آسیب‌های مکانیکی است.

این نوع ورق ها به دلیل داشتن سختی بالا در فرایندهای سایش شدید، مقداربسیار کمی از جنس خود را از دست می دهند به همین دلیل برای محیط‌های پرتلاطم و پر ضربه گزینه مناسبی هستند.

 

خرید ورق استیل ضخیم

 

ورق های هاردوکس با داشتن ویژگی های فرآیند حرارتی کلسینینگ در شرایط خاص، به درجات سختی بالایی دست می‌یابند و در برابر خوردگی و سایش بسیار مقاوم هستند. همچنین ورق های دیلیدور با ترکیبی از فولاد ضد سایش و پوشش مقاوم در برابر سایش و خوردگی، پایداری بسیار بالایی در برابر خوردگی، ضربه و فشار از خود نشان می دهند.

دیگر ویژگی های مهم این ورق های استیل شامل مقاومت ضد زنگ، مقاومت در برابر شرایط حرارتی و اسیدی، طول عمر طولانی و سهولت در پردازش و برش مجدد آنها به ابعاد مورد نظر می باشد.

تفاوت ورق استیل نازک و ورق استیل ضخیم چیست؟

ورق استیل ضخیم و استیل نازک هر دو از متریال استیل ساخته شده‌اند، اما در ترکیبات، کاربرد و قیمت با هم تفاوت دارند به عنوان مثال در ورق استیل نازک از ترکیب کربن با مقادیر پایینی ( کمتر از 0.5 درصد) استفاده می شود.

از طرفی همانطور که عنوان شد ورق استیل ضخیم با توجه به کاربرد آن در محیط های سخت و پرتنش کاربرد دارد. در حالی که ورق استیل نازک مقاومت پایین تری در برابر خوردگی دارد و معمولا آلیاژ آن خیلی محدود است.

به لحاظ کاربرد نیز ورق استیل ضخیم به عنوان جزء اصلی تجهیزات و دستگاه هایی که باید در برابر خوردگی، خش، ضربه و … مقاومت کنند شناخته می شود. در حالی که از ورق استیل نازک به دلیل وزن کمتر و قابلیت انعطاف بیشتر در صنایع سبک تری مانند بسته بندی، ساخت و ساز و برخی تولیدات الکترونیکی استفاده می شود.

کاربرد ورق استیل ضخیم

ورق استیل ضخیم برای کاربردهای متعددی استفاده می‌شود، از جمله:

  1. صنایع ساختمانی: برای ساخت ورق‌های نگهبانی، درب‌ها، پنجره‌ها، سقف‌ها و دیوارهای مقاوم در برابر ضربه و فشار استفاده می‌شود.
  2. خودروسازی: برای تولید قطعات بدنه خودروها، تخته‌های محافظتی و قطعات ساختاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  3. تولید تجهیزات صنعتی: برای ساخت قطعات ماشین‌آلات، تجهیزات صنعتی و قطعات مقاوم در برابر فشار و حرارت استفاده می‌شود.
  4. صنایع دریایی: برای تولید قطعات و تجهیزات دریایی که نیاز به مقاومت در برابر شورابه و شرایط سخت دریا دارند، استفاده می‌شود.
  5. صنایع نفت و گاز: برای ساخت قطعات و تجهیزات مقاوم در برابر فشار و شرایط سخت محیط‌های نفت و گاز استفاده می‌شود.

به طور کلی، ورق استیل ضخیم به دلیل مقاومت بالا و استحکام مناسب، در کاربردهایی که نیاز به پایداری و قدرت بالا دارند، استفاده می‌شود.

قیمت ورق استیل ضخیم

قیمت ورق استیل ضخیم به دلیل ترکیب آلیاژهای قدرتمند، ضخامت و مقاومت بیشتر معمولا گران است. برای خرید این فلز براساس نیاز پروژه خود تصمیم بگیرید و در فروشگاه های معتبر به دنبال جنس مرغوب و باکیفیت باشید تا نهایت بازدهی را دریافت نمایید.

 

 برای آگاهی از ویژگی‌های هر ورق استیل و تناسب آن با کاربرد مد نظر خودتان نیاز به نظر کارشناس دارید.

برای دریافت مشاوره، استعلام قیمت ورق استیل نازک ضد زنگ و ثبت سفارش با شماره 02168559 تماس حاصل فرمایید.

 

سخن پایانی

ورق استیل ضخیم، یک ورق فولادی با ضخامت بالایی است که برای استفاده در صنایع سنگین و ساختمانی استفاده می‌شود. این نوع ورق‌ها معمولاً برای ساخت قطعات بزرگ، مانند تانک‌ها، پل‌ها، تجهیزات نفت و گاز، و یا برای ساخت قطعاتی که نیاز به مقاومت بالا دارند، مانند قطعات ماشین‌آلات صنعتی، استفاده می‌شوند. در این مقاله به پرسش ورق استیل ضخیم چیست بهطور کامل پاسخ داده شد. ضمن آنکه انواع، ویژگی‌ها و کاربرد آن را نیز شرح دادیم. امیدواریم از مطالعه این مطلب اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *