مقالات

ورق گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد؟

ورق گالوانیزه چیست

ورق گالوانیزه چیست؟ ساده ترین پاسخ به این پرسش، تشبیه فرایند گالوانیزه به ایجاد یک سپر مقاوم و دفاعی در برابر خوردگی و پوشش نقاط ضعف فولاد است. فولاد به طور طبیعی استحکام بالایی ندارد و لازم است که به روش های مختلف مانند گالوانیزاسیون تقویت شود. گالوانیزه کردن ورق فولاد معمولی، باعث افزایش قابل توجه میزان مقاومت آن در برابر خوردگی و زنگ زدگی می‌شود.

لایه گالوانیزه که حاصل ترکیب روی با سطح فولاد است، مانعی برای دسترسی اکسیژن و رطوبت به سطح فولاد ایجاد و از خوردگی و زنگ زدگی آن جلوگیری می‌کند. این ویژگی، ورق گالوانیزه را به یک ماده پرکاربرد و مقرون به صرفه در صنایعی که با عوامل خوردگی مواجه هستند تبدیل کرده است. در این مطلب با فروشگاه شهر استیل همره شوید تا پاسخ کامل تری به پرسش ورق گالوانیزه چیست ارائه دهیم و شما را با کاربردها، قیمت و سایر ویژگی های این ورق های مصرفی بیشتر آشنا کنیم.

ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه، یک نوع ورق فلزی است که برای جلوگیری از خوردگی و ایجاد مقاومت، به وسیلهٔ یک لایهٔ نازک فلزروی، استراکچر می‌شود. از فرآیند گالوانیزه‌سازی یا روی اندود کردن برای پوشاندن رویهٔ آلیاژ روی در سطح فولاد استفاده می‌کنند.

در واقع عملیات گالوانیزاسیون باعث تشکیل یک لایهٔ محافظ بر روی فولاد می‌شود که ویژگی هایی چون ضدزنگ بودن، مقاومت در برابر خوردگی و عمر طولانی را به ورق گالوانیزه می‌بخشد.

کاربرد ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه به دلیل خواص ضد خوردگی و زیبایی ظاهری، در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود. از جمله کاربردهای معمول ورق گالوانیزه می‌توان به ساخت و نصب انواع سازه‌های فلزی، استفاده در صنعت خودروسازی، تولید بشکه‌ها و مخازن، سیستم‌های حمل و نقل، ساخت سردخانه‌ها و درب‌ها، سیستم‌های تهویه مطبوع و فضاهای صنعتی اشاره کرد.

 

کاربرد ورق گالوانیزه

مهمترین مشخصات ورق گالوانیزه

ضخامت ورق گالوانیزه نشان دهنده ضخامت لایه گالوانیزه روی سطح فولادی آن است. متداول ترین ضخامت ها برای ورق گالوانیزه در بازار از 0.2 تا 3 میلیمتر می باشد. هر چه ضخامت بیشتر باشد ورق ها مقاومت بیشتری در برابر خراشیدگی و ضربه دارند.

ابعاد متعارف برای ورق گالوانیزه در بازار نیز از عرض 1000 تا 1500 میلیمتر و طول بین 2000 تا 6000 میلیمتر تعریف می شود. البته می‌توان ورق‌های گالوانیزه را با ابعاد سفارشی نیز تولید کرد.

 

تفاوت اصلی بین ورق استیل صنعتی و گالوانیزه ، در جنس آن ها و نحوه پوشش دادن آن ها است. ورق استنلس استیل با اضافه کردن کروم و نیکل، خود مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد، در حالی که در ورق گالوانیزه، پوشش دادن لایه ای از روی به فولاد، مقاومت بالاتری را ایجاد می کند.

از دیگر مشخصات ورق گالوانیزه می توان به نوع سطح آن اشاره کرد که به صورت مات یا براق می باشد. برخی از استانداردها و گواهینامه‌های رایج که در روند تولید ورق گالوانیزه باید رعایت شود شامل ISO 9001، ASTM A653/A653M، EN 10346، JIS G 3302 و… می‌باشند. این استانداردها و گواهینامه‌ها نشان از کیفیت و مطابقت محصول با استانداردهای جهانی صنعتی است.

مراحل تولید ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه به وسیلهٔ فرآیندی مهندسی شده به نام گالوانیزه‌سازی ساخته می‌شود. در مرحله پیش‌آماده‌سازی، ورق‌های فولادی با ضخامت مشخص برش می‌خورند و سطح آن‌ها تمیز می‌شود تا به شکلی مناسب برای پوشاندن رویهٔ گالوانیزه آماده شوند.

سپس در مرحله اسیدکاری، ورق‌های فولادی به منظور حذف انواع آلودگی‌ها از سطح آن‌، به صورت متوالی در محلول‌های اسیدی غوطه‌ور می‌شوند.

پس از اسیدکاری، ورق‌های فولادی به طول دلخواه در واحد گالوانیزه‌سازی وارد می‌شوند و در محلول آلیاژ روی قرار می‌گیرند. در این مرحله، لایهٔ نازکی از روی بر روی سطح فولاد تشکیل می‌شود.

پس از عبور ورق‌ها از حمام آلیاژ روی، به منظور حفاظت از ورق ها و تثبیت لایه گالوانیزه شده بر سطح آن، ورق ها خشک و سپس سرد و آماده بهره برداری می‌شوند.

در نظر داشته باشید که فرآیند گالوانیزه‌سازی ممکن است با توجه به نوع و کاربرد نهایی ورق گالوانیزه، تفاوت‌هایی در مراحل تولید داشته باشد. انواع روش های فرایند گالوانیزه شامل الکترو گالوانیزه، گالوانیزه گرم یا حرارتی، پیش گالوانیزه، گالوانیلینگ و… می باشد.

در ادامه این مطلب پیشنهاد می‌شود مقاله گالوانیزه چیست را مطالعه نمایید.

انواع ورق گالوانیزه

همانطور که عنوان شد ورق گالوانیزه نوعی ورق فلزی فولادی است که به روش گالوانیزه‌سازی با روی پوشیده شده است. ضخامت، ابعاد و سایزهای مختلفی از این نوع ورق در بازار موجود است که هر کدام در صنایع متنوعی استفاده می شود. علاوه بر این ورق گالوانیزه معمولا به دو نوع تقسیم می‌شود: ورق گالوانیزه گرم و ورق گالوانیزه سرد. همچنین، ورق‌های گالوانیزه ممکن است با ضخامت‌ها و اندازه‌های مختلف در بازار موجود باشند.

برخی از انواع ورق گالوانیزه عبارتند از:

ورق گالوانیزه آلومینیومی

این نوع ورق گالوانیزه، آلیاژ آلومینیوم نیز به صورت لایه نازکی روی سطح فولاد گالوانیزه می شود. استفاده از این ترکیب باعث ایجاد خواص ضدزنگ، مقاومت بالا در برابر خوردگی و وزن سبک تر محصول نسبت به ورق گالوانیزه ساده می‌شود.

 

قیمت ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه رنگی

ورق گالوانیزه رنگی به ورق گالوانیزه ساده ای که با رنگ های صنعتی، پوشش رنگی بر روی آن اعمال شده است، گفته می‌شود. این نوع ورق برای استفاده در محیط‌هایی که نیاز به تحمل بیشتری در برابر عوامل محیطی دارند و همچنین ظاهری بصری زیبا در آن مهم است؛ مناسب می باشد.

ورق گالوانیزه قالب‌بندی شده

در این نوع ورق گالوانیزه، سطح فلز به صورت قالب‌بندی شده و با الگوها و طرح‌های خاصی مانند خطوط معین، حفره‌ها یا حتی نمادها و شکل‌های هندسی طراحی می شود.

این نوع ورق برای استفاده در صنایع دکوراسیون داخلی و خارجی مناسب است و به عنوان یک عنصر ظاهری منحصر به فرد و جذاب در صنایع تولیدی و معماری به شمارمی رود.

 

قیمت ورق گالوانیزه به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت ورق گالوانیزه در بازارفولاد به عوامل متعددی بستگی دارد. به عنوان مثال، ورق گالوانیزه ساده و ورق گالوانیزه آلومینیومی قیمت‌های متفاوتی دارند. هر نوع ورق براساس خواص و ویژگی‌های خود، هزینه تولید و بازار هدف خاص خود را دارد. وضعیت عرضه و تقاضا در بازار هم قیمت ورق گالوانیزه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در شرایطی که تقاضا بالا باشد و عرضه محدود یا کمتری وجود داشته باشد، قیمت ورق گالوانیزه معمولاً افزایش می‌یابد و بالعکس. از دیگر عوامل مهم در قیمت ورق گالوانیزه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضخامت: ورق‌های گالوانیزه با ضخامت بیشتر هزینه تولید بیشتری دارند چراکه به مواد اولیه بیشتری برای تولید آن نیاز است.
  • ابعاد و سایز: ورق‌های گالوانیزه بزرگتر و سفارشی با قیمت بالاتری ارائه می شوند، زیرا تولید آنها نیازمند تجهیزات و فناوری بیشتری است.
  • نرخ فلزات در بازار: قیمت ورق گالوانیزه براساس قیمت مواد اولیه مانند فولاد و روی متغیر است. اگر نرخ فلزات برای تولید افزایش یابد، قیمت ورق گالوانیزه نیز افزایش خواهد یافت.

از دیگر انواع محصولات گالوانیزه که در کنار انواع ورق گالوانیزه در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرند می‌توان به پروفیل گالوانیزه و میلگرد گالوانیزه نیز اشاره نمود.

تفاوت‌ ورق گالوانیزه و ورق استیل

ورق گالوانیزه از جنس فولاد معمولی است و با پوشش لایه گالوانیزه (روی) ویژگی مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی به آن اضافه می‌شود. اما ورق استیل از جنس استیل (فولاد ضد زنگ) است که به طور طبیعی مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارد.

ورق گالوانیزه و استیل از لحاظ خواص زنگ‌زدگی نیز با هم تفاوت دارند. ورق گالوانیزه به وسیله لایه پوششی روی با زنگ‌زدگی مقابله می کند.

در حالی که ورق استیل به دلیل داشتن ترکیبات اولیه حاوی کروم، نیکل و دیگر عناصر آلیاژی، به طور طبیعی مقاومت بیشتری در برابر زنگ زدگی دارد بدون آن که نیاز به پوشش گالوانیزه داشته باشد.

 

Galvanized sheet metalis one of the most popular types of steel. This is due to its increased strength, extended durability, and formability. The corrosion-resistant property throws its usefulness up a significant notch.

  Its versatility ensures that it has a wide variety of applications. There are also many advantages that come with using galvanized steel

 

ورق گالوانیزه یکی از محبوب ترین انواع فولاد است. این به دلیل افزایش استحکام، دوام بیشتر و شکل پذیری آن است. خاصیت مقاوم در برابر خوردگی، مفید بودن آن را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد.

تطبیق پذیری آن تضمین می کند که کاربردهای متنوعی دارد. همچنین استفاده از فولاد گالوانیزه مزایای زیادی دارد.

 

 

شهر استیل عرضه کننده با کیفیت‌ترین پروفیل، ورق و لوله استیل با بهترین قیمت بازار

برای دریافت مشاوره و استعلام قیمت انواع ورق و پروفیل و تسمه استیل دکوراتیو و صنعتی از طریق شماره‌ 02168559 با کارشناسان مجموعه در تماس باشید

 

پایان

شما دراین مطلب با موضوع ورق گالوانیزه چیست همراه ما بودید. همانطور که عنوان شد انواع ورق گالوانیزه، به دلیل پوشش لایه روی، استحکام مکانیکی بالا و مقاومت بیشتری در برابر ضربه و خراشیدگی نسبت به ورق فولاد معمولی دارد. این ویژگی ورق های گالوانیزه را برای استفاده در ساخت و ساز، خودروسازی، صنایع ضربه‌گیر و سایر صنایعی که نیاز به استحکام مکانیکی بالا دارند، به یک متریال پرکاربرد تبدیل کرده است.

هنگام خرید ورق گالوانیزه مهم است بدانید که انواع ورق گالوانیزه براساس نیازهای خاص صنایع و کاربرد های متنوع، مشخصات و خواص فنی متفاوتی دارد. بنابراین در هنگام خرید ورق گالوانیزه، به مواد اولیه، ضخامت، ابعاد و سطح پوشش توجه کنید تا مطابق با نیازهای شما باشد. در پایان امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *