مقالات

تفاوت استیل 420 با 430

تفاوت استیل 430 با 420

تفاوت استیل 420 و 430 به شما در شناخت و کاربرد صحیح این آلیاژها کمک زیادی می کند. اگر سری به بازار فروش آهن آلات بزنید با طیف وسیعی از آلیاژهای فولاد روبه‌رو می‌شوید که شباهت های زیادی با یکدیگر دارند در عین حال که نمی توان از تفاوت های مهم آنها نیز چشم پوشی کرد. همین ویژگی اهمیت شناخت تفاوت آلیاژ ها از جمله فرق استیل 420 با 430 را بیشتر آشکار می کند. آلیاژ گرید 420 و 430 کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف دارند و با وجود شباهت ها عملکرد متفاوتی در شرایط گوناگون از خود نشان می دهند. به همین دلیل ما در این مطلب به تفاوت استیل 420 و 430 از آلیاژهای پرکاربرد در گرید سری 400 پرداخته‌ایم .

در ادامه این مطلب با مجموعه شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل همراه شوید.

تفاوت استیل 420 و 430

ورق استیل ۴۳۰ برخلاف ۴۲۰ حاوی مقدار زیادی کروم در ترکیبات خود است و جز فولادهای سخت به شمار نمی آید. مهمترین تفاوت استیل 420 و 430 وجود مولبیدن در ترکیبات استیل ۴۳۰ است. مولبیدن باعث افزایش مقاومت گرید 430 در برابر خوردگی می شود.

در واقع ویژگی بارز این فولاد فریتی مقاومت زیاد در برابر خوردگی و شکل پذیری بالا می باشد به همین دلیل از ورق استنلس استیل ۴۳۰ برای محیط های شیمیایی و انتقال محلول های خورنده یا اسیدهایی چون اسید نیتریک استفاده می شود.

فرق استیل 420 با 430

 

استنلس استیل ها در گریدهای مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند که متناسب با نیاز پروژه خود و شناخت کافی از ویژگی‌ها و خوصیات فیزیکی و ترکیبات شیمیایی انواع ورق استنلس استیل می‌توانید، بهترین انتخاب را در خرید ورق استیل داشته باشید.

1. تفاوت استیل 420 و 430 از لحاظ مقاومت در برابر خوردگی

در فرایند پرداخت سطحی مقاومت استیل ۴۲۰ بهبود پیدا می کند. به نحوی که می تواند در برابر اسید، آب شیرین، مایعات قلیایی و… تاب بیاورد. البته مقاومت این آلیاژ هنگام قرار گرفتن در شرایط آنی کاهش پیدا می‌کند و به همین دلیل در رده بندی مقاومت آن کمتر از ۴۳۰ لحاظ می شود.

در هر حال فولاد ۴۳۰ از مقاومت خوبی در برابر خوردگی برخوردار است و عواملی چون ترک که باعث تخریب سایر فلزات می شود به فولاد ۴۳۰ آسیبی نمی رساند.

2. تفاوت شکل پذیری استیل 420 و 430

افزایش مقاومت یک آلیاژ با هدف بهبود مقاومت آن در برابر عوامل مختلف، ممکن است شکل پذیری یا ماشینکاری آن را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل انتظار می رود فولاد ضد زنگ ۴۲۰ به دلیل نرمی و انعطاف پذیری بیشتر، در فرآیند تولید شکل پذیری آسان تری داشته باشد.

در مقابل فولاد ۴۳۰ با این که شکل پذیر است اما نیاز به فرآیند پیچیده تری برای انجام فرآیند ساخت دارند که به طبع انرژی و زمان بیشتری را نیز می‌طلبد.

3. فرق استیل 420 با 430 در کاربرد هر آلیاژ

تفاوت استیل 420 و 430 در حوزه کاربرد های این دو آلیاژ نیز تعریف می شود. استیل ۴۲۰ در ساخت کارد و چنگال، تیغه های برشی، تجهیزات جراحی، شیرهای سوزنی و غیره کاربرد دارد.

از استیل ۴۳۰ هم برای ساخت پنل های تجهیزاتی مانند یخچال، روکش ماشین، لباسشویی، حلقه های تزیینی اجاق گاز، آسترهای دودکش و غیره استفاده می شود.

تفاوت استیل 420 با استیل 430

4. تفاوت استیل 420 و 430 با توجه به مقاومت در برابر گرما

مقاومت در برابر گرما یک معیار سنجش برای تکمیل تفاوت استیل 420 و 430 است. این معیار مشخص می کند که هر کدام از این آلیاژ ها تا چه دمایی بدون آسیب یا بدون تغییر حالت مقاومت می‌کنند.

آزمایش‌های انجام شده نشان می دهد استیل ۴۲۰ تا دمای ۶۵۰ درجه بازدهی مناسبی دارد و در ساختار آن تغییرات قابل ملاحظه‌ای ایجاد نمی شود.

البته با افزایش دما پیش بینی می شود قطعه در معرض اکسیداسیون قرار بگیرد. اما با توجه به تفاوت استیل 420 و 430 فولادهای ۴۳۰ حداکثر دمای ۸۷۰ را به خوبی تاب می آورند. هرچند استمرار این دما حالت شکنندگی را در قطعه تشدید می کند.

در رابطه با این مطلب پیشنهاد می‌شود مقاله تفاوت استیل 304 و 316 را مطالعه نمایید تا هنگام خرید ورق استنلس استیل با انواع گریدهای آن آشنایی و توان شناسایی و تشخیص آن‌ها از یکدیگر را داشته باشید.

 استنلس استیل  ۴۲۰

شیت استیل ۴۲۰ یک نوع استیل زنگ نزن است که تحت عملیات حرارتی سخت می شود. در واقع این ورق استیل نسخه اصلاح شده استیل ۴۱۰ است که در ترکیبات آن برای افزایش سختی و مقاومت از مقدار کربن بیشتری استفاده شده است. بنابراین استیل ۴۲۰ دارای مقاومت و پایداری بیشتری در برابر عواملی چون فرسودگی یا تخریب می باشد.

خواص فیزیکی آلیاژ 420 به فرایند ساخت و عملیات آبدیده کردن ترکیبات آن بستگی دارد. در حال حاضر انواع ورق های استیل ۴۲۰ در سایز و قطر های مختلفی در بازار عرضه می شود.

۴۲۰ به دلیل ویژگی های خاص کاربردهای متنوعی دارد از جمله ساخت ابزار آلات جراحی، تیغه های برش، ابزار آلات آشپزخانه مانند کارد و چنگال، چرخدنده، شفت و لوله و غیره. علاوه بر این در شرایط محیطی که نیاز به استقامت در برابر فرسودگی یا خاصیت سختی بالا مدنظر باشد استیل بگیر ۴۲۰  کاربرد زیادی دارد.

 

تفاوت استیل 420 و 430

در ادامه مطلب تفاوت استیل 420 و 430 افزودن حداقل ۱۲ درصد کروم در ترکیبات استیل 420، به این آلیاژ خاصیت های زیادی بخشیده است از جمله اینکه در برابر فرسودگی استقامت خوب و قابل قبولی دارد.

آلیاژ استیل ۴۲۰ در مجموعه فولادهای ضد زنگ آستنیتی دارای مقاومت کمتر ولی خواص مکانیکی بیشتری می باشد. همچنین در شرایطی که استقامت به زنگ زدگی و طول عمر و دوام همزمان مورد نیاز باشد کاربرد موثری دارد.

فولاد استیل ۴۲۰ یک آلیاژ پرمصرف با ویژگی های مقاومت به فرسودگی و شبیه فولاد زنگ نزن ۴۱۰ است. اختلاف این دو در میزان کربن موجود در ترکیبات آن می باشد. ورق استیل ۴۱۰ نیز مانند گرید ۴۲۰ با کمک عملیات سختی ویژگی استقامت در برابر فرسودگی را در خود نمایان می کند.

 استنلس استیل 430

برای درک بهتر فرق استیل 420 با 430 آشنایی با ویژگی های آلیاژ 430 نیز ضروری است. شیت استیل 430 فولاد ضدزنگ فریتی با ترکیبات کروم است که به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و خواص مکانیکی از رایج ترین آلیاژهای موجود در بازار است.

ورق استیل 430 بگیر تحت تاثیر میدان مغناطیسی قرار دارد و در صورت نزدیک شدن به آهنربا آن را به خود جذب می کند.

برای عملیات جوشکاری لازم است که استیل 430 در بازه دمایی 150 تا 200 درجه سانتیگراد حرارت داده شود. از نظر ظاهری استیل ۴۳۰ شبیه ۴۳۴ است و به شکل میله ای در بازار آهن آلات عرضه می شود.

نکات پایانی تفاوت استنلس استیل 420 و 430

  • در شرایطی که سختی در کنار مقاومت در برابر خوردگی اولویت داشته باشد از استیل ۴۲۰ استفاده می شود.
  • این آلیاژ به ۴۲۰ برشی نیز معروف است چرا که در ساخت ابزار برشی مانند ابزار جراحی، چاقو و قیچی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • هر چند عملیات حرارتی خواص مکانیکی آلیاژ420 را مانند سختی و مقاومت بهبود می‌دهد اما در فرآیندهای جوشکاری این فلز مشکلاتی ایجاد می کند.

 

شهر استیل عرضه کننده انواع ورق های استنلس استیل است. محصولات ارائه شده در این مجموعه بالاترین کیفیت را دارا می‌باشند. علاوه براین مجموعه شهر استیل صحت آلیاژ محصولات استنلس استیل را ضمانت می‌کند.

02168559 – 

جمع بندی 
در این مطلب با موضوع تفاوت استیل 420 و 430 همراه ما بودید. به طور کلی، تفاوت استنلس استیل 420 با 430 در مقاومت به خوردگی و سختی است. استنلس استیل 420 دارای مقاومت بالاتری است و در صنایعی مانند تولید ابزارهای برش و تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که استنلس استیل 430 به دلیل قیمت کمتر و خواص قابل قبول در صنایع خانگی و تجاری مانند تولید ظروف آشپزخانه و تجهیزات رستوران مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بررسی فرق استیل 420 با 430 دریافیتم که استیل ضد زنگ 420 برای کاربردهایی در شرایط دما و درجه حرارت بالا نسبت به 430 ایده آل تر است.

در ترکیبات استیل 430 نسبت به 420 کروم بیشتری موجود می باشد بنابراین سختی کمتری دارد و این خاصیت نیز در تفاوت استنلس استیل 420 و 430 ویژگی مهمی به شمار می آید. در نهایت مهمترین تفاوت استیل 420 و 430 بر ترکیب مولیبدن در 430 و در نتیجه بیشتر بودن مقاومت آن در برابر خوردگی متمرکز است.

4 دیدگاه در “تفاوت استیل 420 با 430

  1. سعید گفت:

    ممنون مطلب کاربردی بود

    1. admin گفت:

      سلام و عرض ادب
      ممنون از حسن توجه شما.

  2. سامانی گفت:

    بهره بردیم تشکر

    1. admin گفت:

      سلام و عرض ادب

      ممنون از حسن توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *