مقالات

4 تفاوت استیل 304 و 316 را بشناسید !

تشخیص ورق استیل 304 از 310

تفاوت استیل 304 و 316 از آن جهت دارای اهمیت است که می تواند کاربرد هر آلیاژ را در صنایع مختلف مشخص کند. فولاد و آهن دو ترکیب اصلی تمام آلیاژ های موجود در بازار هستند. با این حال در ترکیبات برخی فولادها مانند فولاد ضد زنگ استیل ۳۰۴ و استیل ۳۱۶ مقداری کروم موجود است که نقش مهمی در فرق استیل 304 با 316 دارد. استفاده از آلیاژهایی چون مس و کروم در فولاد ضد زنگ، باعث ایجاد حالت مقاومت در برابر خوردگی می شود.

با شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل با بهترین قیمت و کیفیت، همراه شوید تا تفاوت استیل 304 و 316 را بیشتر توضیح دهیم.

آشنایی با تفاوت استیل 304 و 316

فولاد ضد زنگ استیل ۳۰۴ و استیل ۳۱۶ جز استیل آستنیتی است که در میان انواع فولادهای ضد زنگ مقاومت بهتری در برابر خوردگی دارد. از دیگر ویژگی های بارز استنلس  استیل آستنیتی  به عنوان ورق استیل نگیر می توان به انعطاف پذیری، مقاومت و قابلیت شکل پذیری مناسب اشاره کرد.

رایج ترین گرید سری 300 ورق های۳۰۴، ۳۱۶، ۳۰۹، ۳۱۰، ۳۲۱ و ۴۳۰ است. اما تفاوت استیل 304 و 316 چگونه این دو آلیاژ معروف را پر کاربرد کرده است؟

فرق استیل ۳۰۴ و ۳۱۶

ورق استیل 316 و 304 دارای تفاوت‌هایی هستند که می‌توان به شرح زیر اشاره کرد:

  1.  مقاومت در برابر خوردگی: ورق استیل 316 دارای مقاومت بهتری در برابر خوردگی است نسبت به ورق استیل 304. این مقاومت بیشتر در برابر خوردگی نمک و اسیدها مانند اسید سولفوریک، کلریدهای آلی و آلیک هیدروژن مورد توجه قرار می‌گیرد.
  2.  محتوای نیکل: ورق استیل 316 دارای محتوای نیکل بیشتری است نسبت به ورق استیل 304. این مواد شیمیایی باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی و تغییرات دمایی می‌شود.
  3.  قابلیت جوشکاری: ورق استیل 316 دارای قابلیت جوشکاری بالاتری است نسبت به ورق استیل 304. این ویژگی باعث می‌شود که ورق استیل 316 برای استفاده در برخی صنایع مانند صنایع شیمیایی و دریایی مناسب‌تر باشد.
  4.  قیمت: قیمت ورق استیل 316 نسبت به قیمت ورق استیل 304 بالاتر است. این تفاوت در قیمت به دلیل محتوای نیکل بیشتر در ورق استیل 316 است.

1. تفاوت ظاهری استیل 304 و 316

تفاوت استیل 304 و 316 به لحاظ ظاهری چندان محسوس نیست. این دو فولاد ضد زنگ بسیار به هم شبیه هستند؛ هر دو گرید فولادی خواص مغناطیسی دارند و عملیات حرارتی نتیجه ای بر روی سخت شدن آن ندارد.

همچنین دوام و مقاومت آن ها نیز تقریباً یکسان است. در واقع اصلی ترین تفاوت استیل 304 و 316 از لحاظ ترکیبات شیمیایی و خواص قابل مقایسه است.

2. تفاوت استیل 304 و 316 در میزان کروم

یکی دیگر از دلایلی که باعث فرق استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ می‌شود می‌توان به درصد کروم موجود در آن‌ها اشاره نمود. یکی از ویژگی های عناصر خالص این است که با محیط اطراف خود واکنش نشان می دهد بنابراین می‌توان گفت خوردگی یک پدیده طبیعی است و تقریبا عناصر بسیار کمی در طبیعت به صورت خالص پیدا می شود. آهن هم بی‌تاثیر از محیط اطراف خود نیست و خاصیت خوردگی دارد.

در صورت تماس با محیط‌های مرطوب یا خیس، اکسیژن موجود در آب با آهن ترکیب می شود و اکسید آهن را تشکیل می دهد. اکسید آهن به اصطلاح همان زنگ زدگی است که رنگ قرمزی دارد؛ ناپایدار است به راحتی از بین می رود و به مرور زمان بخش های بیشتری از آهن را در معرض خوردگی قرار می دهد.

این خاصیت در کروم هم وجود دارد. به عبارت دیگر کروم هم مثل آهن با اکسیژن موجود در آب و محیط های مرطوب واکنش نشان می دهد اما لایه کروم اکسید که بر روی فولاد تشکیل می شود ناپایدار نیست و با محیط خود واکنشی نشان نمی دهد. این لایه با چسبیدن به سطح قطعه از آن محافظت می کند.

تفاوت استیل 304 و 316

شهر استیل عرضه کننده انواع ورق های استنلس استیل است. محصولات ارائه شده در این مجموعه بالاترین کیفیت را دارا می‌باشند. علاوه براین مجموعه شهر استیل صحت آلیاژ محصولات استنلس استیل را ضمانت می‌کند. برای استعلام قیمت ورق استیل از طریق شماره های درج شده در سایت با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

به همین دلیل از کروم برای سختی فولاد استفاده می شود. حداقل مقدار آلیاژ کروم در ترکیبات فولاد ضد زنگ باید ۱۰.۵ درصد باشد تا به خوبی بتواند فولاد را در برابر عوامل خوردگی مقاوم کند. بنابراین ممکن است در برخی فولاد ها از مقادیر بیشتری کروم یا عناصر آلیاژی دیگری از جمله نیکل، آلومینیوم، نیتروژن، فسفر، تیتانیوم، مولیبدن استفاده شود.

در حال حاضر استیل ۳۰۴ به دلیل مقاومت بسیار مطلوب در برابر خوردگی کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد و جزو رایج ترین گریدهای پرمصرف است. ترکیبات این فولاد ضد زنگ شامل ۳۵ درصد نیکل، مقادیر کمی کربن و منگنز و ۱۶ تا ۲۴ درصد کروم می باشد.

3. فرق استیل 316 و 304 در مقدار مولیبدن

هم استیل ۳۰۴ و هم استیل ۳۱۶ مقاومت خوبی در برابر زنگ زدگی، خوردگی و عوامل آسیب زا دارند. به طور کلی در میان استنلس استیل ها ریزساختار آستنیتی سری ۳۰۰ از ایستادگی بالاتری نسبت به عوامل خوردگی برخوردار هستند. مهم ترین تفاوت استیل 304 و 316 در مقدار مولیبدن در ترکیبات آن است. مولیبدن هم مانند کروم مقاومت فولاد را در برابر خوردگی و زنگ زدگی افزایش می‌دهد.

آلیاژ مولیبدن باعث می شود فولاد در محیط های نمکی یا کلرید زنگ نزند. بررسی فرق استیل 304 با 316 گویای این نکته است که  ورق استیل ۳۱۶ حاوی مقدار مشخصی مولیبدن است اما در  ورق استیل ۳۰۴  از این آلیاژ استفاده نشده است.

بنابراین هر چند ۳۱۶ در صنایع و تولیدات صنعتی کاربرد زیادی دارد و مقرون به صرفه است اما مقاومت آن در برابر کلرید نسبت به استیل 316 کمتر می باشد.

4. تفاوت استیل 304 و 316 در محیط های نمکی و کلراید

واکنش در محیط های نمکی و کلراید از دیگر تفاوت استیل 304 و 316 است . مولبیدن، ورق استیل ۳۱۶ را در برابر خوردگی محیط های کلردار مانند آب دریا، نمک های یخ زدا و غیره افزایش می دهد. بنابراین از ورق ۳۱۶ در تجهیزات مختلف و صنایع زیر استفاده زیادی می شود از جمله:

تجهیزات آزمایشگاهی، اتصالات، قایق، مبدل حرارتی، ظروف شیمیایی، محیط های کلرایدی، تجهیزات فضای باز از جمله ریل و…
یکی دیگر از کاربرد های ورق ۳۱۶ با توجه به ویژگی غیر واکنشی آن برای ساخت تجهیزات و وسایل پزشکی مانند جراحی است. این ورق در انواع مصارف صنعتی مخصوصاً در محیط هایی با نمک فراوان مانند ساحل نیز استفاده می شود.

نصب و تعبیه وسایل برقی در برخی مناطق ساحلی بدون استفاده از این آلیاژ باعث ایجاد هزینه های تعمیر و نگهداری زیادی می شود.

نحوه تشخیص استیل 304 با 316

خوردگی خیلی از تجهیزات مانند دکل های نفتی را به شدت تهدید می کند. بنابراین یکی از راهکارهای اقتصادی و معقول برای محافظت از انواع تجهیزات و لوازم برقی استفاده از استنلس استیل ۳۱۶ برای افزایش طول عمر، دوام و ماندگاری، جلوگیری از خرابی و همچنین ایمنی سازی محیط اطراف تجهیزات می باشد.

در رابطه با این مطلب پیشنهاد می‌شود مقاله تفاوت ورق استیل 420 با استیل 430 را مطالعه نمایید تا هنگام خرید ورق استنلس استیل با انواع گریدهای آن آشنایی و توان شناسایی و تشخیص آن‌ها از یکدیگر را داشته باشید.

نکات تکمیلی تفاوت استیل 304 و 316

استیل ۱۸.۸ رایج ترین نوع فولاد ضد زنگ ۳۰۴ و دارای ۱۸ درصد کروم و ۸ درصد نیکل در ترکیبات خود است. از استیل ۳۰۴ برای کاربرد در صنایع ساختمانی، مواد غذایی، دکوراسیون، مبلمان اداری و غیره استفاده می شود.

نوعی از استیل ضد زنگ ۳۰۴ هم به نام L ۳۰۴ یا کربن موجود است که در برابر غلظت های متوسط، دما، اسید سولفوریک و اسید نیتریک مقاومت خوبی دارد. با استفاده از عملیات سرد کاری مقاومت بالایی در L ۳۰۴ ایجاد می شود که برای استفاده در مخازن شیمیایی، مبدل های حرارتی، اتصالات، پنل های معماری، فنر، فرآوری مواد غذایی، لوازم آشپزخانه و… مناسب است.

ورق استیل ۳۱۶ دارای قابلیت شکل پذیری، استحکام کششی، استرس و جوشکاری در دمای بالا است. ۳۱۶ نسبت به نوع دیگر استیل ضد زنگ L ۳۱۶ حاوی کربن بیشتری در ترکیبات خود می باشد. با این حال این دو آلیاژ شباهت زیادی به یکدیگر دارند و قیمت ورق استیل 304 با استیل 316 تقریباً یکی است.

هر دو گرید جزء ورق استیل نگیر هستند که برای شرایط پرفشار به دلیل دوام و مقاومت در برابر خوردگی گزینه‌های بسیار ایده آلی هستند. البته برای پروژه هایی با فرایند جوشکاری، استنلس استیل L ۳۱۶ توصیه می شود زیرا مقاومت جوش در ۳۱۶ نسبت به L ۳۱۶ کمتر است.

 ویژگی ها و فرق استیل 304 با 316

  •  ورق استیل ۳۰۴ برای مکان هایی که نیاز به شکل پذیری بالا و فرم دهی است یا پروژه هایی با اسید های ملایم و شرایطی که در معرض نمک قرار ندارد گزینه مناسب تری است.
  • انتخاب ورق ۳۰۴ در برخی مواقع اولویت بیشتری نسبت به ۳۱۶ دارد. زیرا ترکیبات مولیبدن بالا در استیل ۳۱۶ اثرات نامطلوبی در فرم دهی و شکل پذیری آن ایجاد کرده است. از طرفی به لحاظ صرفه اقتصادی انتخاب ورق ۳۰۴ نیز معقول تر می باشد.
  • خاصیت مکانیکی استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ تقریباً شبیه به یکدیگر است. آلیاژ ۳۱۶ مولیبدن و نیکل بیشتری در ترکیبات خود دارد به همین دلیل استیل ۳۱۶ گران‌تر از استیل ۳۰۴ است.
  • وجود نیکل و مولیبدن در ترکیبات استنلس استیل ۳۱۶ آن را در برابر سیالات با ویژگی خورندگی بالا مانند کلراید یا سیالات حاوی کلراید مقاوم کرده است.

نحوه تشخیص استیل 304 با 316

همانطور که عنوان شد هر دو آلیاژ از لحاظ ظاهری شبیه هم هستند و کاربرد زیادی در صنایع و پروژه هایی چون نفت و گاز ، ساخت و ساز، پروژه های پتروشیمی و ماشینکاری دارند.

برای تشخیص استیل 304 و 316 می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  1.  آزمایش مغناطیسی: استیل 304 غیرمغناطیسی است در حالی که استیل 316 مغناطیسی است. بنابراین با استفاده از یک آهنربای قوی، می‌توانید تشخیص دهید که آیا استیل مورد نظر شما مغناطیسی است یا خیر.
  2.  آزمایش حساسیت به اکسیداسیون: استیل 316 حساس تر به اکسیداسیون (اکسید شدن) نسبت به استیل 304 است. برای این منظور، می‌توانید قطره‌ای از اسید نیتریک روی سطح استیل قرار داده و در صورتی که استیل 316 باشد، سطح آن به رنگ قهوه‌ای تغییر می‌کند.
  3.  آزمایش شیمیایی: با استفاده از آزمایش‌های شیمیایی مختلف، می‌توانید تشخیص دهید که آیا استیل مورد نظر شما 304 است یا 316. برای این منظور، می‌توانید از آزمایش‌های مانند آنالیز فلزات، آزمایش‌های تشخیص عناصر و غیره استفاده کنید.

از دیگر روش های تشخیص تفاوت استیل 304 و 316 می‌توان موارد زیر را نیز به کار برد:

استحکام بالا و مقاومت در برابر حرارت و خوردگی مهمترین دلیل برای کاربرد فراوان این دو آلیاژ است اما تشخیص و تفاوت استیل 304 و 316 از روی ظاهر سخت است. با این حال می توان با استفاده از دستگاه درصد عناصر با روش آنالیز شیمیایی این دو آلیاژ را از دیگر تشخیص داد.

استفاده از سمباده نیز یکی دیگر از روش ها برای تشخیص تفاوت استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ می باشد. اگر بر روی سطح استیل سمباده بزنید و بعد از تمیز کردن سطح آن را با محلول 316/304 decapoli آغشته کنید متوجه فرق استیل 304 با 316 می شوید زیرا این محلول بر روی قطعه ۳۱۶بعد از چند دقیقه به رنگ زرد در می آید.

 

The key difference between 304 and 316 grade stainless is the addition of molybdenum, an alloy which drastically enhances corrosion resistance, especially for more saline or chloride-exposed environments. 316 stainless steels typically contain between two and three percent molybdenum, while 304 grade stainless does not contain any

تفاوت اصلی بین 304 و 316 ضد زنگ، افزودن مولیبدن است، آلیاژی که مقاومت در برابر خوردگی را به‌ویژه برای محیط‌های شور یا در معرض کلرید به شدت افزایش می‌دهد. فولادهای زنگ نزن 316 معمولاً بین دو تا سه درصد مولیبدن دارند، در حالی که ضد زنگ درجه 304 حاوی مولیبدن نیستند.

 

شهر استیل عرضه کننده با کیفیت‌ترین پروفیل، ورق، لوله و توری استیل با بهترین قیمت بازار

برای دریافت مشاوره و استعلام قیمت انواع ورق و پروفیل و تسمه استیل دکوراتیو و صنعتی از طریق شماره‌های ذیل با کارشناسان مجموعه در تماس باشید.

02168559

 

جمع بندی

شما در این مطلب با موضوع تفاوت استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ همراه ما بودید. همانطور که عنوان شد مهمترین فرق استیل 304 با 316 در ترکیبات آن است نه در ظاهر و شکل! مولیبدن موجود در آلیاژ316 نسبت به 304 بیشتر است به همین دلیل در محیط های در تماس با آب و نمکی کاربرد بیشتری دارد.

تفاوت استنلس استیل 304 و 316 در شکل پذیری این دو آلیاژ نیز بارز است. چرا که مقدار بیشتر مولیبدن ونیکل در 316 فرم دهی آن را تحت تاثیر قرار داده است. بنابراین در پروژه هایی که شکل پذیری اولویت دارد آلیاژ 304 جایگزین خوبی برای 316 می باشد. به عنوان آخرین تفاوت استیل 304 و 316 می توان به قیمت آن اشاره کرد. ترکیبات مولیبدن و نیکل باعث شده 316 نسبت به 304 گران تر باشد. در پایان امیدواریم از این مطلب بهره برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *