مقالات

تفاوت استیل 420 و 410 چیست؟

تفاوت استیل 420 و 410

تفاوت استیل 420 و 410 چیست؟ گرید بندی استیل به ما کمک می‌کند مواد استیل را بر اساس نیازهای خاص مانند استحکام، مقاومت در برابر خوردگی، قیمت و سایر ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی، انتخاب کنیم. با گرید بندی استیل که توسط سازمان های جهانی انجام می شود، می‌توان استیل‌ها را برای شرایط خاصی نظیر دمای بالا یا پایین، مقاومت در برابر اثرات خوردگی یا فشار، در نظر گرفت. اگر شما به دنبال خرید پرکاربردترین گریدهای استیل سری ۴۰۰ هستید، اما نمی دانید تفاوت استیل 420 و 410 چیست با استیل فروشی شهر استیل در این مطلب همراه شوید.

 6 تفاوت استیل 420 و 410 ؛ فولادهای محبوب مارتنزیتی

فولادهای سری ۴٠٠ از نوع مارتنزیتی، گروهی از فولاد‌های ضد زنگ و فولاد‌های با مقاومت بالا هستند که از سری ۴٠۰ استاندارد آمریکایی AISI انجمن فولاد آمریکا مشتق شده‌اند. فولادهای مارتنزیتی به دلیل ساختار کریستالی خود، اغلب برای کاربردهایی که نیاز به مقاومت در برابر سایش، خستگی و حرارت بالا دارند، مانند ابزارهای برش و… استفاده می‌شوند.

فولاد‌های 420 و 410 براساس سطح کروم و مولیبدن در ترکیبات آن، می‌توانند ویژگی‌های مکانیکی و مقاومتی بسیار خوبی داشته باشند. این ویژگی‌ها شامل مقاومت بسیار بالا در برابر سایش، مقاومت در برابر خستگی و مقاومت در برابر حرارت بالا می‌شود.از طرفی قابلیت حفظ تشکیل لایه‌های پاسیو در شرایط مختلف را دارند که این موضوع موجب مقاومت آنها در برابر زنگ زدگی و خوردگی می‌شود.

1. فرق استیل 420 و 410 در بگیر بودن

فولادهای سری ۴٠٠ از جمله گرید 410 و 420 فولادهای ضد زنگ با خواص بسیار مفید برای بسیاری از صنایع هستند. یکی از خصوصیات مهم این دو نوع فولاد، ویژگی بگیربودن یا جذب مغناطیسی آن است. به این معنی که این نوع فولاد‌ها قادر به جذب مغناطیس هستند و زمانی که یک میدان مغناطیسی به آن ها وارد می‌شود، واکنش نشان می دهند و به اصطلاح بگیرند.

این ویژگی مهم برای برخی صنایع بسیار مهم است. به عنوان مثال، در صنایع خودروسازی از این نوع ورق استنلس استیل برای تولید وسایلی مانند بلندرهای موتور و سیستم‌های خنک‌کننده و همچنین برای تولید قطعات داخلی و بیرونی از جمله رول‌ها و ظرفیت‌های نگهدارنده استفاده می‌شود. همچنین در صنایع نفت و گاز، فولاد بگیر 410 و 420 برای تولید لوله‌ها، شیرهای کنترلی و تجهیزات حفاری کاربرد دارد.

 

 

تفاوت استیل 420 و 410

2. تفاوت استیل 420 و 410 در برابر فشار و کشش

مقاومت کششی استیل نشان‌دهنده قدرت مواد استیل در مقابل نیروهای کششی می‌باشد. به عبارتی دیگر این مشخصه نشان دهنده میزان توانایی یک جسم استیلی در مقابل کشش و فشار است. مقاومت کششی استیل به واحد پاسکال یا مگاپاسکال نشان داده می‌شود. در واقع این مشخصه مهم برای بررسی این ویژگی است که چگونه یک ورق استیلی از منابع انرژي بهره‌می‌برد.

در مقاومت کششی استیل عوامل مختلفی مانند جنس، ضخامت، دما و فشار محیط تأثیرگذار می‌باشد. به همین دلیل با توجه به ترکیبات اولیه تفاوت استیل 410 و 420 این میزان در استیل 410 و 420 از 300 تا حداکثر 1475مگا پاسکال است.

3. مقایسه استیل 420 و 410 ؛ کدام تحمل بیشتری دارد؟

استحکام تسلیم یکی از ویژگی‌های مهم مکانیکی استیل ها از جمله استیل 410 و 420 است که نشان‌دهنده توانایی استیل در برابر شکست یا شکل‌پذیری است. این ویژگی به صورت تنش مطلق است که استیل قبل از ورود به حالتی دیگر باید تحمل کند. در واقع، استحکام تسلیم نقطه‌ای است که مواد به طور ناگهانی شروع به کشش ناپذیر می کنند و از حالت الاستیک خارج می‌شوند. استحکام تسلیم معمولاً با واحد مگاپاسکال (MPa) یا کیلوپاسکال (kpsi) نمایش داده می‌شود.

بنابراین مقاومت کششی استیل نشان دهنده توانایی مقاومت در برابر نیروی کشش و انعطاف پذیری آن است. مقاومت کششی و حداکثر تنشی که استیل 410 قبل از شکست 270 تا 1005 مگاپاسکال است. مقاومت کششی یا تنش مطلق استیل 420 نیز از 345 تا 680 مگاپاسکال اندازه گیری شده است.

این نکته قابل ذکر است که به طور کلی، قیمت ورق استیل 410 کمی ارزان‌تر از قیمت ورق استیل 420 است. این به این دلیل است که ورق استیل 410 نیکل کمتری دارد. نیکل یک عنصر گران‌بها است که به افزایش مقاومت خوردگی و استحکام ورق استیل کمک می‌کند.

با توجه به استحکام تسلیم و مقاومت کششی این دو فولاد، می‌توان به نحوه رفتار و تفاوت استیل 420 و 410 در شرایط مختلف استفاده پی برد. این ویژگی‌های مکانیکی نشان دهنده قدرت، انعطاف‌پذیری و توانایی هر دو نوع استیل در مقابله با نیروهای خارجی می‌باشند و در انتخاب مناسب‌ترین نوع استیل برای هر کاربرد بسیار اهمیت دارند.

4. آیا کربن باعث فرق استیل 420 و 410 می شود؟

کربن یکی از اصلی‌ترین عناصر تشکیل‌دهنده آلیاژهای استیل می‌باشد. در تولید آلیاژهای استیل سری 400 نیز، کربن به‌عنوان یکی از عناصر تشکیل‌دهنده‌ی اصلی، نقش بسیار مهمی دارد.

در تشکیل آلیاژهای استیل 420 کربن برای افزایش سختی و مقاومت در برابر خوردگی تا 15 درصد به ترکیبات آن افزوده می‌شود. این میزان کربن در افزایش ویژگی‌های متفاوتی از جمله مقاومت در برابر خوردگی و سختی استیل گرید 420 تاثیرگذار می‌باشد.
مقدار کربن حاضر در استیل 410 نیز تاثیر مستقیمی بر خواص این استیل دارد.

 

تفاوت استیل 420 با 410

بیشتر بخوانید: تفاوت استیل 420 و 430

 

میزان کم کربن استیل 410 که به استیل ساده کربنی هم معروف است باعث افزایش قابلیت شکل‌پذیری (در صورتی که از جنس استیل مناسب استفاده شود) و مقاومت در برابر خستگی می‌شود. از سوی دیگر، میزان زیاد کربن در استیل 410 منجر به تولید استیل ضدزنگ می شود که خواصی چون افزایش سختی و قدرت استیل 410 را به همراه دارد. با این حال ممکن است باعث کاهش انعطاف‌پذیری و مقاومت در برابر خستگی این آلیاژ گردد.

به طور کلی میزان کربن می‌تواند اثرات چندگانه‌ای بر ویژگی‌های استیل گرید 410 و 420 داشته باشد و مهم است که در فرایند تولید و تشکیل آلیاژهای استیل سری 400، میزان کربن به دقت کنترل گردد تا خواص مطلوب استیل به دست آید.

5. مقایسه استیل 420 و 410 در فرم پذیری

کروم یکی از عناصر اصلی موجود در ترکیبات استیل سری 400 است و تاثیر قابل توجهی بر ویژگی‌های جوشکاری گریدهای آن از جمله استیل 410 و 420 دارد. میزان حضور کروم در این دو نوع استیل می‌تواند به طور مستقیم و غیرمستقیم بر فرایندهای جوشکاری تأثیر بگذارد.

کروم بیشتر در گرید 410 باعث افزایش مقاومت به خوردگی آن می شود ولی می‌تواند باعث کاهش سرعت جوشگری نیز شود. وقتی مقدار زیادی کروم در استیل 410 حضور داشته باشد (حدود 11 تا 13 درصد)، ممکن است ایجاد ترکیبات جامد در فرایند جوشکاری دشوار شود و حتی تاثیر منفی بر روی کیفیت جوش و مقاومت نهایی جوش داشته باشد. در عوض کروم موجود در ترکیبات استیل 420 نهایتا 12 درصد است بنابراین راحت تر جوش می خورد و شکل پذیری بهتری دارد.

در هر حال میزان کروم در استیل های سری 400 بر ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی جوشکاری نظیر نقطه ذوب، ترکیبات جابجایی و مقاومت به خوردگی تاثیر گذار است. بنابراین، در انتخاب مواد مناسب برای جوشکاری، میزان بهینه کروم و دیگر عناصر موجود در استیل 410 و 420 باید دقت لازم را به عمل آورد.

6. تفاوت استیل 420 و 410 بر اساس استانداردهای تولید

استانداردهای ASTM یک سازمان بین‌المللی است که استانداردهای فنی برای مواد و محصولات صنعتی را تهیه می‌کند. تولید استیل‌های سری ۴٠٠ نیز بر اساس این استانداردها انجام می شود. رعایت این اصول و استانداردها برای تولید استیل 410 و 420 نیازمند رعایت تعدادی پارامترهای فنی می‌باشد که در اسناد مربوطه آمده است.

 

در راستای این مطلب پیشنهاد می‌شود مقاله تفاوت استیل 304 و 316 را مطالعه نمایید.

 

شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل با بهترین کیفیت و حداقل قیمت می‌باشد. ارائه مشاوره خرید و قیمت ورق استیل، ارسال بار به تمامی نقاط ایران و کشورهای همسایه، خدمات برش و خدمات آزمایشگاهی از جمله خدمات شهر استیل است.

برای دریافت مشاوره رایگان خرید و استعلام قیمت از طریق شماره 02168559  با کارشناسان شهر استیل تماس حاصل فرمایید.

 

پایان

هنگام خرید استیل با توجه به تفاوت استیل 420 و 410، ابتدا باید نیازهای پروژه خود را مشخص کنید. بسته به نوع کاربرد و شرایط استفاده، اندازه و ابعاد، خصوصیات مکانیکی و شیمیایی مورد نظر را در نظر بگیرید. سپس به دنبال تأمین از فروشگاه های معتبر و قابل اعتماد برای خرید استیل های سری ۴۰۰ باشید. فراموش نکنید اطمینان از اصالت و کیفیت محصولات از موارد حیاتی در فرآیند خرید محسوب می‌شود.

درپایان پیشنهاد می‌شود که قبل از خرید از تأیید قیمت و مقایسه آن با تامین‌کنندگان دیگر نیز غافل نشوید و محصول را با قیمت منصفانه به سبد خرید خود اضافه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *