مقالات

ورق استیل آجدار چیست و چه انواعی دارد ؟

انواع استیل آجدار

ورق استیل آجدار چیست؟ در نگاه اول ممکن است کلمه آج ذهن شما را به سمت سطوح دندانه ای ببرد؛ البته تا حدودی درست است اما آج در سطح استیل، تنها محدود به ایجاد برآمدگی و یا فرورفتگی نیست. با کمک ابزارهای پیشرفته می توان طرح ها و نقش و نگارهای مختلفی بر روی ورق های استیل ایجاد کرد که کاربردهای مختلفی در صنایع امروزی از جمله ساختمانی و تزئینی دارد. همراه با فروشگاه شهر استیل در این مطلب با معرفی ورق استیل آجدار و کاربردهای مختلف آن آشنا شوید.

ورق استیل آجدار چیست ؟

ورق استیل آجدار نوعی ورق فلزی است که سطح آن دارای برجستگی‌هایی به نام آج می‌باشد و از جمله انواع استیل طرحدار محسوب می‌شود. این برجستگی‌ها اصطکاک را افزایش می‌دهند و از لغزش افراد و اشیاء جلوگیری می‌کنند. ورق‌های استیل آجدار در گریدهای مختلفی مانند 304، 316 و 430 تولید می‌شوند و کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارند. ورق‌های استیل آجدار به دلیل وجود آلیاژهای کروم و نیکل در برابر خوردگی و زنگ زدگی بسیار مقاوم هستند. این ویژگی باعث می‌شود که این ورق‌ها در محیط‌های مرطوب و خورنده نیز به خوبی کار کنند.

همینطور برجستگی‌های روی سطح ورق استیل آجدار اصطکاک را افزایش می‌دهند و از لغزش افراد و اشیاء جلوگیری می‌کنند. این ویژگی باعث می‌شود که این ورق‌ها برای استفاده در کف‌پوش‌ها، پله‌ها و سطوح شیب‌دار مناسب باشند.

روش تولید ورق استیل آجدار

ورق‌های آجدار یا طرح دار استیل به عنوان یک نوع ورق فلزی پرکاربرد در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرایند تولید ورق‌های آجدار یا طرح دار به دو روش های مختلفی انجام می‌شود.

در فرآیند آجدار کاری، ورق استیل تحت فشار قرار می‌گیرد و به وسیله غلظت ورق کشندگی و افزایش دما به شکل‌ها و طرح‌های مختلفی فرم داده می‌شود. این روش به طور گسترده در تولید ورق‌های با طرح‌های چاپ شده و طرح‌های مختلف دیگر بکار می‌رود.

 

ورق استیل آجدار

 

روش لیتوگرافی نیز به منظور ایجاد تو رفتگی و برآمدگی در سطح ورق‌های استیل استفاده می‌شود. در این روش، ابتدا یک الگو یا قالب از طرح مورد نظر ایجاد می‌شود و سپس با استفاده از روش‌های شیمیایی و فیزیکی، طرح مورد نظر به سطح ورق استیل انتقال می‌یابد و به وسیله مواد شیمیایی یا پوشش‌های مخصوص ثابت می‌شود.

استفاده از این روش‌ها منجر به تولید ورق‌های استیل با طرح‌های متنوع و جذاب می‌شود که در صنایع مختلف از جمله صنایع خودروسازی، ساختمانی و ظروف غذایی استفاده می‌شوند.

 

گریدهای محبوب 304 و 316؛ در خط تولید استیل آجدار

گریدهای استیل 304 و 316 به علت ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی خود برای تولید ورق‌های استیل آجدار بسیار مناسب هستند. یکی از دلایل اصلی این امر نیاز به مقاومت در برابر خوردگی است. ورق 304 استیل یکی از پرکاربردترین گریدهای استیل آجدار است و برای تولید این ورق‌های استیلی استفاده می‌شود. این گرید دارای مقاومت مناسبی در برابر خوردگی و اکسیداسیون است و به همین دلیل برای مصارف گوناگونی مانند تولید ورق‌های استیل آجدار، ابزارهای خوراکی و تجهیزات آشپزخانه‌ای بسیار مناسب است.

از سوی دیگر، گرید 316 استیل، مقاومت بالاتری در برابر خوردگی نسبت به گرید 304 استیل دارد و همچنین از مقاومت بالاتری نسبت به اثرات شیمیایی و حرارتی برخوردار است. به همین دلیل، گرید 316 استیل برای تولید ورق‌هایی که به مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و خوردگی نیاز دارند، به کار می‌رود.

 

ویژگی های خاص ورق استیل آجدار

 

ورق استیل آجدار یک جنس مقاوم و مفید است که در بسیاری از صنایع با کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما چه ویژگی هایی این ورق ها را متمایز می کند؟

مزایا ورق استیل آجدار

از جمله ویژگی های مثبت و مزایای استیل آجدار می‌توان موارد زیر را نام برد :

1. ایجاد اصطکاک

ورق استیل آجدار به دلیل سطح ناصاف خود، برای ایجاد اصطکاک مناسب است. در مواردی که نیاز به انتقال حرکت صاف و بدون ایجاد لغزش است، می‌توان از این نوع ورق استفاده کرد.

2. جلوگیری از لغزش:

با توجه به ویژگی‌های سطحی مقاومت بالا و خصوصیات ضد لغزش، ورق استیل آجدار برای استفاده در محیط‌هایی مناسب است که خطر ایجاد لغزش وجود دارد، به‌عنوان مثال در پله‌ها یا سکوهای کارگاهی.

3. حفظ دما:

از ورق استیل آجدار برای حفظ دما در برابر محیط خارجی و تاثیرات زیست‌محیطی استفاده می‌شود. این جنس به خوبی مقاومت در برابر تغییرات دما را دارد و می‌تواند در شرایط داغ یا سرد مورد استفاده قرار گیرد.

4. تحمل فشار:

ورق استیل آجدار به دلیل پرداخت های سطحی که بر روی سطح آن انجام شده فشارهای زیادی را تحمل می کند و به‌دلیل مقاومت خود در برابر فشار، برای استفاده در تجهیزاتی که نیاز به تحمل فشار دارند، مناسب است.

معایب ورق استیل آجدار

از جمله معایب استیل آجدار می‌توان موارد زیر را نام برد :

1. قیمت بالا

ورق استیل آجدار یا طرحدار معمولاً گران‌تر از ورق استیل معمولی است چون فرآیند تولید ورق استیل آجدار پیچیده‌تر است و نیازمند تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری برای ایجاد طرح‌های مختلف بر روی سطح آن می‌باشد.

همچنین مصرف بیشتر انرژی و منابع در تولید ورق استیل طرحدار باعث افزایش هزینه تولید این محصول می‌شود که درنهایت قیمت بالاتر آن را توجیه می کند.

2. تخصص در نصب

نصب ورق های استیل آجدار برخلاف برخی متریال های فلزی، نیاز به مهارت و آموزش های لازم دارد و هر گونه اشتباه ممکن است هزینه های زیادی در پروژه به بار بیاورد.

 

ورق استیل آجدار

 

انواع ورق استیل آجدار

ورق استیل آجدار از جمله انواع استیل طرحدار محسوب می‌شود که بر اساس نوع روش‌های پوشش دهی و شکل‌دهی مورد استفاده برای تولید آن، انواع مختلفی دارد.

این انواع ورق‌ها عبارتند از:

انواع ورق استیل آجدار بر اساس شکل آن، معمولاً برای کاربردهایی مانند صنایع ساختمانی، دستگاه‌سازی و صنایع خودروسازی استفاده می‌شود. برخی از انواع ورق استیل طرح‌دار، دارای طرح یا الگوی خاصی بر روی سطح آن می‌باشد.

این طرح‌ها ممکن است شامل خطوط موازی، ریز الگوهای هندسی یا طرح‌های دیگر باشد که در نتیجه برای استفاده در طراحی داخلی، تزئینات، صنایع نمایشی و مصرفی و صنایع تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بر اساس شکل ظاهری لبه ورق‌های آجدار نیز می توان این ورق ها را به صورت های مختلف دسته بندی کرد از جمله:

  • ورق استیل طرحدار لبه گرد 3 خط
  • ورق استیل طرحدار لبه گرد 4 خط
  • ورق استیل طرحدار لبه گرد 5 خط
  • ورق استیل آجدار لبه ذوزنقه‌ای
  • ورق استیل آجدار لبه تیز

مهمترین نکته این است که انتخاب نوع ورق استیل مناسب برای هر کاربرد، وابسته به نیازها و مشخصات فنی آن باشد.

کاربرد ورق استیل آجدار

طبق استفاده‌های مختلف، ورق‌های استیل آجدار دارای کاربردهای گسترده‌ای در صنایع مختلف هستند. از جمله:

  1. صنعت تولید مخازن: ورق‌های استیل آجدار برای ساخت مخازن ذخیره سازی مایعات از جمله نفت، گاز و محصولات شیمیایی استفاده می‌شوند. ورق‌های مخازن باید دارای خصوصیاتی نظیر مقاومت در برابر فشار، مقاومت در برابر خوردگی و ماندگاری بالا باشند که استیل آجدار این شرایط را فراهم می‌کند.
  2. صنایع کشتیرانی: در این صنعت، ورق‌های استیل آجدار برای ساخت بدنه‌های کشتی‌ها و تجهیزات دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مقاومت در برابر شرایط محیطی خاص دریا و عدم خوردگی در معرض تماس با آب شور مهمترین ویژگی ورق استیل آجدار برای کاربرد در این صنعت است.
  3. صنایع غذایی: ورق‌های استیل آجدار در مواردی که نیاز به بهداشت و مقاومت در برابر اثرات شیمیایی باشد مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، برای ساخت تجهیزات پخت و پز، دستگاه‌های بسته‌بندی و تأسیسات تولید مواد غذایی.
  4. صنایع پتروشیمی: ورق‌های استیل آجدار معمولاً در تولید و اجزای تجهیزات مربوط به صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. زیرا مقاومت خوبی در برابر تأثیرات شیمیایی، گرما و فشار دارند.
  5. صنایع ماشین‌سازی: در این صنعت، ورق‌های استیل آجدار به عنوان مواد اولیه برای ساخت قطعات مختلفی از جمله پیستون‌ها، شاسی‌ها و کارکردهای مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورق‌های استیل آجدار دارای استحکام و مقاومت مناسب به منظور تحمل فشارها و شرایط مختلف کاری در این صنعت هستند.
  6. صنایع خودروسازی: ورق‌های استیل آجدار در تولید قطعات بدنه، اجزای سازه‌ای مختلف و سیستم‌های انتقال نیروی خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قیمت ورق استیل آجدار

در کل قیمت ورق استیل آجدار به عوامل متعددی بستگی دارد که از جمله آنها می‌توان به نوع و ضخامت ورق، ابعاد و اندازه‌های آن، مقدار و نوع طرح، کیفیت استیل مورد استفاده، نرخ ارز و نقش اقتصاد جهانی اشاره کرد. به عنوان مثال قیمت استیل 304 از ورق استیل 316 به دلیل داشتن درصد کروم بالاتر بیشتر است، لذا ورق استیل آجدار 304 از قیمت بالاتری برخودار است. بنابرین در نظر گرفتن آلیاژها و گرید استیل اهمیت بسیاری دارد. همچنین عواملی چون هزینه‌های تولید، نوع بازار عرضه و تقاضا و هزینه‌های حمل و نقل نیز می‌تواند بر قیمت استیل آجدار تاثیر بگذارد.

 

شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل با بهترین کیفیت و حداقل قیمت می‌باشد. ارائه مشاوره خرید و قیمت ورق استیل، ارسال بار به تمامی نقاط ایران و کشورهای همسایه، خدمات برش و خدمات آزمایشگاهی از جمله خدمات شهر استیل است.

برای دریافت مشاوره رایگان خرید و استعلام قیمت از طریق شماره 02168559  با کارشناسان شهر استیل تماس حاصل فرمایید.

 

پایان

همانطور که در این مطلب خواندید ورق استیل آجدار به دلیل مقاومت، چگالی بالا و ویژگی‌های مکانیکی و حرارتی مناسب، در صنایع مختلفی از جمله صنایع ساختمانی، خودروسازی، صنایع شیمیایی، فلزی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. در پایان توصیه می شود برای بهره مندی از کیفیت بالای ورق های استیل آجدار، در انتخاب فروشگاه دقت کنید و قبل از خرید قیمت ها را مقایسه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *