مقالات

فولاد نرم چیست و چه کاربردی دارد ؟

فولاد نرم چیست

فولاد نرم چیست ؟ شاید تصور کنید فولاد نرم سختی چندانی ندارد؛ اما این تصور اشتباه است. فولاد نرم در عین حال که قابلیت چکش پذیری بالایی دارد از استحکام مناسبی نیز برخوردار می باشد فولاد نرم یک نوع فولاد است که به دلیل محتوای کمتر کربن (کمتر از 0.25 درصد) در ترکیب شیمیایی خود، خصوصیات نرم و قابل تشکیل را دارا می‌باشد. این نوع فولاد به دلیل خواص آن، بسیار منعطف و قابل انعطاف است و به راحتی قابل تشکیل و ساخت قطعات پیچیده مانند لوله‌های بدون درز، صفحات فولادی و قطعات خودرو استفاده می‌شود. همچنین، فولاد نرم به دلیل خواص ضد زنگ و مقاومت در برابر خوردگی، در صنایع پتروشیمی، غذایی و پزشکی نقش مهمی دارد.

با ما در این مطلب همراه شوید تا پاسخ مناسبی به فولاد نرم چیست ارائه دهیم؛ علاوه بر آن با کاربرد فولاد نرم، ترکیبات و ویژگی های فولاد نرم نیز بیشتر آشنا می‌شویم.

 

شهر استیل عرضه کننده انواع ورق استیل با بالاترین کیفیت و قیمت مناسب با ارائه ضمانت کالا در ادامه با مجموعه شهر استیل همراه باشید.

 

فولاد نرم چیست؟

یکی از عناصر مهمی که در انواع مختلف فولاد وجود دارد کربن است. میزان کربن موجود در فولاد ها باید حداکثر ۲ درصد باشد. علاوه بر کربن در ترکیبات فولاد مقادیر کمی سیلیسیوم، نیکل، منگنز و مس نیز وجود دارد.

 

فولاد کم کربن چیست

 

اگر میزان کربن در ترکیبات فولاد کم باشد به آن فولاد نرم اطلاق می شود. فولاد نرم با نام فولاد ساده یا فولاد کربن نیز شناخته می شود.

این نوع فولاد به دلیل میزان کربن پایین، نقطه ذوب بالایی در حدود ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد دارد؛ بنابراین می توان از آن در کوره آهنگری، جوشکاری و عملیات گرمازا به خوبی استفاده کرد.

 

ورق استنلس استیل از ترکیب آهن و عمدتا کروم تولیدمی شود و نسبت به فولاد نرم در برابر خوردگی مقاوم تر است.

از طرفی ورق های استیل به دلیل فرآیندهای پرداخت و پولیش ظاهر زیباتری دارند؛ همچنین افزودن طیف وسیعی از عناصر آلیاژی چون نیکل، منگنز و…به استیل کروم دار قیمت آن را در مقایسه با فولاد نرم افزایش می دهد.

مهمترین ویژگی های فولاد نرم چیست؟

 

میزان کربن در فولاد کم کربن یا فولاد نرم حدود 05% تا 25% است. این ویژگی به فولاد خاصیت انعطاف و شکل پذیری می بخشد. اگر مقدار کربن بیش از این میزان باشد فلز به نام چدن معرفی می شود.

در واقع کربن با تاثیر گذاری بر روی ساختار های فولاد آن را به فلزی مستحکم تبدیل می کند. همچنین مقادیر زیاد فریت و آهن در ترکیبات فولاد نرم به آن خاصیت مغناطیسی می دهد.

از دیگر ویژگی های فولاد نرم می توان به قیمت مناسب تر آن نسبت به سایر فولاد ها و موارد زیر اشاره کرد:

 

  • قابلیت جوش پذیری ایده آل
  • تحمل مقاومت کششی تا حداقل ۵۰۰ مگاپاسکال
  • قابلیت انعطاف و شکل پذیری بیشتر نسبت به انواع فولاد های کربن
  • دارای نقطه ذوب ۱۴۵۰ درجه سانتیگراد
  • قابلیت ماشینکاری مناسب
  • مقاوم در برابر ضربه
  • قابلیت بازیافت

کاربرد فولاد نرم چیست؟

در حال حاضر متداول ترین نوع فولاد در بازار آهن آلات فولاد نرم است که به دلیل استحکام در ساخت و ساز و صنایع کاربرد زیادی دارد.

همچنین فولاد نرم دارای خواص فرومغناطیسی است که کاربرد آن را در تولید انواع موتورهای الکتریکی نیز گسترش داده است. رایج ترین کاربرد فولاد نرم شامل فولاد st۵۲، فولاد st۳۷ و فولاد a۳۶ می‌باشد.

 

فولاد نرم

 

در رابطه با این مطلب پیشنهاد می‌شود مقاله فولاد چیست و انواع آن را مطالعه نمایید و با انواع فولاد و روش های تولید فولاد آشنا شوید.

 

فولاد st۳۷

عدد ۳۷ در فولاد st۳۷ بیانگر استحکام کششی ۳,۷۰۰ مگا پاسکال است؛ این فولاد پرکاربرد بر اساس استاندارد 17006DIN تولید می شود و میزان کربن موجود در ترکیبات آن از یک تا دو درصد متغیر می‌باشد.

از فولاد st۳۷ در ساخت انواع ناودانی، نبشی، ورق فولادی، میلگرد، لوازم خانگی و مقاطع مختلف استفاده می‌شود.

فولاد st۵۲

ترکیبات این فولاد شامل گوگرد، منگنز، فسفر و سیلیسیم است که تحت استاندارد 100271 DIN EN تولید می گردد. هر کدام از عناصر موجود در فولاد st۵۲ به این فلز خاصیت های ویژه ای چون سخت پذیری، بهبود ماشینکاری و… می دهد.

از این ورق های مستحکم در ساخت لوله های پالایشگاهی، ساخت نبشی، ریل سازی و در کل صنایعی که به فولاد‌هایی با ویژگی مقاومت و ضخامت بالا نیاز دارند استفاده می شود. استحکام فولاد st۵۲ نسبت به فولاد st۳۷ بیشتر است.

فولاد a۳۶

یکی دیگر از مهمترین انواع فولاد نرم در بازار آهن آلات فولاد a۳۶ می باشد که در ساخت انواع مقاطع فولادی، پروفیل نبشی و ناودانی کاربرد دارد. همچنین از این فولاد به دلیل داشتن 2% کربن در ساخت بدنه خودرو نیز استفاده می شود.

 

کاربرد فولاد کم کربن

 

روش تولید فولاد نرم چیست؟

روش تولید فولاد نرم نیز مانند سایر فولاد های کربن دار است. برای تولید و کاربرد فولاد نرم از عملیات مختلف ذوب سنگ آهن در کوره و تبدیل آن به شمش فولادی تحت فرایندهای نورد گرم یا سرد و نهایتاً شکل دهی محصول استفاده می شود. روش دیگر برای تولید فولاد نرم استفاده از عملیات تولید در کوره القایی یا قوس الکتریکی است. در راستای دریافت اطلاعات بیشتر درباره چگونگی تولید فولاد کلیک کنید: روش تولید فولاد

به طور کلی سخت شدن یا بهبود فولاد نرم از طریق فرایند هایی چون گرم کردن یا خاموش شدن امکان پذیر نیست. در واقع آهن موجود در این فولاد هیچ پوششی ندارد و در معرض اکسیداسیون قرار دارد.

فولاد کم کربن تحت عملیات سرد به راحتی شکل می پذیرد و برای ساختن انواع سیم مفتول کششی و… مناسب است.

انواع فولاد؛ کم کربن، کربن متوسط و با کربن بالا

صنایع در جهان کنونی روز به روز در حال گسترش و نیاز به فولاد به عنوان یک مسئله اساسی در جهان مطرح است. فولاد آلیاژ های مختلفی دارد که در صنایع گوناگون، ساخت و ساز و تولید تجهیزات مختلف نقشی حیاتی برعهده دارد.

در ترکیبات آلیاژهای فولاد آهن و درصدی کربن وجود دارد. هنگامی که آهن با کربن ترکیب می شود ساختاری مولکولی محکمی به آلیاژ می بخشد که باعث ویژگی هایی چون استحکام کششی و مقاومت بالای فولاد می گردد.

علاوه بر آن افزودن برخی دیگر از عناصر به ترکیبات آلیاژ خصوصیات شیمیایی و مکانیکی آن را نیز بهبود می بخشد.

میزان مجاز کربن برای استفاده در فولاد 1% تا 2% است؛ در واقع با کم و زیاد شدن مقادیر کربن خاصیت‌های مختلفی در فولاد ایجاد می شود. انواع فولاد در یک دسته بندی کلی از لحاظ میزان کربن به فولاد کم کربن، فولاد با کربن متوسط و فولاد با کربن بالا که به کربن استیل شناخته می‌شود، دسته بندی شده است.

تفاوت استنلس استیل با فولاد نرم چیست؟

از بارزترین ویژگی های فولاد نرم این است که در دسته فولادهای آلیاژی قرار نمی گیرد. این فولاد از آهن ساخته می شود و عناصری چون مولیبدن، کروم و سایر عناصر در ترکیبات آن وجود ندارد.

همانطور که در ابتدای مطلب فولاد نرم چیست خواندید مهمترین ویژگی این فولاد، کم بودن کربن در آن است که به آن خاصیت انعطاف پذیری گسترده، جوش پذیری مناسب و ماشینکاری می دهد. همچنین فولاد نرم در صورت عدم پوشش دهی به دلیل ترکیب آهن در ساختار آن دچار خوردگی و زنگ زدگی می شود.

 

Mild steel is a type of carbon steel with a low amount of carbon – it is actually also known as “low carbon steel.” Although ranges vary depending on the source, the amount of carbon typically found in mild steel is 0.05% to 0.25% by weight, whereas higher carbon steels are typically described as having a carbon content from 0.30% to 2.0%.

If any more carbon than that is added, the steel would be classified as cast iron

 

فولاد نرم نوعی فولاد کربنی با مقدار کربن کم است – در واقع به عنوان “فولاد کم کربن” نیز شناخته می‌شود. اگرچه محدوده‌ها بسته به منبع متفاوت است، مقدار کربن معمولاً در فولادهای نرم 0.05٪ تا 0.25٪ وزنی است، در حالی که فولادهای کربن بالاتر معمولاً دارای محتوای کربن از 0.30٪ تا 2.0٪ توصیف می‌شوند.

اگر کربن بیشتر از آن اضافه شود، فولاد به عنوان چدن طبقه بندی می‌شود.

 

فولاد نرم چیست

 

مهمترین دلیل استحکام فولاد نرم چیست؟

آلیاژ فولاد نرم از ترکیب عناصر فلزی و غیرفلزی ساخته می شود. بنابراین با توجه به تعریف ارائه داده شده در فولاد نرم چیست می توان گفت نرم ترین فولاد، نوعی است که میزان کربن کمتری داشته باشد.

کربن عاملی است که سفتی و استحکام فولاد را افزایش می دهد. این عنصر در جابجایی کریستال های آهن در ترکیب فولاد تاثیرگذار است. به همین دلیل سختی فولاد از آهن نیز بیشتر می باشد.

از طرفی کریستال های فلزی در ساختار فولاد نرم به راحتی بر روی هم حرکت می کنند و می لغزند و با سایر ردیف های کریستالی پیوند جدید فلزی تشکیل می دهند که باعث استحکام و افزایش کاربرد فولاد نرم می شود.

 

 

شهر استیل عرضه کننده انواع ورق استنلس استیل با بهترین قیمت بازار و بالاترین کیفیت همراه با ارائه ضمانت است. جهت مشاوره رایگان خرید ورق استیل و استعلام قیمت ورق استنلس استیل با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

6639472666394734

 

جمع بندی

شما در این مطلب با موضوع فولاد نرم چیست همراه ما بودید. همچنین ویژگی های فولاد نرم را نیز بررسی کردیم. طبق آمارهای جهانی هر ساله بالغ بر یک و نیم میلیارد تن فولاد در سرتاسر دنیا تولید می شود که از آن در صنایع کوچک و بزرگ و تولید قطعات و تجهیزات مختلف استفاده می گردد. جالب است بدانید که ۸۵ درصد از فولادی که در آمریکا استفاده می شود از نوع فولاد های نرم است.

در واقع تقاضای بالا تاثیر مهمی در قیمت مناسب این فولاد در بازار آهن آلات دارد. کاربرد فولاد نرم در ساخت فنس های فلزی در انواع مختلف، ساخت انواع سیم مفتول و کابل، خودروسازی، کشتی سازی، هواپیما سازی، انواع مبلمان و صنعت دکوراسیون به دلیل خاصیت شکل پذیری، لوله و تاسیسات ساختمانی، انواع لوازم خانگی و… رایج است. در پایان امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *