مقالات

محاسبه وزن ورق استیل و تسمه استیل

محاسبه وزن ورق استیل

وزن ورق استیل و روش محاسبه آن از جمله اطلاعاتی است که برای خرید به صرفه و باکیفیت این متریال باید مدنظر داشته باشید. در این باره جداولی نیز تدوین شده است که می توانید از آن کمک بگیرید و هنگام خرید با رجوع به آن، از اصالت خرید خود مطمئن شوید.

به هرحال وزن ورق استیل در برابر استحکام و طول عمر آن تأثیر زیادی دارد. ورق های سبک تر ممکن است در برابر ضربه ها و شرایط سخت تر دچار خراش و سایش شوند، در حالی که ورق های سنگین تر از قابلیت تحمل بالاتری برخوردار هستند. از طرفی وزن ورق تأثیر زیادی بر قابلیت حمل و نقل آن دارد. وزن بالای ورق می تواند روند حمل و نقل و نصب متریال را با چالش هایی مواجه کند و همچنین هزینه حمل و نقل را نیز افزایش دهد.
پس در این مطلب با فروشگاه شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل همراه شوید تا با فرمول وزن ورق استیل آشنا شویم.

محاسبه وزن ورق استیل

برای محاسبه وزن ورق استیل، ابتدا باید ابعاد ورق را داشته باشید، یعنی طول، عرض و ضخامت. سپس می‌توانید از فرمول زیر برای محاسبه وزن استفاده کنید:

وزن ورق استیل

وزن (کیلوگرم) = طول (متر) × عرض (متر) × ضخامت (میلی‌متر) × 7.85

عدد 7.85 در فرمول بالا جرم واحد حجمی استیل را نشان می‌دهد. دانسیته یا چگالی یا جرم حجمی همگی نسبت جرم یک متریال به حجم مشخص از آن متریال را نشان می دهد.

بنابراین بر اساس این تعریف چگالی (ρ) برابر است با جرم جسم ( m ) تقیسم بر حجم جسم ( V ) یا

ρ=m/V

به عنوان مثال، فرض کنید یک ورق استیل با طول 2 متر، عرض 1 متر و ضخامت 5 میلی‌متر دارید:

وزن = 2 × 1 × 5 × 7.85 = 78.5 کیلوگرم

محاسبه وزن ورق استیل

بنابراین، وزن این ورق استیل 78.5 کیلوگرم است. توجه داشته باشید چون در ایران مقاطع استنلس استیل با واحد میلی متر معرفی می شوند برای چگالی فولاد ضد زنگ بیشتر از واحد « mg/mm3 یا میلی گرم بر میلی متر مکعب» استفاده می گردد. محاسبه وزن ورق استیل مقدمه‌ای بر تعیین قیمت ورق استیل لذا محاسبه دقیق وزن ورق استیل از اهمیت و دقت بالایی برخوردار است.

جدول وزن ورق استیل

جدول وزن ورق استیل بر اساس ابعاد استاندارد ورق های استیل، ضخامت و چگالی آن تدوین می‌شود. این جدول هنگام خرید به شما کمک می کند که مطابق با نیاز، سفارش خود را تهیه کنید. بهرحال هر ورق با یک وزن خاص، برای کاربردهای مختلفی مناسب است.

برای مثال، ورق های سبک مناسب برای ساختمان هایی هستند که نیاز به وزن کمتر دارند، در حالی که ورق های سنگین تر برای صنایع سنگین مانند ساختمان های دریایی و پتروشیمی مناسب هستند.

به طور کلی توجه به فرمول وزن ورق استیل از هر لحاظ مهم است زیرا این ویژگی تأثیر زیادی بر قیمت، عملکرد، قابلیت حمل و نقل، استحکام و طول عمر و کاربردهای مختلف دارد.

خریداران می توانند وزن روی ترازو را در هنگام خرید با وزن استاندارد آن مطابق جدول مقایسه کنند و مطمئن شوند متریال باکیفیتی خریداری می کنند.

جدول وزن ورق استیل در ابعاد مختلف

ضخامت (mm)

۱۰۰۰*۲۰۰۰ (kg)

۱۲۵۰*۲۵۰۰ (kg)

۲۰۰۰*۶۰۰۰ (kg)

۰.۳۰

۴.۷۴

۷.۴۱

۲۸.۴۴

۰.۴۰

۶.۳۲

۹.۸۸

۳۷.۹۲

۰.۴۵

۷.۱۱

۱۱.۱۱

۴۲.۶۶

۰.۵۰

۷.۹۰

۱۲.۳۴

۴۷.۴۰

۰.۵۵

۸.۶۹

۱۳.۵۸

۵۲.۱۴

۰.۶۰

۹.۴۸

۱۴.۸۱

۵۶.۸۸

۰.۷۰

۱۱.۰۶

۱۷.۲۸

۶۶.۳۶

۰.۸۰

۱۲.۶۴

۱۹.۷۵

۷۵.۸۴

۰.۹۰

۱۴.۲۲

۲۲.۲۲

۸۵.۳۲

۱.۰۰

۱۵.۸۰

۲۴.۶۹

۹۴.۸۰

۱.۲۰

۱۸.۹۶

۲۹.۶۳

۱۱۳.۷۶

۱.۵۰

۲۳.۷۰

۳۷.۰۳

۱۴۲.۲۰

۲.۰۰

۳۱.۶۰

۴۹.۳۸

۱۸۹.۶۰

۲.۵۰

۳۹.۵۰

۶۱.۷۲

۲۳۷.۰۰

۳.۰۰

۴۷.۴۰

۷۴.۰۶

۲۸۴.۴۰

۴.۰۰

۶۳.۲۰

۹۸.۷۵

۳۷۹.۲۰

۵.۰۰

۷۹.۰۰

۱۲۳.۴۴

۴۷۴.۰۰

۶.۰۰

۹۴.۸۰

۱۴۸.۱۳

۵۶۸.۸۰

۸.۰۰

۱۲۶.۴۰

۱۹۷.۵۰

۷۵۸.۴۰

۱۰.۰۰

۱۵۸.۰۰

۲۴۶.۸۸

۹۴۸.۰۰

۱۲.۰۰

۱۸۹.۶۰

۲۹۶.۲۵

۱۱۳۷.۶۰

محاسبه وزن تسمه استیل

تسمه استیلی نوعی ورق استیل باریک با پهنای کم به شمار می رود. بنابراین روش محاسبه وزن تسمه استیل نیز مانند فرمول وزن ورق استیل است و تفاوتی با هم ندارند.

به عبارتی برای محاسبه وزن تسمه استیل می‌بایست مساحت تمسه را در ضخامت و چگالی آن ضرب کنیم.

فرمول محاسبه طول تسمه

فرمول محاسبه طول تسمه به صورت زیر است:

طول تسمه = (قطر خارجی + قطر داخلی) × پی × تعداد چرخش

در این فرمول، قطر خارجی و داخلی به میلیمتر است و تعداد چرخش نیز برابر با تعداد بارگیری تسمه است.

دانستن فرمول محاسبه طول تسمه اهمیت دارد زیرا:

  1. انتخاب صحیح طول تسمه: با داشتن فرمول محاسبه طول تسمه، می‌توان به راحتی طول مناسبی برای تسمه را محاسبه کرد. این امر بسیار مهم است زیرا طول نامناسب تسمه ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی مانند خستگی و سایش زودرس تسمه شود.
  2. اجتناب از خرابی و نقص در عملکرد: طول تسمه باید به گونه‌ای باشد که بتواند به درستی در دستگاه‌ها و ماشین‌آلات کار کند. اگر طول تسمه نادرست باشد، ممکن است باعث خرابی و نقص در عملکرد دستگاه شود.
  3. بهبود عمر مفید تسمه: طول صحیح تسمه می‌تواند به عمر مفید آن کمک کند. اگر طول تسمه نامناسب باشد، ممکن است تسمه در مدت کمتری خسته شده و نیاز به تعویض داشته باشد. این موضوع باعث هدر رفتن هزینه‌های تعویض تسمه و زمان توقف دستگاه می‌شود.
  4. بهبود کارایی دستگاه: با داشتن طول مناسب تسمه، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات به بهترین شکل عمل می‌کنند و کارایی بالاتری دارند. این امر باعث صرفه‌جویی در انرژی و افزایش بهره‌وری می‌شود.

بنابراین، دانستن فرمول محاسبه طول تسمه برای اجتناب از مشکلات و خطرات مختلف و بهبود عملکرد دستگاه‌ها و ماشین‌آلات بسیار حائز اهمیت است.

چرا باید با محاسبه وزن ورق استیل آشنا شویم؟

محاسبه وزن ورق استیل اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا با دانستن فرمول آن می توان هزینه های لازم برای تهیه و حمل و نقل سفارش موردنظر را تخمین زد.

این موضوع به کسب و کارها کمک می کند تا پیش بینی هزینه های خود را با دقت بیشتری انجام دهند و برنامه ریزی مالی خود را بهبود ببخشند. همچنین با دانستن وزن ورق استیل، می توان تعداد ورق های مورد نیاز برای یک پروژه را تعیین کرد و برنامه ریزی تولید را شامل تعیین تعداد ورق های مورد نیاز، زمان تولید و توزیع محصول انجام داد.

ازطرفی اگر قبل از سفارش، فرمول وزن ورق استیل را بدانید به راحتی حجم فضای مورد نیاز برای ذخیره سازی ورق ها را برآورد می کنید.

محاسبه وزن ورق استیل

محاسبه وزن ورق استیل به خریداران کمک می کند تا به طور دقیق مقدار وزن استیل مورد نیاز خود را برای پروژه هایی مانند ساختمان ها، وسایل نقلیه، مخازن، ماشین آلات و غیره تعیین کنند.

با داشتن اطلاعات صحیح درباره فرمول وزن ورق استیل، خریداران می توانند بهینه ترین تعداد ورق ها را سفارش دهند و از اسراف مواد جلوگیری کنند. این موضوع کمک می کند تا از پرداخت هزینه های اضافی جلوگیری شود و در نتیجه هزینه ها کاهش یابد.

کاربرد ورق استیل بر اساس وزن ورق ها

ورق های استیل بر اساس وزن آنها در بسیاری از صنایع کاربرد دارند. برخی از کاربردهای ورق های استیل بر اساس وزن به شرح زیر است:

 ورق های استیل سبک

ساخت سازه های فلزی: ورق های استیل با وزن سبک معمولاً برای ساخت سازه های فلزی استفاده می شوند. این سازه ها می توانند شامل قطعات هواپیماها، تیغه های بادی، نرده ها، درب ها، ورق های دیواری و غیره باشند.

صنایع خودروسازی: ورق های استیل سبک، وزن خودروها را کاهش می دهد و ایجاد صدا و لرزش را کم می کند. این ورق ها برای ساخت قطعات مختلف خودرو مانند بدنه، پنجره ها، درب ها، صفحه نمایش، باطری و غیره استفاده می شوند.

صنایع بسته بندی و غذایی: این نوع ورق ها در صنعت بسته بندی و غذایی مانند تولید بطری های فلزی برای نگهداری و انتقال مواد غذایی استفاده می شوند. همچنین در شرایطی که سطوح بسته بندی نیاز به مقاومت در برابر خراشیدگی و نفوذ آب باشد نیز ورق های استیلی سبک کاربرد دارند.

صنعت الکترونیک: ورق های استیل با وزن سبک برای تولید قطعات الکترونیکی مانند صفحه های مدار چاپی (PCB) که در مدارهای الکتریکی و الکترونیکی استفاده می شوند، مناسب هستند.

ورق های استیل سنگین

صنعت ساخت و ساز: ورق های استیل با وزن سنگین برای ساخت سازه های ساختمانی مانند سقف ها، طبقات، نمای ساختمان و غیره استفاده می شوند. این نوع ورق ها به دلیل مقاومت بالا در برابر فشار، حرارت و عوامل محیطی گزینه های مناسبی در ساخت و ساز به شمار می روند.

صنعت دریایی: برای ساخت قطعات دریایی مانند کف کشتی، تانکرها، پلتفرم های نفتی و غیره ازورق های استیلی سنگین وزن استفاده می شود. این نوع ورق ها مقاومتی بسیار بالا در برابر خوردگی و عوامل محیطی دارند.

صنایع نفت و گاز: ورق های استیل با وزن سنگین در صنعت نفت و گاز برای تولید قطعات مختلف مانند لوله ها، تانکرها، صفحات فشار زیرین و تجهیزات تفکیک و جداسازی گاز استفاده می شوند که باید از ویژگی های مقاومت در برابر فشار بالا، حرارت، خوردگی و تحمل شرایط سخت محیطی برخوردار باشند.

در ادامه این مطلب پیشنهاد می‌شود مقاله محاسبه وزن لوله را مطالعه نمایید.

 

 

 

شهر استیل عرضه کننده با کیفیت‌ترین پروفیل، ورق و لوله استیل با بهترین قیمت بازار

برای دریافت مشاوره و استعلام قیمت انواع ورق و پروفیل و تسمه استیل دکوراتیو و صنعتی از طریق شماره ‌02168559   با کارشناسان مجموعه در تماس باشید

 

جمع بندی

در این مطلب با محاسبه وزن ورق استیل و تسمه استیل آشناشدید. همانطور که خواندید دلایل زیادی برای توجه به وزن ورق استیل در هنگام خرید وجود دارد از جمله اینکه وزن ورق به طور مستقیم بر قیمت آن تأثیر می گذارد. هر چه وزن ورق بیشتر باشد، هزینه خرید آن نیز بیشتر خواهد بود. ازطرفی وزن ورق به حداکثر باری که می تواند تحمل کند نیز ارتباط مستقیم دارد. وزن بالای ورق باعث می شود که بتواند بارهای نقطه ای را بهتر تحمل کند. در پایان امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

2 دیدگاه در “محاسبه وزن ورق استیل و تسمه استیل

  1. زمانی گفت:

    خیلی کاربردی بود تشکر

    1. admin گفت:

      سلام و عرض ادب

      ممنون از حسن توجه شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *