مقالات

لوله گالوانیزه چیست و چه کاربردی در صنعت دارد؟

لوله گالوانیزه چیست

لوله گالوانیزه (GALVANIZED PIPES) یا لوله سفید آهنی به دلیل ویژگی های خاص و مشخصات فنی بارز مانند مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد. این لوله های درزدار، تحت فرایندهای مختلف با فلز روی (Zinc) آبکاری و با اندازه و ضخامت های مختلف به بازار فولاد عرضه می شود.

با فروشگاه شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل در این مطلب همراه شوید تا با انواع لوله گالوانیزه و مشخصات آن بیشتر آشنا شوید. در پایان نیز به راهنمای خرید لوله گالوانیزه اشاره می کنیم.

لوله گالوانیزه چیست؟

لوله گالوانیزه یک نوع لوله فولادی نرم است که با پوشش دادن لایه‌ای از فلز روی برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی تولید می‌شود. برای گالوانیزه کردن این لوله‌ها، مواد شیمیایی مانند روی را با استفاده از فرایندهای مختلف، بر روی سطح خارجی لوله رسوب می‌دهند.

این عملیات به لوله‌ها ویژگی هایی چون مقاومت در برابر عوامل جوی و شرایط نامساعد مانند رطوبت، خوردگی و زنگ زدگی می‌بخشد. به دلیل این ویژگی‌ها، لوله گالوانیزه برای استفاده در محیط‌های خشن و عوامل آب و هوایی سخت طرفداران بسیاری در صنایع کوچک و بزرگ پیدا کرده است.

روش ساخت لوله گالوانیزه چیست؟

لوله‌های گالوانیزه از ورق‌های فولادی با ضخامت‌های مختلف ساخته می‌شود. مواد اولیه ابتدا به صورت ورق وارد کارخانه شده و به شکل نوارهایی با پهنای مختلف برش داده می‌شود. سپس با استفاده از دستگاه‌های تولید، به شکل لوله فرم دهی می شود و در نهایت به نازکی و قطر مورد نظر اکسترود می‌گردد.

سپس لوله‌های فولادی را برای فرآیند گالوانیزه کردن در حمام روی غوطه‌ور کرده تا با ایجاد لایه نازکی از روی، ویژگی هایی چون ضد زنگی، مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون و عایقی بودن لوله‌ها بهبود یابد.

با توجه به روش تولید، می توان گفت لوله های گالوانيزه زیرمجموعه لوله های درزدار هستند زیرا ورق های آهنی در محل های اتصال، به وسیله فرایند جوشکاری به هم وصل می شوند. در ادامه این مطلب پیشنهاد می‌شود مقاله گالوانیزه چیست را مطالعه نمایید.

 

قیمت لوله گالوانیزه

انواع لوله گالوانیزه کدامند؟

لوله‌های گالوانیزه، لوله‌هایی هستند که از آهن یا فولاد تولید شده‌اند و سپس با فلزاتی چون روی پوشانده می شوند تا از خوردگی و زنگ زدگی آن جلوگیری شود.

این لوله‌ها در بسیاری از صنایع و کاربردها، از جمله صنایع ساختمانی، صنایع آب و فاضلاب، ساخت و ساز، انتقال گاز و غیره استفاده می‌شوند. برخی از انواع لوله‌گالوانیزه عبارتند از:

  • انواع لوله گالوانیزه ساده: لوله های فولادی با پوشش ضد خوردگی روی.
  1.  لوله گالوانیزه سرد: لوله هایی که با استفاده از محلول الکترولیت روی پوشش دهی شده اند.
  2. لوله گالوانیزه گرم: لوله هایی که با روی مذاب پوشانده می شوند.
  • لوله گالوانیزه صنعتی: لوله هایی با وزن سبک برای استفاده در صنایع مختلف، مانند بخاری، تاسیسات آب و برق، تاسیسات پالایشگاهی و غیره.
  • لوله گالوانیزه برای استفاده در صنایع آب و فاضلاب: لوله یا قوطی فولادی با ورق های گالوانیزه برای انتقال آب و فاضلاب.
  • لوله گالوانیزه حرارتی: لوله هایی برای انتقال حرارت بین رساناهای مختلف، همچون لوله های گرمایی و خنک کننده. 
  • لوله کمپوزیت گالوانیزه: لوله هایی با پوشش چندلایه فلزی به همراه مواد پایه با ویژگی هایی شبیه فلزات قوی.

کاربرد لوله گالوانیزه چیست؟

کاربرد لوله گالوانیزه به دلیل مشخصات فنی این لوله ها در صنایع مختلف وشرایط حساس بسیار زیاد است. برخی از مهمترین کاربرد لوله های گالوانیزه عبارتند از:

  •  انتقال مایعات و گازها در صنایع مختلف مانند نفت و گاز، آب و فاضلاب، صنایع ساختمانی و ساخت و ساز و…
  • نصب تجهیزات صنعتی و ماشین آلات
  • نصب شبکه‌های ارتباطی و اطلاعاتی و غیره 
  • استفاده در پروژه‌های مختلف خطوط لوله
  • پشتیبانی و نگهداری تاسیسات
  • مصارف کشاورزی و دامداری 
  • برای ساخت و تعمیرات حیاط و باغچه و فضاهای سبز

 

لوله گالوانیزه چیست

قیمت لوله‌های گالوانیزه

قیمت لوله‌های گالوانیزه به عوامل مختلفی بستگی دارد. اندازه لوله، قطر داخلی و ضخامت دیواره آن، ارزش بازار این متریال را مشخص می‌کند. البته فروشندگان مصالح تاسیساتی ممکن است قیمت‌های مختلفی را را روی این محصولات بگذارند.

به عنوان مثال، قیمت لوله‌ گالوانیزه ممکن است در بازار داخلی کشور با بازار خارجی متفاوت باشد.همچنین بازار تقاضا و عرضه نیز بر قیمت لوله گالوانیزه تاثیرگذار است اگر تقاضا بیشتر از عرضه باشد، قیمت افزایش پیدا می‌کند و بالعکس.

برخی صنایع مانند خطوط انتقال مایعات در صنعت گاز و نفت و آب یا صنایع ساختمانی به مقدار بیشتری از این متریال نیاز دارند به همین دلیل بستگی به کاربرد و مقدار لوله هزینه های مختلفی را به خریدار تحمیل می کند.
البته شرایط اقتصادی نیز عامل مهمی در تعیین قیمت لوله‌ گالوانیزه است زیرا در شرایط خاصی مانند رکود اقتصادی قیمت ها ممکن است پایین تر محاسبه شود.

تفاوت لوله استیل با لوله گالوانیزه چیست؟

لوله گالوانیزه و لوله استنلس استیل دو نوع لوله متفاوت هستند که برای کاربردهای مختلف در صنایع استفاده می‌شوند.لوله گالوانیزه، ابتدا از جنس فولاد ساده ساخته می شود و سپس تحت یک فرایند مشخص گالوانیزه می شود.

این فرایند شامل روکش دادن یک لایه نازک روی بر روی سطح لوله با استفاده از روش هایی مختلف گالوانیزاسیون چون روشنایی الکتریکی است که باعث می‌شود لوله مقاومت بیشتری در مقابل خوردگی و زنگ زدگی داشته باشد.

در مقابل لوله استنلس استیل، دارای جنسی است که خود بدون انجام گالوانیزه، تحت تاثیر خوردگی و زنگ قرار نمی گیرد. این لوله ها که از جنس آلیاژی شامل نیکل و کروم ساخته می شود مقاومت بسیار بالایی نسبت به خوردگی و زنگ زدگی دارند. این نکته نیز قابل ذکر است که قیمت لوله استیل بیشتر از قیمت لوله گالوانیزه است. این به دلیل این است که لوله استیل از جنس فولاد ضد زنگ ساخته شده است و دارای خواص مکانیکی و شیمیایی بالاتری است. همچنین، تولید لوله استنلس استیل نیاز به فرآیندهای پیچیده تر و هزینه بیشتری دارد.

 

انواع لوله گالوانیزه

 

به طور کلی می توان گفت لوله‌های استنلس استیل برای مواردی که نیاز به مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما لوله‌های گالوانیزه برای کاربردهای عمومی تر، مانند سیستم‌های خط لوله، ساختمان‌سازی و غیره استفاده می‌شود.

راهنمای خرید لوله گالوانیزه

در بازار انواع لوله گالوانيزه معمولا به طول شش متر عرضه می شود. در فرایند تولید، بخش های ابتدایی و انتهایی لوله ها را رزوه می کنند. بنابراین می توان لوله های گالوانیزه را با کمک دنده های پیچی به هم متصل کرد.

هنگام خرید لوله گالوانیزه بعضی از مشخصات لوله مانند ضخامت دیواره و رویه، تابع نوع و سایز لوله می باشد که بهتر است از مشاوره فنی کارشناسان مجرب در این زمینه، لوله گالوانیزه مناسب با کاربرد خود را انتخاب کنید.

با این حال برای خرید لوله گالوانیزه، در نظر داشتن موارد کلی زیر به شما کمک می کند در هزینه های خود صرفه جویی کنید و خرید خوبی را تجربه نمایید.

  •  قبل از هر چیز اندازه و مقدار لوله مورد نیاز خود را مشخص کنید. 
  • لوله گالوانیزه در انواع مختلفی از جمله مقاطع گرد، مربع و مستطیلی تولید می‌شود پس شکل لوله را نیز تعیین کنید.
  • نوع کاربری لوله را مشخص کنید؛ مثلاً می خواهید از لوله گالوانیزه در صنایع نفت و گاز، آب و فاضلاب و …استفاده کنید یا آن را برای ساخت و ساز می خواهید.
  • با توجه به کاربرد لوله و میزان فشار و پایداری مورد نظر، وزن لوله را تعیین کنید.
  • لازم است بررسی کنید که محصول با استاندارد و مجوزهای لازم تولید شده است و با استانداردهای ملی و بین‌المللی مطابقت دارد.
  • در صورت خرید بصورت آنلاین، از معتبر بودن و همچنین قیمت و شرایط پرداخت شرکت فروشنده اطمینان حاصل کنید.

 

Galvanized pipes are an essential component of buildings. They are made of steel and have zinc coating on them. The process of coating the pipes and tubes with zinc is called galvanizing. Zinc chemically bonds itself to the steel, which is a ferrous material, and therefore, susceptible to rust and corrosion

Zinc deteriorates slowly, and therefore, increases the age of the pipes and tubes by protecting them from rust and corrosion. The thicker the coating of zinc, the better the protection of the pipes and tubes

 

لوله های گالوانیزه جزء ضروری ساختمان ها هستند. آنها از فولاد ساخته شده اند و دارای روکش روی هستند. فرآیند پوشش تیوب و لوله ها با روی را گالوانیزه می گویند. روی از نظر شیمیایی خود را به فولاد، که یک ماده آهنی است، می‌پیوندد و در نتیجه مستعد زنگ زدگی و خوردگی است.

روی به آرامی خراب می‌شود و بنابراین با محافظت از لوله ها و لوله ها در برابر زنگ زدگی و خوردگی، سن آنها را افزایش می‌دهد. هرچه پوشش روی ضخیم تر باشد، از لوله ها و لوله ها محافظت بهتری می‌شود.

جوشکاری لوله گالوانیزه

جوشکاری لوله گالوانیزه یک فرآیند جوشکاری است که برای اتصال دو قطعه لوله گالوانیزه از جنس فولاد استفاده می‌شود. لوله‌های گالوانیزه از جنس فولاد با پوشش رویه زنگ‌زدایی شده‌اند و برای مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی استفاده می‌شوند.

در فرآیند جوشکاری لوله گالوانیزه ، ابتدا قطعات لوله به هم متصل می‌شوند و سپس با استفاده از روش‌های مختلفی مانند جوشکاری قوس الکتریکی یا جوشکاری گاز تغذیه شده، قسمت‌های متصل شده به هم جوش داده می‌شوند. این فرآیند برای اتصال دائمی و قوی بین قطعات لوله استفاده می‌شود.

  • روش‌های جوشکاری لوله گالوانیزه شامل:
  • جوشکاری قوس الکتریکی (مانند جوشکاری فلزات قوسی و تیگ)،
  • جوشکاری گاز تغذیه شده (مانند جوشکاری MIG و TIG)،
  • جوشکاری فشاری (مانند جوشکاری فشاری گاز)
  • جوشکاری اصطکاکی (مانند جوشکاری اصطکاکی خطی و دایره‌ای)

هر یک از این روش‌ها بر اساس نوع و ضخامت لوله گالوانیزه و همچنین نیازهای محیطی و کاربردی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

فروشگاه شهر استیل عرضه کننده انواع ورق‌های استیل ضد زنگ صنعتی و دکوراتیو با بهترین قیمت بازار و ارائه ضمانت اصالت آلیاژ است. برای دریافت مشاوره رایگان خرید و  استعلام قیمت استیل از طریق شماره 02168559 با کارشناسان شهر استیل تماس حاصل فرمایید.

نکته پایانی

شما در این مطلب با موضوع لوله گالوانیزه چیست همراه ما بودید. به عنوان نکته پایانی در نظر داشته باشید که لوله های گالوانیزه ممکن است از قسمت داخلی لوله، زنگ بزند، پوسته پوسته بشود، ترک بردارد و در برخی صنایع مانند انتقال آب، باعث مشکلاتی چون تغییر مزه آب گردد. بنابراین هنگام خرید لوله گالوانیزه حتما به مراکز فروش معتبر مراجعه کنید و از ضمانت کیفیت محصولات مطمئن شوید. یاد آوری می کنیم اگر برای پروژه خو د از لوله های گالوانیزه استفاده می کنید لوله های گالوانيزه را به وسیله روش های جوشکاری به هم متصل نکنید. زیرا با این کار روکش فلز روی در سطح لوله از بین می رود و دود سفیدی ایجاد می شود که هم موجب آلودگی محیط زیست و هم آسیب به دستگاه تنفسی می گردد. در پایان امیدواریم از این مطلب بهره برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *