مقالات

تفاوت ورق استیل دکوراتیو و صنعتی

تفاوت ورق استیل دکوراتیو با صنعتی

تفاوت ورق استیل دکوراتیو و صنعتی چیست؟ مشخصات فنی ورق استیل دکوراتیو و خواص و ویژگی های ورق استیل صنعتی کدامند؟ هر کدام از این ورق ها در چه صنایعی کاربرد دارد؟ آیا شما هم در تولیدات خود از ورق های صنعتی استفاده می کنید یا تا به حال انواع ورق های استیل براق، تزیینی، طرح دار یا آیینه ای را در اجزای مختلف ساختمان و وسایل کاربردی دیده اید؟!
در این مقاله با شهر استیل وارد کننده انواع محصولات استنلس استیل همراه شوید تا با تفاوت ورق استیل دکوراتیو و صنعتی بیشتر آشنا شویم.

تفاوت استیل دکوراتیو و صنعتی

برای بررسی تفاوت ورق استیل دکوراتیو و صنعتی ابتدا لازم است که با تعاریف هر کدام از این فلزات آشنا شوید. پس در ادامه مطلب این ورق های استیل را معرفی می کنیم تا اطلاعات بیشتری درباره تفاوت ورق استیل دکوراتیو و صنعتی به دست آورید.

ورق استیل دکوراتیو و صنعتی در ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی مشابه هستند اما تفاوت‌های زیر را دارند:

  1.  ظاهر: ورق استیل دکوراتیو به دلیل کاربرد در صنایع دکوراسیون و زینتی، دارای ظاهری زیبا و خاص است. در حالی که ورق استیل صنعتی به دلیل کاربرد در صنایع سنگین، ظاهری مهم ندارد.
  2.  ضخامت: ورق استیل دکوراتیو عموماً با ضخامت کمتر از 3 میلیمتر تولید می‌شود، در حالی که ورق استیل صنعتی با ضخامت بالاتر تولید می‌شود.
  3.  کاربرد: ورق استیل دکوراتیو برای استفاده در صنایع دکوراسیون، ساختمانی، مبلمان و غیره مناسب است، در حالی که ورق استیل صنعتی برای استفاده در صنایع سنگین مانند خودروسازی، صنایع دریایی، صنایع نفت و گاز و غیره استفاده می‌شود.

فرق استیل دکوراتیو با استیل صنعتی

تفاوت ورق استیل دکوراتیو و صنعتی بر اساس خواص و سایر ویژگی ها

انواع ورق استیل صنعتی ظاهری براق دارند و در برابر حرارت های مختلف مقاومت خوبی از خود نشان می دهند. این فلز ها تقریباً با محیط زیست نیز سازگاری دارند به طوری که ۸۵ درصد از انواع ورق استیل صنعتی قابل بازیافت است.

روش تولید آسان استیل صنعتی، هزینه های پایین تولید آن نسبت به ویژگی ماندگاری و طول عمر مفید از دیگر خصوصیات برجسته انواع استیل صنعتی می باشد. در ادامه مطلب تفاوت ورق استیل دکوراتیو و صنعتی نگاهی به ویژگی های ورق استیل دکوراتیو می اندازیم.

برای تشخیص کیفیت انواع ورق استیل دکوراتیو آن را در محیط های خورنده قرار می دهند؛ در صورتی که ورق بتواند مقاومت خود را به خوبی حفظ کند می توان گفت که آن ورق دارای کیفیت مطلوبی است.

قیمت ورق استیل دکوراتیو نیز با توجه به فلزات گران قیمتی که در ترکیبات شیمیایی آن به کار رفته معمولاً گران است اما به دلیل نوسانات بازار نمی توان قیمت آن را به صورت مشخص اعلام کرد.

تفاوت استیل صنعتی و دکوراتیو از لحاظ کاربرد

هر کدام از ورق های استیل در صنایع مختلفی استفاده می شود. بنابراین می توان تفاوت استیل دکوراتیو و صنعتی را از لحاظ کاربرد بررسی کرد:

کاربرد ورق استیل صنعتی

در حال حاضر استیل صنعتی در صنایع مختلف کاربرد های فراوانی دارد و در سه دسته زیر قرار می گیرد:

ورق استیل s۳۱۰ نسوز

ورق استیل s۳۱۰ نسوز در گروه فولادهای ضد زنگ کروم نیکلی با ویژگی های خاص و مناسب برای کاربرد در دماهای بالا قرار دارد. این نوع استیل حاوی مقادیر بالایی کروم و نیکل است و مقاومت بسیار خوبی نسبت به اکسیداسیون نشان می دهد.

عمده کاربرد فولاد زنگ نزن ورق استیل ۳۱۰ برای تولید قطعاتی است که در تماس با گرما و حرارت بالایی قرار دارند؛ از جمله مبدل های حرارتی و کوره های عملیات تحت دمای بسیار بالا.

ورق استیل صنعتی

 ورق استیل ۳۲۱ ضد سایش

ورق استیل ۳۲۱ آلیاژی مقاوم به زنگ زدگی است که در ترکیبات خود دارای مقدار مشخصی تیتانیوم می باشد. تیتانیوم این ورق را در برابر تشکیل کاربید کروم مقاوم کرده است. ویژگی ها و خواص مکانیکی فوق العاده  ورق استیل ۳۲۱ باعث شده از آن در صنایع با دمای بالا استفاده شود.

از این آلیاژ بدون هیچ مانعی می توان در مخزن های تحت فشار یا ساخت بویلر استفاده کرد. آلیاژ آستنیتی استیل ۳۲۱ از قابلیت جوشکاری تحت فرآیند های مختلف مقاومتی و ذوبی برخوردار است.

از این ورق استیل نگیر در صنایع مختلفی از جمله قطعات موتور جت، مبدل های حرارتی، تجهیزات و قطعات هواپیماها، تجهیزات فرایندهای شیمیایی، لوله های اسپیرال جوشی و غیره استفاده می‌شود.

ورق استیل ۳۱۶ ضد اسید

ورق استیل ۳۱۶ مقاومت بسیار بالایی در برابر محیط های اسیدی و عامل خوردگی دارد. این ورق با نام گرید دریایی یا فولاد ضدزنگ جراحی نیز شناخته می‌شود. علاوه بر کروم و نیکل در ترکیبات ورق استیل ۳۱۶ مقدار مشخصی مولبیدن نیز بکار رفته است.

از دیگر ویژگی های ورق استیل ۳۱۶  می‌توان به استحکام کششی بالا و مقاومت به خزش و گسیختگی در دماهای بالا اشاره کرد. همچنین قابلیت شکل پذیری، جوشکاری و ساخت بسیار بالایی دارد. این فولاد زنگ نزن تحت فرآیند های ذوبی و مقاومتی مختلف از قابلیت جوشکاری خوبی برخوردار است.

تفاوت ورق استیل صنعتی با دکوراتیو

کاربرد ورق استیل دکوراتیو

یکی از ویژگی های بارز ورق استیل دکوراتیو رنگ بندی زیبا و جذاب آن است که در مدل های مختلف براق، مات و خش دار به بازار عرضه می شود. زیبایی، ظرافت و سطح درخشان ورق استیل دکوراتیو آن را برای استفاده در اجزای نمای بیرونی و داخلی ساختمان مانند آسانسور یا تولید ظروف دکوری به یک متریال مهم تبدیل کرده است.

در واقع طرح بندی و رنگ های متنوع ورق استیل دکوراتیو توجه بسیاری از دیزاینر ها و مهندسین ساخت و ساز را به خود جلب کرده است. کاربرد این نوع ورق ها و طرح های مختلف آن در دکوراسیون های داخلی و نمای خارجی ساختمان ها بسیار رایج می باشد.

در حال حاضر با توجه به گسترش و توسعه صنعت دکوراسیون و اهمیت زیبایی المان های زیبایی در ساختمان سازی، تولید ورق های استیل دکوراتیو نیز روز به روز در حال افزایش است؛ به طوری که هر روز طرح و رنگ جدیدی از انواع ورق استیل دکوراتیو به بازار عرضه می شود.

بیشترین کاربرد این نوع ورق ها در نمای ساختمان های مسکونی، برج های تجاری، هتل ها، اماکن مذهبی و مراکز هنری و دیدنی است.

انواع ورق استیل دکوراتیو

انواع ورق استیل دکوراتیو موضوع دیگری است که در ادامه مطلب تفاوت استیل دکوراتیو و صنعتی به آن می پردازیم. استیل دکوراتیو بر اساس طرح آن دسته بندی می شود از جمله:

 ورق استیل طرح دار

خواص مهندسی از ویژگی های اصلی ورق استیل طرح دار می باشد که آن را برای کاربرد در سازه های ضد زنگ در اولویت مهندسان و طراحان قرار داده است.

از ویژگی های  ورق استیل طرح دار  می توان به سطح براق، شکل پذیری مطلوب و فرم پذیری راحت اشاره کرد. در حال حاضر طرح های مختلف این ورق به بازار عرضه می‌شود و در تزیینات نمای داخلی و خارجی ساختمان ها کاربرد زیادی دارد.

مقایسه ورق استیل دکوراتیو با ورق استیل صنعتی

از انواع ورق استیل طرح دار می توان به ورق استیل میرور، ورق استیل میرور طلایی، ورق استیل خش دار، ورق استیل طرح چوب، ورق استیل چرمی، ورق استیل رنگی و غیره اشاره کرد.

 ورق استیل آیینه ای یا تزیینی

انواع ورق های استیل آیینه طلایی، ورق استیل خش دار مسی، ورق استیل مات،  ورق استیل میرور  ساده، ورق استیل خش دار رزگلد نمونه های پر مصرف ورق استیل تزیینی است که در صنعت ساخت و ساز و تزئینات ساختمانی کاربرد دارد.

 ورق استیل مشبک

ورق استیل مشبک دارای سطحی مشبک است که به وسیله سوراخ های ریزی بنا به سفارش تولیدکنندگان برای ساخت در صنایع مختلف به کار برده می شود. مهمترین کاربرد ورق استیل مشبک برای تولید لوازم آشپزخانه مانند سرخ کن، صنعت پرورش ماهی و انواع آبزیان، خشک کردن میوه و… است. برای ساخت ورق استیل مشبک معمولاً از استیل با گرید ۳۰۴ در ابعاد 1*2 متر استفاده می شود.

مجموعه شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل و ورق‌های استیل صنعتی و دکوراتیو با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت بازار است. برای دریافت رایگان مشاوره خرید و استعلام قیمت با کارشناسان مجموعه از طریق شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

02168559  

جمع بندی
شما در این مطلب با موضوع تفاوت ورق استیل دکوراتیو و صنعتی همراه ما بودید. همانطور که عنوان شد مهمترین تفاوت ورق استیل دکوراتیو و صنعتی در ترکیبات و کاربرد این فلزات اساسی است. در پایان امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *