مقالات

مقایسه و تفاوت استیل و چدن چیست؟

تفاوت چدن و استیل

تفاوت چدن و استیل چیست؟ از قدیم تاکنون، ظروف فلزی جز مهمترین ابزارهای آشپزخانه بوده اند و در تهیه و ذائقه‌بخشی انواع غذاها کمک بی‌دریغی به آشپزهای هر آشپزخانه یا مطبخی کرده اند. از تابه‌های استیلی و قابلمه‌های چدنی برای پخت و گرم کردن غذاها، تا ظروف گریل برای سرخ‌کردن گوشت و مواد غذایی دیگر و حتی ظروف تزئینی برای میوه‌ها و سبزیجات، هر کدام نقش خود را برای در هم‌آمیختن طعم و ظاهر دلنشین انواع غذاها ایفا کرده اند. البته استفاده از چدن و استیل محدود به آشپزخانه ها نیست و کاربردهای زیادی در ساخت ابزار صنعتی دارد. به همین دلیل در این مطلب به بررسی تفاوت چدن و استیل می پردازیم. در ادامه با فروشگاه شهر استیل همراه باشید.

تفاوت چدن و استیل

چدن و استیل دو نوع آلیاژ فلزی هستند که از آهن به عنوان عنصر اصلی تشکیل شده‌اند. با این حال، تفاوت‌های قابل توجهی بین این دو آلیاژ وجود دارد که بر کاربردهای آنها تأثیر می‌گذارد.

مهم‌ترین تفاوت‌های چدن و استیل عبارتند از:

1. تفاوت چدن و استیل در ترکیبات اولیه

بیشتر ابزار و ظروف استیلی در بازار حاوی ترکیبات اولیه شامل 18% کروم و 10% نیکل است. اضافه کردن عناصر دیگر مانند مولیبدن به استیل، ویژگی‌های مختلفی از جمله مقاومت در برابر زنگ زدگی و استحکام آن را بهبود می‌بخشد.

ترکیبات اولیه چدن شامل آهن و کربن است که به صورت مواد اصلی در ترکیبات آن موجود می‌باشد. به عنوان مثال چدن خاکستری حاوی حدود ۹۳ تا ۹۵ درصد آهن و حدود ۲ تا ۴ درصد کربن و دیگر عناصری مانند کرم، سیلیسیم و منگنز می‌باشد. در ادامه این مطلب پیشنهاد می‌شود مقاله استنلس استیل چیست را مطالعه نمایید.

 

مقایسه ظروف استیل و چدن

 

2. تفاوت استیل و چدن از نظر وزن

چدن به علت وزن بالایی که دارد نسبت به استیل سنگین‌تر است. این موضوع به ترکیب شیمیایی این فلزات برمی گردد. چدن حاوی بیشترین مقدار کربن بوده و استیل کمترین مقدار را دارد.

این تفاوت در درصد کربن باعث می‌شود که چدن سنگین‌تر از استیل باشد. البته فرآیندهای حرارتی نیز بر وزن چدن و استیل تاثیرگذار است. فرایندهایی چون ذوب، تقویت حرارتی و تغییر شکل به هر یک از این فلزات خصوصیاتی منحصر به فرد می‌دهد؛ اما در کل، چدن و ظروف چدنی به دلیل وجود مقادیر بیشتر کربن و فسفر نسبت به استیل، سنگین‌تر است.

در حالی که استیل سبک تر است و حمل آسانی دارد. البته ظروف استیل چند لایه نیز در بازار موجود است که وزن زیادی دارند.

 

3. تفاوت چدن و استیل از نظر ماندگاری

چدن مقاومت بالاتری در برابر زنگ زدگی، گرمای شدید و فشار دارد. در مقابل، استیل هم به زنگ زدگی و اکسیداسیون مقاوم است ولی معمولاً در برابر ضربه و فشار حساس‌یت بیشتری نسبت به چدن دارد.

به همین دلیل ظروف چدنی بیشتر عمر می کنند و ماندگارترند. علاوه بر اینکه حتی با وجود آسیب چدن، می توان دوباره آن را احیا کرد و نیاز نباشد که هرگز آن را دور بیندازید.

4. تفاوت استیل و چدن در تمیزی

در رابطه با نظافت و شستشو، چدن به دلیل دارا بودن سطح خشن تر مراحل تمیز کاری سخت تری دارد. توجه به نکات شستشوی چدن مانند استفاده نکردن از مایع ظرفشویی نیز بیشتر است. از طرف دیگر، استیل دارای سطح صاف‌تر و صیقلی است.

این ویژگی باعث می‌شود شستشوی استیل نسبت به چدن راحت‌تر باشد. در واقع این سطح صاف‌تر ظروف استیلی است که باعث می‌شود مواد غذایی یا ذرات دیگر به راحتی از سطح آن حذف و لکه زدایی شوند.

 

بیشتر بخوانید: چدن چیست ؟

تفاوت چدن و استیل

5. تفاوت استیل و چدن در تاثیری که بر غذا می گذارند

در زمینه تاثیر بر طعم و مزه غذا چدن عقب تر است. یکی از عواملی که باعث می‌شود چدن با بعضی غذاها واکنش بدهد اسیدهای موجود در برخی از مواد مانند گوجه فرنگی است که با فلز چدن واکنش می دهد و بر طعم غذا تاثیر می گذارد. در مقابل استیل های ضدزنگ طعم خوب غذا را حفظ می کنند.

 

6. مقایسه چدن و استیل از نظر تحمل دما

استیل مشهور به تحمل بالاتر دما است و می‌تواند دماهای زیادی را تحمل کند، در حالی که چدن در دماهای بالا به طور معمول نسبت به استیل شکست می‌خورد. دلیل اصلی این تفاوت ساختار داخلی این دو فلز است.

چدن حاوی گرافیت است که باعث می‌شود این فلز آسان‌تر از استیل رسانای حرارت و نور باشد. به عبارت دیگر، حساسیت چدن به حرارت بیشتر از استیل است.

7. تفاوت استیل و چدن از نظر نچسب بودن

چدن به طور طبیعی تمایل دارد که به غذا نچسبد، در حالی‌که استیل این ویژگی را ندارد. قابلیتی که به تفاوت در سطح و همچنین ترکیب شیمیایی این فلزات برمی‌گردد.

سطح چدن خشک و زبرتر از سطح استیل است که باعث می‌شود مانند تفلون به طور طبیعی به غذاها نچسبد البته نحوه روغن کاری چدن هم بر نچسب بودن آن تاثیر می گذارد.

 

مقایسه ظروف چدن و استیل

8. مقایسه چدن و استیل از نظر قیمت

چدن به طور کلی ارزان‌تر از استیل است. یکی از دلایل اصلی این تفاوت قیمت، میزان مواد اولیه مورد استفاده در تولید هر کدام است. چدن از مواد اولیه ارزان‌تری مانند آهن با مقدار کمی کربن ساخته می‌شود.

بنابراین، هزینه تولید چدن کمتر است. همچنین، فرآیند تولید چدن که به نام فرآیند تزریق کربن معروف است، ساده‌تر از فرآیند تولید استیل است که موجب افزایش هزینه تولید استیل می‌شود.

عوامل دیگری که باعث ارزانی چدن نسبت به استیل می شوند، شامل توانایی مقیاس‌پذیری بیشتر در تولید چدن و وجود روش‌های سنتی تر تولید چدن در بعضی مناطق جهان نسبت به استیل است.

9. تفاوت استیل و چدن از نظر ایمنی و سلامت

چدن در ترکیبات خود مواد شیمیایی ندارد است. برعکس مواد مضر خیلی از ظروف نچسب در ماهیتابه‌ و قابلمه های چدنی اثری از مواد شیمیایی نیست. با این حال چدن این قابلیت را دارد که به غذا مقادیری آهن اضافه کند. برخی این آهن را مفید می دانند و برخی آن را تایید نمی کنند. با این حال مطمئنا ظروف چدنی مضر نیستند.

استیل هم فاقد مواد شیمیایی است با این تفاوت که به غذای شما آهن اضافه نمی‌کند. استیل ها حاوی فلز نیکل هستند، پس اگر به این عنصر آلرژی دارید سراغ ظروف استیلی نروید. در کل استیل از نظر سلامت و ایمنی نسبت به ظروف چدنی آشپزخانه امتیاز کمتری دارد. علاوه بر آن که هنگام پخت و پز باید از روغن بیشتری استفاده کنید.

قابلمه استیل بهتره یا چدن؟ کیفیت پخت غذای کدام بهتره؟

قابلمه چدنی دارای ضخامت و وزن بیشتری نسبت به استیل است، در نتیجه گرما را بهتر جذب و انتقال می دهد و برخی از غذاها را با کیفیت بهتری پخت می کند. مخصوصا در طبیعت و برای پخت بر روی آتش چدن عملکرد بهتری دارد. اما قابلمه استیل سبک تر است و به سادگی و با حساسیت کمتری تمیز می شود. بنابراین برای پاسخ قابلمه استیل بهتره یا چدن؟ ترجیحات شما در اولویت است.

 

در ادامه این مطلب پیشنهاد می‌شود مقاله فرق استیل و آلومینیوم را مطالعه نمایید.

 

مجموعه شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل با بهترین کیفیت و مناسب‎‌ترین قیمت جهت دریافت مشاوره رایگان خرید و استعلام قیمت انواع ورق استیل بگیر و نگیر با شماره‌   02168559  تماس حاصل فرمایید.

 

پایان
با ما در این مطلب با موضوع تفاوت استیل و چدن همراه بودید. در حال حاضر ظروف چدنی و استیل به عنوان دو گزینه اصلی در آشپزخانه‌ها به شدت محبوب هستند. ظروف چدنی به دلیل ویژگی‌های خود مانند انتقال حرارت بالا، مقاومت در برابر حرارت و توزیع یکنواخت حرارت مورد توجه بسیاری قرار می‌گیرند. ظروف استیل هم سبک و زیبا هستند و قابلیت مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی و شست‌وشوی آسان را دارند و می‌توانند به خوبی حرارت را منتقل کنند.
در کل انتخاب بین این دو نوع ظروف به ترجیحات شخصی ما بستگی دارد. برخی افراد ممکن است علاقه‌مند باشند که از ویژگی‌های حرارتی بالاتر ظروف چدنی بهره ببرند، در حالیکه دیگران ممکن است استحکام و ظاهر زیبایی استیل را ترجیح دهند. بنابراین، انتخاب بین این دو نوع ظروف بیشتر به سلیقه و نیازهای شخصی مرتبط است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *