مقالات

کاور استیل چیست و چه کاربردی دارد؟

کاور استیل چیست

اکثر فلزات هنگام تماس با اکسیژن موجود در هوا، دچار زنگ ‌زدگی شده، خاصیت خود را تا حدودی از دست می دهند و به رنگ قرمز در می آیند. راه حل این معزل، تولید یک فلز با خاصیت ضد زنگ است. استیل، یک آلیاژ بدست آمده از آهن است که با مداری از کربن به میزان کمتر از دو درصد، ترکیب شده است. معمولا فولاد را به دو دسته کربنی و آلیاژی تقسیم می کنند. در فولاد های کربنی، صرفا از کربن استفاده می شود و سایر ترکیبات معمولی در متریال آن جایی ندارد. این ترکیب، سبب تولید ورق استیل (کاور استیل) می شود. امروزه اغلب کاربرد کاور استیل، برای بخشیدن یک نمای زیبا به کالا، محصول یا متریال ساختمانی می باشد. مثلا شاید در نگاه اول، به نظر بیاید که یک درب شیک یک فروشگاه یا یک ستون در نمای ساختمان، تماما از استیل باشد.

 

شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل با بهترین قیمت بازار است در ادامه با ما همراه باشید.

 

کاور استیل چیست ؟

کاور استیل یک نوع پوشش محافظ است که از جنس استیل ساخته شده است. این نوع کاور معمولاً برای محافظت از سطوح و قطعات در برابر ضربه، خش، زنگ زدگی و سایر آسیب‌ها استفاده می‌شود.

کاور استیل به دلیل خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خود، مقاومت بالایی در برابر عوامل خارجی نظیر رطوبت، حرارت، شدت نور و تغیرات دمایی دارد. همچنین، این نوع کاور به صورت صفحات فلزی چند لایه تولید می‌شود و به راحتی قابل نصب و جداسازی است.

اما باید بدانید که در خیلی از مواقع شما فقط روکش استیل را می‌بیند در حالی که در سطح زیرین روکش از سایر فلزات و یا هر مواد دیگری استفاده شده است.

در زمان جوش کاری و برش کاری استیل، بخش های جوشکاری شده به دلیل سیاه و یا مات شدن، نمای نا خوشایندی را به سازه فلزی می‌دهند.

این مشکل، کاهش استقبال مشتریان را در پی دارد که برای حل آن، در سازه های فلزی از کاور استیل استفاده می‌شود. در حقیقت زیبایی سازه ها با جلوه ای که ورق استیل دکوراتیو به آن می بخشد، تکمیل می‌شوند.

 

روکش استیل

 

کاربرد کاور استیل

از مهم ترین ویژگی های یک ورق استیل ( کاور استیل )، می توان ضد زنگ بودن آن را نام برد. یک ورق استیل ضد زنگ، می بایست پنج تا ده درصد کروم در داخل ترکیبات خود داشته باشد. از ترکیب کروم و اکسیژن، اکسید کروم به وجود می آید که این ترکیب یک لایه ای را روی استیل ایجاد می کند.

وجود عناصر دیگری مانند کروم، نیکل، مس، نیوبیوم، مولیبدن، سلنیوم، تیتانیوم، آلومینیوم و سیلیسیوم می‌تواند سبب افزایش خاصیت ضد زنگی کاور استیل شود. خاصیت ضد زنگی آن، یک گزینه مناسب و به صرفه، برای نوسازی بخش های مختلف ساختمان است.

کاربرد کاور استیل خصوصا برای مکان هایی که مرطوب است و به شکل دائم با آب در تماس است، بسیار مناسب می‌باشد.

همچنین اضافه شدن مواد اولیه عنوان شده، سبب ایجاد ظرفیت بالای مکانیکی و حرارتی می شود. این خاصیت، قابلیت چکش ‌خواری روکش استیل را افزایش خواهد داد.

انواع کاور استیل با توجه به مواد اولیه خود، از خصوصیات متعددی مانند ظاهر درخشان، مقاوم در برابر حرارت و تغییرات دمایی برخوردار است. همچنین دوام در برابر خوردگی، طول عمر بالا، امکان جوشکاری و قابلیت خم کاری بالا از دیگر ویژگی های این ورق هاست.

سرویس های بهداشتی، آشپزخانه، پیشخوان های استخر، ستون ها و دیواره های نمای داخلی و خارجی ساختمان ها از جمله مکان هایی است که این روکش استیل در آن کاربرد دارد. این کاور در برابر تغییرات شرایط آب و هوایی نیز مقاوم است.

 

کاور استیل

 

کاور های استیل ورقه ‌ای، از جنس استیل ضد زنگ یا Stainless steel می باشند. آلیاژ این کاور ها از نوع ورق استیل ۳۰۴، ورق استیل ۳۱۶ و ورق استیل 430 است. جهت دریافت اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت کلیک کنید: خرید ورق استیل 316

از این ورق ها برای نما دادن به درب های فلزی، انواع ستون ها، میز، درب آسانسور، کابین آسانسور و سایر محصولاتی که فلزی باشند نیز استفاده می ‌شود.
نکته: ضخامت بالا در ورق استیل دکوراتیو، تضمینی برای کیفیت و استحکام بیشتر نیست.

بر خلاف تصور عُموم، کاور های نازک ‌تر معمولا کیفیت بهتری دارند. در واقع ورق با ضخامت کمتر، از کاربرد بیشتری نیز برخوردار است؛ چراکه کاور نازک پس از خم‌ کاری و پوشش دادن یک محصول، از روی کار بلند نمی ‌شوند.

بهرحال کاور های نازک، حالت فنریت کم تری دارند؛ این حالت سبب می شود که کاور از سطح کار جدا نشود یا به عبارت دیگر روی سطح کار به خوبی بچسبد.

کاور استنلس استیل یا استیل؟

یکی از سوالاتی که به شکل پیوسته مطرح می‌شود، این است که این دو نوع کاور چه تفاوت هایی با یک دیگر دارند. در اینجا عنوان می کنیم که هر دو یکی هستند. استنلس استیل، همان فولاد ضد زنگ است.

به این کاور، ورق استیل، روکش استیل، میل گرد استیل، ورق استیل دکوراتیو و نبشی استیل نیز گفته می شود. اما در بازار، اغلب اوقات از واژه استیل برای همه موارد استفاده می شود.

کاربرد های انواع کاور استیل یا استنلس استیل

به شکل کلی، گرید های فولاد ضد زنگ به پنج گروه دسته ‌بندی می شوند، که عبارتند از:

  1.  استیل فریتی: این نوع استیل در اگزوز خودرو ها، خطوط انتقال سوخت، ظروف آشپزخانه، تزئینات نمای ساختمان و لوازم خانگی کاربرد دارند.
  2. استیل آستنیتی: استیل ضد زنگ آستنیتی در سینک های ظرفشویی، سقف و روکش فلزی در ساختمان، سقف و ناودان، انواع درب و پنجره، نرده، مبدل های حرارتی صنعتی، کوره ها و همچنین مخازن شیمیایی استفاده می ‌شوند.
  3. استیل مارتنزیتی: این گرید از استیل در انواع تیغه های چاقو، کارد و چنگال، وسایل پزشکی، اتصال دهنده ها، شفت و انواع فنر ها به کار می روند.
  4. استیل دو فازی: استیل دوفازی معمولا در محیط های صنعتی کاربرد دارند. مبدل‌ های حرارتی، صنایع دریایی، واحد های نمک زدایی، تاسیسات نفت و گاز و کارخانه شیمیایی از مواردی هستند که این استیل در آن ها استفاده می شود.
  5. استیل رسوب سختی: این استیل در صنایع کاغذ سازی، هوا فضا، توربین های برق، مخازن زباله های هسته ‌ای و انواع بخش های مکانیکی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

روکش استیل ضد زنگ

پر کاربرد ترین گریدهای روکش استیل

گرید های استیل متعدد می باشند که سبب تعیین کاربرد های کاور استیل در صنایع مختلف خواهند شد. موارد زیر پرکاربرد ترین گرید های استیل در صنعت به شمار می رود:

تفاوت استنلس استیل و کربن استیل

فولاد ها در انواع مختلفی تولید می شوند که پرکاربرد ترین آن ها استنلس استیل و کربن استیل هستند. در ابتدا ممکن است هر دو فولاد، یکسان به نظر آیند. اما تفاوت هایی وجود دارد که آن ها را از دیگری متمایز می کند. مهم ترین تفاوت این دو فلز، در مواد اولیه ای است که با فولاد ترکیب می شود.

تفاوت در نوع مواد اولیه و میزان آن، سبب می شود که یک فولاد، برای اهداف مورد نظر تولید شود. موارد زیر تفاوت این دو فلز را عنوان می کنند:

  • میزان براقیت ظاهری
  • میزان ترکیب مواد اولیه
  • دوام در برابر خوردگی
  • قیمت کاور استیل

برای آشنایی بیشتر با ویژگی ها و تفاوت‌های فولاد و فولاد ضدزنگ پیشنهاد می‌شود مقاله تفاوت استیل با استنلس استیل را مطالعه نمایید.

 

روکش استیل

رنگ و طرح های کاور استیل

کاور های استیل با ضخامت ها و رنگ های متفاوت، به شکل آینه ای (براق) و خش دار (زبر) در بازار موجود است.

پر طرفدار ترین نمونه ها، کاور های استیل براق با رنگ های طلایی، نقره ای، مسی و دودی هستند. البته کاور های استیل خش دار نیز با تنوع رنگ در بازار در دسترس هستند.

از نظر طراحی، با توجه به میزان انعطاف پذیری زیاد و قابلیت خم کاری بالا، طرح های نقش بسته روی این کاور ها نامحدود است. طرح و نقوش موجود روی کاور استیل را می توان با توجه به نیاز، ایده و سلیقه مشتری، سفارشی سازی کرد.

قیمت کاور استیل

در تعیین قیمت کاور استیل، عوامل متعددی نقش دارند. این عوامل عبارتند از:

  • میزان خلوص استیل و درصد کروم
  • سازنده و برند استیل
  • میزان ضخامت کاور
  • رنگ و طرح کاور
  • نوع و میزان خم ‌کاری 
  • متراژ کار

 

در رابطه با این مقاله پیشنهاد می‌شود مطلب کاربرد استیل در دکوراسیون داخلی را مطالعه نمایید.

 

 

شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل با بهترین کیفیت، مناسب‌ترین قیمت و ارائه ضمانت اصالت آلیاژ است. برای دریافت اطلاعات بیشتر، استعلام  قیمت و خرید ورق استیل و مشاوره رایگان از طریق شماره‌های درج شده با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

02168559 

 

 

پایان
برای استفاده از کاور استیل باید زیرسازی مناسب انجام شود. به این صورت که با توجه به گرید ورق استیل متریال مناسبی برای زیرکار استفاده می گردد. سپس با استفاده از چسب های مخصوص روکش استیل به سطح زیرین چسبانده می شود. در برخی صنایع مانند ساخت آسانسور مراحل زیرسازی کمتر است و در برخی صنایع دیگر مانند ساخت ستون در نماهای داخلی و بیرونی ساختمان یا درب های بزرگ این مراحل متفاوت می باشد. در پایان امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *