مقالات

اسلب فولادی یا تختال چیست و کاربردهایی دارد ؟

اسلب چیست

اسلب چیست؟ اسلب فولادی چیست ؟ تختال فولادی چیست ؟ اسلب یا تختال (Slab) نوعی شمش یا محصول نیمه نهایی فولاد است که در ساخت ورق های فولادی کاربرد گسترده ای دارد. در صنعت تولید فولاد از فرآیندهای نورد یا ریخته گری پیوسته برای تولید این محصول میان خطی استفاده می شود. نام اسلب در خطوط تولیدی فولاد، همیشه در کنار بوم و بیلت شنیده می شود که همگی در گروه شمش های فولادی قرار دارند و تنها تفاوت آن ها در شکل، ابعاد و کاربرد می باشد.

 

در این مقاله با فروشگاه شهر استیل عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل همراه شوید تا به پرسش اسلب چیست پاسخ کامل تری ارائه دهیم و شما را با روش تولید و کاربردهای آن آشنا کنیم.

 

ورق اسلب چیست ؟

ورق اسلب به یک نوع از ورق‌های فولادی اطلاق می‌شود. این ورق‌ها از جنس فولاد تولید می‌شوند و معمولاً از فولاد آلیاژی یا فولاد کربنی با کیفیت بالا ساخته می‌شوند. ورق اسلب به دلیل ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی خود، در موارد مختلف مصارف صنعتی و ساختمانی استفاده می‌شود.

این ورق‌ها ممکن است در ضخامت‌ها و ابعاد مختلف تولید شده و برای انواع مختلف پروژه‌ها مناسب باشند. ویژگی‌های مهم ورق اسلب شامل مقاومت بالا در برابر فشار، خستگی، و دمای بالا، انعطاف‌پذیری و قابلیت جوشکاری مطلوب است.

استفاده از ورق اسلب در ساختمان‌سازی، صنعت خودروسازی، ماشین‌آلات، صنایع دریایی و دیگر صنایع به دلیل خواص متنوع آن به عنوان یک جزء مهم در ساخت قطعات و سازه‌های مختلف رایج است.

کاربرد تختال یا اسلب چیست؟

همانطور که عنوان شد اسلب فولادی یا تختال، یک نوع محصول نیمه آماده فولادی است که به صورت ورق های بلند و باریک و به شکل مستطیل تولید می‌شود. قسمت های تخت فولادی مانند ورق، صفحه فولادی، کویل و… در بسیاری از تجهیزات مانند صنایع ساختمانی، خودروسازی و ماشین و آلات سنگین، صنایع دریایی و هوایی، صنایع نفت و گاز و غیره از نوع تختال است.

در واقع تختال فولادی به دلیل مقاومت بالا و وزن ایده آل، برای ساخت قطعاتی که نیاز به مقاومت بالا دارند، مانند بدنه خودرو، قطعات ماشین آلات، سازه‌های فلزی و غیره گزینه مناسبی به شمار می رود.

از دیگر کاربردهای تختال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ورق فولادی
  • تسمه
  • میلگرد
  • انواع لول
  • ورق گالوانیزه
  • نوار فولادی پروفیل‌ها
  • نبشی و ناودانی‌ها
  • ورق روغنی
  • تیرآهن
  • کلاف و کویل
  • ورق آجدار
  • اسیدشویی

در راستای این مطلب پیشنهاد می‌شود مقاله فولاد چیست را مطالعه نمایید.

 

اسلب فولادی

مزایای استفاده از اسلب فولادی در صنعت

حتما می خواهید بدانید استفاده از اسلب فولادی یا تختال در صنعت چه مزایایی دارد؟! محصول نهایی این شمش های فولادی و نیمه آماده، به دلیل مقاومت بالایی که دارند، برای انتقال بارهای سنگین و فشارهای زیاد در ساختمان‌ها و سازه‌های صنعتی استفاده می‌شوند.همچنین دارای طول عمر بالایی هستند و نیاز به تعویض کمتری در سازه یا پروژه های مختلف مانند پل ها و تونل ها دارند.

مزایای دیگر تختال قابلیت بازیافت آن است به همین دلیل به عنوان ماده ای طبیعت دوست در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد که این موضوع به حفظ محیط زیست نیز کمک می‌کند.

شاید این سوال برای شما مطرح شود که تفاوت اسلب با ورق استیل چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اسلب فولادی از آهن و کربن تشکیل شده است و به دلیل حضور کربن در آن، قابلیت خم شدن و شکل‌دهی بهتری نسبت به ورق استنلس استیل دارد. همچنین، اسلب فولادی به دلیل عدم مقاومت به خوردگی، برای استفاده در محیط‌های خشک و بدون رطوبت مناسب است.

ورق استنلس استیل از آلیاژهای فولادی با مقاومت بالا به خوردگی تشکیل شده است و به دلیل این خاصیت، برای استفاده در محیط‌های رطوبتی، شور و یا اسیدی مناسب است. همچنین، ورق استنلس استیل به دلیل مقاومت بالای خود در برابر زنگ زدگی، برای استفاده در صنایع غذایی، پزشکی و فضایی مناسب است.

ابعاد استاندارد تختال فولادی و شکل ظاهری ان

ابعاد استاندارد اسلب یا تختال به صورت زیر می باشد:

  •  طول: حداقل ۴ متر تا حداکثر ۱۲ متر
  • عرض: حداقل ۶۵۰ میلی‌متر و حداکثر ۲۰۰۰ میلی‌متر
  • ضخامت: حداقل ۲۰۰ میلیمتر و حداکثر ۲۵۰ میلی‌متر
  • شکل ظاهری اسلب معمولاً به صورت تخته یا صفحه صاف و مستطیل شکل است.

انواع اسلب فولادی کدامند؟

اسلب یا تختال ‌ها از متریال مختلفی تولید می شود. از جمله:

 تختال کربنی

اسلب فولاد کربنی (Carbon Steel Slab) نوعی فولاد است که در فرآیند تولید آن، آهن خام با کربن در دمای بالا ترکیب شده و سپس به صورت اسلب (تخته) در می‌آید.

این نوع فولاد برای تولید انواع مختلف محصولات فولادی مانند ورق‌های فولادی، لوله‌های فولادی، پروفیل‌های فولادی و… استفاده می‌شود.

 

تختال فولادی چیست

تختال ضدزنگ

تختال یا اسلب فولاد ضدزنگ از جنس فولاد ضدزنگ ساخته می شود که به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی، برای کاربردهایی که با آب و هوای مرطوب و شرایط سخت مواجه هستند، مناسب است.

روش های تولید تختال چیست؟

روش‌های تولید اسلب فولادی یا تختال به صورت کلی شامل سه روش کوره بلند (کنورتور)، کوره الکتریکی و کوره القایی هستند.

در ادامه به توضیح مختصری درباره هر کدام از این روش‌ها می‌پردازم:

1. روش کوره بلند (کنور تور):

در این روش سنتی وغیرمستقیم، برای استخراج آهن خام، مواد اولیه شامل سنگ آهن، کک و آهک به صورت لایه‌ای، در کوره بلند قرار می‌گیرند؛ سپس با استفاده از گازهایی مانند گاز طبیعی و اکسیژن ناخالصی های فولاد مذاب از بین می رود و در نهایت، بر اثر حرارت بالا مواد اولیه ذوب می‌شود.

در ادامه با ریختن موادمذاب درون قالب و سپس خنک کردن آن، تختال یا شمش های منجمد تولید وبرای کاربرد در صنایع مختلف در ابعاد گوناگون برش داده می شود.

2. روش کوره الکتریکی:

در این روش، فولاد از طریق ذوب کردن قطعات فولادی وآهن قراضه با استفاده از جریان الکتریکی تولید می‌شود. برای این کار، قطعات فولادی درون یک کوره الکتریکی قرار می‌گیرند و جریان الکتریکی از طریق آن ها عبور می‌کند؛ به گونه ای که جریان الکتریکی باعث گرم شدن قطعات فولادی و ذوب شدن آنها می‌شود.

در این فرایند افزودنی هایی مثل بنتونیت، کک، آهک و… نیز به مواد مذاب اضافه می گردد. سپس فولاد مذاب در واحدهای ریخته گری قالب گیری می شود و در نهایت با استفاده از سیستم های خنک کننده، شمش منجمد فولادی تولید می گردد.

 

روش تولید اسلب چیست

بیشتر بخوانید: فرایند تولید فولاد

 

3. روش کوره القایی:

در این روش پرهزینه، فولاد از طریق اعمال حرارت با استفاده از میدان القایی (برق و الکترود) و سایر افزودنی ها تولید می‌شود. بدین صورت که قطعات فولادی درون کوره القایی قرار می‌گیرند و میدان القایی از طریق آنها عبور می‌کند. این میدان القایی باعث گرم شدن قطعات فولادی و ذوب شدن آنها می‌شود.

این روش نسبت به دو روش بالا معایبیدارد از جمله عدم کنترل دقیق اکسیژن یا گوگردزدایی کوره القایی! به همین دلیل در صنعت داخلی ساخت فولاد استفاده نمی شود.

 

The final result of rolling ingots in a rolling mill, Steel Slab is defined as a semi-finished steel product which sometimes, is produced by processing ingots using a continuous casting process

With rectangular cross-sections, steel slabs are used as the beginner metals in the production of flat products such as hot rolled coils or steel plates. Slabs are in flat form and rectangular shape ranging from 160 mm thicknesses and more. An impressive number of industries are using Steel Slab

نتیجه نهایی نورد شمش در یک کارخانه نورد، دال فولادی به عنوان یک محصول نیمه تمام فولادی تعریف می شود که گاهی اوقات با فرآوری شمش ها با استفاده از فرآیند ریخته گری پیوسته تولید می شود.

با مقاطع مستطیلی، دال های فولادی به عنوان فلزات مبتدی در تولید محصولات تخت مانند کلاف های نورد گرم یا صفحات فولادی استفاده می شوند. اسلب ها به صورت مسطح و مستطیل شکل با ضخامت 160 میلی متر و بیشتر هستند. تعداد قابل توجهی از صنایع از فولاد اسلب استفاده می کنند.

معروف ترین گریدهای اسلب فولادی

گریدهای تختال فولادی یا تختال (Slab Steel Grades) بر اساس استانداردهای مختلفی مانند ASTM، AISI، SAE و DIN تعریف شده‌اند. هر کدام از این گریدها دارای خصوصیات و ویژگی‌های خاصی هستند که برای کاربرد در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برخی از معروف‌ترین گریدهای اسلب فولادی بر اساس تعداد اتم‌های کربن در هر متر مکعب از فولاد شامل sp3 و sp5 می شود.

تفاوت تختال فولادی و بیلت

تختال فولادی و بیلت فولادی (  شمشال ) دو نوع محصول فولادی هستند که در فرآیندهای تولید فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرند. تفاوت اصلی میان این دو نوع محصول در شکل و ابعاد آنها است.

تختال‌ها یا صفحات فولادی به شکل تخت و صاف هستند. ضخامت آنها معمولاً بیشتر از 6 میلیمتر است. این نوع فولاد برای ساخت قطعاتی مانند پلها، ناودان‌ها، تجهیزات ساختمانی، و قطعات مهندسی استفاده می‌شود.
اما بیلت‌ها به شکل استوانه‌ای یا مربعی هستند. ابعاد آنها معمولاً کوچکتر از تختال‌ها هستند. این نوع فولاد به عنوان ماده اولیه در فرآیند تولید مختلف فولاد، از جمله کوره آهن و کوره الکتریکی، استفاده می‌شود.

به طور کلی، تختال فولادی برای استفاده در ساخت و سازهای سنگین و قطعاتی با ضخامت بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که بیلت فولادی به عنوان ماده اولیه در تولید فولاد و قطعات کوچکتر استفاده می‌شود.

عوامل موثر بر قیمت اسلب چیست؟

قیمت اسلب فولادی یا تختال به عوامل مختلفی بستگی دارد. بیش از هر عاملی، قیمت فلزات اولیه مانند آهن، کربن، نیکل، کروم و غیره بر روی قیمت این محصول تاثیرگذار است.

نرخ ارز، قیمت نفت و تقاضا و عرضه نیز در بازار فولاد، قیمت تختال را تحت تاثیر قرار می دهد. از دیگر عوامل موثر قابل ذکر بر روی قیمت این محصول می توان به هزینه‌های تولید شامل هزینه‌های نیروی انسانی، انرژی، فرآیندها و سایر هزینه‌های مرتبط با تولید تختال فولادی اشاره کرد. بنابراین قیمت اسلب فولادی ممکن است در بازارهر کشور و در زمان‌های مختلف متفاوت باشد.

 

فروشگاه شهر استیل عرضه کننده انواع ورق‌های استیل ضد زنگ صنعتی و دکوراتیو با بهترین قیمت بازار و ارائه ضمانت اصالت آلیاژ است. برای دریافت مشاوره رایگان خرید و  استعلام قیمت استیل از طریق شماره‌ 02168559  با کارشناسان شهر استیل تماس حاصل فرمایید.

 

پایان
شما در این مقاله با موضوع «اسلب فولادی یا تختال چیست» همراه ما بودید. همانطور که خواندید تختال فولادی یا تختال، یکی از مهمترین محصولات فولادی نیمه آماده است که برای تولید محصول نهایی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول از ورق فولادی با ضخامت حداقل 200 میلی متر تولید می‌شود و به دلیل ویژگی‌های خاص، در بسیاری از صنایع مانند خودروسازی، ساختمان‌سازی، تجهیزات پزشکی، صنایع دریایی و هوایی و … کاربرد دارد. در پایان امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *