مقالات

بوشن استنلس استیل چیست ؟

بوشن استیل چیست

بوشن استیل چیست؟ قطعه استوانه ای که با جثه کوچکش کار خیلی از پروژه های بزرگ را راه می اندازد! اتصالات در پروژه هایی چون لوله کشی بسیار مهم هستند، چرا که وظیفه کانکت کردن لوله ها، ایجاد انحنا، تقویت ساختار لوله ها، پایداری و جلوگیری از درز و نشتی را به عهده دارند. انواع اتصالات شامل پیچ و مهره، کوپلینگ و بوشن استیل به عنوان روش‌های اتصال در صنایع مختلف رایج است. بوشن استیل قطعه یا اتصالی مقاوم و مطمئن است که جایگزین روش های اتصال قدیمی مانند جوشکاری شده است. اگر اتصالات صحیح نباشد یا به صورت مناسب نصب نشود، مشکلاتی چون نشتی ایجاد می شود یا لوله‌ها در معرض خطرهای مختلف قرار می گیرد. اما به کمک روش‌های مناسب نصب و انتخاب متریال نوین مانند بوشن استیل به راحتی می توان این مشکلات را برطرف کرد.

در این مقاله، قصد داریم به بررسی و بحث در مورد بوشن استنلس استیل بپردازیم و اهمیت آنها در صنایع مختلف را به تصویر بکشیم. در ادامه این مطلب با فروشگاه شهر استیل عرضه کننده محصولات استنلس استیل همراه باشید.

بوشن استنلس استیل چیست؟

بوشن قطعه کوچک فولادی است که برای اتصالات لوله ها در صنایع استفاده می شود. در رایج ترین حالت، برای ایجاد اتصال پایدار داخل بوشن دارای رزوه است. بوشن هنگام اتصال، باعث ایجاد ساختاری یکپارچه در سرتاسر طول دو لوله می گردد.

رزوه کاری داخل بوشن استیل به ایجاد اتصالات محکم و موثر لوله‌ها کمک می‌کند. از بوشن در لوله ها برای صنایع ساختمانی، خطوط تولید ابزارهای پزشکی، صنایع غذایی، صنایع شیمیایی و… استفاده می شود.

انواع بوشن استیل

بوشن استیل به عنوان قطعه ای کوچک، استوانه ای و توخالی انواع مختلفی دارد از جمله:

  • بوشن استیل ساده: از داخل دارای دنده و برای اتصال دو لوله هم قطر و در راستای هم.
  • بوشن استیل روپیچ توپیچ استیل : از داخل و خارج دو سر دارای دنده برای اتصال دو قطعه که یکی از بیرون و دیگری از داخل دنده شده است.
  • بوشن استیل تبدیل: دارای قطر متفاوت در دو سر و برای اتصال دو لوله با قطرهای مختلف و در راستای هم.

بوشن استیل

نیم بوشن استیل چیست؟

نیم بوشن استیل یا هاف کوپلینگ، هم نوعی اتصالات مکانیکی است که اندازه آن نصف یا یک دوم بوشن است.

 

گریدهای رایج برای تولید بوشن استیل

 

در حال حاضر دو گرید استیل برای ساخت بوشن متداول است. از جمله:

گرید ۳۰۴

یکی از انواع محبوب ورق های استیل است و به دلیل داشتن فلز کروم در ترکیبات خود، مقاومت خوبی در برابر زنگ زدگی دارد. این گرید دارای مقاومت مناسبی در برابر دما، فرایندهای حرارتی، اکسیداسیون و فرسایش است. از طرفی قابلیت شکل دهی و جوشکاری راحتی دارد به همین دلیل، در ساخت و تولید قطعات بوشن استفاده می شود.

گرید۳۱۶:

ورق استیل گرید ۳۱۶ دارای مقاومت بالا در برابر زنگ‌زدگی و اکسیداسیون است، که آن را برای محیط‌هایی با رطوبت بالا و شرایطی که با عوامل خورنده مثل اسیدها یا نمک مواجه می‌شود مناسب می‌کند.

این نوع فولاد دارای مقاومت بالا در برابر اثرات اسیدها و بازها است و بنابراین برای کاربردهایی مثل بوشن استیل که در اتصالات لوله ها با مواد شیمیایی در تماس هستند مناسب است. از طرفی استیل ضد زنگ ۳۱۶ دارای دوام و استحکام بالایی است که آن را برای استفاده در شرایط دائمی و تحت فشار مناسب می‌کند.

اندازه ها و استانداردهای ساخت بوشن استیل

انواع بوشن استنلس استیل در کلاس، ضخامت و رده های مختلف تولید می شود. لوله های با رده‌های بالاتر (مانند ۸۰ و ۱۶۰) دارای ضخامت دیواره بیشتری هستند که این ویژگی باعث مقاومت بیشتر متریال، در برابر فشار و استحکام بیشتر می‌شود و از آن برای تولید بوشن های فشار قوی یا ضخیم استفاده می شود.

در واقع لوله‌های گوشتدار برای انتقال مایعات یا گازهای فشرده‌ای که فشار زیادی دارند، مناسب می باشد. بنابراین با توجه به نیاز به مقاومت بالا در برابر فشار و همچنین استحکام، استفاده از لوله‌های استیل با رده‌های بالاتر برای تولید بوشن‌های فشارقوی یا ضخیم توجیه‌پذیر است.

سایز های “1/8 ، “1/4 ، “3/8 ، “1/2 ، “3/4 ، “1 ، “1/4 1 ، “1/2 1 ، “2 ، “3 اینچ رایج ترین اندازه های استاندارد بوشن استیل است. همچنین بوشن بر اساس پروژه موردنظر و کاربرد های مختلف به صورت گوشتدار و ضخیم و کم ضخامت در بازار موجود است.

مزایای بوشن یا اتصال سوکت رزوه ای

اتصالات سوکت رزوه ای از جمله اتصالاتی هستند که به منظور اتصال لوله‌ها یا تجهیزات فلزی استفاده می‌شوند. این نوع اتصالات دارای قابلیت اتصال دائمی بوده و از جنس استنلس استیل ساخته می‌شوند تا مقاومت و دوام بالایی داشته باشند.

بسیاری از صنایع از جمله پتروشیمی، صنایع نفت و گاز، و صنایع فولاد از این نوع اتصالات برای کاربردهای مختلف خود استفاده می‌کنند. بطور کلی مزایای بوشن استنلس استیل عبارتست از:

  • مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی
  • دوام و عمر مفید بالا
  • امکان استفاده در شرایط دما و فشار بالا
  • اجرای آسان ترکیبات اتصال در محل کار
  • قابلیت تحمل انقباض‌های حرارتی و فشاری

 

کاربرد بوشن استیل

بوشن استیل به عنوان یک نوع روش اتصال کاربرد دارد و همانطور که عنوان شد برای اتصال دو قطعه لوله یا تجهیزات مکانیکی به یکدیگر استفاده می‌شود.

به همین دلیل این قطعه کوچک، یکی از اجزای اساسی و مهم در صنایع مختلف مانند صنعت نفت و گاز، صنعت آب و فاضلاب، صنایع شیمیایی و صنایع مکانیکی است. مهمترین کاربردهای بوشن استیل عبارتست از:

  1. محیط های خورنده: این نوع اتصالات برای استفاده در محیط‌های خورنده مناسب است، زیرا دارای اتصالات جامد و بدون درز هستند که می‌توانند مقاومت خوبی در برابر فشار و شرایط خورنده مثل سیالات شیمیایی داشته باشند.
  2. فضای باریک یا عمیق: بوشن استیل برای استفاده در فضاهای باریک یا عمیق نیز مناسب است زیرا کوچک اند و به‌روشی راحت و ابزاری ساده به لوله‌ها و قطعات متصل می‌شوند، بدون اینکه نیاز به فضای بزرگ برای نصب داشته باشند.
  3.  سفت یا شل کردن پیچ‌ها و مهره‌ها: با کمک این قطعه می توان پیچ و مهره ها را در ساختار پروژه سفت یا شل کرد.
  4. اتصال بین بوشن و اتصالات دنده‌ای: بوشن استیل برای ایجاد اتصال بین بوشن و اتصالات دنده‌ای به دلیل عدم حضور درز و کیفیت بالا، به خوبی عمل می کند.
  5. جوش به دیگر اتصالات به کمک لبه‌های بوشن: بوشن های استیل به دیگر اتصالات با استفاده از لبه‌های بوشن متصل می شوند و اتصالات جامد و مطمئنی ایجاد می کنند.

قیمت بوشن استیل یا به چه پارامترهایی بستگی دارد؟

قیمت بوشن استیل به چندین پارامتر مرتبط است. به عنوان مثال نوع بوشن استیل و گرید مورد استفاده، مانند استیل ضدزنگ ۳۱۶ و… بر روی قیمت تأثیرگذار است.

ابعاد و اندازه بوشن مثل بوشن ضخیم یا هاف بوشن نیز به عنوان یکی از عوامل موثر بر قیمت در نظر گرفته می شود. رعایت استانداردها، کیفیت ساخت و بازار تقاضا از دیگر فاکتورهای موثر در تعیین قیمت نهایی بوشن است.

 

پایان

ما در این مطلب به پرسش بوشن استیل چیست پاسخ جامع و کاربردی ارائه دادیم. در پایان یادآوری می کنیم استفاده از بوشن استیل برای اتصال لوله‌ها نسبت به روش‌های سنتی اتصال لوله‌ها مزایای متعددی چون سرعت و سهولت نصب، اجتناب از جوشکاری و مخاطرات آن، انعطاف پذیری بیشتر، کاهش احتمال نشتی و هزینه کمتری برای نگهداری دارد. با این وجود، مهم است که قبل از استفاده از بوشن استیل نکات فنی مربوط به نوع مواد و شرایط کاری مورد نظر را به دقت مورد بررسی قرار دهید.

6 دیدگاه در “بوشن استنلس استیل چیست ؟

  1. احمدیان گفت:

    کدوم بوشن رو برای جوشکاری توصیه میکنین با گرید ۳۰۴ یا ۳۱۶ ؟

    1. m.ghadiani گفت:

      با عرض سلام
      ممنون از اینکه سایت ما رو انتخاب کردین
      برای جوشکاری با گرید ۳۰۴ یا ۳۱۶، من توصیه می‌کنم از بوشن TIG (Tungsten Inert Gas) استفاده کنید. این نوع بوشن برای جوشکاری فولادهای ضد زنگ مناسب است و می‌تواند به خوبی با گرید ۳۰۴ و ۳۱۶ کار کند. همچنین باید توجه داشته باشید که توان و نحوه جوشکاری نیز بر انتخاب بوشن تأثیرگذار است، بنابراین بهتر است با یک متخصص جوشکاری مشورت کنید.

  2. ممد گفت:

    برای کارای ظریف تر هم سایز کوچیکتر و ظریف تر دارین ؟؟

    1. m.ghadiani گفت:

      با عرض سلام
      ممنون از اینکه سایت ما رو انتخاب کردین
      برای اطلاعات بیشتر لطفا با شماره های موجود در سایت مون تماس حاصل کنید تا همکارانم بیشتر راهنماییتون کنند
      ممنون

  3. اصغری گفت:

    سلام وقتتون بخیر اصغری هستم میتونم ی تعداد محدود، به عنوان نمونه ازتون تهیه کنم؟
    ایمیلمو براتون گذاشتم لطفا شرایط رو برام ایمیل کنین، سپاسگذارم

    1. m.ghadiani گفت:

      با عرض سلام
      آقای اصغری عزیز ممنون از اینکه سایت ما رو انتخاب کردین
      لطفا برای کسب اطلاعات تکمیلی با شماره های موجود در سایت مون تماس حاصل فرمایید تا همکارانم کمک تون کنند
      ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *